Jatkuva riita likaisesta keittiöstä
Nyt riittää, antakaa toimivia neuvoja, ettei tarvi alkaa etsiä omaa asuntoa!
Lisäkseni kotona asuu kaksi yli kymmenen vuotiasta lasta ja mies.
Keittiö jätetään käytön jälkeen räjähdysmäiseen kuntoon. Kukaan muu ei siivoa jälkiään kuin minä, äiti. Olen itkenyt, raivonnut, pyytänyt nätisti, lahjonut. Mikään ei auta.
Saan hermoromahduksen joka viides kerta kun menen tekemään evästä ja se alkaa pöytien luutuamisella. En tiedä mitä siellä on milloinkin tapahtunut, mutta pöytätasoilla lepää erinäisiä elintarvikkeita kuin pommin jäljiltä.
Mikä avuksi kun MIKÄÄN ei auta!! 😭
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Sanoudut irti keittiöpalvelijan roolista. Tietysti kerrot, ettet aio enää jalallasi astua muiden sotkemaan keittiöön vaan käyt ulkona syömässä. Eläkööt sotkuissaan. Toki olet avoin keskustelulle jos porukalta löytyy rakentavia ehdotuksia. Nalkuttaminen ei auta.
Näissä se siisti murtuu aina ensin, kun kaksi viikkoa on kahlattu p*skassa mikä ei oikeasti niitä sottapyttyjä haittaa niin se siisti perheenjäsen antaa periksi ja siivoaa. Ja sen jälkeen onkin sitten tyhjä uhkailla sillä että antaa olla vaan, en välitä.
Ei tuossa oikeasti auta mikään jos perheenjäsenet ovat joko a) niin tyhmiä tai b) niin itsekkäitä etteivät ymmärrä ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa niin tutulta. Minä siivoan keittiön noin 8-10 kertaa päivässä. Jos olisin pari päivää poissa kotoa niin varmaan perhe alkaisi huomaamaan miten paljon "näkymätöntä" työtä teen päivän aikana. He luulevat että koti ei likaannu ollenkaan ja mies vielä joskus kehtaa väittää että minä en tee ikinä mitään tai että kaikki hommat mitä teen ovat kevyitä ja helppoja. Se on toki muuten totta mutta kun sen tekee 100 kertaa päivässä niin onhan se raskasta.
No kokeile, lähde vaikka mökille/kaverille/vanhemmille/hotelliin? Ihan vaikka rautasahalla sahaat sen ketjun millä olet asunnossa kiinni, jos siis avainta ei ole saatavilla.
Rautasaha on varastossa
Sekin vielä. Jos nyt alat jyrsiä hampaillasi sitä ketjua niin vapaudut kuitenkin ennen kuin lapset ovat täysi-ikäisiä. Tsemppiä.
Minä perheen äiti olen tehnyt reissutöitä. 8 vrk pois ja 6 vapaata. Kotona oli silloin miehen lisäksi 4 poikaa. Kieltämättä keittiö oli melko pommi, kun tulin kotia. Sai siinä puunata. Tärkeintä oli kuitenkin, että mies laittoi perheelle ruoat. Eivät nälkää nähneet.
Vierailija kirjoitti:
Lähde viikon lomalle etelään ja jätä sottapytyt pyörimään omissa sotkuissaan. Älä siivoa ennen lähtöä, äläkä kun tulet takaisin. Odota ja katso mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään.
Tämä kokeiltu. Talo pysyi pystyssä ja olivat siivonneet ennen kotiin tuloani. Sama homma vaan jatkoi pyörimistään kotiuduttuani, saan menettää hermot sikalättiin. En tiedä miten he voivat olettaa että äiti kyllä siivoaa, kun minä juuri oon se joka huutaa kurkku suorana väsymystään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoudut irti keittiöpalvelijan roolista. Tietysti kerrot, ettet aio enää jalallasi astua muiden sotkemaan keittiöön vaan käyt ulkona syömässä. Eläkööt sotkuissaan. Toki olet avoin keskustelulle jos porukalta löytyy rakentavia ehdotuksia. Nalkuttaminen ei auta.
Näissä se siisti murtuu aina ensin, kun kaksi viikkoa on kahlattu p*skassa mikä ei oikeasti niitä sottapyttyjä haittaa niin se siisti perheenjäsen antaa periksi ja siivoaa. Ja sen jälkeen onkin sitten tyhjä uhkailla sillä että antaa olla vaan, en välitä.
Ei tuossa oikeasti auta mikään jos perheenjäsenet ovat joko a) niin tyhmiä tai b) niin itsekkäitä etteivät ymmärrä ongelmaa.
Se on just näin, kiitos.
Äitini aikanaan luovutti ja nykyään asuu paskan keskellä. Inhottava siellä on vierailla kun mistään ei enää välitetä. En halua samaa kohtaloa, taistelen vastaan vaikka keinot on vähissä ja uuvun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Anna perheelle kellonaika, jolloin on perhekokous. Ei seisoen keittiössä sotkun keskellä raivoamassa, vaan istukaa alas ja pitäkää kokous. Laadit käsittelylistan. Jokaista kuullaan ja ratkaisuehdotuksista neuvotellaan. Samalla voitte käydä läpi muutkin huoneet ja jokaiselle tästä lähtien tulevat tehtävät. Rauhallisesti ja asiallisesti. Valmistaudu huolella.
Mikset vastannut tähän, ap?
Vierailija kirjoitti:
Minä perheen äiti olen tehnyt reissutöitä. 8 vrk pois ja 6 vapaata. Kotona oli silloin miehen lisäksi 4 poikaa. Kieltämättä keittiö oli melko pommi, kun tulin kotia. Sai siinä puunata. Tärkeintä oli kuitenkin, että mies laittoi perheelle ruoat. Eivät nälkää nähneet.
Se nyt on vähimmäisvaatimus että toinen huoltaja on pitänyt ravinnon saannista huolen! Kuinka voit olla tyytyväinen kuitenkaan, kun kaltaisesi aikuinen ihminen ei välitä korjata jälkiään? Miksi se on sinun tehtävä? Ei sukupuolielimillä pitäisi olla mitenkään merkitystä siihen, pysyykö luutu kädessä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Anna perheelle kellonaika, jolloin on perhekokous. Ei seisoen keittiössä sotkun keskellä raivoamassa, vaan istukaa alas ja pitäkää kokous. Laadit käsittelylistan. Jokaista kuullaan ja ratkaisuehdotuksista neuvotellaan. Samalla voitte käydä läpi muutkin huoneet ja jokaiselle tästä lähtien tulevat tehtävät. Rauhallisesti ja asiallisesti. Valmistaudu huolella.
Kuullostaa siltä, millä nyhveröt esimiehet - anteeksi, esihenkilöt - koittavat ratkoa oikeita ongelmia työelämässä.
Eikös voitais kaikki, jookos-kookos, hihihi-hihi... no hyvä, kiitos kaikille.
Mikään ei muuttunut, paitsi että ko. henkilöä pidetään kollektiivisesti entistä suurempana tampiona.
Näin siis ainakin ihan valkokaulustyötä tekevän kokemana. Mutta onnea "kokoustamiseen". Muista ostaa kokousviinerit Lidlin paistopisteestä.
Jätät sen siivoamatta ja sitten sanot, että otat kuvat kohta ja lähetät lapsien kavereille ja miehen työkavereille keittiön kodista.
Tässä näkyy miten lapset kohtelevat äitiä, jota aviomies kohtelee huonosti. Käytännössä jos mies on paska niin kaikista lapsistakin tulee paskoja. Älkää siis synnyttäkö paskoille miehille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset vastannut tähän, ap?
En vielä ehtinyt, nyt vastaan. Meillä on lista jääkaapin ovessa, lapsilla on omat tiskivuoropäivät. Pöytien luutuaminen on listassa myös, mutta sitä eivät noudata. Miten tuon jälkien korjaamisen saisi parhaiten perille, sellainen itsestäänselvyys. Aion kyllä kokoustaa asian tiimoilta, taas.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No hei tämä. Ne miehet on sellaisia mussukoita, ei niiltä voi odottaa ihan tavan aikuisen panosta. Kun nyt ruokaa sai lapsille niin se riittää, eihän nyt mikään pöytien pyyhkiminen tai astianpesukoneen käyttö ole sellaista peruskauraa mistä kuuluisi selvitä. Ne on sellaisia pikku apulaisia vaan, kiva kun vähän auttelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuullostaa siltä, millä nyhveröt esimiehet - anteeksi, esihenkilöt - koittavat ratkoa oikeita ongelmia työelämässä.
Eikös voitais kaikki, jookos-kookos, hihihi-hihi... no hyvä, kiitos kaikille.
Mikään ei muuttunut, paitsi että ko. henkilöä pidetään kollektiivisesti entistä suurempana tampiona.
Näin siis ainakin ihan valkokaulustyötä tekevän kokemana. Mutta onnea "kokoustamiseen". Muista ostaa kokousviinerit Lidlin paistopisteestä.
Ok, sun mielestä parempia vastauksia on olleet ne joo meillä samanlaista, joudun siivoamaan keittiön 10 kert päivässä.
Meillä siivoaa se jota häirittee, eli mä 😄 joskus illalla, samalla ku tiskaan päivän astiat
Vierailija kirjoitti:
Laihduta
Paras neuvo koko ketjussa.
Vierailija kirjoitti: Jätät sen siivoamatta ja sitten sanot, että otat kuvat kohta ja lähetät lapsien kavereille ja miehen työkavereille keittiön kodista.
Kuka siinä leimautuu tyhmäksi, veikkaan että kuvan lähettäjä 😄 ihmettelisivät varmaan porukalla, miten niitten äiti ei pidä keittiöstä huolta. Ap
Millaiseen kuntoon se keittiö on sitten jätetty? Ruokatarvikkeet esillä, tiskit pöydällä? Vai murut pyyhkimättä? Riippuu vähän siitäkin, mitä tekisin.
Nyt on aika kasvattaa ne lapset edes niin, etteivät jätä jälkiään korjaamatta. Saattaa myös tehota mieheen kun tekee tuota lastenkasvatustyötä miehen kuulleen. Eli vaadit lapsilta korjaamaan omat jälkensä. On tuskaista, mutta eivät ne tee jollei jaksa olla tiukkana päivästä ja vuodesta toiseen. Ja pakkohan sinun on kasvattaa vaikka se olisi miehenkin velvollisuus. Mutta ei voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu. Jos tyyppi ei osaa korjata edes omia jälkiään, niin miten voi kasvattaa muita.
Tuolla tavalla kasvatat vain lisää niitä aikuisia, jotka jättävät jälkiensä siivoamisen toisten harteille, jos päätyvät aikuisena parisuhteeseen/työpaikkaan tai muualle, missä ollaan tekemisisssä muiden ihmisten kanssa.
Ja jos lapset alkavat vänkäämään, että miksei isän tarvitse, niin sanot vaan takaisin, että pitäisi senkin eikä ole reilua, ettei hoida omaa osaansa.
Entä jos muuttaisit oikeasti tuolta pois? Omaan nättiin siistiin rauhalliseen kotiin. Mikä sua pidättelee? Kerro perheellesi, että aiot muuttaa tammikuussa, jos asiat ei muutu. Ja sitten muutat.
Rautasaha on varastossa