Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä ketään , joka ei ole imettänyt ollenkaan

Vierailija
10.04.2007 |

(koska ei ole halunnut imettää) Syihin sen tarkemmin takertumatta.

Miten toimitte? Pitääkö synnärille ottaa omat korvikkeet mukaan vai miten toimitaan? Painostettiinko teitä imettämään, vaikka olitte jo ilmoittaneet päätöksenne selvästi?

Saitteko maidon nousua estävän lääkituksen?

Minä en aio imettää enkä haluaisi päätöstäni sen kummemmin ruveta sairaalassa kenellekään selittelemään. Haluan pitää yksityisasiani yksityisinä ja muutenkin olen ujo.

Pelkään vaan, että Suomessa ollaan niiin korvikevastaisia että. Voi kun olisi synnyttämässä vaikka Ranskassa, jossa äideiltä kuulemma kysytään imetätkö vai annatko pullosta ja that' s it. (Ja en millään usko, että ranskalaislapset olisivat sairaampia kuin suomalaislapset)

Asiallisia vastauksia toivoen...

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sitten muuttuu mieli asioiden suhteen. Pääasia on että lapsi saa rakkautta, huolenpitoa, ravintoa ja läheisyyttä! Ei se pelkkä tissimaito takaa sitä että lapsi on onnellinen!

Vierailija
22/71 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska koin ajatuksen imettämisestä myös erittäin vastenmielisenä, ahdistavana ja " mahdottomana" .

Esikoista asettelivat muutaman kerran imemään mutta oli jotenkin niin luonnottoman tuntuinen tilanne että kieltäydyin jatkamasta. Toisen lapsen kohdalla sanoin neuvolassa että en imetä, ja pyysin jo valmiiksi tutustumiskäynnillä synnytyssairaalassa estolääkityksen.

Kukaan ei yrittänyt puhua minua ympäri eikä arvostellut päätöstäni, kysyivät vain että oletko varma.

Olen huomannut meillä saman ilmiön mistä joku jo mainitsikin, lapset ovat isänsä kanssa erittäin läheisiä ja olivat heti vastasyntyneestä saakka. Miehen ei tarvinnut tuntea itseään ulkopuoliseksi, ja voidaan sanoa että olen " hypännyt remmiin" kunnolla vasta kun lapset olivat muutaman viikon ikäisiä, siihen asti isänsä hoiti syötöt.

Allergioita ei ole havaittu myöskään meillä, ei kummallakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teki ihan typeriä ratkaisuja että en ihmettele kun maito loppui. Toisen lapsen kohdalla yritin neuvoja mutta meni kuuroille korville. Kaikkeen oli vastaus mutta kun..

Molemmilla lapsilla pahat allergiat. Nyt itkee kun ei ole rahaa vauvan maitoon.

Vierailija
24/71 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuore prospektiivinen tutkimus osoitti, että ei imetys vaan äidin älykkyys ratkaisee sen, miten älykäs lapsesta tulee (BMJ 2006;333: 945). Prospektiivinen aineisto koostui 3 161 äidin 5 475 lapsesta. Tutkimuksessa selvitettiin kunkin äidin ja hänen lastensa älykkyysosamäärät ja imetys.

Tulosten mukaan sisarusten älykkyys oli samaa tasoa riippumatta siitä, oliko heitä imetetty vai ei. Äidin älykkyys oli tärkein tekijä; äidin rodulla, koulutuksella, iällä, vauraudella, tupakoinnilla, kotiolosuhteilla, lapsen syntymäpainolla tai sillä oliko lapsi esikoinen vai kuopus ei ollut merkitystä. Äidin älykkyys oli yhteydessä imetyksen onnistumiseen: jos älykkyysosamäärä oli + 1 SD, mahdollisuudet onnistua imetyksessä kaksinkertaistuivat. Kuitenkin kun edellä mainitut sekoittavat tekijät huomioitiin, imetys ei enää lisännyt lapsen älykkyyttä; vain äidin älykkyydellä oli merkitystä.

Vierailija
25/71 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaalaan olen vienyt omat aventin tuttipullot, uuden tiskiharjan ja fairyn, ja omat tuttelit. Bakteerit ei elä kuivalla pinnalla eli pulloja ei tarvitse keittää jos ehtivät kuivua kokonaan. Ja olen juottanut tuttelia aina kun on herännyt, 6-8 krt vuorokaudessa. Kaikki mennyt loistavasti, vaikka on kyllä käynyt hoitajia selittämässä kaikesta mahdollisesta. Loppu tuttelit olen heittänyt pois, mikäli joku tulee tätäkin ihmettelemään.

Vierailija
26/71 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä imetin esikoista lähes vuoden ikään asti, ja hänellä ei ole yhtään allergiaa, ja sairaana on ollut koko elämänsä aikana vain pari kertaa nuhassa ja kerran oksennustaudissa (3 -vuotias). Toiset samanikäiset sairastaa jatkuvasti, varsinkin tänä talvena on ollut paljon tauteja liikenteessä.

Kuopusta en taas imettänyt ollenkaan, ja kuopuksella on paljon allergioita, mm. samoja laajoja ruoka-aineallergioita mitä mulla itsellänikin on. Samoin kuopus on sairastanut viimeisen 1,5 vuoden aikana koko ajan!!

Eli mietin vaan, että taitaa sillä imetyksellä kuitenkin olla paljonkin merkitystä noiden sairasteluiden ja allergioiden kanssa. En silti väittäisi, että imettämättömyys vaikuttaisi lapsen psyykeen tai jotain muuta yhtä naurettavaa kuten joku väitti.

Vierailija
27/71 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska imettävät äidit ovat keskimäärin älykkäämpiä.

Vierailija
28/71 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kärsivän, kuten Sieviskällä. Älykkyysosamäärä lienee samaa luokkaa.

Vierailija
29/71 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Äiti, joka valitsee vapaahtoisesti pulloruokinnan on paska äiti. Mitä sitä kaunistelemaan, vai puolustatteko näitä " lähden baariin, ja jätän 2-vuotiaan kotiin yksin nukkumaan" -äitejäkin. Mikä vitun mantra toi " kaikki ovat hyviä äitejä" -läppä, kun lehdistä voi lukea ja uutisista kuulla, että osa äideistä on moraalittomia, läpimätiä paskoja - roskasakkia. Yksi ilmentymä heistä on ap:n kaltaiset ihmiset.

Idiootti.

Vierailija
30/71 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetin pullotutin avulla. Siis tavallinen tuttipullon maitotutti olemattoman nännän päälle ja lapsi kiinni siihen. Imu vetää maidon ulos surkeastakin nännistä. Toimi. Imetin 4 kk kokonaan ja 2 kk osittain. Tämän pidempään se ei onnistunut.

Vierailija
31/71 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti, joka ei imetä, koska ei huvita, jättää lapsensa myöhemmin heitteillekin. Kyse on siitä, että oma hyvinvointi menee lapsen edelle. En imetä, kun ei huvita ja tissit menee rumiksi. Lähden baariin, kun haluan.

Vierailija
32/71 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

(vaikka eivät siinä aina onnistuisikaan) ovat hyviä äitejä. Äidit, jotka ajattelevat omaa mukavuuttaan ja tarpeitaan ennen lapsen, ovat huonoja äitejä. Tästä voi päätellä, kumpaan ryhmään ap lukeutuu.

Vierailija
33/71 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kauheata tekstiä tulee.

Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet että imetys voi olla jopa tietyissä tapauksissa allergisoivaa! Myöskään ÄÖ ei ole maidon lähteestä kiinni.

Itse tein kaikkeni imetyksen onnistumiseksi ja lapsen ja minun vuorovaikutus pelkästään kärsi siitä koska MAITOA EI OLLUT! Ja tiedän useita joille on käynyt niin, jopa vakavaan synnytyksenjälkeiseen masennukseen saakka.

Tämänhetkisessä imetys" myönteisessä" ilmapiirissä on vaikea saada asiallista tietoa imetyksestä tai imettämättä jättämisestä.

Minkälaisia äitejä olette te jotka olette noin armottomia läheisiänne kohtaan?

Vierailija
34/71 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

äiti, joka ei imetä, koska ei huvita, jättää lapsensa myöhemmin heitteillekin. Kyse on siitä, että oma hyvinvointi menee lapsen edelle. En imetä, kun ei huvita ja tissit menee rumiksi. Lähden baariin, kun haluan.

Vierailija
35/71 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ne äidit, jotka ajattelevat aidosti lapsensa hyvinvointia

(vaikka eivät siinä aina onnistuisikaan) ovat hyviä äitejä. Äidit, jotka ajattelevat omaa mukavuuttaan ja tarpeitaan ennen lapsen, ovat huonoja äitejä. Tästä voi päätellä, kumpaan ryhmään ap lukeutuu.

Vierailija
36/71 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

43. Niin on. Ap:ta ei nimen omaan huvita.

Vierailija
37/71 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

imettää. Niitä, jotka syystä tai toisesta eivät ole pystyneet, löytyy lähipiiristä kyllä.

Ja kyllä vain on luotettavaa tutkimustietoa siitä, että rintaruokitut lapset ovat älykkäämpiä. Juttua aiheesta ollut mm. Tiede-lehdessä ja Hesarissa.

Mitä sinä itseäsi syyllistät, jos kerta olet yrittänyt imettää. Tässä puhutaan nyt ihmisestä, joka ei vain halua imettää.

Vierailija
38/71 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveysvaikutuksia äitiinkin - suojaa mm. rintasyövältä.

Vierailija
39/71 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minun läheissini ei voisi kuulua äitiä, joka ei halua

imettää. Niitä, jotka syystä tai toisesta eivät ole pystyneet, löytyy lähipiiristä kyllä.

Kuulustelet ilmeisesti todella tarkkaan joka ikisen äidin lähipiirissäsi, jotta lähipiiriisi ei vain vahingossakaan pääsisi äitiä, joka ei halua imettää. Taidat vielä kaiken lisäksi juoruilla tätä asiaa eteenpäin muillekin äideille. No, tapansa kullakin. Minä taas en halua lähipiiriini ihmisiä, jotka tuomitsevat muita.

Vierailija
40/71 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki täysin eri asia, mutta ei se tätä lasta sen sairaammaksi, huonommaksi tms tehnyt ettei hän ole synnytyssalia lukuunottamatta koskaan ollut rinnalla. Läheisyyttä voi antaa muutenkin ja ihan yhtä tavalla lapsi kasvaa&kehittyy korvikkeellakin.

Tilanteeni tosin poikkeaa sinusta siinäkin, että pumppasin alkuun vauvalle maitoa. Tosin koska maito nousi hitaasti ja vauva oli nelikiloinen, niin hän tarvitsi lisämaitoa jo sairaalassa. Kävin vain pyytämässä haluamani määrän ja sen sitten lämmitin vesihauteessa huoneessamme. Samalla tavalla kai sinäkin voit toimia, tosin ilmoita jo heti salissa ettet aio imettää niin voit saada estolääkityksen eikä sinun tarvitse sanoa jokaiselle hoitajalle asiasta erikseen. Jos epäilet, ettei tahtoasi kunnioiteta niin ota oma tuttipullo ja hanki vaikka erityiskorviketta valmiiksi sairaalaan. Varmasti viimeistään silloin tajuavat, että olet tosissasi.

Jostain luin, että jos äiti ei imetä niin ensimmöiset 2 viikkoa vauvan tulisi saada apteekin erityiskorviketta eikä tavallista kaupasta saatavaa. Kannattaa tämäkin selvittää etukäteen. Oma vauvani sai sairaalassa erityiskorviketta, kotona alkuun äidinmaitoa ja vasta sitten siirryimme kaupan korvikkeelle.