Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

A-Talk: Kenelle sosiaaliturva Suomessa kuuluu?

Vierailija
18.09.2025 |

Rydman, Räsänen, Kiuru ja Sarkkinen.

Kommentit (359)

Vierailija
321/359 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin lakata rahoittamasta tätä projektia.

Vierailija
322/359 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halukkaat ei pääse kielikoulutukseen - ja persut leikkaa siitä edelleen.

Just näin.

Se kielikoulutus on todella epätasalaatuista Suomessa. Jossain on kevään ylioppilaan pitämä muutaman viikon kurssi, jossa käydään läpi laulun sanoja ja joku onnekas pääsee vuodeksi kansanopiston suomen linjalle.

Olen ollut töissä 12 maassa ympäri maailmaa. En ole koskaan saanut siellä kielikoulutusta. Kuuluisiko sellainen minulle jonkin kansainvälisen sopimuksen mukaan?

En ole  koskaan ulkomailla saanut ilmaista asuntoa, koulutusta, toimeentuloa tai muuta etuutta? Kuuluisiko sekin minulle jonkin kansainvälisen sopimuksen mukaan?

Olen kyllä maksanut niihin veroa.

Ei Suomessakaan yhteiskunta järjestä kielikoulutusta työperäisesti tulleille. Suomi on kuitenkin niin pieni ja harvinainen kieli, että jos työssä vaaditaan suomen kielen osaamista, niin työnantajan on käytännössä pakko järjestää opetus, jos haluaa ulkomailta työvoimaa.

Mutta onhan Suomessa paljon sellaisiakin työntekijöitä, joilla työkieli on englanti, kansainvälisissä yrityksissä, eikä työnantaja edellytä että he opiskelisivat suomea. En minäkään ole kaikissa maissa töissä ollessani vaivautunut opiskelemaan paikallista kieltä, jos en ole ollut jäämässä kyseiseen maahan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/359 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen rekrytoinut insinöörejä (sellaisia joilla on paperit) Hollantiin.

Ei ole tarjottu toimeentulotukia, kielikylpyjä ja ilmaisia asuntoja.

He ovat heti aloittaneet työpaikassa omissa ammattitöissään.

Asunto on löytynyt kiinteistövälittäjän vuokra asunnoista.

Perhe on tullut perässä jos sellainen on ollut.

Sama systeemi Suomeen. Tulijalle osoitetaan työpaikka, markkinahintainen asunto ja perhe tulee perässä jos tulee. Mikä ongelma?

Ei vaan kaikki ulkomaalaispaskat ulos Suomesta. Suomi suomalaisille!

Vierailija
324/359 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Suomen pitää olla sosialistivaltio maahanmuuttajille???

Vierailija
325/359 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sellainen teoria, että sosialistit ovat samaa sontaa kuin ulkomaalaisetkin.

Vierailija
326/359 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama systeemi Suomeen. Tulijalle osoitetaan työpaikka, markkinahintainen asunto ja perhe tulee perässä jos tulee. Mikä ongelma?

Maailmalla on paljon vapaita koulutettuja ihmisiä joilla on myös oikeaa työkokemusta. Suomi ei kuitenkaan heitä ota.

Suomi ottaa niitä laarin pohjimmaisia kouluttamattomia elämään tuilla. Suomen "työperäisessä maahanmuutossa" haisee korruption paskanhaju kauas.

Vierailija
327/359 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muualta tulleille kuulu maksaa mitään. Tämä on meidän suomalaisten luoma järjestelmä ja tarkoitettu meille.

Ansiosidonnaista työttömyyskorvaustakin maksetaan vain niille, jotka ovat työttömyyskassan jäseniä. Jos ei ole kassamaksuja maksanut eikä ole ollut töissä, niin ansiosidonnaista ei saa. 

Ihan samalla tavalla voidaan määritellä suomalainen perusturva, se kuuluu vain niille, jotka ovat Suomessa asuneet vähintään 5 vuotta/syntyneet/osallistuneet veronmaksuun, tuen lajista ja henkilön iästä ja terveydestä riippuen. 

Ei tule enää afrikkalaisia, kun eivät saa rahaa. Tulee vain ahkeria työperäisiä muuttajia, jotka hoitavat vanhukset ja paikkaavat IT-alan osaajapulaa. 

Jep, kyllä se näin on. Rahahanat kiinni, niin ei tule elintasopakolaisia. Mitä siitä, jos saadaankin tuosta jokin huomautus jostain? Senkun huomauttelevat. Veikkaan, että moni maa tulisi seuraamaan esimerkkiä, jos Suomi uskaltaisi olla ensimmäinen. 

Vierailija
328/359 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

PISTÄÄ NIIN VIHAKSI SAATANA!!!

Vierailija
329/359 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan kaikki ulkomaalaispaskat ulos Suomesta. Suomi suomalaisille!

No niin, kun Suomessa ei ole työpaikkoja, mitä voisi osoittaa. Ei tänne nyt ainakaan voi tulla. Voitaisi todellakin häätää siipeilijät pois. 

Vierailija
330/359 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalaisten kotouttamistehtailu on uusi Sote-huijaus jolla Onni Sarmasteet ja Tiina Jylhät tekevät rahaa koijaamalla veronmaksajaa.

Vierailija
331/359 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin.

Se kielikoulutus on todella epätasalaatuista Suomessa. Jossain on kevään ylioppilaan pitämä muutaman viikon kurssi, jossa käydään läpi laulun sanoja ja joku onnekas pääsee vuodeksi kansanopiston suomen linjalle.

Olen ollut töissä 12 maassa ympäri maailmaa. En ole koskaan saanut siellä kielikoulutusta. Kuuluisiko sellainen minulle jonkin kansainvälisen sopimuksen mukaan?

En ole  koskaan ulkomailla saanut ilmaista asuntoa, koulutusta, toimeentuloa tai muuta etuutta? Kuuluisiko sekin minulle jonkin kansainvälisen sopimuksen mukaan?

Minä olen ollut avopuolison mukana ulkomailla ilman työlupaa. Puoliso joutui allekirjoittamaan sopimuksen, jonka mukaan hän on vastuussa elatuksestani.

Kielikoulutuksen ja sairausvakuutuksen maksoi puolison työnantaja.

Vierailija
332/359 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailmalla on paljon vapaita koulutettuja ihmisiä joilla on myös oikeaa työkokemusta. Suomi ei kuitenkaan heitä ota.

Suomi ottaa niitä laarin pohjimmaisia kouluttamattomia elämään tuilla. Suomen "työperäisessä maahanmuutossa" haisee korruption paskanhaju kauas.

Kai niitä on "otettu", kun tulevat rajalle ja sanovat taikasanan. Ne huippuosaajat eivät ole aivan kauheasti tunkeneet Suomeen. Mutta niinhän se on, että sitä saa, mitä tilaa. Itse ollaan tämä järjestelmä luotu. Voisi kyllä miettiä, keitä se houkuttelee, ja keitä sen pitäisi houkutella. 

Vierailija
333/359 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamme velkaa, kuten aikoinaan laulettiin. Meidät vanhempi sukupolvi on kasvatettu liveaidin ja nenäpäivän henkeen. Olemme ikuisessa velassa.

Vierailija
334/359 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa hyysätään liikaa tulijoita.

Willeltäkö kuulit? Että kotoutumispalvelut vähentää kotoutumista?

Ainakin omaperäinen ajatus🤔

no kotoutapa kotias ne!👺🤦

Heh heh...

Kokoomuksen mukaan maahan jo muuttaneiden ihmisten työllistymistä vauhditetaan tulevaisuudessa kotouttamiskoulutuksella. Siinä satsataan kielen opiskeluun. Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainasta Suomeen paenneille ihmisille kielitaiton kartuttaminen on tae jäädä Suomeen ja sijoittua täällä työelämään.

Vierailija
335/359 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin.

Kielikoulutuksessa on myös se ongelma, että viranomaiset eivät ole asettaneet mitään vaatimuksia, mitä tuloksia siellä koulutuksessa pitäisi saavuttaa. Kun ei vaadita tuloksia, niin ei niitä synny. Pitäisi ehdottomasti vaatia oppimistuloksia. Tällä hetkellä kielikoulutuksista seurataan vain sopimustasolla, että sovitut tunnit on pidetty ja niille on osallistuttu. Lopuksi viranomaiset lähettävät osallistujille täytettäväksi kyselyn, että olivatko tyytyväisiä, ja ainahan osallistuja

Kyllä näin on, väärin opetettu. Ei ne opi ilmeisesti aakkosiakaan, jos eivät useassa vuodessakaan ala itse etsimään netistä materiaalia asian tiimoilta, jos olisivat kuitenkin niin innokkaita oppimaan?

-eri 

Vierailija
336/359 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut avopuolison mukana ulkomailla ilman työlupaa. Puoliso joutui allekirjoittamaan sopimuksen, jonka mukaan hän on vastuussa elatuksestani. Kielikoulutuksen ja sairausvakuutuksen maksoi puolison työnantaja.

Tuollaisia työsopimuksia ei oikein enää nykyään meinaa saada. Meilläkin joskus aikoinaan oli hyvät sopimukset, vielä 2000-luvulla, mutta se aika on enää muisto vain. Nykyään ei makseta perheenjäsenille enää lentojakaan, mistään sairausvakuutuksista puhumattakaan. Mutta palkkaa tulee sen verran, että voi ne itsekin maksaa. 

Vierailija
337/359 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin.

Ei Suomessakaan yhteiskunta järjestä kielikoul

No mitä varten Suomeen tullaan jos ei töitä varten? Silloin pitää olla kielitaito tullessa jotta voi aloittaa heti maanantaina työnteon kuten muissakin maissa.

Ei kai Suomi ole mikään kansainvälinen All Exclusive Holiday Resort jossa voi levätä loppuiän palveltavana. Ei ole maailmassa sellaista maata jossa sellaista on tarjolla.

Vierailija
338/359 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä Suomen vieraanvaraisuus ihan poikkeuksellista. Pölhöjä ollaan ja varmasti osaavat ja opettavat toisilleen kaikki konstit maksimoida tuet. En tietenkään yleistä, ei tulis mieleenkään. 

Vierailija
339/359 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"All Exclusive Holiday Resort" viittaa ylelliseen lomakohteeseen, jossa lomailija voi nauttia täyden palvelun lomasta ilman huolta lisäkuluista, sillä hintaan sisältyvät ruoat, juomat, aktiviteetit ja viihde. Termi yhdistää "all-inclusive" (täysihoito) käsitteen luksus- tai eksklusiivisuusluokkaan, mikä tarkoittaa, että palvelut ovat korkeatasoisia ja niitä on tarjolla runsaasti, usein myös erikoisjuomia, a la carte -ravintoloita ja erilaisia virkistysmahdollisuuksia. 

Vierailija
340/359 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus ap:n kysynykseen löytyy Perustuslaista, joka puolestaan on kaikkien luettavissa osoitteessa www.finlex.fi. Lukee sieltä, niin ei tarvitse arpoa.

Sopivasti uusittu taistolaisvuosina,  "jokainen" (ei-suomalainen) = kuka vain = kaikki, se on on se tulkinta, vaikka kyse on Suomen perustuslaista.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi