Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Boomereilla on ollut niin helppoa kaikki..

Vierailija
23.09.2025 |

https://yle.fi/a/74-20182945

Jopa ikuinen opiskeluoikeus yliopistossa. Nykyään saa suorittaa vain yhden tutkinnon yliopistossa tai AMKissa ja sen jälkeen ainut mahdollisuus uudelleenkouluttautua on toisella asteella miksessa, johon saa toistaiseksi vielä rajattomasti tukea. 

Olisiko liikaa vaadittu, että saisi suorittaa edes kaksi yliopisto tai AMK tutkintoa, kun ei ne aikuisten 1,5v amistutkinnot oikein työllistä? Ensin rohmutaan itselle kaikki edut ja sitten viedään nuoremmilta mahdollisuudet. 

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut pääsivät konttoriin töihin keskikoulun jälkeen. 

Konttorityö olivat 60-luvulla kovin toisenlaisia kuin nyt.  Tarvittiin tyttöjä laskemaan sarakkeita yhteen, kaikki tehtiin vielä käsin. Kirjoituskoneella puhtaaksi terävän pään tarjouksia tms  Palkat suhrattiin taylorixillä kalkkeerien läpi.  Minäkin ensin laskin palkanlaskijalle taylorix-arkkien alareunoihin yhteissummia kunnes pääsin itsekin tekemään palkkalaskelmia.

Niin olivat, mutta olivatkohan ne niin mukavia töitä. Oli uurastettavat siellä konttorissa, eikä saanut nauttia opiskelijaelämästä niin kuin nuoremmat sukupolvet ovat ehkä saaneet tehdä. Ei ollut välttämättä kiva, kun haukuttiin konttorirotaksi. Ei luulisi, että kukaan näitä kadehtii...

Ja palkat oli pieniä.  Vasta joku kirjanpitäjä tms sai parempaa palkkaa.

Vierailija
102/115 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijai noita 1990 - 1995 välillä syntyneitä boomereita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kuullut kysymyksiä, onko sinulla poikaystävä? Koska aiot mennä naimisiin? Koska hankit lapsia? Eikö sinun olisi jo aika alkaa hankkia omaa asuntoa?  Olen siis vielä työikäinen. Siis minultakin näitä kysyttiin. Tosi raskasta kuunnella....  

Vierailija
104/115 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut pääsivät konttoriin töihin keskikoulun jälkeen. 

Konttorityö olivat 60-luvulla kovin toisenlaisia kuin nyt.  Tarvittiin tyttöjä laskemaan sarakkeita yhteen, kaikki tehtiin vielä käsin. Kirjoituskoneella puhtaaksi terävän pään tarjouksia tms  Palkat suhrattiin taylorixillä kalkkeerien läpi.  Minäkin ensin laskin palkanlaskijalle taylorix-arkkien alareunoihin yhteissummia kunnes pääsin itsekin tekemään palkkalaskelmia.

Niin olivat, mutta olivatkohan ne niin mukavia töitä. Oli uurastettavat siellä konttorissa, eikä saanut nauttia opiskelijaelämästä niin kuin nuoremmat sukupolvet ovat ehkä saaneet tehdä. Ei ollut välttämättä kiva, kun haukuttiin konttorirotaksi. Ei luulisi, että kukaan näitä kadehtii...

Mun aikanani ei edes kirjanpitäjä saanut parempaa palkkaa. Konttorirotta oli sekin. KTM tai ekonomi saivat parempaa palkkaa. 

Vierailija
105/115 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua lukiessa tulee mieleen,  kuinka huonosti osa meidän nuorisosta ja 

keski-ikäisistä  todella voi!

En nuoruudessani kadehtinut isovanhempiani tai kylän muita vanhuksia, kuinka helppo elämä heillä on ollut.

En sylkenyt sen näkövammaisen ja kumarassa kulkevan vanhuksen päälle kateellisena,  kuinka helposti matka sujuu valkoisen kepin kanssa!

Te olette hävyttömiä ja julmia!

Luojan kiitos, onneksi on paljon ihania ja ajattelevia ja hyvinvoivia nuoria, ihmisiä!

Vierailija
106/115 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta boomerit on kuollu. Mitä ihmisryhmää sitten voi syyttää omista epäonnistumisistaan? Jännä nähdä mistä porukasta seuraava syntipukki!

Zoomerit on vuorossa sitten seuraavaksi.

Vierailija
107/115 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan katkeraa kateellisuutta.

Mikäs se veikään kalatkin vedestä?

Vierailija
108/115 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomerit sai ostettua perhe-asunnon Helsingin keskustasta parin vuoden säästöillä, nykyään tuommoisesta voi vain unelmoida, ellei voita miljoonia lotossa.

70- tai 80-luvulla saattoi saada keskustakaksion muutaman vuoden palkoilla, nykyään sama vaatisi jopa 20 vuoden bruttopalkkoja.

70 luvulla keskustassa ei asunut kukaan aikaansa seuraava. Kämpät oli ränsistyneitä. Ei ollut välttämättä edes sisävessaa. Mutta pitää paikkansa että silloin sellaiseen asuntoon sijoittanut iski kultasuoneen.

Vierailija
109/115 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä se on kuin silkkiä vaan, sylillisen ottaisin kerrallaan. Ja huomisen huolta minulla ei. 

Vierailija
110/115 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi boomeri kertoi, että meni Helsinkiin piiaksi, johonkin varakkaaseen perheeseen, jossa piti tehdä kaikki kotityöt. Perheen rouva ei ollut töissä ja kävi kampaajalla. Tämä boomeri opiskeli samalla lähihoitajaksi tämän työn ohella. Koulutus kesti tuolloin noin 1/2 vuotta. Tämän jälkeen piti olla valmis menemään töihin. 

Lähihoitajiaei ole silloin ollutkaan. Esim. 60-luvulta alkaen. Ensin oli apuhoitaja, koulutus 1 vuosi, sitten perushoitaja, koulutus ainakin se vuosi, sitten lähihoitaja ja koulutus n 3,5 v ja valinnat, mille linjalle haluaa.

Toki sadan vuoden takaista koulutusta en tunne, mutta lähihoitajia ei silloin koulutettu.

Vierailija
111/115 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomerit meni koulusta suoraan töihin ja osa ilman koulutusta  , silloin se oli helppoa , töitä oli .

Niin meni kaverin poikakin peruskoulusta raksalle apupojaksi, nyt 22v ja tienaa vähän yli suomalaisen keskipalkan. Ei kannata valittaa vaan ottaa itseään niskasta kiinni.

No esim. Minä olen ajanut 15v kuorma-autoa. Palkka edelleen alle keskipalkan. Boomerit saivat paljon paremman työelämän jopa ilman koulutusta.

Kai sä olet alan palkkauksen tiennyt ennen alalle hakeutumista?Luiletko eyyä boomerit saivst hyvää palkkaa?

Vierailija
112/115 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomerit meni koulusta suoraan töihin ja osa ilman koulutusta  , silloin se oli helppoa , töitä oli .

Niin meni kaverin poikakin peruskoulusta raksalle apupojaksi, nyt 22v ja tienaa vähän yli suomalaisen keskipalkan. Ei kannata valittaa vaan ottaa itseään niskasta kiinni.

No esim. Minä olen ajanut 15v kuorma-autoa. Palkka edelleen alle keskipalkan. Boomerit saivat paljon paremman työelämän jopa ilman koulutusta.

Kai sä olet alan palkkauksen tiennyt ennen alalle hakeutumista?Luiletko eyyä boomerit saivst hyvää palkkaa?

Tehtaan kuorma-autoa ajanut veljeni sai huonompaa palkkaa kuin tehtaassa urakalla paiskiva vaimonsa.  Nyt myös pienempää eläkettä tietenkin.

Vierailija
113/115 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on vaan niin epäreilua. Miten rajattomasta opiskeluoikeudesta ollaan voitu kerralla rysäyttää yhteen tutkintoon? Miten on kehdattu tehdä niin epäreilu päätös?

Silloin oli vielä epäreilumpaa, koska vaan rikkaan lapset saattoi kouluttautua. Silloin piti pyrkiä kolmannelta tai neljänneltä luokalta keskikouluun joka oli maksullinen(kirjat, matkat, ruoka tai kenties asunto jos koulu kaukana. ) joihin ei tietenkään ollut köyhillä varaa ja niitähän suurin osa kansalaisista oli. Juuri sodasta selvinneet. 

Vasta peruskoulu 70-luvulla teki kansalaisista tasa-arvoisia mitä  opiskelun tuli. 

70-luvulla syntyneet ovat vielä Suomen koulutetuin ikäluokka. Sen jälkeen syntyneiden koulutustaso romahti kun heitä alkoi kouluttaa peruskoulun käy

Älä nyt puhu pas kaa,vai että peruskoulun käyneet alkoivat koiluttaa...Ja PISA tulosten huononemisen syyn me kaikki tiedämme vaikka sinä et tiedä.

Vierailija
114/115 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksakaa itse opiskelunne kuten boomeritkin tekivät, tai opintolainalla. Senkun opiskelette vaikka viisi tutkintoa ilman tukia joka asiaan. 

Tietysti opiskelisin, jos saisin lainaa. Opintotukioikeuden mukana meni tietysti myös oikeus nostaa lainaa. Boomerit on saaneet opintotukea siinä missä muutkin, paitsi enemmän.  

Ei kai sitä ennenkään rajattomasti saanut.

Vierailija
115/115 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksakaa itse opiskelunne kuten boomeritkin tekivät, tai opintolainalla. Senkun opiskelette vaikka viisi tutkintoa ilman tukia joka asiaan. 

Opintolainaa saa nykyään vain yhteen korkeakoulututkintoon!

Sitten maksaa itse loput tutkinnot jos niitä on pakko kerätä. Kirjoitinkin "että maksaa itse TAI opintolainalla", eli JOKO TAI, ymmärsikkös jo? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä