Boomereilla on ollut niin helppoa kaikki..
Jopa ikuinen opiskeluoikeus yliopistossa. Nykyään saa suorittaa vain yhden tutkinnon yliopistossa tai AMKissa ja sen jälkeen ainut mahdollisuus uudelleenkouluttautua on toisella asteella miksessa, johon saa toistaiseksi vielä rajattomasti tukea.
Olisiko liikaa vaadittu, että saisi suorittaa edes kaksi yliopisto tai AMK tutkintoa, kun ei ne aikuisten 1,5v amistutkinnot oikein työllistä? Ensin rohmutaan itselle kaikki edut ja sitten viedään nuoremmilta mahdollisuudet.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerit meni koulusta suoraan töihin ja osa ilman koulutusta , silloin se oli helppoa , töitä oli .
Kaikki tuntemani suurten ikäluokkien edustajat ovat opiskelleet. Jopa ennen sotia syntyneellä isälläni oli koulutus.
Itse olen maaseudulta kotoisin ja iso osa oli kouluttamattomia pienviljelijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, moni asia sujui helpommin. Olet oikeassa. Onko joku sinulke AP muuta väittänyt? Vai miksi pohdiskelet? Mutta sehän ei ole meidän boomereiden vika, että asiat ovat kehittyneet tähän suuntaan.
Mitenkä niin ei ole teidän vika? Ketkä niitä opiskeluoikeuksia korkea-asteelle on kiristäneet? Onhan se rajaton oikeus opiskella liikaa, mutta on järjetöntä, ettei saa opiskella edes kahta tutkintoa. Ja miksi toinen aste on rajaton, kun ne varsinkaan ei työllistä?
NIin ketkä ovat kiristäneet? Et siis itsekään tiedä. Eli miten voit syyttää boomereita? Vastaa nyt, kuka? Muista liittää faktalinkki myös!
Boomerit on se ikäluokka jotka on niitä päätöksiä tehneet. Vai väitätkö, että nykynuoret on olleet päättäjinä
No en minä ole tehnyt sellaisia päätöksiä. Ei ole sellaisia valtuuksia ollut. Olen boomeri. Eli kerro nyt kuka on tehnyt nuo päätökset. Et voi väittää asioita ilman faktapohjaa. Se linkki uupui. Kyllähän sinä tiedät kaiken, koska olet nuori. Kun olet boomeri ymmärrät ettet tiedä.
toisella asteella miksessa, johon saa toistaiseksi vielä rajattomasti tukea. saat opiskella yhden ammatin valtion laskuun ei aikuiskoulutus ole ilmasta. ja sekin oikeusta taitaa poistua nykyään kun tulee joku ikä täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole helppoa ollut,kun jopa jauhoprinsessa haukkuu meitä,kun koroista varoiteltiin,kyllä jauho tiesi,eikös vaan,korot ei onneksi nousseet.
Lopeta tuo jauho lässytys, kasva aikuiseksi niin jotain ymmärrät taloudesta.
Nyt 25-vuotias lapseni on ollut töissä 18-vuotiaasta asti samassa työpaikassa. Hyvin on pärjännyt yhdellä amitsututkinnolla. Sellainen etuoikeutetun boomerin etuoikeutettu lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerit meni koulusta suoraan töihin ja osa ilman koulutusta , silloin se oli helppoa , töitä oli .
Niin meni kaverin poikakin peruskoulusta raksalle apupojaksi, nyt 22v ja tienaa vähän yli suomalaisen keskipalkan. Ei kannata valittaa vaan ottaa itseään niskasta kiinni.
No esim. Minä olen ajanut 15v kuorma-autoa. Palkka edelleen alle keskipalkan. Boomerit saivat paljon paremman työelämän jopa ilman koulutusta.
Kyllä se palkka oli silloin huono, jos ostit vaikka talvitakin, piti maksaa se osamaksuna kun rahat ei riittäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole helppoa ollut,kun jopa jauhoprinsessa haukkuu meitä,kun koroista varoiteltiin,kyllä jauho tiesi,eikös vaan,korot ei onneksi nousseet.
Lopeta tuo jauho lässytys, kasva aikuiseksi niin jotain ymmärrät taloudesta.
ei meistä kenenkään tarvi ymmärtää taloudesta. sielä on ymmärtäjiä jo tarpeeks ja valitaan ihan muut edustaa omaa valtiollista taloutamme. sillon oli joku asiantuntija komppaamassa menoo ja niin on nytkin, todennäkösesti sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin lapset kaikki menneet töihin.
Sama homma, jo ennen kuin ovat olleet edes ylioppilaita. 2000-luvulla ovat syntyneet. Hirveästi en kyllä boomereita (eli omien vanhempieni sukupolvea) kadehdi, ei se sodan kokeneen sukupolven kasvattamasi joutuminen mitään herkkua kyllä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntemani suurten ikäluokkien edustajat ovat opiskelleet. Jopa ennen sotia syntyneellä isälläni oli koulutus.
Itse olen maaseudulta kotoisin ja iso osa oli kouluttamattomia pienviljelijöitä.
Mä olen Helsingistä, en tunne yhtään kauppakoulua kummempaa koulu käynyttä boomeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tuntemani eivät. Esim. vanhempani ovat tehneet työuransa molemmat yhdessä työpaikassa ilman opiskeluja. Pääsen nippa nappa isän eläkkeen yli vaikka itsellä DI-koulutus ja katkeamaton nousujohteinen työura joka tulee olemaan pidempi kuin kummallakaan vanhemmista. Heillä ei ehkä ollut mahdollisuuksia opiskeluun mutta heillä oli mahdollisuus työhön, tuloihin jotka riittivät elämään missä kaikkea oli ja rahaa ei laskettu sekä mukavaan eläkkeeseen. Opiskelut ei nykyään samaa elintasoa tuo kuin heillä opiskelematta.
Ja luuletko että silloin ei ollut pienituloisia?Sinun vanhemmat eivät ole ainoita eläkeläisiä vaikka näytät näin kuvittelevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin meni kaverin poikakin peruskoulusta raksalle apupojaksi, nyt 22v ja tienaa vähän yli suomalaisen keskipalkan. Ei kannata valittaa vaan ottaa itseään niskasta kiinni.
No esim. Minä olen ajanut 15v kuorma-autoa. Palkka edelleen alle keskipalkan. Boomerit saivat paljon paremman työelämän jopa ilman koulutusta.
No kenen vika?Luuletko että silloin aikanaan sai kuorma-autokuski huippupalkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tuntemani eivät. Esim. vanhempani ovat tehneet työuransa molemmat yhdessä työpaikassa ilman opiskeluja. Pääsen nippa nappa isän eläkkeen yli vaikka itsellä DI-koulutus ja katkeamaton nousujohteinen työura joka tulee olemaan pidempi kuin kummallakaan vanhemmista. Heillä ei ehkä ollut mahdollisuuksia opiskeluun mutta heillä oli mahdollisuus työhön, tuloihin jotka riittivät elämään missä kaikkea oli ja rahaa ei laskettu sekä mukavaan eläkkeeseen. Opiskelut ei nykyään samaa elintasoa tuo kuin heillä opiskelematta.
Nyt kyllä narrailet jos väität duunarilla olevan 6000 -10 000 eläkkeen. Häpeisit edes.
Mun oli di-pojalla alkupalkka kun meni insinöörivuosien jälkeen di-paikkaan yli 5000.
Toisaalta nuoret käyvät nyt pienestä jo matkoilla paljon ja festareilla ja ruoka ja asuminen laadukasta - toisin oli ennen ahtaissa opisk asuntoloissa. Vanhemmatkaan ei päässeet luokse koskaan toiselle paikkakunnalle. Ei puhelimia ja tv tarjonta onnetonta.
Kos kouluttamaton oli vaikka 48 vuotta työssä 15 - 63 vuotiaana miten muka DI muka pääsisi samaan. Noin 26 jos on armeijan käynyt. Ja jos vaikka 68 eläkeikä.
Luulin että insinöörit hallitsee matematiikan ja tosiasiat, esim eläkkeen kertymisen.
Ovat äänestäneet sdp ja kuuluneet ammattiliittoon. On oma valinta äänestää persuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen Helsingistä, en tunne yhtään kauppakoulua kummempaa koulu käynyttä boomeria.
Olet vain alemmasta yhteiskuntaluokasta. Omat vanhempani ja sukulaiset ovat yliopistokoulutettuja, kuten me lapsetkin.
Vierailija kirjoitti:
Kos kouluttamaton oli vaikka 48 vuotta työssä 15 - 63 vuotiaana miten muka DI muka pääsisi samaan. Noin 26 jos on armeijan käynyt. Ja jos vaikka 68 eläkeikä.
Luulin että insinöörit hallitsee matematiikan ja tosiasiat, esim eläkkeen kertymisen.
Sinä et hallitse edes oikeinkirjoitusta siten että muut siitä jotakin ymmärtäisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et hallitse edes oikeinkirjoitusta siten että muut siitä jotakin ymmärtäisivät.
No nyt DI hermostui. Ehdotan jos olat lattiatason kanssa tekemisissä et hirveesti epätotuuksia heille puhuisi tai susta tulee vitsi.
Boomerit harvemmin pääsivät mihinkään kouluun. Suurin osa meni töihin sinne minne pääsi, enkä jonkun piiaksi. Yliopistoja ei ollut läheskään joka kaupungissa, eikä köyhällä ollut varmaa mennä asumaan ja opiskelemaan sinne. Vanhemmat olivat köyhiä, eikä lapset voineet mennä edes keskikouluun aina, koska koulunkäynti maksoi.
Koulutus kuului edelleen paremmalle säädylle. Työläisten lapset jatkoivat vanhempien uraa ja menivät pakollisen koulun jälkeen töihin tai sitten kävivät jonkin kurssin.