HS haastatteli 32-v maisteria: Lainaa vajaat viisi vuotta sitten ostetusta asunnosta on nyt enemmän kuin mitä sen tämänhetkinen arvo on
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Ihnisethän olettavat, että he ostavat asunnon ja savat vähintään omansa takaisin. Asunto on kulutushyödyke. Tuote joka kuluu ja jonka arvo alenee vanhetessaan.
Kaupugeissa arvo on aina noussut. Suomessa ihan maltillisesti, mutta varmasti nousee jatkossa enemmän. Nyt ei edes rakenneta, niin kohta ollaan pulass.
Vierailija kirjoitti:
Olen 10 vuodessa maksanut tämän kotini, jonka jälkeen maksan vastikkeita ja remontteja jos ja kun niitä tulee, nyt on tehty kaikki isot niin ei hetkeen Voin laittaa vuokralle ja matkustaa ulkomailla. Edelleen enemmän houkuttaa kuin maksaa jollekin toiselle asumisesta.
Vastikkeet on nousseet 10 vuodessa 40 prosenttia. Pienemmissä kaupungeissa vuokran ja vastikkeen ero on enää muutamia kymppejä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 10 vuodessa maksanut tämän kotini, jonka jälkeen maksan vastikkeita ja remontteja jos ja kun niitä tulee, nyt on tehty kaikki isot niin ei hetkeen Voin laittaa vuokralle ja matkustaa ulkomailla. Edelleen enemmän houkuttaa kuin maksaa jollekin toiselle asumisesta.
Vastikkeet on nousseet 10 vuodessa 40 prosenttia. Pienemmissä kaupungeissa vuokran ja vastikkeen ero on enää muutamia kymppejä!!
En elä keskiarvossa. Isossa kaupungissa, 75 neliötä vastike 400€, kuuluu sähkö, vesi ja 2 omaa parkkipaikkaa. Tonnin laitat päälle niin pääset vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En elä keskiarvossa. Isossa kaupungissa, 75 neliötä vastike 400€, kuuluu sähkö, vesi ja 2 omaa parkkipaikkaa. Tonnin laitat päälle niin pääset vuokralle.
Unohdat vaihtoehtoiskulut seiniin sidotuista rahamääristä.
Niin. Jos ostaa kalliin kämpän Helsingistä ja sitten itkee että kaikki rahat menee asuntoon, on se vähän sama kuin seisoisi avannossa ja valittaisi että paleltaa.
Suomi on aika iso maa ja kaupunkeja on muitakin kuin Helsinki. Mukava on asustella itse yliopistokaupungissa, josta saa omakotitalon samalla hinnalla kuin Helsingistä kerrostalokämpän. Jää rahaa elämiseen ja elintaso on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdat vaihtoehtoiskulut seiniin sidotuista rahamääristä.
Juu, persnettoa tulee omistusasujalla jos asunnon hinta yli 170000€
Vierailija kirjoitti:
Niin. Jos ostaa kalliin kämpän Helsingistä ja sitten itkee että kaikki rahat menee asuntoon, on se vähän sama kuin seisoisi avannossa ja valittaisi että paleltaa.
Suomi on aika iso maa ja kaupunkeja on muitakin kuin Helsinki. Mukava on asustella itse yliopistokaupungissa, josta saa omakotitalon samalla hinnalla kuin Helsingistä kerrostalokämpän. Jää rahaa elämiseen ja elintaso on hyvä.
No siellä periferiassa ei taida olla töitä. Muutenhan se asuntokin maksaisi enemmän. Halpa hinta tarkoittaa ettei tunkua ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ostohaaveita pidättelee työttömyyden pelon lisäksi se, että nykyisen omistusasunnon arvo Helsingissä on laskenut välittäjien hinta-arvioiden mukaan noin 40000 euroa eli 15 prosenttia siitä, millä hinnalla asunto ostettiin. Lainaa vajaat viisi vuotta sitten ostetusta asunnosta on nyt enemmän kuin mitä sen tämänhetkinen arvo on."
Voi veikkailla että tuolla laskun hinnalla olisi asunut 3 vuotta vuokralla - puhumattakaan siitä että samaan aikaan on pitänyt maksaa omistusasumisen kuluja.
Kirjoitustavasta en saa oikein selkoa, että mitä ajat takaa tuolla puhumattakaan - lauseella.
Vuokra 12x1000e x3 eli 36000 kolmessa vuodessa.
Omistus: vastike plus lainan korot ja lyhennys.
Vierailija kirjoitti:
Siihen tulee vielä välittäjän kulut päälle. Hurjaa kyytiä, mutta asuntomarkkinoilla oli Kataisen aikaankin tällainen pudotus kun euroopassa oli se pieni kriisi. Sitten se nousi parissa kuukaudessa normihintoihin. Nyt tosin Ukrainan kriisi syö koko ajan kasvuvaraa. Saksan talous yskii ja sitä myöten SUomen.
Euroopassa oli finanssikriisi, mutta meillä oli kokoomuspääministeri ja meillä "säästettiin" kriisi pysyväksi kuten orpo tekee nyt.
Kokoomus tekee sen joka kerta.
Ei omistusasujan kannata kytätä niitä arvoja, jos ei myy.
Asuu siinä itse ja maksaa velat pois.
Vuokrallekin voi laittaa, jos saa. Tai saahan sen, kun on sopiva vuokran hinta.
Oppiipahan olemaan!
Olisi kannattanut vain käydä ne koulut ja mennä töihin, eikä loisinta-luuhata lipastolla 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntosijoittaja ei vuokraa tappiolla, vaan siivuttaa aina välistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihnisethän olettavat, että he ostavat asunnon ja savat vähintään omansa takaisin. Asunto on kulutushyödyke. Tuote joka kuluu ja jonka arvo alenee vanhetessaan.
Kaupugeissa arvo on aina noussut. Suomessa ihan maltillisesti, mutta varmasti nousee jatkossa enemmän. Nyt ei edes rakenneta, niin kohta ollaan pulass.
ja kyllä rakennetaan. Olen ihmetellyt, että miten ihmeessä näin paljon rakennetaan kun ei niitä taloja tarvitse. Ja vuokra kämppiä on ihan kamalasti. Tarjolla siis.
Vierailija kirjoitti:
"Ostohaaveita pidättelee työttömyyden pelon lisäksi se, että nykyisen omistusasunnon arvo Helsingissä on laskenut välittäjien hinta-arvioiden mukaan noin 40000 euroa eli 15 prosenttia siitä, millä hinnalla asunto ostettiin. Lainaa vajaat viisi vuotta sitten ostetusta asunnosta on nyt enemmän kuin mitä sen tämänhetkinen arvo on."
Luultavasti tulee kuitenkin vielä omansa saamaan takaisin, kun on parempi aikakausi. Toista se on esimerkiksi Pohjois-Karjalassa. Ei puhettakaan, että parempi aikakausi sinne tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi veikkailla että tuolla laskun hinnalla olisi asunut 3 vuotta vuokralla - puhumattakaan siitä että samaan aikaan on pitänyt maksaa omistusasumisen kuluja.
Kirjoitustavasta en saa oikein selkoa, että mitä ajat takaa tuolla puhumattakaan - lauseella.
Vuokra 12x1000e x3 eli 36000 kolmessa vuodessa.
Omistus: vastike plus lainan korot ja lyhennys.
Niin, omistuksen kulut: 1200€/kk korot + lyhennys eli kolmessa vuodessa 43200€ (n. 50/50 korot ja lyhennys annuiteetissa/tasaeräss). Tämä siis kulua kokonaisuudessaan koska asunnon arvo laskenut nopeammin kuin lyhennetty. Lisäksi se jäljelle jäävä arvonalennus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Se on tosi hyvä valinta. Itse olen täältä pääkaupunkiseudulta kotoisin. Kun opinnot loppuivat niin palasin tänne. En oikein osannut jäädä sinne yliopistokaupunkiin. Olisi ollut ihan ihanaa.
Asunto ostetaan kodiksi. Sen arvolla "Tänään" ei ole mitään merkitystä.
Mikä sen arvo on 20 vuoden päästä. Sitä taas ei tiedä kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntosijoittaja ei vuokraa tappiolla, vaan siivuttaa aina välistä
Höpsistä. asuntosijoittaja saa asunnostaan markkinahintaa. Jos kulut ovat suuremmat kuin markkinahinta niin tulee persnettoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siellä periferiassa ei taida olla töitä. Muutenhan se asuntokin maksaisi enemmän. Halpa hinta tarkoittaa ettei tunkua ole.
Huomaa, ettet ole elämässäsi paljon pääkaupunkiseudulta poistunut, kun käsitys muusta Suomesta on tuota luokkaa.
Kuten varmasti viestistäni näit, kerroin asuvani yliopistokaupungissa. Työpaikoista ei ole pulaa, päinvastoin tänne muuttaa työn ja opiskelun perässä paljon ihmisiä jatkuvasti ja kaupungin asukasmäärä kasvaa joka vuosi. Koko ajan rakennetaan uutta ja kaupunki laajentuu, omakotitontit uusilta alueilta menevät kuin kuumille kiville. Ylen vähän aikaa sitten julkaisemassa jutussa myös näkyi, että talojen hinnat ovat täällä kylläkin nousseet, mutta ovat silti valovuosien päässä Helsingin hinnoista. Ja se ei johdu siitä, ettei tänne kukaan haluaisi, vaan siitä, että Helsingin asunnot ovat vain naurettavan ylihintaisia.
Huolimatta helsinkiläisten tyypillisestä kuvitelmasta, että kaikki muut kaupungit ovat "periferiaa".
Vielä vähemmän kannattaa ostaa jostain periferiasta. Siellä ei ole työtä ja sen hömemörskän arvo vapaapudotuksessa. Uuden rakennuttaminen maaseudulle on jo sulaa hulluutta.