juoko teidän kissat vettä?
Vanha kissani on alkanut juomaan vettä tavallista enemmän, on kyllä alkanut syömään raksuja, mikä voi lisätä vedenjuontia. Kissan verensokeri- ja krea-arvot olleet ok, viimeksi kesällä käytiin eläinlääkärissä, mutta silti olen alkanut epäillä diabetesta tai munuaisvaivaa.
Luin, että kissa tarvitsee vettä n. puoli desiä painokiloa kohden vuorokaudessa. Juoko teidän kissat näin paljon nesteitä (tuleehan nestettä ruoankin mukana tietysti). Mun mielestä tuo puoli desiä/painokilo tuntuu aika isolta määrältä, ja seuraan nyt, ylittääkö kissan vedenjuonti tuon.
Kommentit (29)
Vain lonkero kelpaa, meinaa tulla kalliiksi.
Eli tavallinen kissa joisi ison teemukillisen päivässä. No ei juo.
Käytä ell jos epäilyttää? Saat hoito-ohjeet ja tarvittaessa uudet ruokintaohjeet.
Mun kissat juo molemmat usein. Omasta kupista, ihmisten vesilaseista, maitolaseista jos niitä on. Lisään myös märkikseen aina nestettä.
Mut silti, puoli desiä painokiloon, eli 2,5 dl... ei ainakaan niiden kupista katoa puolta litraa päivän aikana.
Kumpikin juo vettä, ovat molemmat vanhoja. Viimeksi eläinlääkärillä kun käytiin, niin suositteli ratsujen pois jättämistä. Märkäruuasta saavat enemmän nestettä ja virtsatiet pysyvät paremmin kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin juo vettä, ovat molemmat vanhoja. Viimeksi eläinlääkärillä kun käytiin, niin suositteli ratsujen pois jättämistä. Märkäruuasta saavat enemmän nestettä ja virtsatiet pysyvät paremmin kunnossa.
Raksujen*
Meillä on myös vanha kissa 16v, juo paljon vettä. Ei ole diabetestä, kilpirauhasongelmaa ja nivelrikko.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Kuivaruoka on pahinta ruokaa kissalle. Märkäruuat ovat myös pahasta, jos ovat halppisversioita, mutta sentään niissä on enemmän nestettä.
Kissat kyllä juovat paljon nestettä, kunhan niillä on tarpeeksi tuoretta vettä sellaisissa astioissa ja paikoissa, jossa ne tahtoo juoda vettä. Vettä ei saisi missään nimessä laittaa ruuan viereen, vaan sille pitäisi olla oma paikka.
Mun kissalla on kilpirauhasen liikatoiminta ja sen lääkeannosta nostettin äskettäin. Märkäruoan kanssa nirsoilee, saattaa olla syömättä, jos ruoka ei kelpaa (ostan eläintarvikeliikkeestä ruoat). Raksut menevät kyllä, enkä haluaisi niitä jättää pois, pääasia että syö edes jotakin.
-ap
Mietin kissanpennun hankkimista nyt kun koiramme nukkui pois mutta en uskalla kun se varmaan liikkuisi omakotialueella ulkona pelkään että joku telkee sen varastoon ym. tai tekee sille pahaa, ajaa autolla päälle. Koira oli helpompi kun sitä kuljetti narussa ja se oli aina omassa pihassa ja näköpiirissä.
Kissan kuuluu juoda vettä. Varsinkin jos kuivaruokaa. Google kertoo lisää.
Oma 19v kissani juo noin 3DL vettä päivässä + märkäruoka ja raakaruoka.
Kissat eivät yleisesti pidä, että vesiastia on ruuan vieressä tai sellaisella alueella, jossa on paljon liikehdintää tai se on "avoimella alueella". Siksi saattaa tuntua, ettei kissat juo paljoa, jos nuo virheet on tehnyt. Myös vesi kannattaa pitää posliiniastiassa ja välttää muoviastioita.
Nuoresta kissasta tuskin huomaa milloin ja paljonko juo, vanhemmiten se lisääntynyt juominen käy selväksi.
Vierailija kirjoitti: Mnkä ikäisestä kissasta on kyse?
19-vuotias kissa. Leikkii vielä, ja on seurallinen ja virkeä.
Raksut pois: aiheuttavat diabetesta ja hammasongelmia plus kuivattavat kissaa.
Osta laadukasta ruokaa eläinystävällesi.
Vierailija kirjoitti:
Mun kissalla on kilpirauhasen liikatoiminta ja sen lääkeannosta nostettin äskettäin. Märkäruoan kanssa nirsoilee, saattaa olla syömättä, jos ruoka ei kelpaa (ostan eläintarvikeliikkeestä ruoat). Raksut menevät kyllä, enkä haluaisi niitä jättää pois, pääasia että syö edes jotakin.
-ap
Kaikilla kissoilla on erilaiset makuaistit, jotkut tykkää ruuasta X toiset ruuasta Y. Kokeile kaikkia märkäruokia, sekä kokeile myös pakasteruuat. Ainakin meillä nirsolle kissalle menee SMAAK kana-kalkkuna. ota päiväksi kuivaruoka pois a jätä kuivaruoka vain yöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Kuivaruoka on pahinta ruokaa kissalle. Märkäruuat ovat myös pahasta, jos ovat halppisversioita, mutta sentään niissä on enemmän nestettä. Kissat kyllä juovat paljon nestettä, kunhan niillä on tarpeeksi tuoretta vettä sellaisissa astioissa ja paikoissa, jossa ne tahtoo juoda vettä. Vettä ei saisi missään nimessä laittaa ruuan viereen, vaan sille pitäisi olla oma paikka.
Kovan (kuin luiden) pureskelu vie kissalta paremmin nälän tunteen ja hoitaa suuta, hampaita, ikeniä, kaularankaa jne. Kissalle kannattaa antaa pikkuisen raksuja, mutta panostaa laatuun. Vanhalle kissalle kannattaa syöttää pääasiassa märkää. Nuoren olen antanut itse valita ja se käy yleensä tankkaamassa kuivaa.
Keskiolutta lipittävät.