Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusittu linssileikkaus

Vierailija
22.09.2025 |

Onko kenelläkään kokemusta? Sain tietää, että on paljon isompi leikkaus kuin oman mykion vaihtaminen. 

Onko kenelläkään tietoa? Kyseessä on epäonnistunut linssileikkaus. 

Olen masentunut tämän takia. Pitää urheiluharrastuksia lopettaa ja unohtaa työhaaveet. 

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaana minua kohdeltiin hutaisten. Leikkaussalista puuttui jotain ratkaisevia välineitä. Nimittäin olin silmä auki leikkaustuolilla. Lääkäri pyysi jotain tarviketta. Hoitaja siihen, ei ole. Lääkäri siihen, eikö sitäkään ole. 

Tuo on potilasturvallisuusasia. 

Vierailija
42/61 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa, kauanko leikkauksesta on nyt aikaa? Silmät paranevat ainakin 2kk, jolloin sun näkökyky vielä hakee itseään. Sitäpaitsi linssit ARVIOIDAAN eri kaavoilla, joten niitä ei voi ikinä luvata 100% varmasti että saat just sen arvon mikä luvattiin. Kuivasilmäisyys on vttumainen vaiva leikkauksen takia. En lähtisi uudelleen leikattavaksi, odota nyt ainakin pari kk ja sitten mietit miltä näkökyky tuntuu, pärjäisitkö sittenkin silmälaseilla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sieltä voi konsultaatioajan rahalla varata ja keskustella leikkaavan lääkärin kanssa? Vaikea arvuutella täällä, kun jokaisen tilanne on yksilöllinen

Miten se voi olla hyvin yksilöllinen, jos lääkäri lupailee, että menee lähelle 0 ja onkin nyt -1,5. 

Minusta näytti, että leikkauksia tehdään liukuhihnalta. 

Tottakai itse leikkaus on rutiinia ja tehdään liukuhihnalla. Sehän on se asennettava linssi, joka ratkaisee kuinka hyvin näkee jatkossa.

Ja mitä tulee siihen, että molemmat silmät leikataan samalla kertaa: onhan se nyt huomattavasti helpompaa, kun tarvitsee jälkihoidon tehdä vain kertaalleen (ei saa kastella, pitää suojata yöksi yms), lisäksi jos vaan toinen leikataan, mikä se näkökyky sitten on: ei näe kunnolla laseilla tai ilman, kun silmät ovat eri paria.

Vierailija
44/61 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kaihileikattiin lähes sokea silmä julkisella ja  komplikaation takia tehtiin vielä toinen toimenpide. Nyt silmä ilmeisesti kuivuu pahasti ja on ajoittain myös kivulias. Toivon ettei oireet kroonistu, silmä ei ole ennen ikinä ollut kipeä. Olen nuori aikuinen, en vanhus

Vierailija
45/61 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sieltä voi konsultaatioajan rahalla varata ja keskustella leikkaavan lääkärin kanssa? Vaikea arvuutella täällä, kun jokaisen tilanne on yksilöllinen

Miten se voi olla hyvin yksilöllinen, jos lääkäri lupailee, että menee lähelle 0 ja onkin nyt -1,5. 

Tottakai itse leikkaus on rutiinia ja tehdään liukuhihnalla. Sehän on se asennettava linssi, joka ratkaisee kuinka hyvin näkee jatkossa.

Ja mitä tulee siihen, että molemmat silmät leikataan samalla kertaa: onhan se nyt huomattavasti helpompaa, kun tarvitsee jälkihoidon tehdä vain kertaalleen (ei saa kastella, pitää suojata yöksi yms), lisäksi jos vaan toinen leikataan, mikä se näkökyky sitten on: ei näe kunnolla laseilla tai ilman, kun silmät ovat

Minulla olisi ollut tiedot prk-leikkauksesta. Ei tarvittu. Näkö on tullut takaisin nolla-arvosta noihin -3,25 ja 2,75. Onko tämä olennaista? Olen sairastanut 5 kertaa iriitin. Mitä se kertoo silmästä, jos arvot tulevat noin paljon alaspäin. Toinen epäonnistunut leikkaus. 

Lääketiede on tiedettä. Mitä paremmin asiat tutkitaan, se tarkemmin pystytään arvioimaan. Oletko sitä mieltä, että tämä leikkaustulos ei ollut ennustettavissa? 

Olen 45-vuotias. Saatan elää vielä toiset 45 vuotta, ilman silmälaseja, jos leikkaus olisi onnistunut. 

Vierailija
46/61 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä kaihileikattiin lähes sokea silmä julkisella ja  komplikaation takia tehtiin vielä toinen toimenpide. Nyt silmä ilmeisesti kuivuu pahasti ja on ajoittain myös kivulias. Toivon ettei oireet kroonistu, silmä ei ole ennen ikinä ollut kipeä. Olen nuori aikuinen, en vanhus

Laita geeliä yöksi. Temusta saa kauratäytteisiä unimaskeja. Paino pitää silmät kiinni. Minullakin on ominaisuus, että liikutan silimiä ja luomia öisin. Paino on tärkeää silmän päällä kuivasilmäisyyden hoidossa. Tämä on yleislääkärin ohje. Hoida silmiä  kuumilla hauteilla. Paras on minigrip- pusseihin kuumaa vettä. Parempi kuin geelimaski. 

Vierailija
47/61 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun pitää lopettaa urheiluharrastukset ja unohtaa työhaaveet, jos kerran näet silmälasien kanssa? Minulla on koko työikäni ollut -5:n tai -6:n silmälasit, eivätkä ne ole estäneet työntekoa tai urheilua.

Sen takia, että menin leikkaukseen, jotta näkö korjaantuu. Olen valokuvaaja ja en nää nyt ilman laseja 70 cm päähän. En nää lukea kameran ruutua. Tämä siis tuon leikkauksen takia. Eli nekin työt jää. 

Höpö höpö. Käännät diopterisäätövivun haluamaasi asentoon (jokaisessa järkkärissä on diopterisäätö juuri huononäköisiä varten), tai sitten katsot kameran etsintä silmälasien kanssa (+diopterisäätö), tai sitten käytät kameran takanäyttöä, vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon.

Tennis jää, koska en nää kauas.

Tennistä on siis kielletty pelaamasta piilolasien tai silmälasien kanssa? Ok.

Halusin leikkaukseen, jotta näen kauas ilman laseja. 

No nyt et kuitenkaan näe täysin tarkasti.

-1.5 on kuitenkin ihan kohtuullinen näkö. Autoakin saa ajaa, kunhan toinen silmä on vähän tarkempi.

Vierailija
48/61 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minigrip-pussit ovat parhaat. (Toistan itseäni.) Käyttö helppoa, kuumaa vettä hanasta. Paino on kuulemma olennaisempaa kuin lämpö. Toimii!

Ja Temun hyvälaatuiset painounimaskit. Kuivasilmäisyys saattaa johtua nukkumisesta silmät auki tai raollaan. Tämän tiedon sain kiinalaiselta silmälääkäriltä. Aasiassa saattaa olla enemmän kuivasilmäisyyttä johtuen luomen rakenteesta.  

Vierailija
49/61 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaan Temusta painounimaskit, kun Suomesta ei saa. Ovat parempaa laatua, noin 12 € /kpl. Olen myös juossut kuivasilmäisyysklinikalla. Ja saanut hoito-ohjeita Hussin silmäpolilta. Lämpöhoitoa. Tuosta painosta / paineesta ei puhuttu mitään. 

Kuivasilmäisyys on erittäin ikävä vaiva ja yleinen. 

Vierailija
50/61 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaamissani painomaskeista saa päällisen pois. Mikä on hyvä, voi pestä sen. Luulen, Jos laittaa yöksi ison kasan geeliä silmään, jossain vaiheessa maskissa alkaa bakteerit muhia, jos käyttää joka yö. 

Vierailija
51/61 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä tulee siihen, että molemmat silmät leikataan samalla kertaa: onhan se nyt huomattavasti helpompaa, kun tarvitsee jälkihoidon tehdä vain kertaalleen (ei saa kastella, pitää suojata yöksi yms), lisäksi jos vaan toinen leikataan, mikä se näkökyky sitten on: ei

Minulla olisi ollut tiedot prk-leikkauksesta. Ei tarvittu. Näkö on tullut takaisin nolla-arvosta noihin -3,25 ja 2,75. Onko tämä olennaista? Olen sairastanut 5 kertaa iriitin. Mitä se kertoo silmästä, jos arvot tulevat noin paljon alaspäin. Toinen epäonnistunut leikkaus. 

Lääketiede on tiedettä. Mitä paremmin asiat tutkitaan, se tarkemmin pystytään arvioimaan. Oletko sitä mieltä, että tämä leikkaustulos ei ollut ennustettavissa? 

Olen 45-vuotias. Saatan elää vielä toiset 45 vuotta, ilman silmälaseja, jos leikkaus olisi onnistunut. 

En ole lääkäri, joten turhaan multa kysyt. Nuo asiat olisi pitänyt käydä läpi siinä etukäteistutkimuksessa ja arvioinnissa leikkaavan silmäkirurgin  kanssa. Kai sulla sellainen oli? Itse leikkaus on sitten asia erikseen. Ei siinä enää ruveta mitän selvittelemään.

Vierailija
52/61 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli etukäteistutkimus, olin muutenkin näöntarkastuksessa. Kaikki oli aika kiireistä. Leikkausaika oli neljän päivän päästä. 

Paljon potilaita oli odottamassa käytävällä. 

Ilmeisesti näkö ei kovin paljon enää parane. Jos jälkitarkastuskin on neljän viikon päästä. Kävi mielessä, että olisin kysynyt toisen kirurgin mielipiteen silmiin asetettavien linssien dioptereista. 

Vierailija
53/61 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmän värikalvot paljastuivat leikkauksessa erittäin löysiksi. Olen sairastanut iriittejä. Ei ole reumatekijää. Olen aika nuori vielä. Ehkä värikalvojen löysyydellä ja iriiteillä on yhteys? Ehkä löysästä värikalvosta löytyy syy myös siihen, että aiemmasta prk-leikkauksesta arvot tuli alas paljon. 

Vierailija
54/61 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä silmien värikalvojen löysyys on geeneissä. Kahdella veljelläni (tarkemmin ajateltuna) on oudosti käyttäytyvät mustuaiset. Eivät reagoi valoon normaalisti. Ovat suuremmat kuin yleensä. 

Värikalvot säätelevät silmään pääsevän valon määrää. 

Molemmat veljeni ovat sairastuneet melanoomaan. 

Nythän on mediassa kohistu (huuhaa?)tutkimuksista, että aurinkolasien käyttö aiheuttaa melanoomaa. Iho ei saa oikeata signaalia valon määrästä. 

Vierailija
55/61 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysät värikalvot - iriitti + melanooma. Mitä muuta? 

Vierailija
56/61 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis etkö näe lukea edes sopivien silmälasien kanssa?

Näen kyllä. Lääkäri sanoi, että menee lähelle nollaa. No ei ole mennyt. Jos on luokkaa -1,5. 

Kauanko siitä leikkauksesta on aikaa? Ja koskeeko tämä sama kumpaakin silmää?

Vierailija
57/61 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä kuluttajansuojamieheen.

Vierailija
58/61 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis etkö näe lukea edes sopivien silmälasien kanssa?

Näen kyllä. Lääkäri sanoi, että menee lähelle nollaa. No ei ole mennyt. Jos on luokkaa -1,5. 

Kauanko siitä leikkauksesta on aikaa? Ja koskeeko tämä sama kumpaakin silmää?

Kuukausi. Vasen tuntuu elävän enemmän. Nipistelee hyvällä tavalla. Koitan jumpata silmiä, jos värikalvot napakoituisivat. Iriitit ja löysät värikalvot eivät ole ainoat suvussa olevat harvinaiset sairaudet.

Vierailija
59/61 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä kuluttajansuojamieheen.

Eikun perinnöllisyystutkijaan. Suvussa on harvinaisia sairauksia epätodennäköisesti. 

Vierailija
60/61 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli etukäteistutkimus, olin muutenkin näöntarkastuksessa. Kaikki oli aika kiireistä. Leikkausaika oli neljän päivän päästä. 

Paljon potilaita oli odottamassa käytävällä. 

Ilmeisesti näkö ei kovin paljon enää parane. Jos jälkitarkastuskin on neljän viikon päästä. Kävi mielessä, että olisin kysynyt toisen kirurgin mielipiteen silmiin asetettavien linssien dioptereista. 

Jos jälkitarkastus on neljän viikon päästä, niin kyllä voi parantua edelleen näkö. Itselläni näkö muuttui vielä monta kuukautta leikkauksen jälkeen. Ja potilaita on paljon jonossa julkisellakin. Ihan samat lääkärit niitä toimenpiteitä tekee kummallakin puolella. Mistä tiedät, että näkö on nyt -1,5 jos jälkitarkastustakaan ei vielä ole ollut? Ja minkälaiset linssit sovitte laitettavan? Sellaiset joilla näkee lähelle vai sellaiset, joilla näkee kauas? On sellaisia monitehoversioitakin, mutta ne maksaakin sitten hunajaa. Joka tapauksessa silmä ei toimi enää samalla tavalla, jolloin lasit tarvitsee kaihileikkauksen jälkeenkin. Ja hajataittoahan tämä ei korjaa. Leikattu silmä ei ole yhtä kuin terve silmä. Silmässäsi on nyt implantti ja se toimii eri tavalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi