Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Metatyöt jäävät aina naisten tehtäväksi

Vierailija
21.09.2025 |

Miehet koittakaa nyt vähän ryhdistäytyä!

Kommentit (1407)

Vierailija
481/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kas kummaa kun moni saat nämä kokonaisuudet hoidettua ilman mitään typerää ja lapsellista termiä kuin metatyö eivätkä ulise täällä kun yksin joudun kaiken tekemään ja mies ei tee mitään uli uli uli. Metatöiden luetteleminen on vain merkki uhriutumisesta, laiskuudesta, elämänhallinnan puutteesta ja laiskuudesta."

Itse sinä siinä uliset.

Saan minäkin puettua itseni vaikka en ikinä käyttäisi termejä 'housut' tai 'sukat'. Miksi vastustat termiä 'metatyö' niin kovasti? Mikä siinä risoo niin että loukkaannut henkilökohtaisesti?

Mä en ulise missään enkä ole loukkaantunut henkilökohtaisesti. Suahan tässä riepoo se, että muut osaa elää normaalia elämää ja arkea ja sulle kaikki on yhtä saakelin työmaata ja ulinaa. Metatyö on yksi typerämpiä sanoja mitä on pitänyt keksiä kun mam

Voi luoja. :D Mä olen nainen enkä voi sietää teitä ulisijoita. Itse teette elämästänne vaikeaa ja teitä vituttaa kun me muut osataan tehdä asioita eikä olla ulisemassa jostakin helkutin metatöistä. Kasva aikuiseksi ja ala tehdä asioita ulisemisen sijaan. Ei tuollaisia määkyjiä kukaan jaksa. 

Vierailija
482/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kas kummaa kun moni saat nämä kokonaisuudet hoidettua ilman mitään typerää ja lapsellista termiä kuin metatyö eivätkä ulise täällä kun yksin joudun kaiken tekemään ja mies ei tee mitään uli uli uli. Metatöiden luetteleminen on vain merkki uhriutumisesta, laiskuudesta, elämänhallinnan puutteesta ja laiskuudesta."

Itse sinä siinä uliset.

Saan minäkin puettua itseni vaikka en ikinä käyttäisi termejä 'housut' tai 'sukat'. Miksi vastustat termiä 'metatyö' niin kovasti? Mikä siinä risoo niin että loukkaannut henkilökohtaisesti?

Mä en ulise missään enkä ole loukkaantunut henkilökohtaisesti. Suahan tässä riepoo se, että muut osaa elää normaalia elämää ja arkea ja sulle kaikki on yhtä saakelin työmaata ja ulinaa. Metatyö on yksi typerämpiä sanoja mitä on pitänyt keksiä kun mam

Metatyö, tunteiden/elämän sanoittaminen, voimaantuminen. Samaa paskaa kaikki. Mä inhoan nykyaikaa kun pitää keksiä tuollaisia sontasanoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ovat metatyöt?

Onko tarpeeksi jauhoja kaapissa, jos joku tulee kylään. Onko lapsella talvitakki tälle talvelle. Onko pölynimuripusseja tarpeeksi kaapissa. Onko siteitä jos menkat alkaa. Pitääkö ikkunat pestä. Jne.

Tällaisia arkisia asioita mistä naiset onnistuvat tekemään maailmaa isompia asioita. Ja sitten vingutaan täällä kun on niin raskasta.

Älä yleistä, että kaikki naiset. Mä olen nainen enkä voi sietää näitä metatöistä märisijöitä. Jotakin luusereita jotka tekee kaikesta vaikeaa.

Aivan mahtavaa, että juuri sinun henkilökohtainen kokemuksesi kumoaa vuosikymmenten tutkimukset, tuhansien naisten kertomukset ja arjen realiteetit. Onhan se nyt tosi näppärää leimata ihmiset luusereiksi siksi, että he ovat huomanneet arjen kuorman jakautuvan epätasaisesti ja uskaltavat sanoa sen ääneen. Kyllä maailma helpottuisi kummasti, jos kaikki vaan olisi sietämättä asioita! Ongelmathan tunnetusti katoavat sillä, että niistä ei puhuta..

Mutta pieni muistutus: metatyöt eivät ole mikään fiilis asia tai mielipidekysymys. Ne ovat konkreettista arjen organisointia,  näkymätöntä työtä, jota tapahtuu ennen kuin kukaan edes ehtii huomata, että jotain pitää tehdä. Se, että joku jaksaa kantaa sen vastuun, ei tee hänestä märisijää, vaan usein kodin toiminnan mahdollistajan. Mutta ehkä sinä olet se poikkeus, jonka taloudessa kaikki tapahtuu mystisesti itsekseen. Että onneksi olkoon vaan, se kuulostaa lottovoitolta.

Vierailija
484/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metatyö, tunteiden/elämän sanoittaminen, voimaantuminen. Samaa paskaa kaikki. Mä inhoan nykyaikaa kun pitää keksiä tuollaisia sanontoja omaa egoa nostaakseen. 

Vierailija
485/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hitaammilla näyttää menevän melko kauan ja joutuu vielä kirjoittamaan muistilapulle asiat..."

Kyllä mun asiantuntijatyötä tekevä mies ainakin kirjoittaa ylös. Joko lapulle tai kalenteriin. Ei työmuisti riitä pitämään sataa asiaa päässä, ei vaan riitä. 

Meidän lapsella on kaksi pitkäaikaissairautta ja niihin liittyen koko ajan jotakin hoidettavaa tai muistettavaa, aikoja kalenteriin ja sitten pitää vielä muistaa se lapsi hakea ja viedä esim. lääkäriin... 

Kyllä jossain kohtaa päivittäinen rumba lääkkeistä yms hoidettavista asioista alkaa käydä raskaaksi... Jos pitäis yksin hoitaa. Onneksi mies tekee yhtälailla myös ja hänkin myöntää, että se on rankkaa...

On se oikeesti. Meillä on yksi kroonisesti sairas koira, ja molemmat aikuiset tekee etätöitä. Silti ihan hirveä säätäminen että kumpi koiran ehtii viedä eläinlääkäriin milloinkin (kuukausittain, joskus useammin), kun molempien päivät täynnä palavereita. Luoja jos tässä olisi vielä jotain lasten kuskaamisia päälle..

Vierailija
486/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei ole tullut missään netin ulkopuolella kukaan lässyttämään metatöistä.

Aivan! Ihanaa elää sellaisessa kuplassa, jossa kaikki arjen asiat tapahtuvat kuin itsestään eikä kukaan koskaan mainitse, kuka ne suunnittelee tai hoitaa. Sitä voisi melkein kuvitella, että joku muu on koko ajan varmistamassa, että hommat rullaa ihan hiljaa taustalla, ilman lässytystä. Mutta hei, jos et ole koskaan kuullut metatöistä muualla kuin netissä, se ei ehkä kerro niinkään ilmiön olemattomuudesta vaan lähinnä siitä, kuka teillä kantaa sen kuorman niin sujuvasti, ettet ole edes huomannut..

Vierailija
487/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok.

-yh isä

Yksinhuoltajaisiä on Suomessa hyvin vähän. Teitkö sinä metatöitä myös naimisissa ollessasi, vai nytkö vasta jouduit niitä opettelemaan?

Silti AINA naisille jäävät metatyöt. Kuka siis yh-isien metatyöt tekee?

Vierailija
488/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metatyötähän ei oikeasti juurikaan edes tarvita, jos perheessä on kaksi henkilöä jotka hoitavat asiat kohtuullisen tasapuolisesti (tai sitten on sinkku). Ärtymystä todennäköisesti aiheuttaa se, että puoliso - ei välttämättä mies - ei ota huomioon muita ihan käytännön asioissa. Ei ole väliä missä auto on silloin kun pitäisi mennä, ei sano jos pyykkiaine loppuu, näkee lapsen synttärikutsun mutta ei sano mitään, ei saa sovittua kyytiä harkkoihin, ei ymmärrä hakea lääkkeitä. Toinen joutuu koko ajan hoitamaan pieniä typeriä asioita, samalla kun toinen perheestä miettii että mitä tv-kanavaa katsoisi. Metatyöstä ärsyyntyminen on pitkälti ärsyyntymistä siitä ajattelemattomasta puolisosta.

Vierailija
489/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kusettaa, mutta mä tässä metailen, että pidätänkö vielä vai menenkö vessaan!

Vierailija
490/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ovat metatyöt?

Onko tarpeeksi jauhoja kaapissa, jos joku tulee kylään. Onko lapsella talvitakki tälle talvelle. Onko pölynimuripusseja tarpeeksi kaapissa. Onko siteitä jos menkat alkaa. Pitääkö ikkunat pestä. Jne.

Tällaisia arkisia asioita mistä naiset onnistuvat tekemään maailmaa isompia asioita. Ja sitten vingutaan täällä kun on niin raskasta.

Älä yleistä, että kaikki naiset. Mä olen nainen enkä voi sietää näitä metatöistä märisijöitä. Jotakin luusereita jotka tekee kaikesta vaikeaa.

Aivan mahtavaa, että juuri sinun henkilökohtainen kokemuksesi kumoaa vuosikymmenten tutkimukset, tuhansien naisten kertomukset ja arjen realiteetit. Onhan se

Me askarrellaan lasten kanssa sinulle mitali ja laitetaan postiin.

Tilastokeskuksen mukaan naisten ja miesten koti- ja ansiotöihin käyttämä kokonaistyöaika on molemmilla sukupuolilla likimain yhtä suuri ajankäyttötutkimuksen runsaan 40 vuoden pituisen mittaushistorian aikana. Miesten ansiotöihin käyttämä aika on vähentynyt ja kotitöihin käyttämä aika lisääntynyt. Miehillä etenkin lastenhoitoon käytetty aika on lisääntynyt. Naisten käyttämä aika niin ansio- kuin kotitöihinkin on vähentynyt. Etenkin ruoanlaittoon, ostoksiin ja asiointiin naiset käyttävät aiempaa vähemmän aikaa, kuin miehet.

Vierailija
491/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä miten joku ruokareseptin päättäminen voi olla työtä.

A. Siihen menee noin 10 sekuntia.

B. Se on normaalia elämää perheessä, ei mitään työntekoa.

Jos ruoan päättäminen perheessä on työtä, perhettä ei olisi koskaan kannattanut hankkia.

Mikä sana sitten olisi arvon kirjoittajalle kelvollinen? Askare? Suunnittelu? Sanaa 'työ' käytetään nykyään aika väljästi, ja nythän on nimenomaan kyse METAtyöstä, ei varsinaisesta työstä.

Käytätkö tätä nimitystä työpaikalla tehtävistä aikataulutuksista yms. Erotteletko metatyöt ja ns. oikeat työt?

En. Töissä nämä molemmat ovat ihan sitä työtä.

Vierailija
492/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon huomannut että moni mimmi harrastaa ns to do listoja. Eli miettii aamulla mitä pitäs tehdä. Kirjoittelee siihen lappuun tunnin verran pähkäillen vaikka mitä. Mutta kun kattoo mitä se lappu sisältää niin,,, Laita tiskit, tee ruoka, siivoo vessa yms.

No huono puoli tossa lapussa on että sen tekemisen aikana olisit jo laittanut ne tiskit ja ruuat olisi jo hautumassa / liesi kiinni sillä aikaa kun putsaat vessan ja imuroit + käyt suihkussa. 

Eli jäädään jumittaa epäolennaisuuksiin, kuin vaikka että tekiskö sitä makaronilaatikkoa vai jauhelihakeittoa. Tee vaikka molemmat niin ei tarvii huomenna arpoa. 

Vierailija
493/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Käsitteen kokema uhka identiteetille

"Monille miehille työ on perinteisesti konkreettista tekemistä ja tuloksen tuottamista.

Metatyö, joka on usein näkymätöntä, organisointia tai tunne- ja ajattelutyötä, voi tuntua ei oikealta työtä tai naisten hommalta.

Tämä voi tuntua omalta miehiseltä identiteetiltä pois vievältä tai sen kyseenalaistamiselta.

2. Tuntemattomuuden ja uuden termin pelko

Uudet käsitteet vaativat, että pitää oppia uusi tapa ajatella ja tunnistaa oma työ uudessa valossa."

.... 

Ehkä voisi tehdä kuin ylläoleva ja ulkoistaa ajattelun tekoälylle? Chatgbt päättäköön mitä huomenna syödään tai miten lapsi puetaan, ettei tarvitse rasittaa itseään metatyöllä.

Vierailija
494/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittäisin enemmänkin niinkuin se yleensä menee. Naiset tekevät ne puhumatta miehille mitään. Ei niistä edes tiedä isänä. Tänäänkin vaimo lapsen kanssa puheterapeutilla, ei minulle tullut mitään tietoa että ovat sopineet ajasta, ei siitä että miksi, ei mitään. Ei soittanut terapeutti minulle, kertonut asiasta että miksi ja sopinut aikaa. Ei ole miehen asia kalastella tuollaisia tietoja, on naisten asia ne tuoda miehen tietoisuuteen. Moni nainen ottaa jo vauvasta lähtien sellaisen roolin että isä ajetaan ulos.

Vierailija
495/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ovat metatyöt?

Aivan mahtavaa, että juuri sinun henkilökohtainen kokemuksesi kumoaa vuosikymmenten tutkimukset, tuhansien naisten kertomukset ja arjen realiteetit. Onhan se

Eli olet idioottiääliö joka kuvittelee, että mun elämässä on kaikki sujunut kenenkään tekemättä mitään. Ei, ei ole sujunut. Mulle tuo kaikki on ihan arkea eikä mun tarvitse metailla joka saakelin asiaa uupumiseen asti. Siis oikeasti joku miettii tässä ketjussa jotakin saakelin jauhojen ostamista. Onpa raskas homma. Tekemällä tehtyä monet näistä teidän jutuista, kun me normaalit osataan hoitaa asiat ilman tuollaista draamailua. Te ette olisi selvinneet silloin kun ihmisillä oikeasti oli tekemistä kotona vaikka mitä kun teille joku saakelin jauhotilanteenkin selvittäminen on jo niin raskasta. Sekin on niiiiiiin kamalan raskasta katsoa onko lapselle sopivat kumpparit. Huh huh mikä homma! Vie ainakin viisi tuntia metatyön takia!

Te ette edes tajua miten naurettavia te olette.

Vierailija
496/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok.

-yh isä

Yksinhuoltajaisiä on Suomessa hyvin vähän. Teitkö sinä metatöitä myös naimisissa ollessasi, vai nytkö vasta jouduit niitä opettelemaan?

Silti AINA naisille jäävät metatyöt. Kuka siis yh-isien metatyöt tekee?

Siinä ne menee kuten muutkin elämään liittyvät asiat. Yh-isä

Vierailija
497/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon huomannut että moni mimmi harrastaa ns to do listoja. Eli miettii aamulla mitä pitäs tehdä. Kirjoittelee siihen lappuun tunnin verran pähkäillen vaikka mitä. Mutta kun kattoo mitä se lappu sisältää niin,,, Laita tiskit, tee ruoka, siivoo vessa yms.

No huono puoli tossa lapussa on että sen tekemisen aikana olisit jo laittanut ne tiskit ja ruuat olisi jo hautumassa / liesi kiinni sillä aikaa kun putsaat vessan ja imuroit + käyt suihkussa. 

Eli jäädään jumittaa epäolennaisuuksiin, kuin vaikka että tekiskö sitä makaronilaatikkoa vai jauhelihakeittoa. Tee vaikka molemmat niin ei tarvii huomenna arpoa. 

Minä teen noita listoja. Esimerkiksi en muuten muista pestä pyykkiä ajoissa. Luultavasti minulle olisi löytynyt joku diagnoosi, mutta niitä ei minun lapsuudessa harrastettu. Samoin asioiden aikatauluttaminen on yhtä tuskaa.

Vierailija
498/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä hiton metatyöt? Asiat hoituu ilman niiden jatkuvaa pyörittelyäkin. Tekee ja toimii sen jatkuvan miettimisen sijasta vaan. 

T. Nainen 

Tässä on nyt aika monta sivua käyty läpi tätä käsitettä joten kyllä sinullakin on mahdollisuus se ymmärtää.

Tottakai lukea osaan, mutta jos joku kirjoittaa puutaheinää niin ei se tarkoiita että lukemalla siitä se tulisi minulle tutuksi. Metatyö on uhriutuvien naisten keksimä käsite mitä on kiva kylvää jotta saa vähän uhrautua lisää. Se metatyöstä uhriutumiseen käytetty aika olisi ollut jo vuoden metatyöt.

Metatyö ei ole uhriutumista. Mutta sun kommentti on aika hyvä esimerkki siitä, miten jotkut

Mä olen nainen ja tässä ketjussa lueteltujen metatöiden luettelijat on kyllä uhriutuja. Voi, että pitääkö ostaa jauhoja jne. Voi, että Wilmaan tuli viesti. Voi, että onkohan Pirjo-Petterillä sukkia.

- eri

Vau, metatyöt ovat siis uhriutumista, kun joku joutuu muistamaan jauhot ja katsomaan Wilman viestejä? Selvä. Sä olet ilmeisesti se yliluonnollinen yksilö, jonka maailma toimii ilman minkäänlaista organisointia, muistamista tai vastuunkantoa. Suosittelen sua ilmestymään julkisuuteen, koska useimmat meistä taviksista yritetään edelleen selviytyä siitä ihan tavallisesta elämästä, jonka sä olet onnistunut muuttamaan maagiseksi sirkukseksi. Kerro nyt, mistä nappasimme vääriä geenejä?

Vierailija
499/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa yksi vertasi pyyheliinojen paikan tietämistä johonkin lasermitan paikan tietämiseen autotallissa. Osoittaa taas kuinka ei tajua yhtään mistä kyse. Jokainen meistä käyttää pyyheliinoja päivittäin (toivottavasti). Ja niitä otetaan ja laitetaan kaappiin viikoittain. Kuinka usein jotain lasermittaa tarvitaan ? Meillä kyseinen laite nytkin rikki ja mitä tulee vaikka metrin mittaan niin tiedän heti kolme mittaa missä ne ovat. Sitäpaitsi minulla on sisällä omat työkalut. Valitettavasti ne tuppaavat välillä katoamaan ja silloin ilmoitan miehelle että käy ostamassa minulle uuden setin ja vie vanhat pois. Pojalta joskus kysyin miksi hakevat minun varastosta työkaluja vaikka tallissa on niitä paljon ja laadukkaampia. Vastaus, äidin työkalut on aina siellä tietyssä paikassa mutta autotallin työkaluja joutuu etsimään

Moisena metatyön mestarina varmastikin johdat suurta monikansallista yritystä? Vai käytätkö kaiken energiasi kodin mikromanageeraukseen? Mietipä joskus kuinka epämiellyttävää muilla perheenjäsenillä on kuunnella sinun uhriutumista ja nalkutusta. Eikö parempi olisi ollut jakaa vastuu miehen ja lasten kanssa eikä toimia kaiken johtajana ja toteuttajana? 

Ymmärrän hyvin miehiä, jotka vetäytyvät kotitöistä ja niiden suunnttelusta. Ei voi voittaa, jos perheessä on yksi totuuden omaava, täydellinen ihminen jonka elämäntehtävä on alentuvasti osoittaa muiden vajaavaisuutta. Ei kovin mukava paikka asua kenellekään.

Vierailija
500/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään, mutta eihän siitä muistamisesta ole vaivaa jos käyttää kalenteria. Ei kai kalenteriin ylös laittaminen sentään niin vaativaa ole. Meillä molemmat lisää kalenteriin menot, minä lapsien ja mies talon huollot, remontien jutut, mökin asiat, autojen ja pienkoneiden asiat, sekä isovanhempien auttamiset. Miehen merkintöjä on varmasti tuplaten sen mitä minun.

Minun silmiin näyttää siltä että parisuhdetaidot on täysin retuperällä ja se huono parisuhde aiheuttaa tämän uhriutumisen.

Teillä molemmat tekee siis metatöitä. Ei ihme ettei teitä ärsytä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi