Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Metatyöt jäävät aina naisten tehtäväksi

Vierailija
21.09.2025 |

Miehet koittakaa nyt vähän ryhdistäytyä!

Kommentit (1407)

Vierailija
521/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ovat metatyöt?

Onko tarpeeksi jauhoja kaapissa, jos joku tulee kylään. Onko lapsella talvitakki tälle talvelle. Onko pölynimuripusseja tarpeeksi kaapissa. Onko siteitä jos menkat alkaa. Pitääkö ikkunat pestä. Jne.

Tällaisia arkisia asioita mistä naiset onnistuvat tekemään maailmaa isompia asioita. Ja sitten vingutaan täällä kun on niin raskasta.

Älä yleistä, että kaikki naiset. Mä olen nainen enkä voi sietää näitä metatöistä märisijöitä. Jotakin luusereita jotka tekee kaikesta vaikeaa.

Aivan mahtavaa, että juuri sinun henkilökohtainen kokemuksesi kumoaa vuosikymmenten tutkimukset, tuhansien

Eli olet idioottiääliö joka kuvittelee, että mun elämässä on kaikki sujunut kenenkään tekemättä mitään. Ei, ei ole sujunut. Mulle tuo kaikki on ihan arkea eikä mun tarvitse metailla joka saakelin asiaa uupumiseen asti. Siis oikeasti joku miettii tässä ketjussa jotakin saakelin jauhojen ostamista. Onpa raskas homma. Tekemällä tehtyä monet näistä teidän jutuista, kun me normaalit osataan hoitaa asiat ilman tuollaista draamailua. Te ette olisi selvinneet silloin kun ihmisillä oikeasti oli tekemistä kotona vaikka mitä kun teille joku saakelin jauhotilanteenkin selvittäminen on jo niin raskasta. Sekin on niiiiiiin kamalan raskasta katsoa onko lapselle sopivat kumpparit. Huh huh mikä homma! Vie ainakin viisi tuntia metatyön takia!

Te ette edes tajua miten naurettavia te olette.

Etkö sä oikeesti ymmärrä mistä puhutaan? Sä elät ja suoritat arkea eli teet itse niitä metatöitä. Siitä tulee 'draamailua', kun metatöiden eli suunnittelun ja organisoinnin tärkeys kyseenalaistetaan tai sälytetään vain yhden harteille.

Vierailija
522/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pyyhin pölyt eilen. Tänään tiskasin käsin, imuroin ja pesin pyykit. En edes huomannut  niihin käyttämiäni metatöitä.

Huomenna meen kauppaan ostamaan syyskanervan. Tää oli sitä metatyötä. Auton renkaan vaihdon tilasin viime viikolla pyörälenkin yhteydessä. Täytyy muistaa mennä. Meta.

Unohdin sanoa, että metailin huomiseksi imurin akun lataamisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä hiton metatyöt? Asiat hoituu ilman niiden jatkuvaa pyörittelyäkin. Tekee ja toimii sen jatkuvan miettimisen sijasta vaan. 

T. Nainen 

Metatyöt on ajattelua ja suunnittelua. Sä et voi tehdä oikein mitään ajattelematta ensin.

Tämä niin kummallista. Viekö ajattelu energiaa, kun ajattelee jotain niin yksinkertaista kuin siivoamista, ruuanlaittoa tai perushyödykeiden ostamista. Ei lasten syntymäpäivien suunnittelukaan taida avaruustiedettä olla, tei tuota aina itse aivoja lepuuttaessa kahvihuoneessa töissä. Ei ihme, että osa naisista tuntuu kärsivän kroonisesta stressistä ja toistuvista burn outeista, jos pölypussien ostamisen suunnittelu tai laten hammaslääkäriaikojen laitto kalenteriin kuormittaa. Mitä nämä ihmiset tekevät, kun

Tämä oli toivon mukaan sarkasmia mutta näistä nuorfeministeistä ei koskaan tiedä. T. vanhan liiton feministi

Vierailija
524/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään, mutta eihän siitä muistamisesta ole vaivaa jos käyttää kalenteria. Ei kai kalenteriin ylös laittaminen sentään niin vaativaa ole. Meillä molemmat lisää kalenteriin menot, minä lapsien ja mies talon huollot, remontien jutut, mökin asiat, autojen ja pienkoneiden asiat, sekä isovanhempien auttamiset. Miehen merkintöjä on varmasti tuplaten sen mitä minun.

Minun silmiin näyttää siltä että parisuhdetaidot on täysin retuperällä ja se huono parisuhde aiheuttaa tämän uhriutumisen.

Teillä molemmat tekee siis metatöitä. Ei ihme ettei teitä ärsytä.

Niin, meillä eletään normaalia elämää, eikä kytätä toisen tekemisiä, ei uhriuduta ja syytellä toista.

Kannattaisiko edes joskus mennä omaan itseensä ja miettiä onko metatöistä valittaminen se mitä kannattaa tehdä, ja mitä se tekee parisuhteelle. Mahdattekohan te edes tietää mitä ne itse valitsemanne miehet miehet toivovat parisuhteelta? 

Vierailija
525/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä miten joku ruokareseptin päättäminen voi olla työtä.

A. Siihen menee noin 10 sekuntia.

B. Se on normaalia elämää perheessä, ei mitään työntekoa.

Jos ruoan päättäminen perheessä on työtä, perhettä ei olisi koskaan kannattanut hankkia.

Mikä sana sitten olisi arvon kirjoittajalle kelvollinen? Askare? Suunnittelu? Sanaa 'työ' käytetään nykyään aika väljästi, ja nythän on nimenomaan kyse METAtyöstä, ei varsinaisesta työstä.

Käytätkö tätä nimitystä työpaikalla tehtävistä aikataulutuksista yms. Erotteletko metatyöt ja ns. oikeat työt?

Meillä kyllä erotellaan. Kun se oikea työ laskutetaan meidän asiakkailta, mutta sitä kun mä suunnittelen päiviäni että milloin mitäkin työtä edistän, sitä ei laskuteta asiakkaalta. En käytä nimitystä metatyöt, vaan sisäiset työt, mutta asia on ihan sama. 

Vierailija
526/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pyyhin pölyt eilen. Tänään tiskasin käsin, imuroin ja pesin pyykit. En edes huomannut  niihin käyttämiäni metatöitä.

Huomenna meen kauppaan ostamaan syyskanervan. Tää oli sitä metatyötä. Auton renkaan vaihdon tilasin viime viikolla pyörälenkin yhteydessä. Täytyy muistaa mennä. Meta.

Ei minunkaan mielestäni pelkän oman arkeni pyörittämiseen liittyneet metatyöt tuntuneet missään. :) Ihan menivät kuin itsestään, hoidin heti kun tuli mieleen.

Ihan lievästi erilaiselta tuntuu tämä lapsiperhearjen pyörittäminen ja metatyön määrä. Mutta joku 10 vuotta enää niin helpottaa varmaan.

Vierailija
527/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä hiton metatyöt? Asiat hoituu ilman niiden jatkuvaa pyörittelyäkin. Tekee ja toimii sen jatkuvan miettimisen sijasta vaan. 

T. Nainen 

Metatyöt on ajattelua ja suunnittelua. Sä et voi tehdä oikein mitään ajattelematta ensin.

Tämä niin kummallista. Viekö ajattelu energiaa, kun ajattelee jotain niin yksinkertaista kuin siivoamista, ruuanlaittoa tai perushyödykeiden ostamista. Ei lasten syntymäpäivien suunnittelukaan taida avaruustiedettä olla, tei tuota aina itse aivoja lepuuttaessa kahvihuoneessa töissä. Ei ihme, että osa naisista tuntuu kärsivän kroonisesta stressistä ja toistuvista burn outeista, jos pölypussien ostamisen suunnittelu tai laten hammaslääkäriaikojen laitto kalenteriin kuormittaa. Mitä nämä ihmiset tekevät, kun

Mulla on pölypussiton varsi-imuri. Pitääkö mun nyt sitten kauheasti metailla sen säiliön tyhjentämistä? Eikö riitä, että tyhjennän sen kun näen säiliön olevan täynnä?

Vierailija
528/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä muija tekee metatyöt ja itse teen makrotyöt. Esteban tekee oikeat työt, kuten ruohon leikkaaminen ja vaimoni tyydyttäminen.

Vierailija
529/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väittäisin enemmänkin niinkuin se yleensä menee. Naiset tekevät ne puhumatta miehille mitään. Ei niistä edes tiedä isänä. Tänäänkin vaimo lapsen kanssa puheterapeutilla, ei minulle tullut mitään tietoa että ovat sopineet ajasta, ei siitä että miksi, ei mitään. Ei soittanut terapeutti minulle, kertonut asiasta että miksi ja sopinut aikaa. Ei ole miehen asia kalastella tuollaisia tietoja, on naisten asia ne tuoda miehen tietoisuuteen. Moni nainen ottaa jo vauvasta lähtien sellaisen roolin että isä ajetaan ulos.

Miten ihmeessä sinä et ole huomannut, että teidän lapsen puheenkehityksessä on jotain häikkää? Etkö mennyt mukaan neuvolakäynneille?

Itse lopetin neuvolakäynnit toisen lapsen jälkeen, olen siis äiti. Sain vielä kaksi lasta. Ei ne käynnit niin tarpeellisia olleet, eikä ainakaan niin tarpeellisia että siellä pitäisi molempien vanhempien olla paikalla. Osaan itsekin punnita lapsenja seurata sen puheenkehitystä, josta edes lyhyellä käynnillä ei saa hoitaja mitään käsitystä, vaan on vanhempien antamien tietojen varassa. 

Vakavasti sairaan lapsen lääkärikäynnit on toinen asia. Tuntuu siltä, että nuoret naiset ottavat itsensä nykyään liian vakavasti ja tärkeilevät. Tai sitten ovat todella epävarmoja itsestään äiteinä.

Vierailija
530/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi hakeutua hoitoon kun kerran miettiminen on niin rankkaa. Apua apua mitä teen kun sukkani on likainen. No vaihda se ei se tarvi sen erikoisempaa miettimistä. Ja tämä jauhot on loppu no lopeta valittaminen ja hae kaupasta. Ei mieskään saa puhtaita sukkia ellei itse pese pyykkiään eikä mieskään saa loppuneita jauhoja kaupasta ellei kiitä itse hae.

Miksi te naiset teette joka asiasta niin helvetin vaikeaa?

Ei elämä vaadi etukäteen suunnittelua kun pystyy aika hyvin menemään ajatuksella "go with the flow" lopulta ainoa asia mikä vaatii etukäteen suunnittelua on naisen mieleterveysongelmat kun ei kestä jos ei ole saanut mikromanageerattua jotain kuvitteelista aikataulua ja kuvitteellista suunnitelmaa mitä kaikkien ympärillä olevien pitää toteuttaa. Lapsillekin riittää että ottaa sille vaatteet päälle eikä se vaadi sen erikoisempaa suunnitelmaa

Vierailija
531/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Nainen 

Tässä on nyt aika monta sivua käyty läpi tätä käsitettä joten kyllä sinullakin on mahdollisuus se ymmärtää.

Tottakai lukea osaan, mutta jos joku kirjoittaa puutaheinää niin ei se tarkoiita että lukemalla siitä se tulisi minulle tutuksi. Metatyö on uhriutuvien naisten keksimä käsite mitä on kiva kylvää jotta saa vähän uhrautua lisää. Se metatyöstä uhriutumiseen käytetty aika olisi ollut jo vuoden metatyöt.

En voi mitään sille, että olet noin yksinkertainen etkä osaa normaalia arkea. Kasva aikuiseksi ja teet kuten me muutkin eli elä sitä arkea äläkä uhriudu ja metaile. Olet säälittävä. Luulet olevasi jotenkin parempi ja mäkiset täällä, kun kaikki ei ole samanlaisia yksinkertaisia tolloja jotka ei osaa elää normaalia elämää. Kuvittelet, että meille normaaleille kaikki tapahtuu tekemättä. Et voi oikeasti olla noin tyhmä. Itsehän te tässä luettelette kaikenlaista paskaa metatöinä sillä välin kun me muut oikeasti tehdään ne arjen asiat.

Sä et todellakaan ole mikään tavis. Olet tyhmä uhriutuja joka ei pärjää normaalissa arjessa. Tuollaisella sitten on lapsia joiden elämän pilaat tuolla sun stanan metatyödraamalla.

Hassua, miten sun mielestä me muut metailijat teemme kaiken turhaan, vaikka itse teet jatkuvasti samoja asioita, et vaan kutsu niitä metatöiksi.

Miksi muuten oot noin vihainen ihan tuntemattomalle netissä? Onko arki oikeasti niin rankkaa, että täytyy purkaa tuo kaikki tähän keskusteluun vai onko jotain pahaa sattunut? 

Vierailija
532/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sä oikeesti ymmärrä mistä puhutaan? Sä elät ja suoritat arkea eli teet itse niitä metatöitä. Siitä tulee 'draamailua', kun metatöiden eli suunnittelun ja organisoinnin tärkeys kyseenalaistetaan tai sälytetään vain yhden harteille.

Se nyt vain on ikävä fakta, että te metatöistä ulisijat olette uhriutujia ja keksimällä keksitte kaikenlaisia metatöitä. Sitten suututte meille normaalilla järjellä oleville ihmisille kun emme alennu tuohon teidän lapselliseen pelleilyyn. 

