Teinin vanhempana oleminen on perseestä!
Joku on valittanut, miten raskasta on pikkulapsiaika. Paskat! Se oli ihanaa aikaa kaikesta fyysisestä rankkuudesta huolimatta ja yövalvomisetkin oli ihan lastenleikkiä versus se, mitä teinin vanhempana joutuu kokemaan. Jatkuvaa valehtelua, salaa pössyttelyä, urheiluharrastuksen lopettaminen, vääränlainen kaveriporukka, yövalvomiset kun teini ei tule sovittuun aikaan. Henkinen taakka on äärimmäisen kuormittava ja välillä olen katunut lasten tekoa. Etenkin kun on täysin yksin joutunut kasvattamaan lapset. En enää ihmettele ihmisiä, jotka eivät lapsia tänne tee.
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa minusta.
Harrastukset ei ole pakollisia. Niitä kannattaa myös vaihtaa välillä, esimerkiksi joku diskotanssi ym. vois olla kiva harrastus.
Tutustu teinin ystäviin. Meillä on aina paljon lapsia kylässä.
Mä sanon aina lapselle että kaverit ovat tervetulleita ja meillä saa syödä ja muutenkin olla kuin kotonaan. Ja niin meillä todella joka päivä melkein onkin vieraita jotka viihtyvät hyvin.
Yöllä saa valvoa niin pitkään kuin haluaa, mutta koulu ja läksyt pitää hoitaa. Kokeisiin ei ole pakko lukea, jos käy koulussa niin se riittää siihen että oppii sen verran että koe menee läpi.
Päihteistä meillä puhutaan rehellisesti, nuori tietää niiden haitat ja että ystäviä ja hauskaa voi olla vaikka ei päihteitä käytä. Mä pystyn keskustella asioista myös lapsen kavereiden kanssa.
Lapset hengailee mielellään kaupungissa ja pyrin tietysti järjestää aina vähän shoppailu rahaa, mei
Kokeisiin ei ole pakko lukea mut shopp.rahaa järjestetään? Meillä ei ois menny ikinä noin, ku olin teini. Viikkoraha oli 12 mk.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa, miten naiiveja mammoja ketjussa on. Elleivät ole trolleja?
Olisi hauska nähdä noiden naamat.
Kuten sun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on juuri teini-ikään päässyt tytär (13) ja olen samaa mieltä. Ikävöin pikkulapsiaikaa, jolloin minulle ei haistateltu päin naamaa jatkuvasti, jääty kiinni myymälävarkaudesta ja polteltu salaa vapea.
Mulla on 17v poika eikä hän ole koskaan tehnyt mitään tuollaista. Salaisuus on kasvatus.
Onnea sinne meriitittömän oman kehun maailmaan. Tutkimusten mukaan teini-ikäisen käytökseen n. 70% tulee kaveripiiristä, 20% geeneistä ja vain 10% on vanhempien vaikutusta. Siksi ällöttää, kun tietämättömät juntit ottaa kunniaa teiniensä käytöksestä...
Oletpa katkera ja kateellisuus paistaa läpi.
Kielenkäyttökin törkeää, eli lapset oppineet sinulta miten käyttäydytään ja puhutaan.
Onko vaikeaa kohdata oma epäonnistuminen vanhempana?
Jännästi näillä ketjun mammoilla ei ole jakaa mitään hyviä kasvatusneuvoja, ajatuksia tai tsemppejä, vaan pelkkää itsensä ja oman moitteettomasti onnistuneen kasvatustyön ylentämistä.
Tästä ketjusta tulee ihan mieleen jotkut entisaikojen pikkuvauvoja ja -lapsia koskevat keskustelut, joissa järkensä menettäneet naiset kehuu kilpaa mitä heidän vauva osaa ja minkä merkkiset on haalarit :D
Empatia toisia äitejä kohtaan loistaa täysin poissaolollaan, on vain keskenään kilpailevia hyeenoja haaskalla kun joku on epäonnistunut. Hyhhyh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulun numerot eivät määritä kenenkään tulevaisuutta.
Mitä hourailet? Peruskoulun numerot määrittävät se, mihin kouluun pääsee tai pääseekö mihinkään. Niillä on todella iso merkitys. Varsinkin kun elämme maailmassa, jossa pelkällä peruskoululla ei tee oikeastaan mitään.
Ja kyse ei ole edes pelkistä numeroista, vaan millaisen t y ö m o r a a l i n lapselleen opettaa. Ymmärrän jos on vieras käsite monille.
Kyse on nimenomaan numeroista, koska työmoraalilla ei jatkokoulutuspaikka aukea. Ne jaetaan numeroiden perusteella.
Työmoraalilla ne paremmat numerot tehdään.
Eli numeroilla on merkitystä.
Ei liity muhun mitenkään teidän keskinäinen jankkauksenne.
Ohis silloin ja nyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa, miten naiiveja mammoja ketjussa on. Elleivät ole trolleja?
Olisi hauska nähdä noiden naamat.
Kuten sun?
En ole niin nolo kuin moni muu mamma ketjussa..
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa jo - teinin hormonit ovat ihan sekaisin. Biologinen fakta. Se on niin .... ahhh...LUONOLISTA!
Av-mammat kumoaa tämän yhdellä max kahdella lapsellaan
Minusta on surullista, että puhutte teini-ikäisistä lapsistanne tuohon sävyyn. Ymmärrän, että se on vaikeaa aikaa, mutta uskokaa tai älkää; niin se on heillekin vaikeaa aikaa. Hormonit jyllää ja aivot ovat kehittymässä pikavauhtia kohti "aikuisten aivoja". Teini kyllä aistii, jos vanhempi inhoaa lastaan ja se voi saada teinin käyttäytymään entistä uhmakkaammin.
Teini-ikä on sellainen ikä, joka laittaa vanhemman koetukselle. Vanhemman ei kuulu ottaa teinin sanomisia itseensä, vanhemman ei kuulu uhriutua. Vanhemman ei kuulu sanoa teinilleen, että "minulla menee huonommin kuin sinulla". Vanhemman ei myöskään kuulu käyttäytyä kuten teini eli teidän pitää pitää pää kylmänä.
Ei liity muhun mitenkään teidän keskinäinen jankkauksenne.
Ohis silloin ja nyt
No mitä vttua sä sitten tunget itsesi mukaan? Pysy poissa, jos asia ei lliity suhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on juuri teini-ikään päässyt tytär (13) ja olen samaa mieltä. Ikävöin pikkulapsiaikaa, jolloin minulle ei haistateltu päin naamaa jatkuvasti, jääty kiinni myymälävarkaudesta ja polteltu salaa vapea.
Mulla on 17v poika eikä hän ole koskaan tehnyt mitään tuollaista. Salaisuus on kasvatus.
Mites ku yksi viidestä alkaa keikkua ja kukkua just kuin lystää? Kasvatus on kutakuinkin samaa ja vaatimuksetkin, hieman hienosäätöä luonteen mukaan.
Nyt on harrasteet jääneet, melkein koulukin. Hatkoja harrastetaan, kun on jännää. Uusia kavereita löydetty väärältä puolelta kaupunkia. päihteissä pöristy, varasteltu...
Olisko muita salaisuuksia jakaa? Neljä lähes nuhteetonta tuohon verrattuna kasvatettu myös. Pieniä ulostuloja, kut
Ei. Vaan toiseksi vanhin.
Odotan vain että tuo hulttio teini muuttaisi omilleen. En jaksa yöllistä odottamista ja jatkuvaa valehtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän sopisi kaksikin vanhaa sanontaa: "Sen niittää, mikä kylvää" ja "Niin makaa, kuin petaa."
Mä tein hyvän pohjan, kun lapset oli pieniä. Keskityin paljon heidän kanssa touhuiluun. Hyvä pohja, kun luotiin lapsuudessa. Siitä oli apua teinivuosina. Sain aina puhuttua järkeä. Luottamusta, vapautta, rajoja ja rakkautta. Näillä mentiin. Ovat nyt aikuisia ja välit ovat hyvät.
Kyllä! Täysin samaa mieltä. Se pohja aletaan luomaan HETI kun lapsi on syntynyt. Jopa jo aiemminkin.
Nuohan on ihan perusjuttuja. Jokaisessa tietämässäni perheessä jossa jollain lapsella ollut ongelmia, on nuo asiat kunnossa.
Hyvin naiivi näkemys. Tietysti asioille on syitä ja seurauksia, mutta näkemyksesi on hyvin, hyvin naiivi ja suorastaan typerä. Ehkä se tuo jotain turvan tunnetta, tai jostain mistä lie kumpuavaa tarvetta kokea tehneensä jotain paremmin?
Heh, perus ns. ad hominem -argumentti.
Tässäkin ketjussa tuli esille miten hyvässä kasvatuksessa sitä koulunkäyntiä tuetaan. Suomi on tunnettu maana, jossa on maailman paras peruskoulutus. Siksi on yllättävää, mutta myös huolestuttavaa, että tällaiseen perustaitoon kuin keskustelu ei jostakin syystä ole panostettu lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jännästi näillä ketjun mammoilla ei ole jakaa mitään hyviä kasvatusneuvoja, ajatuksia tai tsemppejä, vaan pelkkää itsensä ja oman moitteettomasti onnistuneen kasvatustyön ylentämistä.
Tästä ketjusta tulee ihan mieleen jotkut entisaikojen pikkuvauvoja ja -lapsia koskevat keskustelut, joissa järkensä menettäneet naiset kehuu kilpaa mitä heidän vauva osaa ja minkä merkkiset on haalarit :D
Empatia toisia äitejä kohtaan loistaa täysin poissaolollaan, on vain keskenään kilpailevia hyeenoja haaskalla kun joku on epäonnistunut. Hyhhyh.
Paras kasvatusneuvo on tiukka ja johdonmukainen kurinpito missä tottelemattomuutta ei katsota sormien välistä siihen vedoten, että uhma kuuluu teini-ikään.
Kamalaa kielenkäyttöä äideillä tässä keskustelussa.
En ihmettele, jos teinit ongelmaisia.
Säälittää teidän nuoret.
Onneksi oma poika fiksu ja voin hyvällä omallatunnolla sanoa, että olen ylpeä miten yksin olen lapseni kasvattanut.
Tärkeintähän on se läsnäolo ja, että kuuntelee lasta, mutta moni vanhempi niin itsekäs ja harvoin kotona, tai sitten ollaan kiukkuisia ja tiuskitaan lapsille.
Päihteitäkin taitaa mennä monessa kodissa.
On varmasti hirveää lapselle katsella kännistä äitiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras kasvatusneuvo on tiukka ja johdonmukainen kurinpito missä tottelemattomuutta ei katsota sormien välistä siihen vedoten, että uhma kuuluu teini-ikään.
Itse olen täräyttänyt lastani neurologisella tutkimustiedolla. Murrosikäisten aivojen etuotsalohko on keskenkasvuinen. Se tarkoittaa, että sinun on vaikea hallita impulssejaan, ja sinut on helppo aivopestä tai yllyttää tekemään typeryyksiä. Aikuiseen verrattuna, siis.
Ja niitä impulsseja ja aivopesijöitähän tämän päivän nuoren maailmassa riittää ja vanhemman loputon tehtävä on rajata niitä, eikä olla se kiva kaveri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea sinne meriitittömän oman kehun maailmaan. Tutkimusten mukaan teini-ikäisen käytökseen n. 70% tulee kaveripiiristä, 20% geeneistä ja vain 10% on vanhempien vaikutusta. Siksi ällöttää, kun tietämättömät juntit ottaa kunniaa teiniensä käytöksestä...
Mikä tämä tutkimus oli? Saisiko linkkiä?
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa kielenkäyttöä äideillä tässä keskustelussa.
En ihmettele, jos teinit ongelmaisia.
Säälittää teidän nuoret.
Onneksi oma poika fiksu ja voin hyvällä omallatunnolla sanoa, että olen ylpeä miten yksin olen lapseni kasvattanut.
Tärkeintähän on se läsnäolo ja, että kuuntelee lasta, mutta moni vanhempi niin itsekäs ja harvoin kotona, tai sitten ollaan kiukkuisia ja tiuskitaan lapsille.
Päihteitäkin taitaa mennä monessa kodissa.
On varmasti hirveää lapselle katsella kännistä äitiä.
Sääli onkin oikein oivallinen tapa nostaa sitä omaa egoaan.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin jokunen aika sitten dokumentin pitkänlinjan rikollisesta. Suomalainen kaveri. Kertoi eläneensä ihan tavallisessa kodissa, jossa oli turvalliset ja rakastavat vanhemmat. Poika päätti jo 9-vuotiaana, että hänestä tulee isona rikollinen. Aloitti "uransa" 10v iässä. Mites Täydelliset Kasvattajat ry selittää tällaisen?
Siten että kummastahan perhetaustasta noita rikollisia tulee huomattavasti enemmän, rakastavasta ja ehjästä, vai rikkinäisestä ja laiminlyövästä?
Saa muutkin vastata!
Vierailija kirjoitti:
Voi miten typerää puhetta sinulta. Vaikka olisitkin ollut kuinka "helppo" se ei tarkoita käänteisesti sitä, ettei mikään riipu vanhemmista. Myös tuittupäisten teinienkin kanssa (ja varsinkin niiden!) kasvatuksella on merkitystä - paljon!
Ohis
Moi Ohis, mun puhe ei ollut typerää, mutta sinun tulkintasi teki siitä sellaisen. Koska en onnistunut ensimmäisessä viestissäni riittävän hyvin, niin selvennän hieman asiaa.
En minä tarkoittanut, että mikään ei riipu vanhemmistä. Toki mun tekstin niin voi tulkita, mutta sehän on tulkintaa ja en sitä niin tarkoittanut.
Tarkoitin sitä, että jos lapsi on ihan oikeasti hankala, niin se on sitä kasvatuksesta riippumatta. Ja tietenkin huonolla kasvatuksella mennään oikein kunnolla metsään, mutta hyväkään ei tilannetta muuta helpoksi.
Täytyy muistaa myös, että hankalasta murkusta voi kasvaa mitä mainioin aikuinen. Ja
Onpa ikävä suhtautuminen lapseen, leimataan "hankalaksi". Jestas!
Jos ihminen syntyy vaikkapa psykopaatiksi, niin kasvatus vaikuttaa äärettömän paljon siihen, tuleeko sellaisesta yksilöstä julma rikollinen, vai ihan kelpo yksilö, yhteiskunnan jäsen.
Se että jaottelee lapsia helppoihin ja hankaliin, ja ilmeisen kestävällä leimalla vielä, on kyllä tie tuhoon.
Älkää yhtään väheksykö kasvatuksen merkitystä!
Moi Ohis, mun puhe ei ollut typerää, mutta sinun tulkintasi teki siitä sellaisen. Koska en onnistunut ensimmäisessä viestissäni riittävän hyvin, niin selvennän hieman asiaa.
En minä tarkoittanut, että mikään ei riipu vanhemmistä. Toki mun tekstin niin voi tulkita, mutta sehän on tulkintaa ja en sitä niin tarkoittanut.
Tarkoitin sitä, että jos lapsi on ihan oikeasti hankala, niin se on sitä kasvatuksesta riippumatta. Ja tietenkin huonolla kasvatuksella mennään oikein kunnolla metsään, mutta hyväkään ei tilannetta muuta helpoksi.
Täytyy muistaa myös, että hankalasta murkusta voi kasvaa mitä mainioin aikuinen. Ja helposta murkusta syrjäytynyt riippuvuuksien kanssa kamppaileva laitapuolen kulkija. Ehkä murrosikä on vielä turhan varhainen vaihe arvioida "kasvatuksen" tuloksia.