Miksei virkamiesten pitkistä lomista voi leikata?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Miksi yksityispuolella ei lisätä lomia? Sillähän tämä kateus korjattaisiin.
Ei yhteiskunnassa kaikki voi vain lomailla.
Yksityisellä pitää painaa pitkää päivää, jotta saadaan julkisen palkat ja lomarahat maksettua.
Olen hyvinvointialueen virkamies. Ihan tavalliset lomat minulla on mitä yksityiselläkin. Itse asiassa taitaa olla pienempi kuin edellisellä alallani. Eläkevirka kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä pitää painaa pitkää päivää, jotta saadaan julkisen palkat ja lomarahat maksettua.
Julkisella pitää painaa pitkää päivää että yksityisellä on yhteiskunta missä toimia.
Pitkät lomat kompensoivat yksityiseen puoleen verrattuna matalampia palkkoja. Toisaalta, ei minulla paljon tuntuisi, jos lomia olisi vaikka viikon vähemmän. Nytkään niitä oikein jouda pitämään. 2023 lomat ennätin alkuvuonna pitää, nyt pitäisi joutaa tämän vuoden puolella pitämään viime vuoden lomat.
Vierailija kirjoitti:
Pitkillä lomilla kompensoidaan mm. virkamiesten huonoa palkkakehitystä. Monissa paikoissa on myös leikattu niin, että käytännössä ei ole muuta etua kuin jonkinlainen työterveys ja virkitysetua ei ole enää käytössä.
Samoin rahaa ei ole sitäkään vähää kuin ennen, joten määräaikaisuuksia ei enää jatketaan, vaikka työtä olisi riittämiin.
Toki vaihtelua on varmasti virastoittain ja käytössä on vielä paremmat etuudet.
Ei, kyllä se noin menee. Jos aikoinaan oli vaikkapa tyky-päivä, nyt sellaisia ei ole. Tyhy tuli, aluksi 10 vuotta sitten vielä tehtiin yhdessä jotain. Nykyisin saan 80€ vuodessa ePassi-rahaa. Sen voi kukin käyttää mihin haluaa, saahan sillä yleensä 5 elokuvalippua tai voi maksaa kuukauden tai pari kuntosalia. Meillä on säästetty myös kehittämispäivistä. Viimeksi kun sellainen oli, se oli klo 14-16 omissa työtiloissa. Kahvi ja pulla tarjottiin. Kehittämistä on sitten hienoa tehdä 2 tunnissa.
Koulutuksista säästetty. Kaiken pitäisi olla ilmaista, ulkoisiin koulutuksiin pääsee harkinnalla. Sisäiset koulutukset taas ovat yleensä sellaista aihetta, mikä ei ainakaan minun työhöni liity. Tekoälyä tai somea tai vastaavaa en tarvitse työhöni. Työnantaja täyttää koulutusvelvoitettaan sillä, että laittaa työntekijät tekemään tietosuoja- ja tietoturvakoulutukset verkossa 2 vuoden välein. Näiden lisäksi sisäisestä koulutuskalenterista on mahdotonta löytää mitään järkevää. Jos en itse löydä koulutuksia, jotka lisäisivät osaamistani, kehityskeskustelussa viimeistään kysytään, miksi en ole käynyt koulutuksissa riittävästi.
Rahaa ei tunnu olevan mihinkään. Olen 3 vuotta sitten v. 2022 pyytänyt uutta työtuolissa, kun entisestä kankaat kuluneet puhki. Odotan sitä edelleen. Pyydetään laittamaan ehdotuksia hankintoihin, mutta lopulta ei olekaan rahaa. Sähkösäätöiset pöydät alkavat olla 6-7 vuotta vanhoja ja jatkuvasti rikki, koska niitä käytetään päivittäin. Mitään uutta ei saa, kun budjetti menee entisten korjaukseen. Siivouksesta säästetään. Nyt on firma, jolle ei kuulu pölyjen pyyhintä, koska se olisi ollut liian kallista. Tästä ei tietenkään kerrottu kenellekään, että siivoussopimus on muutettu. Vasta sitten kun pölyä alkoi olla ihan kaikkialla: hyllyjen ja pöytien päällä esimerkiksi, joku keksi kysyä, eikö näitä pidä enää koskaan siivota. Toin kotoa työpaikalle siivousliinoja, koska siivouskomeroon ei saa mennä (yksityisen firman siivoojien käytössä). Taukotilaan olen tuonut astioita kirpputorilta. Meillä on 90-luvulla ostetut astiastot ja arvatenkin ne ovat kuluneita ja esim. juomalaseja ei juurikaan enää ole, kun käytössä mennyt rikki 30 vuoden aikana. Aina kun tulee uusi työntekijä, hän yleensä ensimmäisenä ihmettelee taukotilan varustelua. Käyn tosin itse usein lounaalla ravintolassa, mutta periaatteessa ihan hävettää, miten kulunutta ja likaista meillä on kaikkialla. Säästöt!
Vierailija kirjoitti:
Opettajilta ainakin voisi ottaa lomat kokonaan pois. Ei tartte muuta ku vain näyttää iänikuisia piirtoheitinkalvoja
Ei piirtoheittimiä enää käytetä, tollo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella pitää painaa pitkää päivää että yksityisellä on yhteiskunta missä toimia.
Pitkää päivää julkisella :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkillä lomilla kompensoidaan mm. virkamiesten huonoa palkkakehitystä. Monissa paikoissa on myös leikattu niin, että käytännössä ei ole muuta etua kuin jonkinlainen työterveys ja virkitysetua ei ole enää käytössä.
Samoin rahaa ei ole sitäkään vähää kuin ennen, joten määräaikaisuuksia ei enää jatketaan, vaikka työtä olisi riittämiin.
Ei, kyllä se noin menee. Jos aikoinaan oli vaikkapa tyky-päivä, nyt sellaisia ei ole. Tyhy tuli, aluksi 10 vuotta sitten vielä tehtiin yhdessä jotain. Nykyisin saan 80€ vuodessa ePassi-rahaa. Sen voi kukin käyttää mihin haluaa, saahan sillä yleensä 5 elokuvalippua tai voi maksaa kuukauden tai pari kuntosalia. Meillä on säästetty myös kehittämispäivistä. Viimeksi kun sellainen oli, se oli klo 14-16 omissa työtiloissa. Kahvi
Ai teillä on sentään nimetyt työpisteet? Meillä joka-aamuinen rumba mistä löytää pöydän jolla on toimiva näyttö. Työt sujuisivat paljon paremmin etänä, mutta kun on tuo 50 % läsnäolovelvoite tiloissa, jotka on mitoitettu 40%:lle. Ei toimi teoriassa eikä käytännössä. Mutta kaupunginjohtaja harva se viikko medioissa julistamassa, että hyvin menee. Paitsi että rahat on loppu...
Viranomaiset on korruptoituneita rikollisia, loisia tai fasisteja. Jos tulisi sota, tappaisin suomalaisen viranomaisen, että pääsisin vankilaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse valtiolla töissä ja olen tästä kyllä samaa mieltä. 15 vuoden työuralla saa 38 vuosilomapäivän kertymän, johon ei myöskään lasketa lauantaita. Lisäksi työaika on 7h 15min, ja mitä moni ei tiedä: jos pitää maksimissaan vain pakollisen 30 min. lounastauon saa työtunteihinsa vielä ylimääräiset 30 minuuttia. Eli käytännössä työaika on päivittäin parhaimmillaan 6h 45min.
Kyllähän näistä olisi varaa leikata. Mutta halua tuskin löytyy.
Valtiolla se 7h 15 min on työaikaa, 30 - 60 min lounastauko palkatonta aikaa. Vaikka lounastaukosi olisi 10 min, se on laskennallisesti 30 min ja työtuntisi 7h 15 min, ei siellä mitään lounataukovähennystä tunneta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkuria on ollut ja tulossa. Jos on jotain etua niin ne lähtee. Seuraavaksi pelkään että aletaan työterveyshuollosta säästämään
Siitä vaan säästämään, kun itsellä ei semmoista ole koskaan ollut 30 vuoden työuralla. Julkiselle vaan muutkin, niin on tasa-arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos esimerkiksi autokaupassa ei noudateta lakia, myyjä on vastuussa.
Jos loinen tuomari tai syyttäjä ei noudata lakia, niin kansalaisella ei ole mitään oikeusturvaa tai kuluttajansuojaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ole edes mitään tulosvastuuta, eikä suojatyöpaikasta voi saada potkuja, vaikka jäisi suoraan kiinni rikoksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Esimerkiksi minä olen julkisella yksikön päällikkönä. Työpäiväni alkaa yleensä klo 07 ja päättyy klo 16. Hoitoala kyseessä. Teen töitä myös kotona. Esimerkiksi kun puuttuu työntekijöitä, kaivan työvuorolistan esin koneelta ja alan miettiä, voisiko vuoroja vaihtamalla saada tarpeen täytettyä tai onko joku osa-aikainen, jonka listaan mahtuu vuorot. Meillä ei yleisesti keikkalaisia saa käyttää, jos ei ole hätätilanne. Teen myös itse ajoittain lähihoitajien sijaistamista. Tällä viikolla viimeksi aamuvuorosta puuttui työntekijä, olin illalla kotona kartoittanut kaikki vaihtoehdot ja päätynyt siihen, että temput on tehty, ei aita muu kuin itse lähteä aamuvuoroon klo 7. Olin niin pitkään kuin oli pakko ja lounaan syöttämisen jälkeen palasin omaan työhöni. Tätä se on hyvinvointialueilla. Rahaa ei ole. Jos keikkalaisia ei saa palkata, eikä vajaalla mitoituksella saa mennä kovin monta työvuoroa kuukaudessa, niin esihenkilöllä on keinot vähissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse valtiolla töissä ja olen tästä kyllä samaa mieltä. 15 vuoden työuralla saa 38 vuosilomapäivän kertymän, johon ei myöskään lasketa lauantaita. Lisäksi työaika on 7h 15min, ja mitä moni ei tiedä: jos pitää maksimissaan vain pakollisen 30 min. lounastauon saa työtunteihinsa vielä ylimääräiset 30 minuuttia. Eli käytännössä työaika on päivittäin parhaimmillaan 6h 45min.
Missä hommissa valtiolla on noin? Meillä kaikilla muilla työaika on 7 h 15 min ja päivän aikana on max 60 min palkaton lounastauko, Vaikka et pitäisi taukoa (leimaisi itseäsi pois töistä ja takaisin töihin), vähennetään työajastasi 30 min sillä oletuksella, että tauon pidät. Minimissään päivällä on siis mittaa 7 h 45 min, ei suinkaan 6h 45 min.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo työaika noin mene. 7 h 15 min. on thöaika ILMAN lounasta. Lounas on kuitenkin pakko lisätä työpäivään vähintään puolen tunnin pituisena ja se on palkaton. Eli, jokainen työpäivä on aina sen 7 h 45 min.
t. Valtiolla töissä
Mistä ihmeestä sinä nuo 2 kuukauden lomat revit? Luuletko tosiaan, että virassa olevilla miehillä olisi pitemmät lomat kuin meillä naisilla, joilla se on enintään 30 arkipäivää?
19 on ehkä saanut pidennettyä talvilomaa tai vaihtanut lomarahaa vapaaksi. Muuten ei onnistu tavallisella virkanaisella. Miehistä en tiedä, ehkä hän onkin mies. Lomien ajoittaminen joulun aikaan tai pääsiäiseen ei kuluta lomapäiviä, eli 6-8 lomapäivällä saa 2 viikkoa lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on monelle yllätys, että julkisella ollaan usein viikonloppuisinkin töissä ilman mitään ylityölisiä. Moni olettaa, että julkisella palkan saa oleskelusta, valitettava tieto onkin, että pitää tehdä tulosta ja työmäärät ovat valtavat. Aika moni 38 vrk kadehdittua lomaa ansainnut tekee lomansa jälkeen palkatonta työtä, koska sijaisia ei oteta ja asiakkaat odottavat rahoja tai päätöstä tai apua.
Olen ollut yksityisellä ja lomaoikeuteni oli 45 vrk. Siihen kun vielä otti työajantasaukset mukaan niin lomaa oli ruhtinaallisesti.