Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsisti terapiassa?

Vierailija
20.09.2025 |

Tiedän, että tämä on epätodennäköinen skenaario, mutta mikäli narsisti jostain syystä päätyisi terapiaan, niin millaista se olisi?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhriutuu, kerää säälipisteitä, keksii tarinoita?

Vierailija
2/46 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadukas terapia pystyy tuomaan narsistille hänen luontonsa esille ja antaa mahdollisuuden muuttaa käytöstään. Paska terapia taas vahvistaa narsistin harhoja ja onnistuu huijaamaan terapeuttia.

Kinkkinen tilanne, ei kai siinä muuta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko mieheni narsisti, mutta hänessä on paljon sellaisia piirteitä. Suostui lopulta terapiaan, kävi kerran ja sanoi että se auttoi ja hän oppi sieltä paljon uutta, ja että mitäs jos minä menisin seuraavaksi itse terapiaan.

Ja aina muistaa muistuttaa että hän on käynyt terapiassa.

Vierailija
4/46 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun läheinen, jolla narsistisia piirteitä, aloitti hiljattain terapian. Toistaiseksi on vain saanut pönkitystä omille harhaisille kuvitelmilleen siitä, miten mikään ei ole hänen omaa syytään ja kaikki vika on muissa. Mielenkiintoista nähdä, missä vaiheessa totuus alkaa valkenemaan terapeutille.

Tässä on se ongelma, että tuollaisella ihmisellä ei ole aivoissa edes sitä mahdollisuutta, että hänen toiminnallaan olisi jotain osuutta tapahtuneisiin asioihin. Hän on vain uhri. En siksi usko, että terapia voisi edes auttaa, koska jos terapeutti alkaa kyseenalaistamaan hänen kertomuksiaan, niin hän varmasti lopettaa ja etsii uuden terapeutin.

Vierailija
5/46 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun läheinen, jolla narsistisia piirteitä, aloitti hiljattain terapian. Toistaiseksi on vain saanut pönkitystä omille harhaisille kuvitelmilleen siitä, miten mikään ei ole hänen omaa syytään ja kaikki vika on muissa. Mielenkiintoista nähdä, missä vaiheessa totuus alkaa valkenemaan terapeutille.

Tässä on se ongelma, että tuollaisella ihmisellä ei ole aivoissa edes sitä mahdollisuutta, että hänen toiminnallaan olisi jotain osuutta tapahtuneisiin asioihin. Hän on vain uhri. En siksi usko, että terapia voisi edes auttaa, koska jos terapeutti alkaa kyseenalaistamaan hänen kertomuksiaan, niin hän varmasti lopettaa ja etsii uuden terapeutin.

Oma terapeuttini on kirjoittanutkin narsismista. Sen verran ollaan persoonallisuushäiriöisistä puhuttu, että hänen vastaanotollaan ei narsistit kovin pitkään viihdy juuri sen takia, että hän kyseenalaistaa jos on epäloogisuuksia, valheellisuuksia jne.

Vierailija
6/46 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-----

TÄMÄ!  Ja saa terapeutilta myötätuntoa, mikä pönkittää narsistin käsitystä omasta ylivertaisuudestaan entisestään.

Vierailija
7/46 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen narsisti. Pidän itseäni vallan erinomaisena. Olen ollut terapiassa ja viihdyin siellä hyvin. Miksi? Koska siellä pureudutaan faktoihin. Siellä saa puheenvuoron. Siellä käsitellään asioita kaikkien näkökulmasta. Siellä minulla on mahdollisuus perustella omaa toimintaani niin hyvin kuin pystyn. Siellä voin vapaasti tuoda esille, miksi joku toinen ei ole toiminut oikein. Narsismini tulee eniten esille harrastustoiminnassa eikä niinkään parisuhteessa (tästä saa vapaasti olla eri mieltä). Terapia oli minun ideani.

Kysykää mielellään lisää, jos haluatte keskustella pesunkestävän narsistin kanssa.

Vierailija
8/46 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä eri uskontojen vaikutukset . Oletteko kuullut miten uskontofanaatikko puhuu vain itsestään vain omasta asiastaan. Ei kuule ei näe muuta. Fariseukset menee aina yli.  Ja pahinta on kyllä jos kuvittelee itse olevansa Jumala.  ( On myös ääri uskoisi jotka ylistää itseään yhtenään , tyyliin mä täs , mä tuun mä ylistän mä Heilutan käsiä mä mä hypin mä täs laulan mä huudan täs Jumalan puoleen mä antaudun mä teen mä voin mä kuulen mä tarvin mä mä mä mä ).  Et mä uskontoja. Mä jumalia. Mä lauluja. Mä kuvia. Mä musiikkia. 

Vierailija
9/46 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan se narsissi kun varasti meiltä sohvan ja astioita ???  Ainakin oli fariseus uskontoa. 

Vierailija
10/46 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai ihan kertoo asiat vain muita syytellen.

Vierailija
11/46 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos narsisti menee terapiaan, on kyseessä ahdistuneisuus tai masennus siitä kuinka häntä ei arvosteta, vaikka on itse täydellisyys 

Vierailija
12/46 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laadukas terapia pystyy tuomaan narsistille hänen luontonsa esille ja antaa mahdollisuuden muuttaa käytöstään. Paska terapia taas vahvistaa narsistin harhoja ja onnistuu huijaamaan terapeuttia.

Kinkkinen tilanne, ei kai siinä muuta

Täss vaikuttaa myös narsistin luonne ja intentio, eivät kaikki halua muille pahaa. Narsismi ei ole itsessään vielä pahuutta.

Vierailija
13/46 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsissi esitteli mitä hän oli varastanut . Sukat. Kengät. Kassin. Repun. Ruokaa. Teetä. Farkut, verhot, rahaa monta tonnia ja ruokapöydän . Kännyköitä. Kelakortteja. Pietarista venäläinen.  Kertoi reitin mitä kautta vievät Miehikkälästä. 

Vierailija
14/46 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma terapeuttini on kirjoittanutkin narsismista. Sen verran ollaan persoonallisuushäiriöisistä puhuttu, että hänen vastaanotollaan ei narsistit kovin pitkään viihdy juuri sen takia, että hän kyseenalaistaa jos on epäloogisuuksia, val

Voi viihtyä jos tulee oikeasti hyväksytyksi ja tuntee olevansa turvassa aidosti.

Vierailija
15/46 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän harha se on kun koira varastettiin . Oliko varkaalle joku harha ehkä hindu. Helluntailainen puhui saatanasta yhtenään miten saatana sitä ja tätä. Suositteli tuska festareita . Varasteli koruja. 

Vierailija
16/46 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varkaat ei pääse taivaaseen Ilmestyskirjassa lukee. 

Vierailija
17/46 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen narsisti. Pidän itseäni vallan erinomaisena. Olen ollut terapiassa ja viihdyin siellä hyvin. Miksi? Koska siellä pureudutaan faktoihin. Siellä saa puheenvuoron. Siellä käsitellään asioita kaikkien näkökulmasta. Siellä minulla on mahdollisuus perustella omaa toimintaani niin hyvin kuin pystyn. Siellä voin vapaasti tuoda esille, miksi joku toinen ei ole toiminut oikein. Narsismini tulee eniten esille harrastustoiminnassa eikä niinkään parisuhteessa (tästä saa vapaasti olla eri mieltä). Terapia oli minun ideani.

Kysykää mielellään lisää, jos haluatte keskustella pesunkestävän narsistin kanssa.

Ei kiitos. Olen ollut kaltaisiesi kanssa tekemisissä ihan riittämiin. Olette keskenänne hyvin samanlaisia loppujen lopuksi.

Vierailija
18/46 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin kaikkien näkökulmasta? Onko nuo "kaikki" siellä paikalla?

Vierailija
19/46 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari esimerkkiä: 

1. terapeutin kanssa pohditaan mahdollisia tuttujen tai läheisten diagnooseja.

2. terapiassa käydään hakemassa tukea ja aseita riitelyyn esimerkiksi puolison kanssa.

Ja tämähän on siis todella yleistä. Molemmat näistä. Ehkäpä miettisin ylipäätään, onko terapiaan hakeutuminen terveen mielen merkki vai kenties jonkinlaisen häiriintynen ajattelun hedelmä lähtökhotaisestikin. 

Vierailija
20/46 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan että tavallaan demonisoitte narsismia. Itse narsistina haluan terapiassa tulla kuulluksi. Olen tehnyt kasan virheitä, mutta pidän niitä niin pieninä, ettei niiden myöntämisessä ole mitään vikaa. Lähestyn asioita aina ison kokonaiskuvan kautta, koska tavoitteenani on optimoida elämänlaatuani. Siihen liittyy olennaisesti muut ihmiset ja heidän hyvinvointi. Kaikki on vuorovaikutuksellista. Ei kukaan ihminen ole pitkään narsistin kanssa, jos se on kärsimystä. Puhun tässä liiaksikin yleistäen, mutta yritän kuvata, että narsisti yrittää toimia kuten normaali ihminen lähtökohtaisesti, koska tuntee normaalin kanssakäymisen pelisäännöt. Tottakai on olemassa erilaisia sairaalloisen narsistisia ihmisiä, jotka eivät kykene näkemään aiheuttamaansa tuskaa ja ovatkin tuomittuja yksinäiseen elämään.

Sanoisin että laadukas ja toimintakykyinen narsisti tulee hyvin toimeen kaltaisensa kanssa. Epävarmojen ja herkkien ihmisten kanssa ei niinkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän