Onko täällä ketään , joka ei ole imettänyt ollenkaan
(koska ei ole halunnut imettää) Syihin sen tarkemmin takertumatta.
Miten toimitte? Pitääkö synnärille ottaa omat korvikkeet mukaan vai miten toimitaan? Painostettiinko teitä imettämään, vaikka olitte jo ilmoittaneet päätöksenne selvästi?
Saitteko maidon nousua estävän lääkituksen?
Minä en aio imettää enkä haluaisi päätöstäni sen kummemmin ruveta sairaalassa kenellekään selittelemään. Haluan pitää yksityisasiani yksityisinä ja muutenkin olen ujo.
Pelkään vaan, että Suomessa ollaan niiin korvikevastaisia että. Voi kun olisi synnyttämässä vaikka Ranskassa, jossa äideiltä kuulemma kysytään imetätkö vai annatko pullosta ja that' s it. (Ja en millään usko, että ranskalaislapset olisivat sairaampia kuin suomalaislapset)
Asiallisia vastauksia toivoen...
Kommentit (71)
Kysymys ei välttämättä ole siitä, että ei h a l u a imettää.
Voisi verrata tilannetta esim. seuraavaan: sinun kouluikäistä lastasi kiusataan koulussa. Lapsella on maha kipeä ja hän sanoo, ettei v o i mennä kouluuun. Sinäkö sitten sanot, että kyllä voit. Ja koulussa lapsen pää on vessanpöntossä. On siis pystymistä ja pystymistä. Varmaan lapsi pystyy sinne kouluun kävelemään. Tietenkin kiusaaminen on sellainen asia, johon pitää puuttua, ja lapsen pitää voida päästä kouluun, mutta ymmärrättekö, ettei asiat ratkea niin, että kun joku sanoo, että nyt vaan teet näin " naps" niin " pim" , sen pystyy heti tekemään.
Varmaan kannattaa selvittää, voisiko imettää kuitenkin, mutta tosiasiassa me emme ap:n syitä tiedä. Äidin mielenterveys, niin kuin jokaisen, on tärkeä asia.
Olen imettänyt kaikkia lapsiani n. vuoden. Olisin voinut valita toisinkin, en usko, että imetys on tehnyt minusta hyvää äitiä tai parantanut äiti-lapsi-suhdetta, minulle se on vain ollut toimivin, helpoin ja edullisin keino ruokkia lapsia.
Inhoan äitiporukassa imetysjuttuja ja sitä kuinka vanhat naisihmiset usein utelevat imetyksestä ja maidon riittämisestä yms. ja kehuvat kuinka hyvä on kun imetän, ettei tule allergioita tms. Ja näitä keskusteluja käydään aina kun on alle vuoden ikäinen lapsi.
Voi,olla, että törmäät ihmettelyyn, mutta älä välitä, lapsesi saa varmasti rakkautta, ravintoa ja hellyyttä. Sinä olet hänelle paras äiti.
mutta sen voi sanoa, että av palstan mammat vaan lisää imetys vastaisuutta. hyökkäys on väärä keino.
itse en pitänyt imettämisestä eikä se edes sitten onnistunut. en jäänyt sitä sen pidempään edes yrittämään koska tunsin ettei tästä nyt tule mitään eikä ole mun juttuni. tosin maitoa tuli kovasti ja juotin sitä pullosta ensimmäiset 3kk koska se oli niin paljon helpompaa!!! lapsi oli koko ajan lähellä liinassa tms ja lapsen isä osallistui alusta asti aktiivisesti lapsen hoitamiseen. tuntuu että niillä on paljon läheisemmät välit kuin muiden lasten isillä tuttavapiirissä. samoin minulla on aina ollut lapseeni läheinen suhde. ehkä se johtuu siitä että en ole muutenkaan tehnyt asioita väkisin niinkuin ne pitää tehdä, jos siltä ei ole tuntunut. olen vain kuunnellut omaa vaistoani. uskon että lapsi vaistoaa hyvin herkästi äidin epäonnistumisen tunteet tai yliyrittämisen ja epävarmuuden. tärkeintä on olla lapselleen aito ja rakastava. keinoja rakkauden näyttämiseen on monia!
nämä imettävät äidit jotka osoittavat rinnoillaan niitä jotka eivät imetä eivät anna itsestään fiksua kuvaa. kertokoon se kaiken oleellisen keskustelun tasosta.
ps jos haluatte välttää allergioita kannattaa valita mies jolla niitä ei ole! allergiat ikävä kyllä ovat monesti perinnöllisiä eikä niihin pitkäkään imetys auta muuten kuin pitkittämällä puhkeamisaikaa. tiesittehän tämän? meillä ei ole kumpikaan allerginen kuten ei lapsikaan. kiitos perintötekijöiden.
ettekö ymmärrä, miten teette hallaa ajamallenne imetysasialle haukkumalla ja syyllistämällä täällä äitejä, jotka eivät halua imettää? Ihan järkyttävää tekstiä mukamas tiedostavilta äideiltä. Totta on, että rintamaito vähentää RISKIÄ sairastua mm. diabetekseen. Ei se tarkoita sitä, että korvikelapsi on tuomittu sairastumaan. Itse haluan imettää ja pidän siitä, mutta en kerta kaikkiaan voi ymmärtää tuota suhtautumista. Kiintymyssuhdehöpinä etenkin on ihan uskomatonta.
Tsemppiä sinulle ap, toivottavasti jaksat uskoa olevasi erinomainen äiti omalle lapsellesi!
äiti kuin imettävät äiditkin - paras äiti lapselleen. Niin myös alkoholistit, narkkarit jne... Ymmärretään ymmärretään ymärretään, äidin tarpeet ne on tärkeimmät. Kun imetys on niiiiin yäk, niin ei väliä, vaikka altistankin lapseni sairauksille. No tunnettu tosiasia on se, että äidit, jotka eivät imetä ovat alhaisesti koulutettuja ja tyhmiä ja pulloruokituista lapsista tulee myös todennäköisemmin lihavia ja tyhmiä.
imetit tai et! sit sä voit rullata ne kuin kääretortut tissiliiveihin! :D
Vierailija:
äiti kuin imettävät äiditkin - paras äiti lapselleen. Niin myös alkoholistit, narkkarit jne... Ymmärretään ymmärretään ymärretään, äidin tarpeet ne on tärkeimmät. Kun imetys on niiiiin yäk, niin ei väliä, vaikka altistankin lapseni sairauksille. No tunnettu tosiasia on se, että äidit, jotka eivät imetä ovat alhaisesti koulutettuja ja tyhmiä ja pulloruokituista lapsista tulee myös todennäköisemmin lihavia ja tyhmiä.
Osui tämä vanha ketju silmiini. Olisi hauska tietää, miten kaikkien keskusteluun osallistuneiden muksut ovat kasvaneet ja miten menee nykypäivänä. Eipä taida eroja olla imetetyillä tai korvikkeella kasvaneilla! Molemmat tavat hyviä, onneksi on mahdollisuus valita ruokintatapa!
Imetin n. 2-3 viikkoa, siitäkin isoimman ajan osittaisimetyksellä. Pojalla valtava ruokahalu, paino ei lähtenyt nousemaan rintamaidolla sairaalasta kotiutumisen jälkeen vaikka kuinka yritin tiheästi imettää. Isä pystyy ihanasti osallistumaan lapsen ruokintaan korvikkeilla, vauva on tyytyväinen kun saa masun täyteen ja äitikin on rentoutunut. Win-win tilanne kaikille.
Ajattelin vain vastata ;)
t:79