Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa joka nykypolitiikan vuoksi jo suorastaan toivoo IMF väliintuloa?

Vierailija
18.09.2025 |

Kysymys otsikossa. Olen itse kokoaikainen työntekijä, vakitöissä, työllistävällä alalla joten esim. sosiaaliturvan leikkaukset eivät koske tällä hetkellä itseäni. Se ei silti estä näkemästä että ideologian pohjalta tehdyt talouspoliittisen päätökset johtavat rakasta Suomeani väärään suuntaan. Ihan vilpittömästi uskon sen takia että IMF voi loppupeleissä koitua Suomen pelastukseksi.

Kommentit (256)

Vierailija
181/256 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Vierailija kirjoitti:

Onneksi kammohallitus pannaan luiskaan pian ja saadaan oikeudenmukaisempi hallitus joka ei aja rikkaiden asiaa.

Tämähän on saanut paljon yläpeukkuja, kansa on puhunut ja tien päässä odottaa velkakriisi ja IMF holhous.

Olen itse asiassa aika positiivisesti yllättynyt että näinkin monen ajatukset vaikuttaa kiertävän samaa rataa kuin omani. Uutisissa maalataan kauhukuvaa IMF:n ohjaamasta Suomesta kun omaksi nähdäkseni melkoista kauhukuvaa eletään nytkin ja pahempaa on joka tapauksessa tiedossa. Ei tarvitse olla naiivi ollakseen sitä mieltä että IMF:n toimet voivat olla hyvinkin perusteltuja että Suomi saadaan oikeille raiteille.

Kyllähän tuo IMF holhous olisi katastrofi kaikille ja se pitäisi pystyä välttämään. Mutta on hirve

Toki kaikki toimet jossa määräysvalta viedään oman maan ulkopuolelle ovat katastrofeja ja sitä pitää välttää viimeiseen asti. Mutta onko todennäköisestä että meillä hallituspohja kykenee tekemään päätöksiä joilla menetetään äänestäjiä? En usko että on. Silloin IMF voi olla ainoa mahdollisuus.

-ap

Vierailija
182/256 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs IMF on nykyään? Ennen se oli väline, jolla jenkit ajoivat eteenpäin vapaakauppaa ja globalisaatiota.

Enää ei Amerikka harrasta vapaakauppaa. Mahtaako tukea IMFäkään? Trumphan vastustaa kv organisaatioita 

Mikä mahtaa olla IMFn legitimiteetti nykyään? Ei sama kuin ennen, se on selvää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/256 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion velka oli ehkä ennen suurikin asia globaalilla agendalla. 

Ei ole enää.

Päivän sana on turvallisuus, jos ette ole sattuneet huomaamaan. 

EUn ja Naton reunavaltiota, jolla pisin raja Venäjän kanssa ei todellakaan lähdetä ajamaan alas taloudellisista syistä. 

Vierailija
184/256 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksajien taulukon mukaan satatonnia vuodessa tienaava maksaa 41,1% veroja. Eli hän maksaa veroja 41100 euroa ja käteen jää 58900e. Aika iso osa sekä prosenteissa ja absoluuttisesti mitattuna eikö olekin?

50000e/v tienaavan veroprosentti on 30,1% ja 25000e/v tienaavan 15,5%. Kova on progressio.

Mulla on tulot 56 000 eur/v ja tulovero 22 %. Piti oikein tarkistaa.

Sulla mahtaa olla kovat verovähennykset? Onko verokortissa noin pieni prosentti myös.

Tsekkasin palkkanauhasta, se mahtaa kertoa verokortin mukaiset tiedot.

Vierailija
185/256 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosta ap samaa mieltä, ehkä vähän naiivisti toivon että kansa ja poliitikot tulisivat järkiinsä. Mutta todella pahalta näyttää nyt vaikka aikaa on vielä.

Kyllä tämänkin keskustelun kommentit ja peukutukset paljastavat kansan syvien rivien asenteen siitä että rikkaat ja hyvätuloiset ovat pahoja ja heiltä voisi verottaa ja viedä vielä enemmän pois jotta itse ei tarvitsisi ottaa mitään vastuuta itsestään.

Vierailija
186/256 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahan keksiminen oli ihmiskunnan suurin virhe.

Kaikki tämä ryöstökapitalismi oikeastaan alkoi kun muinoin alettiin viljelemään maata ja "omistamaan".

Ennen rahaa oli vain yksi keino saada sellaista, mitä ei pystynyt itse valmistamaan: ryöstäminen.

Vierailija
187/256 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tulossa IMFää. Ihan menneessä maailmassa elätte. 

Vierailija
188/256 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vassari luulee että Suomi saadaan nousuun sillä että verotetaan aktiivisia kansalaisia ja annetaan ne passiivisille kansalaisille jotta nämä voisivat ostaa enemmän Lidlistä ja Temusta.

Tämän takia minulla on mennyt usko Suomeen. Omat lapset oppivat kansainvälisiksi ja patistan heidät lähtemään valmistuttuaan, uppoavaan laivaan ei kannata jäädä.

Mitenköhän maahanmuuttajat ja muut tuille opetetut tapaukset selviävät, kun heille selviää ilmaisen rahan loppuneen Kelasta?

Vierailija
189/256 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jää nähtäväksi. Kirjainyhdistelmä toki voi olla eri.

-ap

Vierailija
190/256 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisen sektorin hankinnoista pystyisi kyllä leikkaamaan paljonkin. 

Miten voi tuo lasten perhekotitoimintakin olla noin kallista? Keskihinta 340 e per lapsi vuorokaudessa eli kymppitonnin kuussa? 120 000 vuodessa? 

Vierailija
191/256 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksajien taulukon mukaan satatonnia vuodessa tienaava maksaa 41,1% veroja. Eli hän maksaa veroja 41100 euroa ja käteen jää 58900e. Aika iso osa sekä prosenteissa ja absoluuttisesti mitattuna eikö olekin?

50000e/v tienaavan veroprosentti on 30,1% ja 25000e/v tienaavan 15,5%. Kova on progressio.

Joko et asu Suomessa tai et ole penaalin terävin kynä. SIlti omaat äänioikeuden, karmea ajatus.

Vierailija
192/256 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahan keksiminen oli ihmiskunnan suurin virhe.

Kaikki tämä ryöstökapitalismi oikeastaan alkoi kun muinoin alettiin viljelemään maata ja "omistamaan".

Ennen rahaa oli vain yksi keino saada sellaista, mitä ei pystynyt itse valmistamaan: ryöstäminen.

Aina sama laulu että aletaan uhkailla rikollisuudella kun puhutaan sosiaalitukien pienentämisestä. Rikollinen elämäkin on kovaa ja stressaavaa työtä eikä se kovin monelle sovi puheista huolimatta.

Vierailija
193/256 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

IMFn väliintulon jälkeen nämä ovat lasten leikkä mitä nyt on nähty.

Vierailija
194/256 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko et asu Suomessa tai et ole penaalin terävin kynä. SIlti omaat äänioikeuden, karmea ajatus.

Ai kauhee, kun oli paha heitto :D

Saan kuitenkin kelpo palkkaa, ja osasin ihan ite katsoa nettipankista, pitääkö hihasta vedetty yleisväite paikkansa. Ei pitänyt minun kohdallani.

Vierailija
195/256 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä leikkaukset ovat yksi syy siihen että talous kyykkää rajusti.

Sitä ei antimidashallitus myönnä vaiika todennäköisesti sen ymmärtää.

Vttu, tälläinen demrisyöpään ja sen pyörittämään tukihäkkyrään perustuva "talous", pitääkin saada nurin ja välittömästi!

Vierailija
196/256 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi oli OECD tutkimuksessa ykkönen! Julkisen sektorin osuus bruttokansantuotteesta on suurempi kuin missään muualla maailmassa, torille!

Vierailija
197/256 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ajattelit, että IMF toimisi eri tavalla? 

IMF on käsittääkseni asiantuntijajärjestö jonka motiivi on ainoastaan pitää Eu-maan talous riittävän hyvällä tasolla. Päätökset tehdään Suomen ulkopuolelta, ulkopuolisin silmin ja tutkimustulosten pohjalta. Tuolloin esimerkiksi erilaiset Maan sisäiset hyvä veli-sopimukset eivät päde eikä yksittäiset puolueet pysty tehtäviin päätöksiin omien ideologiensa pohjalta.

-ap

IMF tekisi paljon isompia leikkauksia kuin nykyinen hallitus.

Vierailija
198/256 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivon kansalta sitä väliintuloa.

Toinen mitä toivon on se, että viisaat päät yhteen ja kansa mukaan aivotalkoisiin ja mietittäisi, MITÄ MUUTOKSIA PITÄÄ TEHDÄ, JOTTA SUOMESTA SAATAISIIN KANNATTAVA PAIKKA INVESTOIDA JA TUOTTAA ASIOITA.

YMMÄRTÄKÄÄ, SUOMI TARVITSEE TULOJA RAJOJEN ULKOPUOLELTA!!!!!

Tämä toistemme paitojemme peseminen ei vaan voi jatkua lainarahalla.

Saa suorittaa.

Vierailija
199/256 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jää nähtäväksi. Kirjainyhdistelmä toki voi olla eri.

-ap

Jos valtio ei saa enää markkinoilta lainaa on tällä hetkellä IMF ainoa joka sitä voi antaa, tai ehkä jollain EU virityksellä. Mutta joka tapauksessa lainan saamisen ehtona olisivat rajut leikkaukset.

On sitten myös toinen vaihtoehto, irtautua eurosta ja jättää velat kokonaan maksamatta (silloin ei saa uutta lainaakaan). Tämä on niin raju temppu että tiedossa ei ole mitä tapahtuu. Mutta todennäköisesti tämä päättyisi erittäin huonosti - täydellinen romahdus jossa osa yhteiskunnan toiminnoista halvaantuisi kokonaan koska kenellekään valtiolla työskentelevälle ei olisi varaa maksaa palkkaa eikä myöskään mitään tukia.

Vierailija
200/256 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus pelkää IMF:n tuloa kuollakseen, koska tietävät sen puuttuvan ensimmäisenä yritystukiin, hyvätuloisten leveään elämään ja eläkkeisiin eli kokkareiden äänestäjäryhmien etuuksin. Siksi leikkelevät epätoivoisesti vain huono-osaisilta, vaikka itsekin ymmärtävät ettei se riitä mitenkään. Saarikkokin sanoi jo, ettei velkaa selätetä ilman eläkkeisiin ja hyvätuloisten etuuksiin puuttumista.

Ihmeellinen fantasia sinulla. Todellisuudessa IMF pienentäisi Suomessa köyhien tukia ensimmäisenä. Mainitsit itsekin eläkkeet, ja Suomen eläkeläläiset ovat EU:n köyhimpiä.