Yksin mä muuten kaiken täällä teen. Ei mulla miestä ole. 

Vierailija
533/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok.

-Niin, meillä eletään normaalia elämää, eikä kytätä toisen tekemisiä, ei uhriuduta ja syytellä toista.

Kannattaisiko edes joskus mennä omaan itseensä ja miettiä onko metatöistä valittaminen se mitä kannattaa tehdä, ja mitä se tekee parisuhteelle. Mahdattekohan te edes tietää mitä ne itse valitsemanne miehet miehet toivovat parisuhteelta?

Olen eri, mutta mitäköhän se tekee parisuhteelle, että toinen joutuu tekemään kaikki META-työt ja toinen ei tarvitse tehdä mitään, vaan istua vierellä ja nauttia?

Se, jos mikä alkaa tuhoamaan läheisyyttä ja intohimoa toista kohtaan.

On se kuitenkin totta, että pitäisi ihmisten keskustella kumppanin kanssa näistä asioista ja yrittää jakaa niin kotityöt kuin metatyöt niin, että kummallakin on omat alueet mitkä he tekevät eikä se toinen niihin puutu. Ja jos kumppani ei yhteisestä keskustelusta huolimatta tee omia alueitaan, niin sitten kannattaa jo miettiä eroa, koska tuohan kertoo vain siitä, ettei kumppanisi sinua kunnioita tai välitä, koska lupauksista huolimatta ei tee sovittuja asioita.

Esim meillä: Minä hoidan ruokailuun ja ruuanlaittoon liittyvät asiat ja metatyöt, sekä pyykinpesun ja vessan siivouksen. Miehen harteilla on hoitaa imurointiin, pölyjen pyyhkimiseen liittyvät asiat, sekä pihan hoitaminen (lumityöt, nurmityöt, hiekoitukset ym). Meillä toimii. Mies ei tykkää yhtään ruuanlaitosta, minä taas vihaan imurointia. Sovittiin yhdessä mitä kumpikin tekee, ei niin, että toinen vaan sanelee miten asiat pitää tehdä.

Vierailija
534/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä miten joku ruokareseptin päättäminen voi olla työtä.

A. Siihen menee noin 10 sekuntia.

B. Se on normaalia elämää perheessä, ei mitään työntekoa.

Jos ruoan päättäminen perheessä on työtä, perhettä ei olisi koskaan kannattanut hankkia.

Mikä sana sitten olisi arvon kirjoittajalle kelvollinen? Askare? Suunnittelu? Sanaa 'työ' käytetään nykyään aika väljästi, ja nythän on nimenomaan kyse METAtyöstä, ei varsinaisesta työstä.

Käytätkö tätä nimitystä työpaikalla tehtävistä aikataulutuksista yms. Erotteletko metatyöt ja ns. oikeat työt?

Meillä kyllä erotellaan. Kun se oikea työ laskutetaan meidän asiakkailta, mutta sitä kun mä suunnittelen päiviäni ett

Meidän työpaikalla yksi laskuttaa metatöistäänkin. Hän ei ole ihan yhtä suosittu kuin muut. 

Vierailija
535/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Nainen 

Villi idea: tee sinä tuo kaikki vaikka seuraavat puoli vuotta. Miksipä et tekisi, jos puolisosi kokee sen kuormittavaksi mutta sinua se ei kuormita?

Villi idea: luovu omasta erinomaisuuden ajatuksesta, ja anna miehellesi tilaa kotona. Varmasti hankalaa, jos olet jo lasten syntymästä alkaen mitätöinyt hänen kykyjään toimia lasten vanhempana. Mutta kokeilepa! Kuulin kerran yhden pitkään kotona olleen naisen puheen kuinka perheen dynamiikka muuttui kun nainen meni takaisin töihin, johtavaan asemaan toiselle paikkakunnalle. Mies otti päävastuun perheen arjesta työviikon aikana. Nainen naureskeli aluksi miehen luomille käytänteille, mutta huomasi, että kaikki sujui, kukaan ei kuollut ja arki pysyi mukavan leppoisana miehen tavoillakin. Näin varmaankin tapahtuu myös erojen yhteydessä: lapsille muodostuu kaksi hieman erilaista arkea. Missä mukavampaa elää on varmaankin kiinni siitä, missä mukavampi ilmapiiri. Jatkuva nalkutus, stressi ja ahdistunut ilmapiiri varmasti ahdistaa, sen sijaan rennompi ilmapiiri, missä on aikaa kuunnella lapsia ja silti hoitaa perusjutut on varmasti mukavampi.

Ja sinun villi ideasi toteutui minulla arjessa: mies kävi pari vuotta töissä toisella puolella Suomea. Metatyö ei ollut ongelma, mutta haasteet tuli esim lasten sairasteluista, piti palkata hoitajaa kotiin kun välillä ei pystynyt jäämään pois pakollisista töistä. Yleensä meillä hoidettiin nämä "metatyöt" nopeasti kalenterin avulla ilman nikotteluita, töissä joutuu suunnittelemaan niin paljon suurempia asioita ettei tosiaan noista arjen järjestelyistä osaa ottaa stressiä.

Vierailija
536/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monennenkohan kerran tämä aihe on täällä. Helpommalla päästäisiin, jos ne naiset, jotka ei siedä miehiä, pysyisivät heistä erossa eivätkä yrittäisi perustaa perhettä. 

Olen nähnyt ajan ja maailman, jolloin mies ja nainen olivat paljon epätasa-arvoisempia ja lisäksi raskaan työn orjuuttamia. Nyt raskas fyysinen työ ei enää orjuuta, ja jokainen nainen voi valita itse, kenen kanssa metatöitään tekee ja kenen puolesta.

Se ainakin on tullut selväksi, että nykyajan nuorfeministi ei halua tehdä mitään kenenkään puolesta, ei lastensa, vanhojen vanhempiensa, anoppinsa eikä miehensä. t. nainen 68 v

Vierailija
537/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Käsitteen kokema uhka identiteetille

"Monille miehille työ on perinteisesti konkreettista tekemistä ja tuloksen tuottamista.

Metatyö, joka on usein näkymätöntä, organisointia tai tunne- ja ajattelutyötä, voi tuntua ei oikealta työtä tai naisten hommalta.

Tämä voi tuntua omalta miehiseltä identiteetiltä pois vievältä tai sen kyseenalaistamiselta.

2. Tuntemattomuuden ja uuden termin pelko

Uudet käsitteet vaativat, että pitää oppia uusi tapa ajatella ja tunnistaa oma työ uudessa valossa."

.... 

Ehkä voisi tehdä kuin ylläoleva ja ulkoistaa ajattelun tekoälylle? Chatgbt päättäköön mitä huomenna syödään tai miten lapsi puetaan, ettei tarvitse rasittaa itseään metatyöllä.

Jumankekka. Mähän ulkoistan meidän ruuanlaiton suunnittelun tekoälylle! Antaa sille vaan tietyt speksit ruoka-aineista mitä se ei saa sisältää, ja käskee sen tehdä viikon ruokalistan ja ostoslistan sen perusteella.

Vierailija
538/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metaämmäilijät ei kyllä käy ihan täysillä.

Aina yhtä vakuuttavaa, kun keskustelu tasoltaan putoaa suoraan ala-asteelle. Jos metatyön ymmärtäminen tuntuu noin ylivoimaiselta, ehkä ongelma ei olekaan metaämmäilijöissä.

Vierailija
539/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin juuri! Sä teit metatyötä etkä edes huomannut. Kiitos, että vahvistit koko pointin: metatyö on juuri sitä näkymätöntä ajattelua, suunnittelua ja muistamista, jota moni tekee automaattisesti. Se ei lakkaa olemasta totta, vaikka sä et kutsuisi sitä metatyöksi. Ihailtavaa toki, että pystyt nimeämään sen vasta jälkikäteen sarkastisessa nettipostauksessa.

Vierailija
540/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai ne jää kun naiset yksin  sitä etukäteissuunnittelua vaatii ja naiset saa mieleterveysoirita jos ei pääse suunnittelemaan etukäteen. Tämä asia on tälläkin palstalla niin miljoonakertaa keskusteltu että ei kukaan kuole jos ei ole etukäteen suunniteltu ja lähtiessä ottaa mukaan ne mitä tarvitsee sen koommin miettimättä. Taitaa kyse olla siittä että naiset ei yksikertaisesti kykene toimimaan suunnittelematta ja tämä ahdistaa naisia joten naiset vaativat miehiä muuttumaan naisen kaltaiseksi suunnitteluaksi.

Miehille kun riittää että vetää vaatteet päälle, katsoo rahapussin  sekä puhelimen taskuun niin on valmis lähtemään ovesta

Jep. Jätin kerran lapsen synttärit pitkälti miehen hoidettavaksi. Kun ekat vieraat ilmestyivät, lähti herra kauppaan hakemaan jotain puuttuvaa. En muista mikä sillä kertaa yllätti, olikohan kahvi lopussa tms. Mitä nii

Oliko se katastrofi? Suuttuivatko vieraat? Menikö koko juhla pilalle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän