Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihan normaalia saada hammasproteesi reilu viiskymppisenä?

Vierailija
17.09.2025 |

Mitä mieltä olette onko ihan normaalia jos saa 53-vuotiaana yläleukaan kokoproteesin?

Muutama oma hammas ylhäältä ja muutama alhaalta jouduttu jo vetämään pois ja n. 10v ollut jo molemmissa osaproteesit.

Nyt kuitenkin hammaslääkäri ehdotti kaikkien loppujen ylähampaiden vetämistä pois ja sellainen irroitettava kokoproteesi laitetaan tilalle. 

Onko se tässä iässä jonihan tavallista? Kai ihmisille nyt joskus hammasproteeseja edelleen laitetaan vai onko kaikilla nykyään omat hampaat hautaan asti? En usko. Ei mulla ainakaan nyt sitten.

Ja toki jos jollain kokemusta peräti itsellä tai läheisellä, niin mielelläni kokemuksista kuulen.

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai se jo on jos yli 50 kun tiedän naisen jolta otettiin kaikki pois jo vajaa 40 mut se on ehkä jo aika nuori tai sitte ei en tiedä oikeestaa riippuu yksilöstä ja hampaista varmaa mut kai tekareita käytetää yleisesti

Vierailija
2/104 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni sai jo armeijassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen ja sitä edellinen sukupolvi sai kai välillä jopa rippikoululahjaksi, mutta onneksi noista ajoista on kehitytty. Vaikea sanoa kuinka monilla viisikymppisillä nykyään tekarit on, kun ei niistä kukaan halua kertoa jos on. Parhaiten tietäisivät alan ihmiset?

Vierailija
4/104 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia eikä tavanomaista. Yksittäisiä hammaspuutoksia voi olla tuossa iässä.

Terveisin hammaslääkäri.

Vierailija
5/104 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia tämän ikäisenä, jollei taustana ole hampaitten hoidon täydellinen laiminlyönti/onnettomuus/joku lääkitys tms.

Mummu viisikymppisenä valitsi ylä/alaproteesit, syntynyt 1917. Ehkä hampaat särki, ehkä syy oli raha että proteesit oli halvempi kuin paikkaus, ehkä paikkaava lääkäri oli liian kaukana, en tiedä (kummallakaan ei autoa eikä korttia).

Äidillä -41 ei proteeseja. Juurihoidettuja hampaita on paljon, en tiedä onko hampaita poistettu.

Minulla 57-v kolme viisuria poistettu kun reikääntyi, ahtaat hampaat. Yksi jäljellä, koska taakse jonnekin ei koskaan puhjennut uusi hammas.

Noin 10 v sitten alhaalta poistettu kulmahampaan jälkeinen parikymppisenä juurihoidettu hammas, joka rupesi heilumaan. Niin hassulta kuin tuntuu, oli henkisesti vähän rankka hamppulääkärikäynti, eka hammas lähti - tässäkö tämä tulevaisuus on? Pelkäsin, että aukko näkyy ja pitäisi laittaa implantti. No ei näy, ei kukaan toisen ihmisen suuta niin tarkkaan kyttää.

Miksi hamppulääkäri ehdotti kokoproteesia?

Vierailija
6/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaat ovat juurihoidettuja, ja osassa edelleen vaihtelevia tulevia ja meneviä tuntemuksia, halkeamaepäilyjäkin. Hyvästä hoidosta huolimatta myös syviä ientaskuja, ja koska useita on poistettava, niin hän oli sitä mieltä että uudesta osaproteesista tulisi liian toispuoleinen vahvaan purentaani ja se ei olisi tukeva. On sitä mieltä että suoraan kokoproteesiin siirtyminen kerralla järkevämpää. Sinänsä ymmärrän tilanteen ja ajatuksen kyllä.

Voisiko hammaslääkäri myös vastata vielä että laitetaanko kokoproteeseja enää sitten ollenkaan voi onko sellaiset jo ihan poikkeus? Varmasti implantteja käytetään enemmän, mutta kaikilla ei niihin ole varaa. Nettiä aiheesta kahlatessani olen kuitenkin (täältäkin) löytänyt kirjoituksia että jopa nuoremmillekin on laitettu jopa molempiin leukoihin kokoproteeseja?  

Vierailija
7/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 58 v. enkä tiedä ketään ikäistäni, jolla olisi hammasproteesi. 1-3 implanttia on muutamilla. Lasten hammashoitoon ja hampaiden hoidon tärkeyteen kasvattamiseen satsattiin lapsuudessani. Aiempien ikäpolvien proteesit jäivät ikäluokaltani aikalailla historiaan. Nykyisinhän lasten hampaat ovat taas huonommassa kunnossa kun limua ja energiajuomia juodaan paljon ja hammastarkastuksen väliä on pidennetty julkisessa terveydenhuollossa.

Joitain vuosia sitten vanhan paikan reuna oli ruvennut repsottamaan ja tuli paha tulehdus (vaikka olin käynyt tarkastuksessa 4 kk aiemmin ja silloin kaikki ok, ei mitään korjattavaa). Juurihoitokaan ei auttanut, samassa rytäkässä viereinen hammas halkesi ja molemmat piti leikata pois. Tilitin aika järkyttyneenä sekä omalle hammaslääkille, juurihoitolääkärille että hammaskirurgille kuinka mulle voi käydä näin, kun hoidan hyvin hampaita. He lohduttelivat, että hampaistanai ja hoitotiedoistani näkee kuinka hyvin hoidan hampaita, mutta joskus vaan voi käydä huonosti hyvinkin hoitaville. Yleisimmin kuitenkin hampaiden poistamiseen päätyvät he, jotka eivät hoida hampaitaan (toki viisaudenhampaita ja esim. liian ahtaalla olevia hampaita oikomisen yhteydessä poistetaan myös).

Satsasin implantteihin ja niitä hammaslääkäritkin suosittelivat, jotteivat hampaat lähde liikkumaan kun suuhun jää aukko. Kallista, mutta päivääkään en ole katunut. Välittömästi kun ne ruuvattiin paikalleen, ne näyttivät ja tuntuivat omilta, saatoin taas hymyiillä leveästi. Implanttejakin toki pitää hoitaa huolella kuin oikeita hampaita, ettei ien ympäriltä tulehdu.

Kiinnostaakin, miksi hampaita on jo poistettu paljon? Onko hammaslaatu heikko, onko sattunut joku ikävä tapaturma tai sattumus hampaiden kanssa vai oletko laiminlyöyt hampaiden hoitoa?

Vierailija
8/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ne saatiin rippilahjaksi. Ihan ok asia. Olen 51-vuotias ja pian sama edessä.

Vierailija
9/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia.  Yleensä joutuu ostamaan/maksamaan.  Normaali ihminen ei paljon muutakaan "saa"

Vierailija
10/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 10 v sitten alhaalta poistettu kulmahampaan jälkeinen parikymppisenä juurihoidettu hammas, joka rupesi heilumaan. 

Miksi juurihoito noin nuorena? 

Vierailija
11/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia. Just oli, että 70-luvulla syntyneillä on parhaat hampaat. Muistan kyllä, että koulussa rampattiin hammastarkastuksissa ihan alvariinsa. 

Vierailija
12/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo rippilahjaksi saaminen koski lähinnä 1800-luvulla ja ihan 1900-luvun alussa syntyneitä. Ei nyt sentään mitään 40-50-luvulla syntyneitä enää. 

Vierailija
13/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä nykyaikana ole normaalia se.

Vierailija
14/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia. Just oli, että 70-luvulla syntyneillä on parhaat hampaat. Muistan kyllä, että koulussa rampattiin hammastarkastuksissa ihan alvariinsa. 

Ja oli fluoripurskutukset koulussakin. 80-luvulla oli varaa. 

Vierailija
15/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jo kakskymppisen hampaita juurihoidetaan huonon hoidon vuoksi (tapaturmat asia erikseen) niin kai ne sitten jo 50-vuotiaana alkaa tippumaan. 

Vierailija
16/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo rippilahjaksi saaminen koski lähinnä 1800-luvulla ja ihan 1900-luvun alussa syntyneitä. Ei nyt sentään mitään 40-50-luvulla syntyneitä enää. 

Mainitsinkin, että ennen. Onhan ap:lla ollut hampaat jo yli puoli vuosisataa.

Vierailija
17/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika myöhään.

Vierailija
18/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä taas.

Siis hampaani on reikiintyneet todella runsaasti nuorena, ja paikattiin silloin isoilla amalgaamipaikoilla. Paikkoja on sittemmin tietysti uusittu uudestaan ja uudestaan, ja varsinkaan muovipaikat eivät ole kestäneet. Paikat eivät ole aina olleet kai ihan tiiviitä, kun muovipaikkoja on jouduttu uusimaan jopa 2-3v välein nopeimmillaan.

Hoitanut olen aina todella hyvin, mutta nuoruuden oikomisrautojen yms kojeiden kanssa se oli myös aika vaikeaa. Suu oli täynnä ties minkälaisia härpäkkeitä vuosikausien ajan. Ja uskoisin että sain äidiltäni ärhäkän karieksen, kun hänellä oli läpikotaisin paikatut hampaat. Hänelle laitettiin itselle jo reilusti alle nelikymppisenä kokoproteesit.

Purentani on myös hyvin vahva hammaslääkärien mukaan, ja lohkeamia ja halkeamia on tullut omiksi tarpeiksi. Joitain hampaita on kruunutettu, mutta moni on ehtinyt haljeta tai hajota poistokuntoon jo ennen sitä.

Myös nämä osaproteesit ovat kuluttaneet ja hioneet omia hampaita, ja ehkä jopa osin vääntäneet niitä purressa, niin että on tapahtunut löystymistä. Suuni on ollut jotenkin sellainen korjailtujen ja puuttuvien hamapiden sekamelska, ja sitä on sitten korjailtu osaproteeseilla.

Varmasti olisi pitänyt jossain vaiheessa teettää joku koko suun remontti kerralla, kun nyt on jatkuvasti vaan korjailtu sieltä täältä ja sammuteltu tulipaloja, eikä koskaan ole oikein hoidettu kokonaisuutta. Vain ehkä silloin kun poistettiin muutama hammas kerralla lisää ja sain osaproteesit. Ja kun omia hampaita on sen jälkeenkin korjailtu ihan jatkuvasti niin osaproteesien istuvuuskaan ei aina ehkä ole ollut ihan täydellinen. Kertaalleen ne on tosin uusittukin.

Mutta se nyt on mennyt niin kuin on mennyt, ja jos hammaslääkäri kokoproteesia suosittaa niin se on otettava vastaan. Ilmeisesti yläleuassa kokoproteesi on siedettävämpi ja paremmin pysyvä ratkaisu ja alaleuka on se hankalampi. Onneksi sinne jää vielä omia hampaita osaproteesille riittäväksi tueksi, ainakin toistaiseksi. Se tietysti vähän hirvittää jo nyt että ikuisia nekään tuskin ovat.

Vierailija
19/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 39v nainen ja mulla on kokoproteesit! Nää laitettiin vajaat syksyllä 2022 kun mun omat oli niin kuluneet ja hauraat että ylsinkertasesti hajos suuhun. Aina lohkeili ja paikkaa oli paikan päällä ja juurihoidot oii musta aina kamalia kun ne kesti ja kesti ja uudestaa ja uudestaa rassattiin. ite myös pilasin omat ku yötöissä vedin sukkana enegiajuomaa. näilläki pärjää ja on nätimmät ku omat keltaset kuluneet tyngät! Vaihtoehto ois ollu tosi iso ja järjettömän hintanen remontti, ja sit kysyin vaan et onko vaihtoehtoja ja se toinen oli nää. Alussa puhe ja syönti aika hankala mut kaikkee tottuu ja kyl näillä kelpaa lonksutella menee! Ihan ok tyytyväinen oon.

Vierailija
20/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin edellinen täs vielä eli mun mielestä 53 on ihan tavallinen ikä ja sulla jää vielä.alas omia. 36 oli ehkä mulla aika nuori ikä mut oot nyt jo 17 v vanhempi ku mä olin. Ei oo musta yhtään outoo tai poikkeavaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme