Miksei virkamiesten pitkistä lomista voi leikata?
Kommentit (51)
Miksei yksityissektorilla leikata omistajien osingoista ja lisätä työntekijöiden lomia?
Vierailija kirjoitti:
Miksei yksityissektorilla leikata omistajien osingoista ja lisätä työntekijöiden lomia?
Unohdit nyt vastata kysymykseen.
Huijattiinko minua kun en valtiolla koskaan saanut kahden kuukauden lomia?
Sitten pitäisi nostaa vastaavasti palkkoja
Vierailija kirjoitti:
Saisivat olla 12kk vuodessa lomilla, tulis vähemmän vahinkoa.
Joo. Ajetaan koko julkinen sektori alas. Anarkia se on mikä kiihdyttää taloutta ja hyvinvointia.
Unohtui sanoa että 15 työvuoden jälkeen.
Pitkillä lomilla kompensoidaan mm. virkamiesten huonoa palkkakehitystä. Monissa paikoissa on myös leikattu niin, että käytännössä ei ole muuta etua kuin jonkinlainen työterveys ja virkitysetua ei ole enää käytössä.
Samoin rahaa ei ole sitäkään vähää kuin ennen, joten määräaikaisuuksia ei enää jatketaan, vaikka työtä olisi riittämiin.
Toki vaihtelua on varmasti virastoittain ja käytössä on vielä paremmat etuudet.
Olen itse valtiolla töissä ja olen tästä kyllä samaa mieltä. 15 vuoden työuralla saa 38 vuosilomapäivän kertymän, johon ei myöskään lasketa lauantaita. Lisäksi työaika on 7h 15min, ja mitä moni ei tiedä: jos pitää maksimissaan vain pakollisen 30 min. lounastauon saa työtunteihinsa vielä ylimääräiset 30 minuuttia. Eli käytännössä työaika on päivittäin parhaimmillaan 6h 45min.
Kyllähän näistä olisi varaa leikata. Mutta halua tuskin löytyy.
Opettajilta ainakin voisi ottaa lomat kokonaan pois. Ei tartte muuta ku vain näyttää iänikuisia piirtoheitinkalvoja
Vierailija kirjoitti:
Pitkillä lomilla kompensoidaan mm. virkamiesten huonoa palkkakehitystä. Monissa paikoissa on myös leikattu niin, että käytännössä ei ole muuta etua kuin jonkinlainen työterveys ja virkitysetua ei ole enää käytössä.
Samoin rahaa ei ole sitäkään vähää kuin ennen, joten määräaikaisuuksia ei enää jatketaan, vaikka työtä olisi riittämiin.
Leikkuria on ollut ja tulossa. Jos on jotain etua niin ne lähtee. Seuraavaksi pelkään että aletaan työterveyshuollosta säästämään
Yksityissektorin pitää myös puolittaa myymiensä tuotteiden hinnat! Eikä vain ajaa ahneiden omistajapossujen etua.
Miksei ap:n palkasta voi leikata?
Miksi sinusta ei tullut opettaja sitten ?
Ööh.hä. Työaika on 7:15 min plus min puolen tunnin lounastauko, eli 7h 45min
Miksi yksityispuolella ei lisätä lomia? Sillähän tämä kateus korjattaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkuria on ollut ja tulossa. Jos on jotain etua niin ne lähtee. Seuraavaksi pelkään että aletaan työterveyshuollosta säästämään
Työterveys näyttää olevan tosiaan tapetilla monissa virastoissa, ainakin omassa virastossa (valtionhallinto) siihen on tulossa ihan merkittäviäkin leikkauksia.
Minulla on ollut parhaimmillaan 39 päivää vuodessa täysillä kokemuslisillä. Se tarkoittaa 7 viikkoa ja 4 päivää, ja lienee maksimi, mitä voi julkisella saada. Minun mielestäni 15 vuotta oman alan koulutusta vastaavaa työkokemusta on pitkä aika, jolloin nuo lomat vasta täyttyy. Julkisella monesti leipä on kapeampi, eli palkka on pienempi, mutta sitä kompensoi lomapäivien määrä. Kun olin yksityisellä, sain suunnilleen samoista työtehtävistä noin 300€ kuussa enemmän palkkaa. Lisäksi siellä oli mahdollista saada bonus tuloksen mukaan. Julkisella on ihan mahdotonta saada palkkaansa mitään korotuksia, tai jos on henkilökohtainen lisä, se on joitakin kymppejä kuukaudessa.
Ei kannata turhaan kadehtia julkisen puolen työoloja, samanlaista siellä pitkälti on kuin yksityiselläkin.
Vakituinen virkasuhde on toki hieno juttu, mutta se tarkoittaa myös virkavastuuta (painavampi kuin yksityisellä puolella). Palkkakehitys on olematon, byrokratiaa ja jäykkyyttä on riittämiin ja monissa tehtävissä joutuu sulkemaan silmänsä kun oma moraali ja arvot ei kohtaa työnantajan päätösten kanssa. Harvassa valtion virastossa hassataan rahaa vaan päinvastoin pyritään huolehtimaan että verovaroja ei kulu turhuuksiin (sitä varmasti siltikin tapahtuu toisinaan).
Saisivat olla 12kk vuodessa lomilla, tulis vähemmän vahinkoa.