Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin 5 viikkoa sairauslomalla opettajan työstä ja nyt

Vierailija
28.02.2024 |

Heti kun palasin, eräs äiti ehdottaa tapaamista voidakseen keskustella lapsensa koulunkäynnistä. Olen vielä toipilas ja joka päivä opetuksen jälkeen niin naatti, etten jaksa muuta kuin maata sängyssä. Ei todellakaan kiinnosta olla yliaikaa töissä jonkun vanhemman takia. Puhelinkeskustelu ei kuulemma aja samaa asiaa. Huoh.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävällisesti kerrot että sinulla on työajat. Tapaamisen voit sopia keskelle päivää työajalla.

Vierailija
2/34 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sä et jaksa hoitaa sun työtehtäviä niin kuulut edelleen sairaslomalle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppilailla ei ollut viiteen viikkoon sijaista. Ajattelin tyhmänä, että vanhemmat arvostavat sitä, että opettaja on paikalla, vaikkei ihan täydessä terässä olisikaan. Mieli tekisi kyllä mennä takaisin lääkäriin hakemaan lisää sairauslomaa, koska tunnen itseni puolikuntoiseksi.

Ap

Vierailija
4/34 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös samassa tilanteessa jouduin palamaan töihin ja se oli virhe. Opetan aikuisia. Tuli huonoa palautetta, että en ole kunnolla läsnä enkä hymyile ja viihdytä kuten ennen. Olisi pitänyt tajuta vaatia enemmän lomaa, vaikka työstäni pidänkin. 

Vierailija
5/34 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi viikkoa ilman sijaista - miten opetus  siis hoidettiin? Jos et ole aiemmin ollut pidemmällä sairauslomalla, ei työhönpaluun siirtymävaiheen jaksamiseen ja tukeen ole ehkä ymmärretty työterveyshuollossa riittävästi panostaa. Hae sieltä nyt apua, olipa se sairausloman jatkoa tai muuta. Kerro tilanteesi.

Vierailija
6/34 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävällisesti kerrot että sinulla on työajat. Tapaamisen voit sopia keskelle päivää työajalla.

Opettajat pitävät lasten vanhempien kanssa palaverit silloin kun vanhemmille sopii, näin se oikeassa elämässä ja kyllä minä en ole lähtenyt kesken päivän töistä koskaan mihinkään palaveriin. Opettajille maksetaan palkkaa ja nämä palaverit on juuri sitä luokan ulkopuolista työtä, mistä palkka nostetaan vaikka lähtisi koululta jo puolilta päivin 

Vierailija
7/34 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole yliaikaa vaan opettajan virkatehtäviin kuuluva työtehtävä, josta myös kuukausipalkassa maksetaan. Jos olet luokanopettaja, sinulla on opetusta 24h/vko (+ mahdolliset ylityötunnit joista maksetaan erillinen korvaus) ja se muu työaika käytetään sitten suunnitteluun, palavereihin, kokeiden korjaamiseen jne. Opettajan työaika ei ole 24h/vko ja kaikki muu olisi yliaikaa josta ei korvata. Jos olet niin toipilas ettet pysty hoitamaan virkatehtäviäsi, sinun tulee hakeutua työterveyteen ja kertoa, että tarvitset jatkoa sairauslomalle.

T. Rehtori

Vierailija
8/34 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppilailla ei ollut viiteen viikkoon sijaista. Ajattelin tyhmänä, että vanhemmat arvostavat sitä, että opettaja on paikalla, vaikkei ihan täydessä terässä olisikaan. Mieli tekisi kyllä mennä takaisin lääkäriin hakemaan lisää sairauslomaa, koska tunnen itseni puolikuntoiseksi.

Ap

Tämä nyt viimeistään paljasti koko jutun provoksi. Ei koululla ole yksikään luokka viittä viikkoa ilman sijaista. Siellä on vaikka rehtori itse opettamassa jos ei sijaista löydy.

Vierailija
9/34 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun palaat sairauslomalta töihin, sinun on hoidettava työhösi kuuluvat asiat. Jos et jaksa vielä tehdä työtäsi, käy työterveydessä uudelleen. Oman terveyden kanssa ei kannata leikkiä. Terveys voi mennä lopullisesti, jos vain sinnittelee puolikuntoisena töissä.

Tarjoa huoltajalle mahdollisuutta tulla keskustelemaan lapsensa koulunkäynnistä heti opetustuntien jälkeen. Ilta-aikoja ei tarvitse tarjota. Rajaa työtäsi, jos et meinaa jaksaa. Voit kertoa huoltajalle ennen keskustelun alkua, että olet varannut keskusteluun aikaa esim. 20 minuuttia. 

Sinun ei tarvitse keskustella huoltajan kanssa niiden viikkojen aikaisesta opetuksesta, kun et itse ollut työkykyinen. Huoltaja voi niissä asioissa olla yhteydessä rehtoriin, joka on päättänyt siitä, miten sairausloman aikainen opetus on järjestetty.

Tsemppiä työhön!

Vierailija
10/34 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetustyö on vähän sellaista hommaa, että sitä ei oikein voi tehdä kevennetyllä määrällä. Sitä joko on töissä tai tai ei ole töissä. Opettajalla on loputtomasti työtä. Kannattaa tehdä itse itsensä kanssa sopimus, miten paljon työtä tekee, ettri päivät veny mahdottoman pitkiksi. Vanhempaa täytyy kuitenkin tavata ja keskustella lapsen koulunkäynnistä. 

Vierailija
11/34 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä neuvotella itsellesi osapäiväsairausloma. Siinä voi tehdä töitä 40-60 % ja loput ollaan saikulla. Itse palasin opettajan töihin sairauslomalta tuolle osapäiväiselle. Ei ole niin pitkää päivää, ja jaksaa tuollaiset tarvittavat palaverit yms. ylimääräisen sälän, kun opetustunteja on vain 60 %. 

Vaatii tietysti esimieheltä ja opetuksen järjestäjältä panostusta, että löytyy sijaistajat lopuille tunneille. Vähän hurjalta kuulostaa, ettei sinulla ollut viiteen viikkoon sijaista.

Vierailija
12/34 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajat pitävät lasten vanhempien kanssa palaverit silloin kun vanhemmille sopii, näin se oikeassa elämässä ja kyllä minä en ole lähtenyt kesken päivän töistä koskaan mihinkään palaveriin. Opettajille maksetaan palkkaa ja nämä palaverit on juuri sitä luokan ulkopuolista työtä, mistä palkka nostetaan vaikka lähtisi koululta jo puolilta päivin 

Se on sinun oma valinta olla ottamatta vapaata. Ei sitä palaveria ole pakko pitää. Nyt tämä vanhempi haluaa pitää, hän aika voi itse järjestää päiväänsä tilaa kerran ylimääräistä työtä haluaa teettää.

Vierailija
13/34 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näinhän se ei kyllä mene (tai ainakaan toivottavasti kukaan ope ei suostu tuollaiseen pompotteluun). Omassa open työssäni palaverit vanhempien kanssa sovitaan klo 8-16 välille, koska niihin aikoihin olen töissä. Samalla tavalla vanhemmat joutuvat järjestämään esim. jälkikasvunsa käyttämisen hammaslääkärissä tms. joskus kesken työpäivän, ja myös koulun kanssa pidettävä palaveri tapahtuu virka-aikaan. Minulle ei ainakaan makseta mistään iltakorvauksista, joten teen työni työajan puitteissa päivällä, en silloin kuin vanhemmille sattuisi sopimaan.

Vierailija
14/34 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole yliaikaa vaan opettajan virkatehtäviin kuuluva työtehtävä, josta myös kuukausipalkassa maksetaan. Jos olet luokanopettaja, sinulla on opetusta 24h/vko (+ mahdolliset ylityötunnit joista maksetaan erillinen korvaus) ja se muu työaika käytetään sitten suunnitteluun, palavereihin, kokeiden korjaamiseen jne. Opettajan työaika ei ole 24h/vko ja kaikki muu olisi yliaikaa josta ei korvata. Jos olet niin toipilas ettet pysty hoitamaan virkatehtäviäsi, sinun tulee hakeutua työterveyteen ja kertoa, että tarvitset jatkoa sairauslomalle.

T. Rehtori

Hyvä rehtori, en puhunut yliTYÖajasta, vaan ihan vaan koululla vietettävästä ajasta tuntien jälkeen - siis siitä ajasta, jolloin hoidetaan juuri nuo muut tehtävät, mutta jolloin opettajilla ei ole läsnäolopakkoa koulussa. Tunnit vievät niin paljon energiaa, että haluan vain maata sängyssä niiden jälkeen. Tiedän kyllä, mitä virkatehtäviini kuuluu, mutta kyse olikin siitä, miten niitä hoidetaan. Onko esim. vanhempien pakko heti pitkä sairausloman jälkeen saada tavata opettajaa? He jo sairauslomani aikana pyysivät tapaamista, ja kun kyselin syytä, se oli vain ihan yleistä diipadaapaa, siis koska haluavat vain jutella kaikkien opettajien kanssa. Olisin ehkä toivonut ihan vähän joustoa, ettei heti pitkän poissaolon jälkeen tarvitsisi jäädä koululle tuollaisen tapaamisen vuoksi. 

Tuntien suunnittelut ja kokeiden korjaamiset hoidan tällä hetkellä sängystä käsin. Palavereissa olen tietysti läsnä, koska niissä yleensä käsitellään suht oikeita asioita ja niiden siirtäminen olisi kohtuutonta, koska osallistujia on useita ja asioiden täytyy mennä eteenpäin. 

Ja ei, minulla ei todellakaan ollut viiteen viikkoon sijaista eikä opetusta hoidettu mitenkään. Yritän nyt sinnitellä, mutta jos olo tästä pahenee, menen takaisin lääkäriin.

Ap

Vierailija
15/34 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä vanhempana yritän järjestellä tapaamiset opettajan työajan mukaan. Ollaan saatu aamuun tai päivän päätteeksi hyvin sovittua yhteisymmärryksessä. Vaatii minulta työjärjestelyä,mutta niin se vaatii opettajaltakin.

Vierailija
16/34 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämä nyt viimeistään paljasti koko jutun provoksi. Ei koululla ole yksikään luokka viittä viikkoa ilman sijaista. Siellä on vaikka rehtori itse opettamassa jos ei sijaista löydy.

Voi siellä olla vaikka joku viereisen luokan opettaja hoitamassa hommaa "vasemmalla kädellä" tai sitten joku pätemätön avustaja (mahdollisesti afrikkalainen pedofiili).

Vierailija
17/34 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kauheaa palata töihin luokkaan, jossa viiden viikon aikana kukaan ei ole ottanut kunnollista kokonaisvastuuta opettamisesta. Tuollainen ei lisää kenenkään työhyvinvointia tai lasten oppimista. 

Vierailija
18/34 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi huoltaja haluaa tavata heti nyt poissaolosi jälkeen? Haluaako hän puhua oppimisesta vai muusta? Jos poissaolosi aikana on tapahtunut jotain, josta huoltaja haluaa puhua, huoltajan kannattaa kääntyä rehtorin puoleen.

Vierailija
19/34 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille vttupää äidille että ei onnistu kuin työpäivän aikana tai sitten kesäkuussa. Jos ei kelpaa niin ei voi mitään. 

Vierailija
20/34 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Rehtori

Ei kai opettajan tarvitse olla tavoitettavissa ympäri vuorokauden. Luulisi että virkatyöaika riittää tehtävien hoitamiseen. Jos se ei vanhemmille kelpaa niin sitten on varmasti parempi lähteä sairauslomalle tai vaihtaa alaa.

Ei opettajan kannata jäädä työpaikkaan missä on sairas ilmapiiri kun töitä kyllä löytyy muualtakin. Oma terveys kannattaa aina pitää mielessä kun töitä tekee. Ei kannata joustaa jos ei vaan jaksa kun se ei pitemmän päälle ole kenenkään etu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän