Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Boomereilla on ollut niin helppoa kaikki..

Vierailija
23.09.2025 |

https://yle.fi/a/74-20182945

Jopa ikuinen opiskeluoikeus yliopistossa. Nykyään saa suorittaa vain yhden tutkinnon yliopistossa tai AMKissa ja sen jälkeen ainut mahdollisuus uudelleenkouluttautua on toisella asteella miksessa, johon saa toistaiseksi vielä rajattomasti tukea. 

Olisiko liikaa vaadittu, että saisi suorittaa edes kaksi yliopisto tai AMK tutkintoa, kun ei ne aikuisten 1,5v amistutkinnot oikein työllistä? Ensin rohmutaan itselle kaikki edut ja sitten viedään nuoremmilta mahdollisuudet. 

Kommentit (153)

Vierailija
141/153 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me boomerit olemme rakentaneet toimivan yhteiskunnan aloittajan kaltaisille räkänokille ja nyt ne tissiposket ovat itse sitä tuhoamassa pohjattomalla saamattomuudellaan.

Nimenomaan. me boomerit, yhdessä vanhempiemme kanssa, nostimme Suomen rutiköyhästä kehitysmaasta hyvinvointivaltioksi maksellen siinä sivussa käsittämättömän kovat sotakorvaukset ja jäimme 90-luvun alussa hieman yli viisikymppisinä ansaitulle eläkkeelle. Nyt nämä seuraavat sukupolvet ovat parissakymmenessä vuodessa tuhonneet jo melkein kaiken ja tuon ajan käytännössä velaton valtio ei nykyisin selviä edes velan korosta ottamatta lisävelkaa.

Vierailija
142/153 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni boomeri eli köyhän lapsuuden, ei todellakaan ollut helppoa. Tämän päivän lapset elävät yltäkylläisyydessä, mistään ei ole pulaa.

Kaikilla ei ollut mahdollisuutta käydä kouluja ja saati edetä ylioppilaaksi asti. Nykyään kaikista halutaan tehdä korkeakoulutettuja, laadusta viis. 

Aika moni boomeri tipahti 80-luvun jälkeen korkealta. Laman takia moni menetti omaisuutensa ja velkaantui niin pahasti että työelämään ei ollut enää paluuta. Osa teki itsemurhan, osa sairastui ja nykyään elossa olevistakin kasikymppisistä suurin osa on jollain tavalla monisairas. Harva on terveenä eläkkeelle päässyt, vaikka eläkeikä heille oli huomattavasti alhaisempi kuin tämän päivän työikäisillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/153 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta! Nääntykää muut siis kateuteenne ja upottaa syvemmälle sohviinne! Ja, get ovet it! 

Vierailija
144/153 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boomereita oli/on niin paljon, että on jokseenkin älytöntä yleistää miten helppoa tai vaikeata heillä on ollut. Kaikkea mahtuu tuohon ryhmään.

Vierailija
145/153 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boomers be like "fuck you, I got mine!"

Vierailija
146/153 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi aikoja, voi tapoja! Haudan partaalla olevia haukutaan.

Vierailija
147/153 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli joskus aikaisemmin joku "suuret ikäluokat sitä ja tätä" ketju, joka oli aktiivinen varmaan 2 vuotta. Aina kun avasi palstan, oli ensimmäisten joukossa se ikuinen valitus siitä miten hirveitä ne kaikki ovat olleet.

Vierailija
148/153 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli joskus aikaisemmin joku "suuret ikäluokat sitä ja tätä" ketju, joka oli aktiivinen varmaan 2 vuotta. Aina kun avasi palstan, oli ensimmäisten joukossa se ikuinen valitus siitä miten hirveitä ne kaikki ovat olleet.

Tai pitkä keskustelu 40-luvun lopulla syntyneistä äideistä, nyt kestänyt 11 vuotta.  Valittajat nyt n. 50.  Kenelläkään ei ole ollut heidän vaatimustaan täyttävää äitiä vaan naiset joutuu nyt terapioissa käymään.  

Itse en oikein tunnista tuota että kaikki olisivat olleet kotirouvia joiden lapset kuitenkin aina  mummoloissa tai muuten huonosti hoidettuja.  Äidit tytärtensä mukaan taitamattomia edes hygienian hoidossa, turkkeja oli muttei siteitä .  

Vierailija
149/153 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vaikeaa on puhua X-sukupolvesta? Zetoreille kaikki on niin vaikeeta...

Kyllä aloittaja taitaa oikeasti tarkoittaa boomereita, eli nykyisiä kasikymppisiä. Tosin tuo 'ikuinen opiskeluaoikeus' -rutina viittaisi ehkä enemmän x-sukupolveen, eli boomereiden lapsiin.

Vierailija
150/153 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomerit meni koulusta suoraan töihin ja osa ilman koulutusta  , silloin se oli helppoa , töitä oli .

Niin ja ovat pärjänneet. Nyt jotta saat työtä, pitää tietää tarkalleen mitä manooverejä pitää tehdä sen rekrytantan edessä: Hyppää ja loikkaa, teippaa ja taita. Osaamisellasi ei ole väliä vaan esitätkö roolisi oikein. Sairasta.

Vierailija
151/153 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret ne kertoo tällä Internetin sosiaalismedia palstalla, taskustaan kaivamalla kaiken tekevällä laitteellaan, miten helppoa kaikilla ennen oli, samalla kun vaativat, että Suomi rahoittaa kaikkien muiden maiden ongelmat, puhumattakaan niistä jotka tuodaan tänne elätettäviksi, sillä se on kaikkien oikeus, eläkeläiset voi huonosti sillä heidän rahat käytetään muiden ihmisoikeuksiin, opiskelijoilla on hankalaa sillä heidän rahat käytetään muiden ihmisoikeuksiin, töitä ei ole kun kaiken pitää toimia automatosoidusti ja pankkiasiat on kivempi hoitaa taskuhärvelillä kuin käymällä pankissa, samoin postiasiat, kaikki virastoasiat ja niin edelleen. Töitä pitäisi joutua tekemään pari tuntia päivässä mieluiten etänä yms. Missä ihmeen fantasia maailmassa te oikein luulette elävänne? Kaikki hölynpöly mitä te jatkuvasti vaaditte vie rahaa, mutta ettehän te sitä voi ymmärtää kun teillä on aina kaikki ollut niin vaikeeta, käytte kokemus elämys retkellä jossain vuokramökillä jossa ei ole sisävessaa (sähköt sentään oli ja juokseva vesi) jotta voitte postata miten extreme viikonloppu teillä oli... Kovasti tuntuu olevan vaatimuksia, mutta uhrauksia ei saisi olla.

Vierailija
152/153 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"miten helppoa kaikilla ennen oli"

Oli siinä mielessä, että työtä sai kävelemällä työpaikkaan sisään ja kysymällä. Nykyään pitää olla CV kunnossa, pöhinä-taitoja (eli puhua p...kaa, taidot sitten vähän sinne päin riittänee) joten introverteille yhtä h...vettiä, hyväveli-suhteita yms. Joo, ennen oli peruasioissa huonompaa, mutta toisaalta, ruuassa ei ollut niin paljon haitallisia lisäaineita, vedessä ei silloin vielä mikromuovia ja estrogeeniä yms. Nykyään ihmisiä yli-koulutetaan ja moni haluaisi mennä kyllä jo yläasteellä kesätöihin ansaitsemaan, mutta itse en ainakaan koskaan 2000-luvun alussa päässyt vaikka hain joihinkin paikkoihin. Boomerit itse loivat tämän systeemin, ettei enää voi teiniä palkata ja pitää olla ylikoulutettu.

"samalla kun vaativat, että Suomi rahoittaa kaikkien muiden maiden ongelmat, puhumattakaan niistä jotka tuodaan tänne elätettäviksi"

Taas valhe tämäkin väite. Eläkeläiset itse ovat äänestäneet Kokoomusta, Keskustaa ja SDP:tä koko elämänsä, jotka sitä m4....mu.tusta harrastavat. SDP:n yleisimmät äänestäjät ovat m4...mu.t ja eläkeläiset ja SDP puhuu kiivaasti m. muu..tajien tuomisesta Suomeen. 2015 ne 35k m4...m ua tuli Keskustan (Sipilä kutsui kotiinsa) ja Kokoomuksen (Orpo sanoi ettei t paikan hakijoiden motiivia saa kyseenalaistaa) toiveesta Suomeen, tai heidän takia heitä ei estetty, vaikka Dublin-sopimuksen mukaan olisi voinut. Toki Siniset pe...tturit olivat mukana, mutta heitä ei sen jälkeen enää kukaan äänestänyt.

"eläkeläiset voi huonosti sillä heidän rahat käytetään muiden ihmisoikeuksiin"

Eläkeläiset itse ovat äänestäneet tämän puolesta ja jatkavat sen puolesta äänestämistä. Oma syy. Saavat kuitenkin 2/3 enemmän eläkettä kuin mitä ovat laittaneet sisään, siis jos lasketaan kk-tasolla (könttänä/kokonaissummana vaikeampi sanoa sillä vaikea tietää kuinka pitkään jokainen elää). Ennen TyEL-maksu 5 %, nykyään 24,4 %, joista suurin osa menee eläkeläisten elätykseen.

"opiskelijoilla on hankalaa sillä heidän rahat käytetään muiden ihmisoikeuksiin"

Silloin kun minä opiskelin AMK:ssa, niin eipä ollut vaikeaa kun nostin opintotuet ja viikot salilla ja vkl ja kesät töissä. Jos joku kävi niissä keskiviikon bileissä ja tuhlasi rahansa, niin ihan oma syy!

"pankkiasiat on kivempi hoitaa taskuhärvelillä kuin käymällä pankissa, samoin postiasiat, kaikki virastoasiat ja niin edelleen"

Ymmärrätkö yhtään miksi noi palvelut ovat siirtyneet nettiin? Pankit ja virastot yms. säästävät sillä rahaa. Enemmän boomerit valittaa siitä kun eivät voi mennä jauhamaan p...kaa virastoihin ja pankkien kivijalkoihin, sehän sitä etuoikeutettua on, että saa henkilökohtaista palvelua! Ennen sai ja nykyään ei todellakaan enää saa! Kannattaisko olla kiitollinen!

"Töitä pitäisi joutua tekemään pari tuntia päivässä mieluiten etänä yms."

Olen tehnyt oikeastaan koko 2020-luvun etätöitä, sitä ennen en yhtään. Aloitin ihan varastotyöllä aikoinaan lukion jälkeen kun muutakaan ei saanut. Kaikenlaista kiusaamista ja selän takana haukkumista on joutunut sietämään koko elämänsä aikana, vaikka on työtä tullut tehtyä koko elämänsä. Myös ostrakismia, eli ulkopuolelle jättämistä on joutunut kokemaan. Ei teillä boomereilla ole sellaisia kokemuksia! Jokainen pariutui, ei ollut hypergamiaa, ei samanlaista pinnallisuutta kuin nykyään, ehkä oli just traumatisoituneet vanhemmat kyllä ja yleistä hulluutta, mutta kyllä nykyään on ihan sairasta syrjintää yhteiskunnassa, piilosyrjintää, salakavalaa, sellaista mitä ennen ei todellakaan ollut!

Vierailija
153/153 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"miten helppoa kaikilla ennen oli"

Oli siinä mielessä, että työtä sai kävelemällä työpaikkaan sisään ja kysymällä. Nykyään pitää olla CV kunnossa, pöhinä-taitoja (eli puhua p...kaa, taidot sitten vähän sinne päin riittänee) joten introverteille yhtä h...vettiä, hyväveli-suhteita yms. Joo, ennen oli peruasioissa huonompaa, mutta toisaalta, ruuassa ei ollut niin paljon haitallisia lisäaineita, vedessä ei silloin vielä mikromuovia ja estrogeeniä yms. Nykyään ihmisiä yli-koulutetaan ja moni haluaisi mennä kyllä jo yläasteellä kesätöihin ansaitsemaan, mutta itse en ainakaan koskaan 2000-luvun alussa päässyt vaikka hain joihinkin paikkoihin. Boomerit itse loivat tämän systeemin, ettei enää voi teiniä palkata ja pitää olla ylikoulutettu.

"samalla kun vaativat, että Suomi rahoittaa kaikkien muiden maiden ongelmat, puhumattakaan niistä jotka tuodaan tänne elätettäviksi"

Taas valhe tämäkin väite. Eläkeläis

"Eläkeläiset itse ovat äänestäneet tämän puolesta ja jatkavat sen puolesta äänestämistä. Oma syy. Saavat kuitenkin 2/3 enemmän eläkettä kuin mitä ovat laittaneet sisään, siis jos lasketaan kk-tasolla (könttänä/kokonaissummana vaikeampi sanoa sillä vaikea tietää kuinka pitkään jokainen elää). Ennen TyEL-maksu 5 %, nykyään 24,4 %, joista suurin osa menee eläkeläisten elätykseen."

Työeläke ei ole mikään sosiaaliapu tai TUKI. Eläke on TYÖN, työvuosien, kautta saavutettu oikeus. Kansaneläke tietty on sosiaalinen tuki niille, jotka ovat vähän tai EI ollenkaan olleet työelämässä. Miksi tätä ei osata sisäistää vaan jatkuvasti naputetaan, että eläke on suurempi kuin aikoinaan työssä käydessä sinne maksettu osuus? Aika moni kuoleekin ennen kuin ikinä on päässyt työeläkkeelle. Esim. minun aviopuolisoni kuoli 56 vuotiaana ja oli 16 vuotiaasta asti tehnyt töitä. Näin on käynyt ja käy monelle vuosikymmeniä töitä tehneelle henkilölle. En viitti laskea paljonko maksoin veroja jo työajalta 16-23 vuotiaana kun niitä ei lasketa sukupolvessani työvuosiksi. Silti ehdin tehdä 40 työvuotta olematta päivääkään ikinä työtön. Tukia olen saanut tasan NOLLA euroa. Kansakoulua kävin neljä vuotta jonka jälkeen oppikoulu pitikin maksaa itse siis vanhemmat maksoivat. Opiskeluun en tarvinnut edes opintolainaa kun kävin joka ainoa ilta siivoamassa koulua ja asuin vanhan rouvan alivuokralaisena ja siivosin plus kävin kaupassa ym. rouvalle ja täten en maksanut vuokraa ollenkaan. Enkä ole ainoa ollenkaan joka näin pääsi hankkimaan itselleen hyvän koulutuksen, vaikka rahaa ei ollut juuri ollenkaan: ei opintotukia eikä vanhempia ostamaa yksiötä, ei asuntotukea. Ne tulivat vasta senjälkeen kun olin jo valmistunut korkeakoulusta. Että kehtaattekin nuoremmat jankuttaa eläkkeiden leikkauksista. Häpeällistä! Sanon senkin vielä, että minä EN saa Suomesta centtiäkään eläkettä koska lähdin sieltä pois hyvissä ajoin. Yllätys olikin sitten, että Saksan eläkelaitos laski Suomessa tehdyt opiskeluvuodet ja ammattiin valmistumisen työeläkevuosiksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä