Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei virkamiesten pitkistä lomista voi leikata?

Vierailija
21.09.2025 |

Lomaa vuodessa 2 kk. 

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu "tyäkkärin täti" vaihtaa lomarahatkin lomaan,on yli kolme kk vuodesta lomalla.

Vierailija
42/78 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata turhaan kadehtia julkisen puolen työoloja, samanlaista siellä pitkälti on kuin yksityiselläkin.

Vakituinen virkasuhde on toki hieno juttu, mutta se tarkoittaa myös virkavastuuta (painavampi kuin yksityisellä puolella). Palkkakehitys on olematon, byrokratiaa ja jäykkyyttä on riittämiin ja monissa tehtävissä joutuu sulkemaan silmänsä kun oma moraali ja arvot ei kohtaa työnantajan päätösten kanssa. Harvassa valtion virastossa hassataan rahaa vaan päinvastoin pyritään huolehtimaan että verovaroja ei kulu turhuuksiin (sitä varmasti siltikin tapahtuu toisinaan).

Virkavastuu. Vitsailetko vai luuletko tosiaan että virkamiehillä olisi yksityisiä painavampi vastuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse valtiolla töissä ja olen tästä kyllä samaa mieltä. 15 vuoden työuralla saa 38 vuosilomapäivän kertymän, johon ei myöskään lasketa lauantaita. Lisäksi työaika on 7h 15min, ja mitä moni ei tiedä: jos pitää maksimissaan vain pakollisen 30 min. lounastauon saa työtunteihinsa vielä ylimääräiset 30 minuuttia. Eli käytännössä työaika on päivittäin parhaimmillaan 6h 45min.

Kyllähän näistä olisi varaa leikata. Mutta halua tuskin löytyy. 

Mitä oikein selität? Työaika on 7h 15min + lounastauko. Jos olet töissä klo 8-16:15, pidät 60min lounaan. Jos olet 8:15-16, niin silloin voit olla vain 30min lounaalla. Sehän näkyy suoraan tuntikirjauksista ja järjestelmä laskee tunnit.

Kyllä on aihetta pidempiin lomiin ku palkka on useamman tonnin vähemmän kuin yksityisellä sektorilla asiantuntijatehtävissä.

Vierailija
44/78 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on kuulemma ollut joskus 70-luvulla matalat palkat, joita on kompensoitu pidemmillä lomilla. Tosin unohtui mainita se, että ne työntekijät ovat jo eläkkeellä tai haudassa ja palkat eivät ole enää niin matalat suhteessa muihin.

Vierailija
45/78 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai ap tarkoita, että tämä koskisi vain virkamiehiä? Samat lomat on esimerkiksi hyvinvointialueen hoitsuilla. He saa lisäksi ylityölisät, hälytysrahat jne. Valtiolla ei tuollaisia tunneta. Yhden ainoan kerran on saatu lupa hetkellisille ylitöille, muuten vapaata saa tunnin tunnista. 

Vierailija
46/78 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten pitäisi nostaa vastaavasti palkkoja 

Virkamiesten ylipitkiä lomia perusteltiin aikoinaan nimenomaan sillä, että julkinen leipä on pitkä ja kapea. 

Vierailija
47/78 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta voi. Kompensoidaan se palkassa niin käy vaikka heti. Nimittäin tuo lomien pituus on seurausta siitä ettei palkkoja korotettu kun muilla korotettiin niin ilman muuta voidaan tehdä toisinkin päin. ELI SOPII SE!!!!

Vierailija
48/78 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse valtiolla töissä ja olen tästä kyllä samaa mieltä. 15 vuoden työuralla saa 38 vuosilomapäivän kertymän, johon ei myöskään lasketa lauantaita. Lisäksi työaika on 7h 15min, ja mitä moni ei tiedä: jos pitää maksimissaan vain pakollisen 30 min. lounastauon saa työtunteihinsa vielä ylimääräiset 30 minuuttia. Eli käytännössä työaika on päivittäin parhaimmillaan 6h 45min.

Mitä oikein selität? Työaika on 7h 15min + lounastauko. Jos olet töissä klo 8-16:15, pidät 60min lounaan. Jos olet 8:15-16, niin silloin voit olla vain 30min lounaalla. Sehän näkyy suoraan tuntikirjauksista ja järjestelmä laskee tunnit.

Kyllä on aihetta pidempiin lomiin ku palkka on useamman tonnin vähemmän kuin yksityisellä sektorilla asiantuntijatehtävissä.

Tilastojen mukaan valtio on palkkajohtaja, yksityinen jää kauan taakse. 

Vierailija
49/78 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt puhut vain itsestäsi. Valtiolla on monenlaisia työpaikkoja. Toisilla työaika voi olla vaikka 12h, joten en ymmärrä pitkää selitystä työvuoron pituudesta. 

Vierailija
50/78 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaan, että valtio ei ole palkkajohtaja.

Vierailija
51/78 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkillä lomilla kompensoidaan mm. virkamiesten huonoa palkkakehitystä. Monissa paikoissa on myös leikattu niin, että käytännössä ei ole muuta etua kuin jonkinlainen työterveys ja virkitysetua ei ole enää käytössä.

Samoin rahaa ei ole sitäkään vähää kuin ennen, joten määräaikaisuuksia ei enää jatketaan, vaikka työtä olisi riittämiin. 

Toki vaihtelua on varmasti virastoittain ja käytössä on vielä paremmat etuudet.

Leikkuria on ollut ja tulossa. Jos on jotain etua niin ne lähtee. Seuraavaksi pelkään että aletaan työterveyshuollosta säästämään

Työterveys näyttää olevan tosiaan tapetilla monissa virastoissa, ainakin omassa virastossa (valtionhallinto) siihen on tulossa ihan merkittäviäkin leikkauksia.

On varmaankin osa tätä nykypolitiikkaa koska myös yksityisellä puolella leikataan eli että kaikki ottaisi oman terveysvakuutuksen.

Vierailija
52/78 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi yksityispuolella ei lisätä lomia? Sillähän tämä kateus korjattaisiin.

Ei yhteiskunnassa kaikki voi vain lomailla.

Yksityisellä pitää painaa pitkää päivää, jotta saadaan julkisen palkat ja lomarahat maksettua.

Julkisella pitää painaa pitkää päivää että yksityisellä on yhteiskunta missä toimia.

Pitkää päivää julkisella :D

Kun ei ole edes mitään tulosvastuuta, eikä suojatyöpaikasta voi saada potkuja, vaikka jäisi suoraan kiinni rikoksista.

Tulosvastuu esim. hyvinvointialueella on budjetti. Alimitoitetaan. Esitys on hyvä, punakynä vetää sen epärealistiseksi.

Vierailija
53/78 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kai ap tarkoita, että tämä koskisi vain virkamiehiä? Samat lomat on esimerkiksi hyvinvointialueen hoitsuilla. He saa lisäksi ylityölisät, hälytysrahat jne. Valtiolla ei tuollaisia tunneta. Yhden ainoan kerran on saatu lupa hetkellisille ylitöille, muuten vapaata saa tunnin tunnista. 

Ihan tosissasi vihjailet että epäsäännöllisestä 2/3-vuorotyöstä ja esim ylitöistä ei tulisi maksaa alle kolmen tonnin peruspalkkaa enempää ja vuosilomatkin veisit?

Onko sinun alallasi myös kesäloma syyskuussa ja esim joulun aikaan et ole IKINÄ lomalla?

Vierailija
54/78 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työaika on 7h 15min, se ei sisällä lounastaukoa.

Vierailija
55/78 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkillä lomilla kompensoidaan mm. virkamiesten huonoa palkkakehitystä. Monissa paikoissa on myös leikattu niin, että käytännössä ei ole muuta etua kuin jonkinlainen työterveys ja virkitysetua ei ole enää käytössä.

Samoin rahaa ei ole sitäkään vähää kuin ennen, joten määräaikaisuuksia ei enää jatketaan, vaikka työtä olisi riittämiin. 

Valtiosektorin palkat ovat nousseet tällä vuosituhannella enemmän kuin yksityisen sektorin. Ei ihme, että yksityinen sektori ei pysty enää maksamaan veroja niin paljon kuin julkinen kuluttaa.

Vierailija
56/78 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tosissasi vihjailet että epäsäännöllisestä 2/3-vuorotyöstä ja esim ylitöistä ei tulisi maksaa alle kolmen tonnin peruspalkkaa enempää ja vuosilomatkin veisit?

Onko sinun alallasi myös kesäloma syyskuussa ja esim joulun aikaan et ole IKINÄ lomalla?

En vihjaile yhtään mitään vaan muistutin siitä, että julkisella myös muilla kuin virkamiehillä on samat lomaoikeudet. Ja itse asiassa monilla on paremmat edut, kuten ylityölisät. Vuorotyöt on ihan oma valinta. On monia paikkoja, joissa voisi tehdä ma-pe myös hoitoalalla, jos haluaa. Aiemmin olin alalla, jossa oli vuorotyötä ja vaihdoin tarkoituksella alalle, jossa töitä tehdään ma-pe, joten luonnollisesti olen nyt aina joulun ajan vapaalla. Nyt on syyskuu ja pidän kesälomaa, koska kesällä en voinut kaikkia pitää. Valintakysymys sekin omalla kohdallani. 

Vierailija
57/78 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vihjaile yhtään mitään vaan muistutin siitä, että julkisella myös muilla kuin virkamiehillä on samat lomaoikeudet. Ja itse asiassa monilla on paremmat edut, kuten ylityölisät. Vuorotyöt on ihan oma valinta. On monia paikkoja, joissa

Ja tässä oletin, että aiempi kommentoija on hoitoalalla. 

Vierailija
58/78 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomaa ei suinkaan ole 2 kk. Sen tietäisi, jos ei olisi noin tyhmä kuin sinä. Eli koko alkuperäinen kysymyksesi on valeeseen pohjautuva. 

Paljonko muuten sinun palkkaasi saa leikata? Lomien leikkaus ilman korvausta leikatuista lomapäivistä kun on palkanalennus. 

Vierailija
59/78 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä on kuulemma ollut joskus 70-luvulla matalat palkat, joita on kompensoitu pidemmillä lomilla. Tosin unohtui mainita se, että ne työntekijät ovat jo eläkkeellä tai haudassa ja palkat eivät ole enää niin matalat suhteessa muihin.

On ne palkat edelleen pienemmät. Valtion virastossa lakimies saa noin 5000 e/kk brutto, yksityisellä samoilla osaamisvaatimuksilla 7000 e/kk tai enemmän.

Vierailija
60/78 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ja ylitöitä tehdään ilman korvauksia, vajaamiehityksellä mennään suurin osa ajasta. Kesäloman sijaisia ei saada, ja loman aikana kasaantuneet työt odottavat paluutasi.

t. virkamies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän