Uusittu linssileikkaus
Onko kenelläkään kokemusta? Sain tietää, että on paljon isompi leikkaus kuin oman mykion vaihtaminen.
Onko kenelläkään tietoa? Kyseessä on epäonnistunut linssileikkaus.
Olen masentunut tämän takia. Pitää urheiluharrastuksia lopettaa ja unohtaa työhaaveet.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Kai sieltä voi konsultaatioajan rahalla varata ja keskustella leikkaavan lääkärin kanssa? Vaikea arvuutella täällä, kun jokaisen tilanne on yksilöllinen
Miten se voi olla hyvin yksilöllinen, jos lääkäri lupailee, että menee lähelle 0 ja onkin nyt -1,5.
Minusta näytti, että leikkauksia tehdään liukuhihnalta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitää lopettaa urheiluharrastukset ja unohtaa työhaaveet, jos kerran näet silmälasien kanssa? Minulla on koko työikäni ollut -5:n tai -6:n silmälasit, eivätkä ne ole estäneet työntekoa tai urheilua.
Sama juttu ja nyt on itselläni myös jo plussaa, koska ikänäkökin vaivaa. Lisäksi on kuivasilmäisyyttä. Silti teen töitä ja harrastan liikuntaa. Ottaisin ap.n tapauksessa yhteyttä leikkaavaan kirurgiin, mutta uusintaan en menisi, jos ainoa ongelma on pieni miinus. Minusta on hullua leikata terveitä silmiä montaa kertaa. Tiedän tapauksia joissa miinusta on ollut paljon eikä tavoitteena ole ollut edes nolla. Usein jätetään vähän miinusta ja se saattaa tasoittua, kun lähinäkö huononee.
Miksi et voi pitää silmälaseja päässäsi valokuvatessasi ja pelatessasi tennistä? Tai vaihtoehtoisesti piilolinssejä, jos koet lasit jostain syystä hankaliksi?
Vierailija kirjoitti:
Siis jos ainoa ongelmasi kuivasilmäisyyden lisäksi on se, että tarvitset -1,5 silmälasit, en todellakaan edes harkitsisi menoa uusintaleikkaukseen. Minulla on päätelasit, joissa on 1,5 vähemmän miinusta kuin tavallisissa laseissani. Välillä unohdan päätelasit päähän, kun lähden jonnekin. Usein menee aika pitkään, että huomaan näkeväni vähän huonommin kuin tavallisilla laseillani.
Onko uusintaleikkaus noin paha? Tuo on kyllä hyvä pointti. Kohta ei ole silmiä päässä ollenkaan, kun leikataan monta kertaa.
Mutta eihän leikkauksesta ollut hyötyä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitää lopettaa urheiluharrastukset ja unohtaa työhaaveet, jos kerran näet silmälasien kanssa? Minulla on koko työikäni ollut -5:n tai -6:n silmälasit, eivätkä ne ole estäneet työntekoa tai urheilua.
Sama juttu ja nyt on itselläni myös jo plussaa, koska ikänäkökin vaivaa. Lisäksi on kuivasilmäisyyttä. Silti teen töitä ja harrastan liikuntaa. Ottaisin ap.n tapauksessa yhteyttä leikkaavaan kirurgiin, mutta uusintaan en menisi, jos ainoa ongelma on pieni miinus. Minusta on hullua leikata terveitä silmiä montaa kertaa. Tiedän tapauksia joissa miinusta on ollut paljon eikä tavoitteena ole ollut edes nolla. Usein jätetään vähän miinusta ja se saattaa tasoittua, kun lähinäkö huononee.
Linssileikkauksen jälkeen ei tule enää ikänäköä. Se on siinä ja pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et voi pitää silmälaseja päässäsi valokuvatessasi ja pelatessasi tennistä? Tai vaihtoehtoisesti piilolinssejä, jos koet lasit jostain syystä hankaliksi?
Koska linssit menee huuruun ja ovat tiellä. En voi käyttää piilareita enää kuivasilmäisyyden takia. Ennen leikkaustakin oli vaikeaa.
Sä oot koko päivän ulissut täällä. Mikset ota yhteyttä siihen puljuun joka sun silmät leikkasi?
Niillä varmasti on intressi korjata tilanne, jos se jotenkin johtuu heistä. Konsultaatio ei paljon maksa, jos yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linssileikkauksen jälkeen ei tule enää ikänäköä. Se on siinä ja pysyy.
Vai tuleeko? Tässä käsityksessä olin. Voiko tulla? Sehän olisi hyvä, jos kaukonäkö korjaantuu.
Mykiönvaihtoleikkauseen liittyy ihan merkittävä riski verkkokalvon irtaumasta tulevaisuudessa. Kannattaa miettiä ennenkuin lähtee sinänsä tervettä elintä leikkelemään. Silmälääkärit kyllä käärii näistä hyvät rahat ja ennen leikkausta laitat nimen soppariin, jossa irtisanoudut kaikista korvausvaatimuksista vaikka tapahtuisi mitä.
Vierailija kirjoitti:
Sä oot koko päivän ulissut täällä. Mikset ota yhteyttä siihen puljuun joka sun silmät leikkasi?
Niillä varmasti on intressi korjata tilanne, jos se jotenkin johtuu heistä. Konsultaatio ei paljon maksa, jos yhtään mitään.
Kyllä sieltä lasku kirjoitetaan. Olen soittanut sinne leikkaussalin puolella kaksi kertaa. En ole saanut oikein vastauksia.
Eivät näe ilmeisesti vaivan arvoisena kertoa potilaalle yksityiskohtia.
Vierailija kirjoitti:
Mykiönvaihtoleikkauseen liittyy ihan merkittävä riski verkkokalvon irtaumasta tulevaisuudessa. Kannattaa miettiä ennenkuin lähtee sinänsä tervettä elintä leikkelemään. Silmälääkärit kyllä käärii näistä hyvät rahat ja ennen leikkausta laitat nimen soppariin, jossa irtisanoudut kaikista korvausvaatimuksista vaikka tapahtuisi mitä.
Ja sekin, että piti leikata molemmat silmät kerralla. Lääkäri ja hoitaja molemmat sanoivat, ettei ole järkeä leikata erikseen. Miksi ei olisi ollut? Olisi toisen sitten voinut tehdä paremmin. Tämä oli harhaanjohtavaa tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Tuokin tieto piti soittaa toisesta sairaalasta, että uusittu leikkaus on isompiriskisempi. Eivät kerro, eivät ota kantaa. Mehiläisessä siis.
Mehiläisestä tuli mieleeni, että HUSn silmäklinikalla tehdyt kummankin silmän linssikorjausleikkaukset ja jälkiseuranta sujuivat moitteetta. Mutta se ei nyt aloittajaa varmaankaan lohduta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sieltä voi konsultaatioajan rahalla varata ja keskustella leikkaavan lääkärin kanssa? Vaikea arvuutella täällä, kun jokaisen tilanne on yksilöllinen
Miten se voi olla hyvin yksilöllinen, jos lääkäri lupailee, että menee lähelle 0 ja onkin nyt -1,5.
Näytti liukuhihnatouhulta, koska se pitää paikkansa. Vanhuksia on ihan helkkaristi ja lähes kaikille tulee kaihi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta näytti, että leikkauksia tehdään liukuhihnalta.Näytti liukuhihnatouhulta, koska se pitää paikkansa. Vanhuksia on ihan helkkaristi ja lähes kaikille tulee kaihi.
Ovensuussa on viisi potilasta jonossa. Se on 4000 € per potilas. Rahaa siinä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat tosi rasittavalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokin tieto piti soittaa toisesta sairaalasta, että uusittu leikkaus on isompiriskisempi. Eivät kerro, eivät ota kantaa. Mehiläisessä siis.
Mehiläisestä tuli mieleeni, että HUSn silmäklinikalla tehdyt kummankin silmän linssikorjausleikkaukset ja jälkiseuranta sujuivat moitteetta. Mutta se ei nyt aloittajaa varmaankaan lohduta.
Olisi niitä ollut muitakin paikkoja. Ajattelin, että on pieni leikkaus ja näitä tehdään paljon. Ei oikein nyt lohduta.
Saisi edes tietoa enemmän ja tietoa riskeistä.
Mene ap varaamaan konsultioaikoja, mitä ihmettä täällä märiset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta näytti, että leikkauksia tehdään liukuhihnalta.Vaikutat tosi rasittavalta
Miten niin? Minä olen pettynyt. Elämänlaatuni menee ratkaisevasti alaspäin. Olen vielä nuori ihminen. Tarvitsen työssäni silmiä, ovat minulle tärkeät.
Luvattiin asioita, jotka eivät pitäneet paikkaansa. Saa kai sitä olla pettynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta näytti, että leikkauksia tehdään liukuhihnalta.Vaikutat tosi rasittavalta
Miten niin? Minä olen pettynyt. Elämänlaatuni menee ratkaisevasti alaspäin. Olen vielä nuori ihminen. Tarvitsen työssäni silmiä, ovat minulle tärkeät.
Luvattiin asioita, jotka eivät pitäneet paikkaansa. Saa kai sitä olla pettynyt.
Trollollolloo, mää-mää-mää
Joo ei. Pitää olla aurinkolasit vahvuuksilla ja uudet silmälasit ja lähilasit. Siihen menee tonni nyt ainakin.