Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pärjään kahdellakympillä viikko (ruoka ja hygienia) eikä minulta puutu mitään

Vierailija
20.09.2025 |

Tänäänkin olen syönyt ihan hyvin. Tuntuu uskomattomalta, että jotkut törsäävät ruokakauppaan vähintään tuplat.  

Kommentit (129)

Vierailija
101/129 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki käyttäis ruokaan ja hygeniaan vain 20 e viikossa, niin tämä maa olis lopullisessa konkurssissa. Yhtään kahvilaa, ravintolaa, maitotilaa, yms ei enää olisi. Kaupat olis konkassa. Jossain kadun kulmauksessa myytäisiin kaalin päitä ja soijarouhetta. Pimeesti saisi ostaa pari appelsiinia. Toimeentulotuessa ruoan osuudeksi laskettaisiin vain kymppi kuussa. Vessapaperia 1 rulla/kk. Huh, nyt meni ankeeks, taidan lähtee kauppaan. 

On pärjättävä jos ei ole enempää tuhlattavaa. Rikkaat ostakoot suuremmilla summilla ja monista kaupoista pitääkseen Suomea pystyssä.

Tämä! Rikkaat sai veronalennuksia, ostakoot nyt sitte suomalaisia tuotteita Suomesta. Ei mitään ulkomaanmatkoja tai nettitilauksia. 

Vierailija
102/129 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin, annahan tulla minkälainen viikon ruokalista on 3 e/päivä!

Olen eri, mutta ihan esimerkin vuoksi millainen voisi(ja onkin)olla mun arkiviikon ruokaostokset koottuna s-kaupat.fi -sivustolta: Porkkana 1kg (1,19€), valkosipuli*1 (0,34€), punasipuli*4 (0,96€), vihreät linssi GoGreen,400g(2,09€), Raejuusto Rainbow, 400g*2 (3,50€) kaurahiutale Kotimaista 1kg(0,98€) Coop herne-maissi-paprika 450g(0,99€). Parsakaali xtra 1kg (1,95€), riisi xtra 1 kg (0,89€). SikaNauta jauheliha kotimaista 400g (2,89€). Yhteensä 15,74€ (noin, sipulit, valkosipulit voi maksaa hieman vähemmän tai enemmän). Kahvia tai teetä en juo arkiviikolla. Mausteista voi laittaa jonku euron tai pari hintaan lisää.

Arkiviikolla en syö aamupalaa, lounas: parsakaali+jauheliha+sipuli&valkosipuli. 5 annosta. Päivällinen: Riisi+linssit+hernemaissipaprika+sipuli&valkosipuli 5 annosta. Iltapala: kaurapuuro+raejuusto+itsepoimitut marjat pakastimesta ja pari porkkanaa.

Linssejä, riisiä ja kaurahiutaleita jää vielä ylitte. Tomaattimurskaa jos ostaa vielä(tai löytyy kaapista) saa myös viikonlopulle ruuaksi soijabolognesen+riisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/129 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta ihan esimerkin vuoksi millainen voisi(ja onkin)olla mun arkiviikon ruokaostokset koottuna s-kaupat.fi -sivustolta: Porkkana 1kg (1,19€), valkosipuli*1 (0,34€), punasipuli*4 (0,96€), vihreät linssi GoGreen,400g(2,09€), Raejuusto Rainbow, 400g*2 (3,50€) kaurahiutale Kotimaista 1kg(0,98€) Coop herne-maissi-paprika 450g(0,99€). Parsakaali xtra 1kg (1,95€), riisi xtra 1 kg (0,89€). SikaNauta jauheliha kotimaista 400g (2,89€). Yhteensä 15,74€ (noin, sipulit, valkosipulit voi maksaa hieman vähemmän tai enemmän). Kahvia tai teetä en juo arkiviikolla. Mausteista voi laittaa jonku euron tai pari hintaan lisää.

Arkiviikolla en syö aamupalaa, lounas: parsakaali+jauheliha+sipuli&valkosipuli. 5 annosta. Päivällinen: Riisi+linssit+hernemaissipaprika+sipuli&valkosipuli 5 annosta. Iltapala: kaurapuuro+raejuusto+itsepoimitut marjat pakastimesta ja pari porkkanaa.

Linssejä, riisiä ja kaurahiutaleita jää vielä ylitte. Tomaattimurskaa jos ostaa vielä(tai löytyy kaapista) saa myös viikonlopulle ruuaksi soijabolognesen+riisiä.

No voi mämmi, se soijarouhe unohtui, 3,09€ maksaisi soijarouhe, siitäkin jäisi bolognesta yli. Tomaattimurska muistaakseni 0,35€. Jos nämä vielä ynnää mukaan ostoksiin saa viikon ruuat reilulla 20€. Tämä on ihan puhdas (teoreettinenkin)esimerkki, ei tarvitse suoraan kopioita. Ihmetellä kaloreita, proteiineja, tai niiden puutetta. 20-25€ viikossa ruokaan on todella extremeä eikä kenenkään tarvitsisi joutua näin vähällä elämään pitemmällä tähtäimellä. Mutta kuitenkin se on täysin tehtävissä jos pakko on.

Vierailija
104/129 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo, kukin tavallaan. Ap käy töissä, mutta laittaa mahdollisimman vähän rahaa ruokaan. Vaikutat ikävä kyllä sairaalloisen pihiltä ihmiseltä. Mihin laitat rahasi, sijoituksiin?

Vierailija
105/129 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko ,on mahdotonta .pituus ja painokaan ei auta eikä yksipuolisella ruoalla elä pitkään .olen kuullut jostakin  myös että  20 eurolla yksinäinen ihminen elää monta viikkoa,mutta en usko sitäkään.

Vierailija
106/129 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo, kukin tavallaan. Ap käy töissä, mutta laittaa mahdollisimman vähän rahaa ruokaan. Vaikutat ikävä kyllä sairaalloisen pihiltä ihmiseltä. Mihin laitat rahasi, sijoituksiin?

En ole AP, enkä ota kantaa miten ja mihin ihmiset rahansa laittaa. Omalta osalta kommentoin, että vaikka hyvä ruoka onkin hyvää ruokaa, niin mulle ruoka on enimmäkseen vain bensiiniä ja vatsantäytettä enimmäkseen. Sen mitä ruokaostoksissa saan säästettyä sijoitan kyllä tai pistän muuten säästöön. Mutta käytän sitä myös elämyksiin ja ystävien kanssa vietettyyn aikaan ja tapahtumiin.

Vierailija
107/129 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy myöntää että tavallaan nautin kyllä siitä, kun pystyn elämään askeettisesti. Olen siinä mielessä tietyllä tavalla valmis kokeilemaan rajojani ja murtamaan turhia toimintamalleja. Olen ollut elämäni aikana aika tiukassa taloudellisessa ahdingossa joten mikään pennin venytys ja mielihalujen ja tarpeiden puntarointi ei tosiaan ole vierasta. Se on ollut välttämätöntä selviytymisen kannalta. Nyt tilanteeni on kuitenkin parempi, ja tuohan se hurjasti levollisuutta, kun tietää että mikäli esimerkiksi tulisi parin tonnin yllätyslasku, en olisi kusessa. Se missä en kitsastele, on opiskelevien nuorten taloudellinen tukeminen. Tuen molempia nuoria taloudellisesti niin, että heidän ei ole tarvinnut ottaa lainaa.

ap

Vierailija
108/129 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viinirypäleitä, mandariineja, tomaattia, kotimaisia omenoita, melooneja ja kaikkia muita ihania hedelmiä ja vihanneksia ei kyllä saa tuolla budjetilla. Fetasalaattia, lihaa, kanaa, lohta, näitä on kyllä välillä syötävä. Kahvilassa tai lounaalla on kiva käydä. Välillä käy myös joku vieras kylässä, jolle ei pelkkää kahvia voi tarjota. 

Jep, elämästä pitää nauttia. 

Vierailija
109/129 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, annahan tulla minkälainen viikon ruokalista on 3 e/päivä!

Arkiviikolla en syö aamupalaa, lounas: parsakaali+jauheliha+sipuli&valkosipuli. 5 annosta. Päivällinen: Riisi+linssit+hernemaissipaprika+sipuli&valkosipuli 5 annos

Tuo selittää paljon ettei syö aamupalaa.  

Vierailija
110/129 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo selittää paljon ettei syö aamupalaa.  

Viestiin 109/109

Alkuun heti selvennykseksi(taas kerran) en ole aloittaja enkä ole sitä mieltä että 20€ saa helposti ostettua viikon ruuat(ja hygieniatarvikkeet) tai että kaikkien pitäisi samaan kyetä. Kuitenkin sitä mieltä olen, että paljon selittää joidenkin isoja tai isoksi koettuja ruokamenoja viikottaiset tai jopa päivittäiset herkut ja Viikonlopun Wolttaukset.  Minä en myöskään kotiini osta herkkuja juuri koskaan. En Karkkeja, sipsejä, limuja tai energiajuomia. Alkoholiakaan en osta tai juo kuin muutaman kerran vuodessa. Hyllyyn saa jäädä myös kassojen läheisyydessä olevat suklaapatukat.

Arkiviikkoina Töissä "aamupalaksi" riittää motti kahvia. Viikonloppuisin aamupalaa syön, kahvia ja puuroa marjoilla tai (itseleivottua) leipää+maapähkinävoita+banaania/omenaa ja pari porkkanaa...Porkkanaa syön kuin jänis(vastineeksi jäniksillä on vapaa käyttöoikeus mun fillariin),ainain 2kg viikossa

Vierailija
111/129 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keripukki

Keijo Keripukki

-Kylmät kädet 

Vierailija
112/129 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko ,on mahdotonta .pituus ja painokaan ei auta eikä yksipuolisella ruoalla elä pitkään .olen kuullut jostakin  myös että  20 eurolla yksinäinen ihminen elää monta viikkoa,mutta en usko sitäkään.

Voi pärjätä jos jättää kaikki hapanmaitotuotteet pois, kahvin, teen yms. ja syö esimerkiksi puuroa aamulla ja illalla, tekee ison makaronilaatikon, lihaperunasoselaatikon tai muuta edullisempaa ruokaa vaikka osa aina pakastimeenkin asti. Lihaa ei tarvitse laittaa paljoa sekaan. Makaroni ja valmiit halvimmat lihapullat ovat halpa ruoka. Mausteeksi voi laittaa ketsuppia tipan tai pari tai sitten aromisuolaa, aavistus rasvaa tms.

Vierailija
113/129 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

110/111 jatkaa vielä. Täällä kinutaan ja vaaditaan nähtäväksi 20€ (noin)/viikko syövien ruoka ja ostoslistostoja. Minä olen muutaman sellaisen laittanut. Ja kun sellaisen laittaa alkaa kritisointi ostoksista (tai niiden puutteesta lähinnä)

Mutta miten te muut joiden mielestä on mahdotonta syödä edullisesti tai 20€(noin)/viikko. Laittakaapa te vaikka nyt sen arkiviikon ostokset. Aidosti kiinnostavaa nähdä miten "normaalisti" ja superhyper terveellisesti te syötte. (Jos löytyy kuitilta herkkuja, sipsejä,karkkeja,limuja tai energiajuomia. Voidaan puolestamme moralisoida, että tästä kyllä löytyisi helposti yksi säästökohde. Ja lisäksi se terveellisyys!!!)

Vierailija
114/129 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi pärjätä jos jättää kaikki hapanmaitotuotteet pois, kahvin, teen yms. ja syö esimerkiksi puuroa aamulla ja illalla, tekee ison makaronilaatikon, lihaperunasoselaatikon tai muuta edullisempaa ruokaa vaikka osa aina pakastimeenkin asti. Lihaa ei tarvitse laittaa paljoa sekaan. Makaroni ja valmiit halvimmat lihapullat ovat halpa ruoka. Mausteeksi voi laittaa ketsuppia tipan tai pari tai sitten aromisuolaa, aavistus rasvaa tms.

Keitot ovat halpoja ruokia myös, perunaakin moni syö useasti, sen kanssa jotakin proteiinia. 

Vierailija
115/129 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkareiden trolli. 

Vierailija
116/129 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

110/111 jatkaa vielä. Täällä kinutaan ja vaaditaan nähtäväksi 20€ (noin)/viikko syövien ruoka ja ostoslistostoja. Minä olen muutaman sellaisen laittanut. Ja kun sellaisen laittaa alkaa kritisointi ostoksista (tai niiden puutteesta lähinnä)

Mutta miten te muut joiden mielestä on mahdotonta syödä edullisesti tai 20€(noin)/viikko. Laittakaapa te vaikka nyt sen arkiviikon ostokset. Aidosti kiinnostavaa nähdä miten "normaalisti" ja superhyper terveellisesti te syötte. (Jos löytyy kuitilta herkkuja, sipsejä,karkkeja,limuja tai energiajuomia. Voidaan puolestamme moralisoida, että tästä kyllä löytyisi helposti yksi säästökohde. Ja lisäksi se terveellisyys!!!)

Yksinäinen pärjää 20€ viikko jos syö halvasti eikä herkuttele tai juo kahvia, teetä, kaakaota tms.

Vierailija
117/129 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinäinen pärjää 20€ viikko jos syö halvasti eikä herkuttele tai juo kahvia, teetä, kaakaota tms.

Minä juon kahvia. Paketti kestää n 3-4 viikkoa. Halpaa teetä saa 50 pussia parilla eurolla. Jos kahvista maksan vitosen ja juon siitä 4 viikkoa, kahvi kustantaa reilun euron viikossa, eli mahtuisi hyvin tuohon 20€ budjettiin.

Vierailija
118/129 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pekonikuutioita 3.50€

laktoositon maito 1.49 x2

Luomumunat 4.20€

Turkkilainen jugurtti 4.39€

naudan jauheliha 400g 5.90€

Tortillalettuja 1.39€

avokaadoja 3 kpl 5.20€

tomaatteja 6 kpl 3.80€

pinaattia 1.29€

paprikaa 2.30€

kurkkua 1.40€

kiiwejä 4 kpl 5.50€

omenoita 3.25€

perunoita 2.40€

sipulia 0,70€

tuore basilika 2.30€

tuore ruohosipuli 2€

kahvi 6.50€

ruispaloja 2.19

saunasiideri x3 9€

pyykinpesuaine nestemäinen 5.60€

lattiakaivosuodattimet 7€

tahranpoistaja 6€

irtokarkkeja 5€

wc paperi 4.20€

oltermanni juusto 7€

juustoraaste 3.29€

kissanruoka 5.60

yhteensä 113.90€. Kaksi ihmistä. Ei pärjätä koko viikkoa.

Vierailija
119/129 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pekonikuutioita 3.50€

laktoositon maito 1.49 x2

Luomumunat 4.20€

Turkkilainen jugurtti 4.39€

naudan jauheliha 400g 5.90€

Tortillalettuja 1.39€

avokaadoja 3 kpl 5.20€

tomaatteja 6 kpl 3.80€

pinaattia 1.29€

paprikaa 2.30€

kurkkua 1.40€

kiiwejä 4 kpl 5.50€

omenoita 3.25€

perunoita 2.40€

sipulia 0,70€

tuore basilika 2.30€

tuore ruohosipuli 2€

kahvi 6.50€

ruispaloja 2.19

saunasiideri x3 9€

pyykinpesuaine nestemäinen 5.60€

lattiakaivosuodattimet 7€

tahranpoistaja 6€

irtokarkkeja 5€

wc paperi 4.20€

oltermanni juusto 7€

juustoraaste 3.29€

kissanruoka 5.60

yhteensä 113.90€. Kaksi ihmistä. Ei pärjätä koko viikkoa.

Ihan järkevän oloinen, hintainen ja normaali ostoskassi, etenkin kahdelle. Mutta, irttarit jätät pois samoin siiderit. Oltermannin voit vaihtaa edullisempaan kaupanomaan merkkiin. Mihin tarttet juustoraastetta kun oltermannia jo on? Kahvi on ihan pirskatin kallista, mutta toisaalta sitä ei normaalisti paljoa viikossa kulu. Saat pitää 6,50€ kahviostoksen.

Ei noilla satasen tai edes viidenkympin säästöä tule, mutta isohko säästö kuitenkin vuoden aikana, jos nämä viikottain toistuvat!

Jos ja Kun tässä ketjussa on "tarkoitus" pihistellä, niin Itse vaihtaisin tuosta vielä luomumunat vapaankanan muniin, naudanjauhelihan sikanautaan/rasvaisempaan naudanlihaan. Tortilloista löytyy edullisempi xtra/coop tai LIDL. Turkkilaisen jugurtin voi vaihtaa edullisempaan maustamattomaan jogurttiin vaikka Kotimaista jogurtti jotain 1,70€-alle 2€/kg. Tai Lidlistä ostaa kreikkalaista jogurttia, muistaakseni maksaa hieman yli euron/500g. Ruispaloista vielä edullisempi merkki.

Vierailija
120/129 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaan laittaa tämän ketjun innoittamana kaksikymppiset erikseen joka viikolle ja teen kokeen, pystynkö samaan. Meillä on peruselintarvikkeita kaapissa ehkä hiukan perusperhettä enemmän ja pakastimessa on lihaa, kasviksia, marjoja ym. Uskon että kaksi kuukautta menisi helposti. Itsekseni elelen.