Metatyöt jäävät aina naisten tehtäväksi
Kommentit (1407)
Vierailija kirjoitti:
Ketjun lopputulema lienee: yhteisasuminen on perseestä ja perhe-elämä se vasta perseestä onkin.
Nyt on vain epäselvää mikä idiotismi meitä näihin ajaa, kun asia on kaikille etukäteen selvää.
Miehille tuo on selvä asia. Seksin takia sitä naista jaksaa. Tai sitten ei jaksa ja pitää vaihtaa naista. Naisista en oikein tiedä miksi ne haluavat miehen? Ehkä syytettäväksi ja haukuttavaksi. Sellainen sijaissyyllinen kaikkeen mikä on elämässä pielessä. Sillä eihän mikään ole koskaan naisen syytä. Voi olla ihan biologinen syy nainen haluaa lapsen ja siihen tarvitsee sitä miestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa yksi vertasi pyyheliinojen paikan tietämistä johonkin lasermitan paikan tietämiseen autotallissa. Osoittaa taas kuinka ei tajua yhtään mistä kyse. Jokainen meistä käyttää pyyheliinoja päivittäin (toivottavasti). Ja niitä otetaan ja laitetaan kaappiin viikoittain. Kuinka usein jotain lasermittaa tarvitaan ? Meillä kyseinen laite nytkin rikki ja mitä tulee vaikka metrin mittaan niin tiedän heti kolme mittaa missä ne ovat. Sitäpaitsi minulla on sisällä omat työkalut. Valitettavasti ne tuppaavat välillä katoamaan ja silloin ilmoitan miehelle että käy ostamassa minulle uuden setin ja vie vanhat pois. Pojalta joskus kysyin miksi hakevat minun varastosta työkaluja vaikka tallissa on niitä paljon ja laadukkaampia. Vastaus, äidin työkalut on aina siellä tietyssä paikassa mutta autotallin työkaluja joutuu etsimään
Etkö osaa itse ostaa työkalujasi? Tuossa nä
No mut palstan mukaan työkalut on miehen metatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen miehenä tehnyt aina paljon metatöitä. Opin lapsena huolehtimaan asioista ja olin tunnollinen lapsi. Perheellistyttyäni oli luonnollinen jatkumo, että tein paljon ajatustyötä ja arjen töitä perheessä. Olin aina ns. kartalla kaikesta. Nykyisin vuosia sitten eronnut vajaa nelikymppinen mies, uudessa suhteessa mutta ei asuta yhdessä. Eron jälkeen mikään ei sinänsä muuttunut, koska vuoroviikkovanhemmuudessa ei tarvinnut opetella mitään uutta. Huolehdimme eksän kanssa lasten asioita yhdessä, välillä ex huolehtii tietyistä asioista ja välillä minä. Eli kuorma jakautuu tasaisesti ja kommunikoimme hyvin. Olen kuullut, että tämä olisi harvinaista. Lähipiirissäkin kuulen sitä, että vaimo käskee miestä tekemään asioita, jotta jotain tapahtuu. Ja joissain parisuhteissa on todella selkeät miehen ja naisen roolit mitä tehdään. Pidän tasavertaisuutta tärkeänä, myös perheen roolien suhteen.
Kuulostaa hyvältä. Lastenkin kannalta!
Vierailija kirjoitti:
Unohdittte kaikkein tärkeimmän metatyön, uhriutumisen!
Tätä ei voi korostaa liikaa. Tärkeintä on uhriutuminen.
"Naisten euro"
"Metatyö"
Mikä on seuraava huijaus ja urbaani legenda? Naiset tulevat olemaan ikuisia loisia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ovat metatyöt?
Metaversessä tehtävät hommat, esim digipossujen ruokinta ja bittien kerääminen lattialta. Peppukuvilla likejen tienaaminen jne.
Vierailija kirjoitti:
Metatyö on täyttä paskaa ja uhriutujien lempisana. Me muut osataan hoitaa ihan ilman draamaa tavallista arkea.
Tähänhän se aihe kiteytyy. Kyse on vain elämästä. Arjesta ja arkiasioiden hoitamisesta, myös niiden suunnittelu. On eri tapoja näihin kaikkiin ja jokaisella on oma elämäntilanteensa, monilta osin ote aiheutettu, kuten lapsi tai paljon lapsia. On tietysti tilanteita joissa kotitöiden kuorma ei jakaudu tasan. Silti ne on vaan kotitöitä ja asia pitää saada neuvoteltua. Ei mitään metoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies rupesi arvostamaan "turhaa" metatyötä kun jätin kaiken tekemättä mikä ennen oli tapahtunut mieheltä huomaamatta. Mies oli työmatkalle lähtiessä yllättynyt kun ei ollut vaatteita puhtaana, eikä pukua ollut käytetty pesulassa. Jouluaattona oli mies ihmeissään kun ei tuoksu kinkku, ei ollut kotia siivottu eikä lahjoja hankittu. Eihän kukaan ollut kertonut mulle että niin pitää tehdä. Keskimmäisen synttäreistäkään ei ollut kukaan minulle kertonut että ne pitää järjestää. Eipä ollut kakkua, lahjoja tai mitään saati vieraitakaan kutsuttu. (hyvitin lapselle kyllä myöhemmin, käytiin kahdelleen viikko ulkomailla)
Noiden jälkeen mies on alkanut kiinnittää huomiota siihen, ettei arki pyöri ellei sitä pyöritä.
Eli pilasit sitten joulun koko perheeltä ja lapsen synttärit ihan vain sen vuoksi, et
Olet suuren luokan tollo ja vielä marttyyri. En missään kirjoittanut olevani arjen sankari joka hoitaa kaiken. Itsepä ole valinnut perseilevän miehen. Mä olen ollut kahdessa pidemmässä parisuhteessa eikä kumpikaan mies ollut tuollainen. Sen näki jo seurusteluaikana ennen yhteen muuttamista.
Fakta on se, että te uhriutujat olette itse valinneet huonon puolison sekä teette joka stnan asiasta vaikeaa. Se on sitä arkea ja se hoidetaan. Ei tarvita mitään ulinaa metatyöstä. Ei joka saakelin asia tarvitse hemmetinmoista suunnittelua. Ihan omaa tyhmyyttä tuollainen show.
Yllättävän moni täällä ei tajua, että "metatyö" on termi asialle, jolle ei aiemmin ollut nimitystä. Voidaan me sanoa "perheen sujuvan arjen edellyttämä ennakointi-, organisointi- ja suunnittelutyö", jos se on teistä parempi.
Kuka teillä huolehtii perheen sujuvan arjen edellyttämästä ennakointi-, organisointi- ja suunnittelutyöstä?
Esimerkiksi olisiko lapsella koulun urheilu- ja uintipäivinä oikeat kamat mukana ja olisiko hänet ilmoitettu oikeina ilmoittautumisaikoina toivomiinsa harrastuksiin jos yhtälöstä poistettaisiin puolisosi hoitamat asiat? Olisivatko lasten syntymäpäivät toteutuneet sellaisessa muodossa kuin viimeksi toteutuivat ja vieraat saapuneet paikalle, jos yhtälöstä poistettaisiin puolisosi niiden eteen tekemät asiat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun lopputulema lienee: yhteisasuminen on perseestä ja perhe-elämä se vasta perseestä onkin.
Nyt on vain epäselvää mikä idiotismi meitä näihin ajaa, kun asia on kaikille etukäteen selvää.
Miehille tuo on selvä asia. Seksin takia sitä naista jaksaa. Tai sitten ei jaksa ja pitää vaihtaa naista. Naisista en oikein tiedä miksi ne haluavat miehen? Ehkä syytettäväksi ja haukuttavaksi. Sellainen sijaissyyllinen kaikkeen mikä on elämässä pielessä. Sillä eihän mikään ole koskaan naisen syytä. Voi olla ihan biologinen syy nainen haluaa lapsen ja siihen tarvitsee sitä miestä.
Miehenä voin vahvistaa että jos seksi loppuu, loppuu tasan tarkkaan minun panostus suhteeseen. Tämä saa mammat todella vihaisiksi, mitä en ymmärrä. Ihan kun minun syyt alkaa suhteeseen tulisi olla samoja kuin naisella.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni täällä ei tajua, että "metatyö" on termi asialle, jolle ei aiemmin ollut nimitystä. Voidaan me sanoa "perheen sujuvan arjen edellyttämä ennakointi-, organisointi- ja suunnittelutyö", jos se on teistä parempi.
Kuka teillä huolehtii perheen sujuvan arjen edellyttämästä ennakointi-, organisointi- ja suunnittelutyöstä?
Esimerkiksi olisiko lapsella koulun urheilu- ja uintipäivinä oikeat kamat mukana ja olisiko hänet ilmoitettu oikeina ilmoittautumisaikoina toivomiinsa harrastuksiin jos yhtälöstä poistettaisiin puolisosi hoitamat asiat? Olisivatko lasten syntymäpäivät toteutuneet sellaisessa muodossa kuin viimeksi toteutuivat ja vieraat saapuneet paikalle, jos yhtälöstä poistettaisiin puolisosi niiden eteen tekemät asiat?
Aivan. Metatyö on se näkymätön osa, MUU KUIN varsinainen konkreettinen työ (jota sitten taas on vaikkapa syntymäpäiväjuhliin leipominen). Eli metatyö = sen ennakoiminen ja hallinta, mitä kaikkea pitää hoitaa ja milloin pitää hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi metatyöhön ei lueta remonttien suunnittelua tai auton ylläpidon suunnittelua? Miksi siihen ei lueta kodin elektroniikan suunnittelua?
Miksi kodin talousasioiden suunnittelu ei kuulu tuohon?
Vierailija kirjoitti:
Eron jälkeen nämä "metatyöt" helpotti koska nainen priorisoi kaiken sen mukaan miltä asiat näyttää ulospäin. Tämä on joku naisten juttu jota en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehenä voin vahvistaa että jos seksi loppuu, loppuu tasan tarkkaan minun panostus suhteeseen. Tämä saa mammat todella vihaisiksi, mitä en ymmärrä. Ihan kun minun syyt alkaa suhteeseen tulisi oll
Itse taas miehenä en ymmärrä miksi hakeutua parisuhteeseen mikäli seksi on se ainoa tärkeä asia. Ei suhteeseen tarvitse panostaa, eikä siitä seksi mihinkään lopu kun kummallakin motiivit suhteeseen ovat oikeat, eli vilpitön halu olla toisen ihmisen kanssa kokonaisuutena.
En edes usko, että kukaan "mamma" vihastuu tuosta kommentista se sisällön takia, vaan enemmänkin turhautuu sen totaaliseen epäloogisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi metatyöhön ei lueta remonttien suunnittelua tai auton ylläpidon suunnittelua? Miksi siihen ei lueta kodin elekt
Metatöihin luetaan ne metatyöt jota nainen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Lapset itse huolehtii, kun heidät on siihen opetettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi metatyöhön ei lueta remonttien suunnittelua tai auton ylläpidon suunnittelua? Miksi siihen ei lueta kodin elekt
Kyllä nuo ilman muuta voidaan lukea metatyöhön! Huomio kuitenkin: jos mies huolehtii VAIN noista, hän ei hoida puolta kodin metatöistä. Esimerkiksi kuinka usein remontteja pitää suunnitella verrattuna lasten Wilmaviesteissä ajan tasalla pysyttelemiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehenä voin vahvistaa että jos seksi loppuu, loppuu tasan tarkkaan minun panostus suhteeseen. Tämä saa mammat todella vihaisiksi, mitä en ymmärrä. Ihan kun minun syyt alkaa suhteeseen tulisi oll
Mitä jos puolisosi sairastuu vakavasti ja siksi seksi jää pois ainakin joksikin aikaa? Kylmästi jätät puolisosi oman onnensa nojaan?
METATYÖT = junttien käyttämä nimitys KOTITÖISTÄ, koDIN piiriin kuuluvista perhettä koskevista töistä.
Ihanaa, että on teitä arjen sankareita! Joita ei haittaa ihan itse aina suunnitella ja tehdä kaikki. Meitä on muita, jotka pidämme siitä, että saamme jakaa näitä vastuita sen toisen aikuisen kanssa, jonka kanssa elämän muutenkin jaamme. Mut hyvä sinä! epämulkku.