Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä narkkareita hoidetaan plastiikkakirurgialla?

Vierailija
22.09.2025 |

Kun he kuitenkin jatkavat terveytensä tuhoamista heti sairaalan ovesta ulos päästyään? Eikö olisi tehokkaampiakin tapoja käyttää sote-rahoja?

Peukku ruuhkauttaa HUSin plastiikkakirurgiaa  

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011497286.html

Kommentit (162)

Vierailija
61/162 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveysperusteiset ongelmat täytyy hoitaa, vaikka olisivat itse aiheutettuja. Ihan samalla tavalla muita itse aiheutettuja hoidetaan julkisin varoin. Holtittoman liikennekäyttäytymisen ja uhkarohkean urheilun vammoja hoidetaan myös julkisin varoin. Samoin viikonloppujen tappeluita.

Pelkkiä kosmeettisia juttuja ei hoideta julkisella. Mutta kurjaahan se on että yhteiskunnan rahaa palaa ihmisten tahallisen hölmöilyn takia.

Antaisitko sinä juovalle alkoholistille elinsiirtomaksan? Miksi, tai miksi et?

Kukaan ei ole antamassa huumeongelmaisille uusia elimiä, mutta kyllä akuutti-infektio hoidetaan niin alkoholisteilta kuin muiltakin päihdeongelmaisilta. Siitähän tässä on kyse.

Et vastannut kysymykseen, johon liittyy sam

Tuohon kysymykseen on jo vastattu. Koska resurssit ovat tosiaan rajalliset, infektiot kannattaa hoitaa tehokkaasti mahdollisimman alkuvaiheessa, ennen kuin ollaan niiden kalliiden verenmyrkytysten hoitamisessa.

Vierailija
62/162 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plastiikkakirurgi myös korjaa ihoa ja heti ihonalaisia kudoksia, jotta ihmisen toiminnallisuus säilyisi. Esim. tulehduksessa syöpyneet kasvot...

Itse olen joutunut kirurgiaan tulehduksen takia kaksi kertaa. Ei liittynyt päihteisiin vaan mulla on krooninen tulehdussairaus. En saanut plastiikkakirurgiaa ja mulla on vieläkin leikkaushaavasta arpi. Myös kehoon kuulumatonta kudosta jätettiin kroppaan ja kaikkea ei korjattu. Mä en todellakaan saanut mitään plastiikkakirurgin palveluita, joten kosmeettista haittaa on jäänyt. 

Mistä sinä tiedät, mitä arpia joista narkkareiden haavaumien hoidosta jää! Se että jää arpi, se on ihan eri asia kuin se, että revidoidaan haava ja tehdään ihonsiirre jos sellaista vaaditaan... Se, mitä arpia jää, se on sitten eri asi

No, mut siis.... Kun täällä on myös sanottu, että lakiin kirjattuna on ETTÄ IHMISELLÄ ON OIKEUS SAADA TARVITSEMANSA HOITO!

ja jos sua yhtään lohduttaa, niin todennäköistä on, että narkkien joukossa on niitä, jotka eivät haavojensa ja vaivojensa kanssa lääkärin pakeille päädy koskaan! On asunnottomia, jotka kärsivät paleltumavammoista varpaissaan, joiden jalat ovat piloilla, joilla on sitä sun tätä... Nauti siitä....

Kyllä sinäkin sieltä plastiikkakirurgialta avun saat jos sitä oikeasti tarvitset!

Jäätkö sinä jotakin vaille, jos näitä ihmisiä hoidetaan silloin he sitä hoitoa tarvitsevat? Ja ootas, mä veikkaan, että se hoito mitä näille annetaan ei ole todellakaan niin nokon tarkkaa ja hienoa lopputulokseltaan kuin mitä sinä noin niin kuin puhtaana pulmusena saisit!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/162 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halvemmaksi tuli antaa näille henkilöille jatkuva antibioottikuuri. Se tulisi myös halvemmaksi kuin kirurgiset toimeenpiteet. Vaihetaan lääkettä kun yksi ei enää toimi tai kierrätetään vuosittain eri antibiootteja. Nämä ihmiset kumminkin vahingoittavat kroppaansa täyden ymmärryksenvallassa, niin ei toi estolääkkeenä toimiva antibiootti enää mihinkään sen enpää vaikuttaisi. Ainiin jossain vaiheessa nämä tulisi antibioteeille resistanteiksi. No viedään nämä sitten vielä jonnekkin skuttaan niin eivät sairastuta muita.

Sinulle ei taida olla ESBL tuttu?

Vierailija
64/162 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi heitä ylipäätään hoidetaan?

Olisi yhteiskunnalle paljon halvempaa antaa vaan kuolla yliannostukseen.

Samalla sitten syyllistetään hallitusta että pitää olla ruiskuja jne jne

Ihan nolla sympatia jokaista narkkia kohtaan, kukaan ei pakottanut ottamaan sitä ensimmäistä annosta.

Vierailija
65/162 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveysperusteiset ongelmat täytyy hoitaa, vaikka olisivat itse aiheutettuja. Ihan samalla tavalla muita itse aiheutettuja hoidetaan julkisin varoin. Holtittoman liikennekäyttäytymisen ja uhkarohkean urheilun vammoja hoidetaan myös julkisin varoin. Samoin viikonloppujen tappeluita.

Pelkkiä kosmeettisia juttuja ei hoideta julkisella. Mutta kurjaahan se on että yhteiskunnan rahaa palaa ihmisten tahallisen hölmöilyn takia.

Sitä ei kysytä eikä kerrota kenelle menee. Terveydenhuollossa kaikki on samalla viivalla, tarvittaessa katsotaan kyllä kuka ensimmäisenä tarvitsee hoitoa ja kenellä on ylipäätään mahdollisuudet selvitä. Eli suomeksi 30 vuotias juoppo saa sen maksan todennäköisemmin kuin 95 vuotias jolla on pitkä liuta sairauksia, jos kumpikin tarvitsee ja sopii kummallekin 

Vierailija
66/162 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaa nysvätä narkin kanssa, paloja irti, haavat nopeasti umpeen, vähän antibioottia ja kadulle takas.

Voisi ajatella myös suljetulle hoitoon laittamista. Kysehän on oikeasti mielenterveyspotilaista.

Miksei sitä huumetta saada pois kadulta?

Vierailija
67/162 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumeet tuhoaa kaiken, rahat menee vain rikollisille ja kansalaiset kustantaa kalliit hoidot.

Ja vielä käyttöhuoneita pitäisi saada. Sairasta.

Vierailija
68/162 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plastiikkakirurgi myös korjaa ihoa ja heti ihonalaisia kudoksia, jotta ihmisen toiminnallisuus säilyisi. Esim. tulehduksessa syöpyneet kasvot...

Itse olen joutunut kirurgiaan tulehduksen takia kaksi kertaa. Ei liittynyt päihteisiin vaan mulla on krooninen tulehdussairaus. En saanut plastiikkakirurgiaa ja mulla on vieläkin leikkaushaavasta arpi. Myös kehoon kuulumatonta kudosta jätettiin kroppaan ja kaikkea ei korjattu. Mä en todellakaan saanut mitään plastiikkakirurgin palveluita, joten kosmeettista haittaa on jäänyt. 

Mistä sinä tiedät, mitä arpia joista narkkareiden haavaumien hoidosta jää! Se että jää arpi, se on ihan eri asia kuin se, että revidoidaan haava ja tehdään ihonsiirre jos sellaista vaaditaan... Se, mitä arpia jää, se on sitten eri asi

ööh. Ootko sinä sitten mahdollisesti niin pahasti alkoholiriippuvainen, että sinua risoo kun sinulle ei anneta edes pientä palaa uudesta maksasta, mutta näille huumeriippuvaisille tehdään haavaumiin korjaustoimia! Oletko!

Nämä korjaustoimet haavaumiin ovat kuitenkin pienempi asia kuin maksansiirto... 

Maksansiirtoon liittyy myös operaation jälkeisetä lääkehoitoa... ja muuta sitoutumista vaativaa. Nämä haavaumien hoidot ovat täysin eri asia. Ja aivan varmasti kustannuksltaankin toista luokkaa kuin sun nyt jankkaama maksansiirto!

Vierailija
69/162 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan nolla sympatia jokaista narkkia kohtaan, kukaan ei pakottanut ottamaan sitä ensimmäistä annosta.

Katselin kun ruskea diileri narkkin seurassa viihtyi 15 neitonen, menivät yleiseen vessaan yhdessä viettämään laatuaikaa. Voi siinä pakottamistakin olla. Missä vanhemmat?

Vierailija
70/162 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkeapa ne sulle lehtien välityksellä kertoo!

Taitais olla parempi kuin ei kerrottais.

Sä olet sitä mieltä, että ihmisellä ei ole oikeutta saada apua terveydenhoitoonsa.

Sä olet sitä mieltä, että vain sulla on oikeus,sinä kun olet puhdas kuin pulmunen!

Oletko jonossa plastiikkakirurgiaan, moskien putsaamiseen ja ihonsiirtoon!

Juu, olet varmaan.

Tottakai on oikeus saada apua mutta ei ilmaiseksi ja toisten piikkiin. Jos on rahaa vetää huumeita niin ottakoon kattavan terveysvakuutuksen (jos joku semmoisen myöntää) tai sitten maksakoon perinteisesti käteisellä hoidostaan. Perseilyn aika on ohi ja joku vastuu pitää yksilölläkin olla omasta toiminnastaan

Vierailija
71/162 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ei kysytä eikä kerrota kenelle menee. Terveydenhuollossa kaikki on samalla viivalla, tarvittaessa katsotaan kyllä kuka ensimmäisenä tarvitsee hoitoa ja kenellä on ylipäätään mahdollisuudet selvitä. Eli suomeksi 30 vuotias juoppo saa sen maksan todennäköisemmin kuin 95 vuotias jolla on

No, mut siis maksansiirroissa on kyllä kriteerit, ja yksi on se, että alkoholisairauden pitää olla pitkäaikisesti remissiossa. Ja pitää olla sitoutumiskykyä pitkään lääkehoitoon. Ja pitää olla riittävän pitkä elinajanodote..

Ole huoleti, ole huoleti!

Sitä paitsi, maksansiirto on huomattavasti paljon kalliimpi ja työläämpi toimenpide kuin jokin plastiikkakirurgiassa tehty haavauman hoito!

Vierailija
72/162 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hus.fi/potilaalle/hoidot-ja-tutkimukset/elinsiirrot#maksans…

Alkoholikirrootikon maksansiirron edellytys on täydellinen ja pysyvä alkoholista pidättäytyminen heti diagnoosin tultua ilmi ja osoitus siitä, että ilman alkoholia pystyy olemaan.

Vierailija
73/162 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholikirrootikon maksansiirron edellytys on täydellinen ja pysyvä alkoholista pidättäytyminen heti diagnoosin tultua ilmi ja osoitus siitä, että ilman alkoholia pystyy olemaan.

Näin pitäisi olla myös kaikessa huumeriippuvaisten sairauksien hoidossa

Vierailija
74/162 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkeapa ne sulle lehtien välityksellä kertoo!

Taitais olla parempi kuin ei kerrottais.

Sä olet sitä mieltä, että ihmisellä ei ole oikeutta saada apua terveydenhoitoonsa.

Sä olet sitä mieltä, että vain sulla on oikeus,sinä kun olet puhdas kuin pulmunen!

Oletko jonossa plastiikkakirurgiaan, moskien putsaamiseen ja ihonsiirtoon!

Juu, olet varmaan.

Tottakai on oikeus saada apua mutta ei ilmaiseksi ja toisten piikkiin. Jos on rahaa vetää huumeita niin ottakoon kattavan terveysvakuutuksen (jos joku semmoisen myöntää) tai sitten maksakoon perinteisesti käteisellä hoidostaan. Perseilyn aika on ohi ja joku vastuu pitää yksilölläkin olla omasta toiminnastaan

Eihän sitä ilmaiseksi saa. Jos ei kukaan maksa, seuraa ulosottorekisteriin päätyminen. Se on sitten pitkän aikaa... velka taakkana, jos vaikka tapahtuiskin parantumista!

ILMAISEKSI JA ILMAISEKSI!

Usko jo, että lakiin on kirjattu, että tarvitsemaansa hoitoon on oikeus, ja usko sekin, että on monta narkkaria, asunnotonta, päihdesairasta, joka ei koskaan näihin hoitoihin päädy, vaikka tarvetta olis! Ovat yhteiskunnan ulkopuolella, sinun syljeksittävänä!

Vierailija
75/162 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kriittiset esteettiset hoidot vasta sit kun narkki on ollut ilman aineita vuoden verran. Turha niihin on rahaa tuhlata.

Vierailija
76/162 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska heillä on isompi ihmisarvo kuin tavallisilla kansalaisilla, jotka eivät ole valinneet huumeita. Nää on eräänlaisia paikallistason kunniakansalaisia, joille annetaan kaikki mahdollinen. Heistä voi tulla veronmaksajia - tai sitten ei. Kalliita he yhteiskunnalle joka tapauksessa ovat.

Absurdimpaa ja todellisuudesta vieraantuneempaa väitettä ei juuri voisi esittää. 

Oikeastihan päihdeongelmaiset saa paljon muita huonommin hoitoa terveysongelmiin. 

Vierailija
77/162 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät, mitä arpia joista narkkareiden haavaumien hoidosta jää! Se että jää arpi, se on ihan eri asia kuin se, että revidoidaan haava ja tehdään ihonsiirre jos sellaista vaad

Voin kertoa, että käytännön maailmassa tuo on vaan kirjoitettu sana. Käytännössä hoitoa saa vain ja ainoastaan ne, joille riittää osastoilla paikkoja. Kyllä sitten, kun jää vuosikausien ajan ilman riittävää hoitoa, oppii huolehtimaan terveydestään. Valitettavasti moni menettää henkensä, koska ei saa hoitoa ajoissa. Juuri siksi minä huolehdin terveydestäni enkä luota siihen, että yhteiskunta hoitaa. Yhteiskunta ei todellakaan ehdi eikä pysty hoitamaan kaikkia apua tarvitsevia, koska osastojen paikat ei riitä. Viime syksynä odotin kirurgille aikaa kolme kuukautta ja olin muuten, etuoikeutettu. 

Vierailija
78/162 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kriittiset esteettiset hoidot vasta sit kun narkki on ollut ilman aineita vuoden verran. Turha niihin on rahaa tuhlata.

Edelleen ei ole kyse esteettisistä hoidoista.

Niin murheellista, että ihmiset eivät arvosta enää lukutaitoa.

Vierailija
79/162 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin pitäisi olla myös kaikessa huumeriippuvaisten sairauksien hoidossa

Sinä et ymmärrä eroa maksasairauksien ja ihonalaiskudokseen syntyneiden haavaumien välillä. Et pysty nyt näkemään näiden eroja. 

Maksansiirto on kalliimpi ja pitkäaikaisempaa hoitoa edellyttävä operaation jälkeenkin, tuo haavaumien hoito aivan eri asia.

JA MITÄ SINÄ JANKUTAT, MILLÄ TAVALLA NÄMÄ HAAVAUMIEN HOIDOT VIEVÄT SINULTA JOTAIN POIS! JÄÄTKÖ SINÄ ILMAN NYT JOTAIN!

Vierailija
80/162 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska Suomi on vielä toistaiseksi ihmisarvon tunnustava valtio, ja lääkärit on vannoneet hippokrateen valan auttaa kaikkia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi