Uusittu linssileikkaus
Onko kenelläkään kokemusta? Sain tietää, että on paljon isompi leikkaus kuin oman mykion vaihtaminen.
Onko kenelläkään tietoa? Kyseessä on epäonnistunut linssileikkaus.
Olen masentunut tämän takia. Pitää urheiluharrastuksia lopettaa ja unohtaa työhaaveet.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli etukäteistutkimus, olin muutenkin näöntarkastuksessa. Kaikki oli aika kiireistä. Leikkausaika oli neljän päivän päästä.
Paljon potilaita oli odottamassa käytävällä.
Ilmeisesti näkö ei kovin paljon enää parane. Jos jälkitarkastuskin on neljän viikon päästä. Kävi mielessä, että olisin kysynyt toisen kirurgin mielipiteen silmiin asetettavien linssien dioptereista.
Jos jälkitarkastus on neljän viikon päästä, niin kyllä voi parantua edelleen näkö. Itselläni näkö muuttui vielä monta kuukautta leikkauksen jälkeen. Ja potilaita on paljon jonossa julkisellakin. Ihan samat lääkärit niitä toimenpiteitä tekee kummallakin puolella. Mistä tiedät, että näkö on nyt -1,5 jos jälkitarkastustakaan ei vielä ole ollut? Ja minkälaiset linssit sovitte laitettavan? Sellaiset joilla näkee lähelle vai sellaiset, joilla näkee k
Tänään on neljä viikkoa leikkauksesta. Olin optikon tutkimuksessa viime viikolla. Pakko pitää laseja. Ja haluan tietää, miten silmät voivat.
Mutta nää vanhat ovat liian vahvat. Eli tarvitsen uudet. Nämä ovat yksiteholinssit. Kaukonäköön tarkoitettu. Kaukonäön piti korjaantua.
Toki voivat vielä muuttua arvot.
Linssit ovat +19 ja 18.5.
Jos jotain hyvää, niin ehkä löysin syyn iriitilleni. Eikö ole loogista, että löysät värikalvot aiheuttavat värikalvon tulehdusta? Kärsivätkö iriittipotilaat enemmän kuivasilmäisyydestä ja kaihista? Ehkä heillä muillakin on yleisesti löysemmät värikalvot. Iriitti ei ole reumaperäistä minulle.Olen nuori kaihipotilas. Ainoa silmän rakennusaine, mitä löysin netistä on luteiini.
Veljilläni on myös oudosti käyttäytyvät mustuaiset.
Sitten on meillä on suvussa myös harvinaisia sairauksia, (1/4000 sairastuu mm.)
Minusta tässä on paljon epätodennäköisyyksiä.
Netissä lukee, että iriitti on nuorten aikuisten harvinainen sairaus. Linssileikkausta ei tehdä nuorille aikuisille. (Vuodessa noin 12 ihmistä sadastatuhannesta saa iriitin. Iriitti on nuorten aikuisten tauti, ja tavallisimmin siihen sairastutaan 2050 vuoden iässä.)
Eli nuorten aikuisten silmää harvemmin tutkitaan sisältä. Koska laserleikkaukset jne. tehdään silmän pinnan päältä.
Sairastan toista harvinaista tautia, todennäköisyys 1/4000. Tässä on ihan sairas epätodennäköisyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ovatko silmät oikeasti pilalla (et näe kunnolla edes silmälasien kanssa) vai tarkoitatko epäonnistumisella, että et päässytkään eroon laseista? En kyllä itse helpolla menisi korjausleikkaukseen samaan paikkaan, jossa edellinen leikkaus on epäonnistunut.
Vanhojen lasien kanssa näen kauas. -3,25 ja -2,75.
Muuten en. Optikon mukaan näkö oikeassa silmässä on -1,5. Miten voi heittää noin paljon? Silmiä ei voi laseroida enää. Ja kuulemma tuo linssien vaihtaminen on isompi leikkaus. Kirurgi oli mehiläisen kokenein kaihileikkaaja.
Haluan rahat takaisin nyt ainakin. Vituttaa ihan sikana. Soitin toisen sairaan silmäasmalle. Sain siinä puhelussa enemmän tietoa, kuin Mehiläisestä.
Millaisen näöntarkkuuden optikon refraktometri antaa? Siis se koneella katsottava näöntarkkuus, joka yleensä aina tehdään optikon tarkastuksen lisäksi.
On huomattava, että usein kahden silmän yhteisnäkl on parempi kuin kummankaan silmän erikseen.
Minulla on laseroitu sarveiskalvot ja myös vaihdettu keinomykiöt. Kuulemma haluttua/toivottua näöntarkkuutta ei välttämättä saavuteta, vaikka leikkauksen laskelmat tehdään tarkkaan. Tämä johtuu biologiasta. Millään leikkauksille eicanneta 100% onnistumistakuuta.
Näkö myös voi muuttua suuntaan tai toiseen leikkauksen jälkeenkin. Esim. sarveiskalvon laserointi paransi näön alle kahdeksi vuodeksi, sen jälkeen tarvin taas lasit. Eikä piilareita voinut enää käyttää.
Linssileikkaukseni onnistui, mutta näkö on hiipunut alkuvuosien jälkeen molemmissa silmissä. Varaudun siihen, että vanhana joudun käyttämään laseja. En halua ottaa riskiä, että uusintaleikkaus pilaisi näköä vielä enemmän. Älä sinäkään ole niin turhamainen.
Vierailija kirjoitti:
Tilaan Temusta painounimaskit, kun Suomesta ei saa. Ovat parempaa laatua, noin 12 € /kpl. Olen myös juossut kuivasilmäisyysklinikalla. Ja saanut hoito-ohjeita Hussin silmäpolilta. Lämpöhoitoa. Tuosta painosta / paineesta ei puhuttu mitään.
Kuivasilmäisyys on erittäin ikävä vaiva ja yleinen.
Tämäkin on totta. Kuivasilmäisyyden yleisyydestä huolimatta sen hoitoa ei ole osattu neuvoa oikein Husin silmäpolilla tai kuivasilmäisyysklinikalla. Oman kokemukseni perusteella sanon, että nukun silmät raollaan, joskus varmaan aukikin. Sen tiedän siitä, että silmät ovat kuivat aamuisin.
Kannattaa nyt vaan antaa silmien toipua ja parantua rauhassa. Ainakin siihen jälkitarkastukseen asti.