Tiesitkö että Suomessa on alle 50-vuotiaita, jotka eivät osaa englantia?
Minä en tiennyt. Miten se on ylipäätään mahdollista?
Kommentit (102)
Tiesin. En osaa englantia natiivitasoisesti. Suomessahan se tarkoittaa, ettei osaa englantia.
No onpas yllättävää ottaen huomioon, ettei noin kymmenen prosenttia suomalaisista osaa edes lukea kunnolla.
olisko opetuksessa ollu jotai häikkää
Vierailija kirjoitti:
No onpas yllättävää ottaen huomioon, ettei noin kymmenen prosenttia suomalaisista osaa edes lukea kunnolla.
Miksi? Onko opetusjärjestelmämme oikeasti näin heikko?
Miten nykyisin edes pärjää ilman englantia
Minä! Minä en osaa englantia. Olen kyllä asunut mm. Amerikassa muutaman vuoden ja pärjäsin, mutta av-raadin mukaan kielitaitoni ja tapani puhua sitä on varmasti ala-arvoista.
N48
Mitä englannista niin väliä on, kohta ei osata edes suomea vaikka suomalaisia ovat.
Tiesitkö, että nykyään on Suomessa yhä enemmän alle 50-vuotiaita, jotka eivät osaa oikein suomeakaan tai jos osaavat niin kirjoittaminen ainakin muistuttaa vahvasti alakoululaisen tasoa, joka vielä opettelee?
Miulla on huono kielipää. Ei jää ulkomaan kielet päähän.Tosin kyllä mie hyvähkösti tahi ainakin mukiinmenettävähkösti ymmärrän englantia.
M45
Pikkupaikkakunnillahan tuo on ihan tavallista, ettei nuoret osaa englantia. Tai osataan vain sellaista alkeellista, jäykkää pelienkkua. Pärjätään satunnaisilla ulkomaanreissuilla aspatilanteissa, mutta ei ole tarvetta käyttää sitä arjessa koskaan.
Mun ex mies 45v ja mun esikoinen 23v eivät kumpikaan osaa enkkua tai ruotsia tai muutakaan ulkomaan kieltä.
Ei ole ollut siitä mitään haittaa, ulkomaillakin ovat pärjänneet sujuvasti suomella ja elekielellä.
En osaa kuin vähän. Syynä ettei koulussa sitä juurikaan opetettu. Jo alkeet jäi ala-asteella huonoksi kun opettajat eivät itse osanneet kunnolla opettaa eikä kirjoja käyty edes loppuun, yläasteen opettajaa ei kiinnostanut opettaminen vaan kaveerasi oppilaiden kanssa ja puhuttiin tunnilla ihan muuta kuin englantia. Ja kun omat vanhemmat ei osanneet ollenkaan niin ei siinä paljoa ole kiinnostanut opiskella. Eikä silloin ollut nettiä tai katsottu elokuvia.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut että tämmöistä voi maaseudulla vielä olla, mutta en tiedä miten se on mahdollista. En osaa selittää.
No höpöhöpö! Samat oppimäärät on maaseudulla. Eiköhän nämä löydy ennemminkin kaupungeista.
Niinpä. Valitettavasti eivät myöskään osaa suomea...
Vierailija kirjoitti:
olisko opetuksessa ollu jotai häikkää
Yllättäen kaikki nykypäivän teinitkään eivät osaa. Osa taas osaa taas huipputasoisesti.
Eikä ruotsiakaan osata yhtään vaikka sitä koulussa opetetaan. Kielen puhuminen on eri asia kuin lukeminen. Joillakin on eka kieli kiina, saksa tai ranska. Toiset lukee englantia vasta lukiossa. Itse pidän englantia tärkeänä. Minulla on työkavereita jotka ei sano mitään englanniksi. Sekin on hankalaa kun se osaava saa kaikki ulkomaiset asiakkaat riesakseen. Seuraavassa työpaikassa en sitten osaa mitään. Ei kielitaidosta mitään makseta. Hankalia asiakkaita.
Semmosiakin on jotka ei osaa kävellä, syödä, käydä vessassa, puhua eikä pysty pitämään itsestään huolta
Espoossa sairaalassa hoitajat eivät osaa edes suomea. Indonesiasta kotoisin.
Olen kuullut että tämmöistä voi maaseudulla vielä olla, mutta en tiedä miten se on mahdollista. En osaa selittää.