Miksi niin moni vanhempi ihminen ei voi myöntää, että he saivat joitakin asioita helpommalla kuin nykyajan nuoret?
Vakituiset työpaikat monesti jopa ilman koulutusta, jatkuva nousukausi ja vaurastuminen, yhteiskunnan palvelut paranivat, vakaus ja ennustettavuus oli selviö..
Näihin verrattuna nykyaikana mennään ihan toiseen suuntaan. Mutta koskaan en ole kuullut iäkkäämpien tätä myöntävän. He alkavat aina siilipuolustukseen.
Mitä se on heiltä pois jos joskus myöntäisivät että kävipä meillä tuuri? Ei heiltä niitä eläkkeitä viedä pois jos ne sitä pelkää.
Kommentit (846)
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi se kun toinen vanhempi kuoli, niin toinen halusi jäädä asumaan leskenoikeudella taloon, torpaten kaikki myyntiehdotukset. Nyt on laiminlyönyt kiinteistöä niin että se on purkukuntoinen hometalo. Kiva periä sitten tällainen pommi.
vm77
Siihen on syynä Suomen järjetön ja vanhanaikainen laki, joka antaa lesken jäädä asumaan loppuiäksi. Kannattaa olla yhteydessä kansanedustajiin ja alkaa lobata asian muttamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pääsivät todella helposti töihin, tällaista kauheaa massatyöttömyyttä ei ollut! Ja eläke kertyi mukavasti. Ja pääsi eläkkeelle jo alle 60-vuotiaina!
Heille sentään kelpasi paskaduunitkin. Nykyään jengi haluaa olla vaan jotain tubettajia ja influenssereita.
...ja johtajia tai apulaisjohtajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pääsivät todella helposti töihin, tällaista kauheaa massatyöttömyyttä ei ollut! Ja eläke kertyi mukavasti. Ja pääsi eläkkeelle jo alle 60-vuotiaina!
Paskaa puhut. Jotkut ammattiryhmät pääsivät. Itse olen suuria ikäluokkia ja pääsin eläkkeelle 64 vuotiaana loispaikasta, eli valtiolta.
Omat vanhempani pääsi eläkkeelle 59- ja 61-vuotiaina. Appivanhempani pääsi samoihin ikiin. Ammatit laidasta laitaan. Kyllä tässä on ihan selvä muutos tapahtunut. Oma eläkeikä 68.
Nykyiset iäkkäät eivät voi mitään sille, että heitä nuoremmat eivät perustaneet perhettä tai saa tarpeeksi lapsia, jotta yhteiskunta toimisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jotkut asiat ovat tulleet helpommalla, mutta onhan nykynuorten elintaso paljon korkeampi kuin ennen. Yksi esimerkki: aloittaessani opintoni yliopistossa n. 35 v sitten olisi ollut luksusta saada ihan oma huone opiskelujasolussa, vaan sen sijaan jaoin huoneen toisen aloittavan opiskelijan kanssa opiskelija-asuntolassa. Soluasuminen, tuo itselleni luksusasumismuoto - siis olisi ollut, jos olisi ollut oma huone solussa - on muutama vuosikymmen myöhemmin asumismuoto, jota halveksutaan opiskelijoiden keskuudessa. Ei, ei riitä oma huone, vaan oma kämppä se olla pitää, ja hyvällä sijainnillakin. Muutenkin materiassa mitattuna elämä vaikuttaa opiskelijoilla selvästi vauraammalta, vaikka ei olisi mitään hyvätuloisia vanhempia, tms.
Tuossa asumismuodossa ei tosiaan ollut mitään taattua yksityisyyttä, kun WC/suihkutila oli ainoa paikka, johon kämppis ei voinut tulla avaimia kään
Moni nykyopiskelija heräisi varmaan kuvainnollisesti kylmänhiessä, jos näkisi nukkuessaan painajaisen tuollaisesta vain vähän aikaa sitten normaalista opiskelija-asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä tällaista pitää jauhaa?
Ap on mielensäpahoittaja. Ja kateellinen. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi se kun toinen vanhempi kuoli, niin toinen halusi jäädä asumaan leskenoikeudella taloon, torpaten kaikki myyntiehdotukset. Nyt on laiminlyönyt kiinteistöä niin että se on purkukuntoinen hometalo. Kiva periä sitten tällainen pommi.
vm77
Siihen on syynä Suomen järjetön ja vanhanaikainen laki, joka antaa lesken jäädä asumaan loppuiäksi. Kannattaa olla yhteydessä kansanedustajiin ja alkaa lobata asian muttamiseksi.
Kai nyt omassaan saa asua. Kai ne perilliset voi halutessaan kiinteistöä huoltaa ja kunnostaa, vaikka leski siinä asuisikin. Miettikää nyt oikeasti miten julmaa on vaatia, että muuttaa pois omasta kodistaan, että toisilla on perittävää. Tulee mieleen jotkut Jane Austen kirjat 1700-luvulta noista teidän haaveista heittää lesket pihalle.
1970-luvun paperitehtailla porukkaa häipyi ensimmäisen palkkakuitin jälkeen ja piti vähän väliä etsiä uusia tekijöitä.
Luepa historiaa, niin selviää sinullekin, milloin luotiin sosiaaliturvajärjestelmä. Annan ihan vinkkinä, että boomerit olivat 60-luvulla vielä taaperoita.
Suuret ikäluokat syntyivät 1945-1950, joten eivät olleet taaperoita enää 60-luvulla.
Itse olen syntynyt vuonna 1950 ja menin oppikouluun (maksulliseen )1961.
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemmin paremmin:
Suurin plussa ehdottomasti oli rauhanaika ja luottamus tulevaisuuteen. Muuta joka oli paremmin: Ei ollut työttömyyttä juurikaan ja töihin pääsi helposti. Lapset ja nuoret arvostivat vanhempiaan. Koulussa oli rauhallista ja opettajia toteltiin. Luontoa kunnioitettiin eikä rikottu ja sotkettu tahallaan. Ihmiset olivat hoikempia, terveellisemmät elämäntavat. Huumeita ym ei ollut yleisesti tarjolla. Mitkä olivat huonommin: eriarvoisuus opiskelussa, keskikoulu ja lukio olivat maksullisia ja kaikilla ei ollut siihen varaa. Samoin myös jatko-opinnot. Ruoat olivat sitä samaa, perunaa ja jotain kastiketta. Tavallisilla perheilläkin elämä oli vaatimatonta, lapsena se tuntui ankealta, itse sai pari kertaa vuodessa uuden vaatteen, vanhasta korjatun pyörän sai kun meni kouluun, sukset sai ekana koulutalvena ja niillä hiihdettiin seuraavat viisi vuotta. T. Eläkeläinen
Lisätään nyt tähän, että ei ollut väri-TV:tä, tietokonetta, kännykkää, monilla ei ollut puhelinta (sitä seinään kiinnitettävää lankapuhelinta) vaan mentiin soittamaan puhelinkioskista tai asemalta tai naapurista. Vapaa-ajan viihde koulun jälkeen, oli lukeminen, kävely ja kavereiden tapaaminen, aikuisilla kyläily. Jos kotoa pääsi, mutta monilla oli velvollisuuksia sen jälkeen, kun läksyt oli tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskaa puhut. Jotkut ammattiryhmät pääsivät. Itse olen suuria ikäluokkia ja pääsin eläkkeelle 64 vuotiaana loispaikasta, eli valtiolta.
Omat vanhempani pääsi eläkkeelle 59- ja 61-vuotiaina. Appivanhempani pääsi samoihin ikiin. Ammatit laidasta laitaan. Kyllä tässä on ihan selvä muutos tapahtunut. Oma eläkeikä 68.
Nykyiset iäkkäät eivät voi mitään sille, että heitä nuoremmat eivät perustaneet perhettä tai saa tarpeeksi lapsia, jotta yhteiskunta toimisi.
Niin, nykyään tehdään vain sen verran lapsia kuin katsotaan että jaksetaan huolehtia. Enää ei voi heittää lasta aamulla pihalle ja toivoa, että se tulee illalla sitten takaisin kotiin. Näinhän sitä ennen lapset kasvatettiin. Ei tiedetty mitään mitä ne tekee koko päivän tai missä edes ovat.
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla oli tulevaisuudenuskoa kyllä ja työpaikkoja sai. Työtahti oli leppoisa.
Ysärillä alkoi lama ja tehostamiset.
Mua säälittää nykynuoret eniten siinä, että heidät on uhrattu noiden addiktoivien laitteiden armoille.
Youtubelapsuus vaikuttaa niin ankealta verrattuna kaikkiin niihin elämyksiin, joita itse sai kirjoista.
Setäni on käynyt kansakoulun. Nykydiagnooseilla hänellä olisi todennäköisesti ollut paha adhd ellei peräti vähän heikkolahjainen. Hän pääsi töihin paperitehtaaalle, jossa työnkuvana oli vuosikymmeniä katsoa paperirullaa ja leikata se aina tunnin välein. Nyt hän on ollut eläkkeellä jo yli 10 vuotta. Eläke 4000 kuukaudessa. Jos hän olisi syntynyt nykyaikaan, olisi lopputulos ollut hyvin paljon surullisempi.
Ei tule mieleenkään syyttää ikäihmisiä nykytilasta ja vaatia heidän etujen lakkauttamista. Hehän ovat tehneet vain oman osansa yhteiskunnan rakentamiseksi, nyt on meidän vuoro tehdä osamme. Aikanaan joku tulee meitäkin syyttämään yhteiskunnan virheistä, muistakaa se. Ajat ovat erilaiset, mutta onhan elintasoon tehty paljon parannuksiakin.
Vierailija kirjoitti:
Luepa historiaa, niin selviää sinullekin, milloin luotiin sosiaaliturvajärjestelmä. Annan ihan vinkkinä, että boomerit olivat 60-luvulla vielä taaperoita.
Suuret ikäluokat syntyivät 1945-1950, joten eivät olleet taaperoita enää 60-luvulla.
Ei se silti poista sitä faktaa, että hyvinvointiyhteiskunnan perustukset laittoi toteen sotasukupolvi, eikä parikymppiset suuret ikäluokat. Sotasukupolvi hallitsi tätä maata 70-luvun loppuun saakka ja kun he jäivät pois, oli hyvinvointiyhteiskunta jo pystyssä. Suurten ikäluokkien kontribuutio tässä ei ole niin iso kuin he itse haluavat uskotella. En silti mitenkään väheksy suuria ikäluokkia enkä varsinkaan halua yleistää, koska joka sukupolvessa on voittajat ja häviäjät. Suurissa ikäluokissa suhteellisia voittajia on kuitenkin enemmän kuin muissa sukupolvissa ja tämä on fakta.
"Lisätään nyt tähän, että ei ollut väri-TV:tä, tietokonetta, kännykkää, monilla ei ollut puhelinta (sitä seinään kiinnitettävää lankapuhelinta) vaan mentiin soittamaan puhelinkioskista tai asemalta tai naapurista. Vapaa-ajan viihde koulun jälkeen, oli lukeminen, kävely ja kavereiden tapaaminen, aikuisilla kyläily. Jos kotoa pääsi, mutta monilla oli velvollisuuksia sen jälkeen, kun läksyt oli tehty."
Tuo on hyvä pointti, ja ainakin itselleni lapsuudesta tuttu asia, että oli autettava kotona eikä voinut olettaa saavansa automaattisesti lupaa lähteä jonnekin kavereiden kanssa hengailemaan, tms. Esimerkkeinä itselläni 1980-luvulta tiskaaminen käsin, leipominen, polttopuiden tekeminen, nuoremman sisaruksen vahtiminen, marjanpoiminta perheen kanssa. Nykyään on ihmisillä paljon vapaa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi moni nuorempi ei voi myöntää, että ne vanhemmat on joutuneet tekemää myös todella paljon töitä elääkseen/tullakseen toimeen. Että jos jotain helpompaa on ollut, niin monin verroin myös vaikeampaa.
Puhutko nyt siis jostain ennen sotia syntyneistä? Jostain syystä moni nyt eläkeiän kynnyksellä oleva sanoo tahdin olleen paljon leppoisampi aiemmin, puhumattakaan siitä miten paljon stressivapaampaa työnteko ja elämä sen myötä silloin oli. Ei mitään jatkuvaa yt uhkaa, vaan jos töitä ei ollut, niin siellä on esimerkiksi maalattu lattioita yms. Unohtamatta vuokratöitä, tuota löysää hirttoköyttä missä suurta osaa työläisistä nykyään roikotetaan.
JOKU tai JOTKUT ovat siirtäneet työpaikat pois Suomesta. Osoittakaa heitä syyttävällä sormella. He ovat aiheuttaneet sen, että täällä ei ole tuotantoa, ei työpaikkoja. Ei voi syyttää tavallisia ihmisiä, jotka raatoivat työssä, hoitivat lapsensa ja kotinsa ja auttoivat isovanhempia ja vanhempiaan. Yksi syy heikkoon tilanteeseen on myöskin tulospalkkaus, jossa toiset ahkeroivat ja pomot saavat lisäpalkkaa ja korotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että sotu-tunnus tuli voimaan vasta 1964-vuonna? Vanhempani käytännössä rakensivat nykyisen hyvinvointiyhteiskunnan, jonka Orpo nyt romuttaa. Ennen sitä et syönyt, jos et tehnyt mitä tahansa riistotyötä. Olen kiitollinen nyt tällä "kestävyysvajeelle" ja "ongelmajätteelle" - ja pyydän nöyrästi anteeksi itsekkyyttämme hoitaa teidät kunnialla hautaan.
Kyllä sen romuttamisen osasi jo edellinen hallitus oikein hyvin ja sitäkin aikaisemmat. Tarkoituksella tehdään muutokset pikkuhiljaa etteivät hölmöimmät huomaisi mitään ennen kuin osuu omalle kohdalle. Suomi=HÖLMÖLANDIA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla oli tulevaisuudenuskoa kyllä ja työpaikkoja sai. Työtahti oli leppoisa.
Ysärillä alkoi lama ja tehostamiset.
Mua säälittää nykynuoret eniten siinä, että heidät on uhrattu noiden addiktoivien laitteiden armoille.
Youtubelapsuus vaikuttaa niin ankealta verrattuna kaikkiin niihin elämyksiin, joita itse sai kirjoista.
Setäni on käynyt kansakoulun. Nykydiagnooseilla hänellä olisi todennäköisesti ollut paha adhd ellei peräti vähän heikkolahjainen. Hän pääsi töihin paperitehtaaalle, jossa työnkuvana oli vuosikymmeniä katsoa paperirullaa ja leikata se aina tunnin välein. Nyt hän on ollut eläkkeellä jo yli 10 vuotta. Eläke 4000 kuukaudessa. Jos hän olisi syntynyt nykyaikaan, olisi lopputulos ollut hyvin paljon surullisempi.
Ei paperimiehet kymppitonnia tienanneet. Vähän nyt valehtelussa rajaa ja työn halveksunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se silti poista sitä faktaa, että hyvinvointiyhteiskunnan perustukset laittoi toteen sotasukupolvi, eikä parikymppiset suuret ikäluokat. Sotasukupolvi hallitsi tätä maata 70-luvun loppuun saakka ja kun he jäivät pois, oli hyvinvointiyhteiskunta jo pystyssä. Suurten ikäluokkien kontribuutio tässä ei ole niin iso kuin he itse haluavat uskotella. En silti mitenkään väheksy suuria ikäluokkia enkä varsinkaan halua yleistää, koska joka sukupolvessa on voittajat ja häviäjät. Suurissa ikäluokissa suhteellisia voittajia on
Mitähän varten sitten tehtaissakin tarvittiin suurta määrää suuria ikäluokkia jos he olivatkin niin turhaa porukkaa että 20-luvulla syntyneiden työpanoksella ja veroilla olisi pärjätty?
Vähän ristiriitainen aloitus sen vanhan kliseen kanssa, että "ennen kaikki oli paremmin".
En kyllä ymmärrä, miksi heidän pitäisi tällaisia ajatuksia edes myötäillä. Jokaisena aikakautena ollut omat ongelmansa. Ja ihmisethän kollektiivisesti sen nykytilanteen näköisekseen muokkaavat, ei se tilanne itsestään tällaiseksi ole muodostunut, eikä minkään yksittäisen politikon tai edes hallituksen toimesta.
Eläkeläiset ja miljonäärit on ainoita, joilta ei ole leikattu Riikankaan leikkaustalkoissa mitään.