Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Metatyöt jäävät aina naisten tehtäväksi

Vierailija
21.09.2025 |

Miehet koittakaa nyt vähän ryhdistäytyä!

Kommentit (1407)

Vierailija
461/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet hyväksikäyttävät naisten aivokaistaa. Siksi ne kyselee koko ajan, että missä se, tämä tai tuo asia on. Kyselevät, että mitä ruuaksi, paljonko kello, mikä päivä on, mitä, mitä, mitä, mitä??? Loputtomasti. Eivät viitsi opetella ja painaa mieleen missä mikin asia on, kun voi aina kysyä. Ei tartte muista. 

Ja mites ne tunnetaidot? Siinäkin pitää naisen opastaa, ohjata ja kannatella. 

Pistäkää naiset rajaa ja lujaa! 

Joo, näin tästä hyvän YouTube-videon, jonka mukaan liian monet miehet etsivät itselleen uutta äitiä, jolta bonuksena saa seksiä. Eli pidetään pakkaa kasassa miehen puolesta samaan tapaan kuin vanhemmat ovat pitäneet, mies ei joudu seisomaan kokonaan omilla jaloillaan. 

Ei kaikki miehet! Mutta tunnen liian paljon tällaisia itsekin.

Vierailija
462/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ovat metatyöt?

Onko tarpeeksi jauhoja kaapissa, jos joku tulee kylään. Onko lapsella talvitakki tälle talvelle. Onko pölynimuripusseja tarpeeksi kaapissa. Onko siteitä jos menkat alkaa. Pitääkö ikkunat pestä. Jne.

Tällaisia arkisia asioita mistä naiset onnistuvat tekemään maailmaa isompia asioita. Ja sitten vingutaan täällä kun on niin raskasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kas kummaa kun moni saat nämä kokonaisuudet hoidettua ilman mitään typerää ja lapsellista termiä kuin metatyö eivätkä ulise täällä kun yksin joudun kaiken tekemään ja mies ei tee mitään uli uli uli. Metatöiden luetteleminen on vain merkki uhriutumisesta, laiskuudesta, elämänhallinnan puutteesta ja laiskuudesta."

Itse sinä siinä uliset.

Saan minäkin puettua itseni vaikka en ikinä käyttäisi termejä 'housut' tai 'sukat'. Miksi vastustat termiä 'metatyö' niin kovasti? Mikä siinä risoo niin että loukkaannut henkilökohtaisesti?

Mä en ulise missään enkä ole loukkaantunut henkilökohtaisesti. Suahan tässä riepoo se, että muut osaa elää normaalia elämää ja arkea ja sulle kaikki on yhtä saakelin työmaata ja ulinaa. Metatyö on yksi typerämpiä sanoja mitä on pitänyt keksiä kun mammat yrittää päteä, esittää uhria jne. Menkää vaikka töihin niin näette elämää muuallakin kuin siellä omassa kuplassa. Olette säälittäviä kun ette edes tavallista arkea osaa hoitaa ilman saakelinmoista suunnittelua. Tuollaisten olisi kannattanut jättää lapset tekemättä.

Vierailija
464/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä hiton metatyöt? Asiat hoituu ilman niiden jatkuvaa pyörittelyäkin. Tekee ja toimii sen jatkuvan miettimisen sijasta vaan. 

T. Nainen 

Tässä on nyt aika monta sivua käyty läpi tätä käsitettä joten kyllä sinullakin on mahdollisuus se ymmärtää.

Tottakai lukea osaan, mutta jos joku kirjoittaa puutaheinää niin ei se tarkoiita että lukemalla siitä se tulisi minulle tutuksi. Metatyö on uhriutuvien naisten keksimä käsite mitä on kiva kylvää jotta saa vähän uhrautua lisää. Se metatyöstä uhriutumiseen käytetty aika olisi ollut jo vuoden metatyöt.

Tiedättekö, mikä tässä kommentissa on kiinnostavaa? Se ei kiistä, että metatyötä tehdään vaan se ärsyyntyy siitä, että siitä puhutaan.

Vierailija
465/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo perunakeissi ole keksitty. Minulla on edelleen se kilo perunoita ja meidän ruoka tänään on keitetyt perunat. Ihan siltään siis.

Vierailija
466/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ovat metatyöt?

Onko tarpeeksi jauhoja kaapissa, jos joku tulee kylään. Onko lapsella talvitakki tälle talvelle. Onko pölynimuripusseja tarpeeksi kaapissa. Onko siteitä jos menkat alkaa. Pitääkö ikkunat pestä. Jne.

Tällaisia arkisia asioita mistä naiset onnistuvat tekemään maailmaa isompia asioita. Ja sitten vingutaan täällä kun on niin raskasta.

Älä yleistä, että kaikki naiset. Mä olen nainen enkä voi sietää näitä metatöistä märisijöitä. Jotakin luusereita jotka tekee kaikesta vaikeaa.

Vierailija
467/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ovat metatyöt?

Niin. Sulle se ei ilmeisesti ole ongelma, koska sulla on jauhoja kaapissa. Kuka ne on ostanut?

Vierailija
468/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kauanko sinulla menee ajatella, että ai niin, resepti pitää uusia ja lääkkeet hakea, onnistuu kauppareissun yhteydessä?

Siis vain ajatella tämä, se on se metatyön osuus. "

No eihän siihen tosiaan kauan mene tajuta, että voi hitto se resepti on menny vanhaksi.. jos ei kukaan ole hoitanut niin noinhan siinä käy. 

Eikai kukaan kuvittele, että metatyötä voi olla ilman siitä seuraavaa työsuoritusta? Epäilen, ettei se töissäkään riitä, että olen ajatellut tekeväni työn, mutta en tee sitä. En kuitenkaan voi välttämättä tehdä työtä suunnittelematta sitä ensin. Ne kulkee käsikädessä. 🤔

Kuuluuko oman aikataulun suunnittelu sinun työhösi, vai onko sekin eroteltu metatyöksi?

Vierailija
469/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole tullut missään netin ulkopuolella kukaan lässyttämään metatöistä.

Vierailija
470/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä hiton metatyöt? Asiat hoituu ilman niiden jatkuvaa pyörittelyäkin. Tekee ja toimii sen jatkuvan miettimisen sijasta vaan. 

T. Nainen 

Tässä on nyt aika monta sivua käyty läpi tätä käsitettä joten kyllä sinullakin on mahdollisuus se ymmärtää.

Tottakai lukea osaan, mutta jos joku kirjoittaa puutaheinää niin ei se tarkoiita että lukemalla siitä se tulisi minulle tutuksi. Metatyö on uhriutuvien naisten keksimä käsite mitä on kiva kylvää jotta saa vähän uhrautua lisää. Se metatyöstä uhriutumiseen käytetty aika olisi ollut jo vuoden metatyöt.

Metatyö ei ole uhriutumista. Mutta sun kommentti on aika hyvä esimerkki siitä, miten jotkut herkkis miehet uhriutuu siitä, että joku sanoo asiat ääneen.

Vierailija
471/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ovat metatyöt?

Jos ne olis pieniä juttuja, tekisit ne itse.

Vierailija
472/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ovat metatyöt?

Jostain syystä oma mies oletti yhteen aikaan, että meillä on aina pakastimessa jotain vierasvaraa. Sitten se oppi hakemaan pullat ja muut tykötarpeet vierailleen kyselemättä. Meidän pakastin ei ole ihmelaite, jonne ilmestyy kaikenlaista ihan itsekseen.

Vierailija
473/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku jolla ei ole koskaan metatöitä ja joka keksii 10 sekunnissa mitä tehdä ruuaksi voinee auttaa minua. Minulla on kilo perunoita, mitä tekisin niistä tänään ruuaksi?

Mulla kai sit on niitä metatöitä jos ruuan miettiminenkin sellaiseksi lasketaan, mutta tässä nyt kuitenkin.

Tee muussa, tee perunapannukakkuja, tee röstiperunoita, tee perunalohkoja, tee keitettyjä perunoita, tee perunarieskaa...

Hän kysyi koko ruokaa, ei pelkkää perunalisäkettä. Eli pitää keksiä myös mitä protskua tms ostetaan perunoiden kaveriksi ja millä reseptillä kokataan.

Ymmärsin että hänellä on vain perunoita ja sillä mennään. Kuinka vaikeaa on kävellä kauppaan ja ostaa sieltä jotain proteiinia. 

Esim kalaa, lihaa, tofua,

Jos hän on työtön sinkku ja kauppa on lähellä, ei olekaan vaikeaa. Mutta jos hän on vaikka etätöissä kotona ja palavereissa tai hoitaa kotona lapsia, ei hän tosta vaan voi lähteä mihinkään. Ja lähin kauppa voi olla kaukana, hän kertoi lisäksi että on alle tunti aikaa tehdä ruoka. Vinkkejä?

- eri

Vierailija
474/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän. Metatyöt käy työstä. Vaikka munkaan mielestä niille ei tulisi antaa mitään erillisnimeä. Organisointia ja suunnitteluahan ne pitää sisällään. 

Eli mä olen se, joka kokkaa meillä. Ja suunnittelee mitä syödään ja koska teen eväät / kuinka pitkäksi aikaa. Siihen vaikuttaa esim. vapaa aika ja lasten harrastukset yms. Mutta. Jos jotain yleistä puutetta on wc paperit saippuat yms. Niin puoliso noista muistuttaa. Jeesaahan se. Onko se sitten sitä metatyötä? 

Mä oon myös se, joka hakee muksut iltsusta ja päikystä. Tässä auttaa se, että puoliso pesee ja valkkaa seuraavan päivän kamppeet valmiiksi. Ulkokamppeet mä katon ite sään mukaan. Mun mielestä se ei ole metatyötä. Vaan lastenhoitoa. 

Ja synttärit yms. Mä oon huono laatimaan mitään töttöröö bilelistoja. Joten parempi, että sosiaalisempi tapaus ne hoitaa. Mä hoidan sitten fyysistä osuutta siivomalla mestat valmiiksi ja kantamalla kattaukset pöytään ja tekemällä tiskit. Ihan oikeesti mä teen 90% noista hommista meillä. 

Jotenkin näissä unohtuu että pitäisi olla tiimi? Jos haluaa että perheellisenä hommat rullaa. Eli autetaan toisiamme. 

m40+

Vierailija
475/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Nainen 

Metatyö ei ole uhriutumista. Mutta sun kommentti on aika hyvä esimerkki siitä, miten jotkut herkkis miehet uhriutuu siitä, että joku san

Mä olen nainen ja tässä ketjussa lueteltujen metatöiden luettelijat on kyllä uhriutuja. Voi, että pitääkö ostaa jauhoja jne. Voi, että Wilmaan tuli viesti. Voi, että onkohan Pirjo-Petterillä sukkia.

- eri

Vierailija
476/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ovat metatyöt?

Aah, mikä klassikko. Tossa on täysi annos sukupuolittavaa vähättelyä, passiivis-aggressiivisuutta ja tunteiden mitätöintiä.

Tässä nyt ei ollut kyse arjen asioiden suurentelusta. Vaan siitä, että sä oot liian pieni niitä ymmärtämään

Vierailija
477/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä miten joku ruokareseptin päättäminen voi olla työtä.

A. Siihen menee noin 10 sekuntia.

B. Se on normaalia elämää perheessä, ei mitään työntekoa.

Jos ruoan päättäminen perheessä on työtä, perhettä ei olisi koskaan kannattanut hankkia.

Mikä sana sitten olisi arvon kirjoittajalle kelvollinen? Askare? Suunnittelu? Sanaa 'työ' käytetään nykyään aika väljästi, ja nythän on nimenomaan kyse METAtyöstä, ei varsinaisesta työstä.

Käytätkö tätä nimitystä työpaikalla tehtävistä aikataulutuksista yms. Erotteletko metatyöt ja ns. oikeat työt?

Vierailija
478/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kas kummaa kun moni saat nämä kokonaisuudet hoidettua ilman mitään typerää ja lapsellista termiä kuin metatyö eivätkä ulise täällä kun yksin joudun kaiken tekemään ja mies ei tee mitään uli uli uli. Metatöiden luetteleminen on vain merkki uhriutumisesta, laiskuudesta, elämänhallinnan puutteesta ja laiskuudesta."

Itse sinä siinä uliset.

Saan minäkin puettua itseni vaikka en ikinä käyttäisi termejä 'housut' tai 'sukat'. Miksi vastustat termiä 'metatyö' niin kovasti? Mikä siinä risoo niin että loukkaannut henkilökohtaisesti?

Mä en ulise missään enkä ole loukkaantunut henkilökohtaisesti. Suahan tässä riepoo se, että muut osaa elää normaalia elämää ja arkea ja sulle kaikki on yhtä saakelin työmaata ja ulinaa. Metatyö on yksi typerämpiä sanoja mitä on pitänyt keksiä kun mammat yrittää päteä, esittää uhria jne. Menkää

Viestisi on toksinen, vihamielinen ja täynnä aggressiivista naisvihaa, henkilökohtaisuuksiin menevää halveksuntaa ja sananvapauden väärinkäyttöä toisen mitätöimiseen. Tää ei ole enää keskustelua vaan vihamielinen hyökkäys. Jos se, että joku sanoittaa oman kuormituksensa, herättää noin rajun reaktion, kannattaa katsoa peiliin ja  miettiä miksi.

Ihmiset eivät ole säälittäviä, koska he sanoittavat arkeaan. Säälittävä on se, joka reagoi siihen näin raivokkaasti.

Vierailija
479/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään, mutta eihän siitä muistamisesta ole vaivaa jos käyttää kalenteria. Ei kai kalenteriin ylös laittaminen sentään niin vaativaa ole. Meillä molemmat lisää kalenteriin menot, minä lapsien ja mies talon huollot, remontien jutut, mökin asiat, autojen ja pienkoneiden asiat, sekä isovanhempien auttamiset. Miehen merkintöjä on varmasti tuplaten sen mitä minun.

Minun silmiin näyttää siltä että parisuhdetaidot on täysin retuperällä ja se huono parisuhde aiheuttaa tämän uhriutumisen.

Vierailija
480/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä metatyökeskusteluissa huomaa hyvin, että porukka joka vähättelee tai kieltää koko metatöiden olemassa olon tuntuvat olevan poikkeuksellisesti niitä joiden puolesta joku muu hoitaa metatyöt tai sitten he eivät ymmärrä koko käsitettä.

Enemmän taitaa olla metatöitä niillä joilla arki ei pysy hanskassa ollenkaan.

Totta kai se tavallinen metatyö kuormittaa esim. minua jolla on ADHD enemmän kuin sellaista jolla ei ole ADHD:ta. Se arjen pysyminen hanskassa om välillä todella kuormittavaa, kun kaikki kapasiteetti on käytetty keskittymiseen töissä, ja työpäivän jälkeen päässä liikkuu enää vain silmät ja kieli. Mutta pakko se vaan on pärjätä kun toimintakykyä on tarpeeksi työssä käymiseen eikä sairaseläkkeelle siten pääse. Välillä unohtuu syödä, välillä unohtuu käydä vessassa, saati sitten joku laskujen maksu tai pyykin pesu tai lasten kuskaaminen lääkäriin.

Meillä jokaisella on erilainen kyky suunnitella ja sopeutua suunnitelmien muutoksiin, ei sille vaan voi mitään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä