Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etla kummissaan: kulutus ei kasva vaikka ostovoima on vahvistunut

Vierailija
17.09.2025 |

Ylen uutisesta:

Kotitalouksien kulutus on kuluvan vuoden heikoin lenkki. Yksityinen kulutus vähenee kolmatta vuotta peräkkäin ja painuu jo vuoden 2018 tasolle, vaikka ostovoima on vahvistunut, arvioi Etlan ennustepäällikkö, VTT Päivi Puonti tiedotteessa.

Osaisiko joku kertoa miten tämä ostovoima on vahvistunut? Palkkojen kasvu taisi olla jotain 7% jaettuna kolmelle vuodelle samalla kun hinnat jatkavat nousuaan. Kohta tulee tehomaksukin nostamaan sähkölaskua entisestään.

Kommentit (244)

Vierailija
41/244 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman haluaisin tietää.

Elinkustannukset ovat nousseet todella paljon samalla kun palkkakehitys laahaa, joten entistä suurempi osa kotitalouden tuloista menee peruselämiseen, ihan niihin pakollisiin kuluihin.

Itse olen keskituloinen ja saan säästöön maksimissaan muutaman satasen kuussa, ja ei, en missään nimessä uskalla kuluttaa pientä keräämääni puskuria, tarvitsen sitä jos sattuu jotain, hajoaa auto/kodinkone tms.

Moni on rahapulan viime vuosina kokeneena ottanut opikseen näistä laihoista vuosista ja on nyt alkanut kuluttamisen sijasta kerätä itselleen puskuria tulevaisuuden huonoja aikoja varten. Kuluttamista on nyt helppo hillitä, kun siihen on jo tottunut tiukkoja aikoja viime vuosina eläneenä. Elämä ei saisi kuitenkaan olla ainaista kitkuttamista vaan siitä pitäisi voida myös nauttia vaikka se vähän maksaisikin ja rahan kierrättäminen lisää yhteiskunnan talouskasvua. 

Vierailija
42/244 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siitä ETLA laskee talousennustettaan kiitti veetusti perskokkare hallitus kun ei riitä niin ei riitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/244 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömien mollaus etoo niin että meni kulutushalut.

Harvinaisen osuva toteamus

Vierailija
44/244 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilo huomata, että ihmiset ovat ymmärtäneet pienentää hiilijalanjälkeään ihan vapaaehtoisesti, vaikka ostovoimaa olisi tarjolla enemmän kuin aiempina vuosina. Tämä vain todistaa, että nykyisen hallituksen linja on ilmastotoimissakin aiempia parempi. Pakoilla, kiusabyrokratialla ja kielloilla syntyy vain vastustusta ilmastotoimia kohtaan.

Vierailija
45/244 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MItä muutakaan voidaan olettaa kun ensin pelotellaan lamalla ja kurjuudella monta vuotta ja sitten ollaan ihmeissään kun kansalaiset eivät uskalla käyttää säästöjään, jos niitä on.

Tuolla pelon lietsomisella tämä hallitus on itse luonut tämän ongelman, hyvähän se on ääniä kalastella kauhella itkulla tuhosta ja turmiosta jos ei nyt kovalla kädellä säästetä ja leikata.

Nyt sit ollaan hoo moilasena kun kansa on ottanut uhkakuvat todesta.

Suomen taloustilanne ei ole todellisuudessa ikinä ollut niin kuilun partaalla kuten hallitus on kansalle väittänyt.

Kyllä, säästäminen on hyvästä ja kyllä, lainan ottoa pitää harkita tarkkaan mutta fakta on että ei suomi konkurssin partaalla ole ollut.

Totta joka sana.

Ikävintä on se, että kurjat leikkaukset ovat olleet turhia. Rahaa ei ole säästynyt.

Petteri Orpon hallitus on ottanut ennätys suuren velan. Suuremman kuin mikään hallitus koskaan.

Sen lisäksi valtava määrä verorahaa ohjattiin ulkomaisille terveysjäteille. Sinne menevät ja sinne jäävät. Raha ei palaa kiertoon Suomen kulutukseen ja ostovoimaan.

Vierailija
46/244 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä ekonomisteja, että missä todellisuudessa elävät. Olisiko heidän syytä tehdä jonkilainen tutkimus miksi ihmiset ei kuluta jos ei muuten tätä ymmärrä? 

Ja ekonomisti voisi laskea, että jos miljoona suomalaista kotitaloutta kuluttaa 100€ vähemmän kuukaudessa, joka siis on muutama ravintolakäynti ja väliin jätetty kampaamokäynti, niin tämä on yli miljardi pois talouden kierrosta vuodessa! 

Ja esim. meidän talouden rahat tulevat lisäksi viennistä joka sitten toisi valuuttaa suomen talouden kiertoon.

Vierailija
47/244 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoinen ajatus että ostovoima olisi parantunut. Meidän perheessä se on laskenut sillä ihan kaikki maksaa enemmän kuin ennen eikä palkat seuraa samaa kehitystä.  

On opittu säästämään ihan kaikessa eikä siitä ajattelusta ihan heti luovuta.  

Vierailija
48/244 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maanantaina tuli palkka, kokopäivätyössä netto 2000 euroa. Tekisi mieli lähinnä itkeä, ostan vain ruokaa ja polttoainetta, maksan vuokran ja muut laskut. Loput menee visusti sijoituksiin, pienellä palkalla ei voi rahaa heittää mihinkään turhuuksiin.

2000€ nettopalkka riittää loistavasti elämiseen, jos on sinkku ja kuluttaa fiksusti.

2000 e netto on jonkun mielestä loistava palkka, vuonna 2025? Kokeilkaa vaikka asuntolainalaskuriin paljonko pankki myöntää asuntolainaa näillä tuloilla.

Vierailija
49/244 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MItä muutakaan voidaan olettaa kun ensin pelotellaan lamalla ja kurjuudella monta vuotta ja sitten ollaan ihmeissään kun kansalaiset eivät uskalla käyttää säästöjään, jos niitä on.

Tuolla pelon lietsomisella tämä hallitus on itse luonut tämän ongelman, hyvähän se on ääniä kalastella kauhella itkulla tuhosta ja turmiosta jos ei nyt kovalla kädellä säästetä ja leikata.

Nyt sit ollaan hoo moilasena kun kansa on ottanut uhkakuvat todesta.

Suomen taloustilanne ei ole todellisuudessa ikinä ollut niin kuilun partaalla kuten hallitus on kansalle väittänyt.

Kyllä, säästäminen on hyvästä ja kyllä, lainan ottoa pitää harkita tarkkaan mutta fakta on että ei suomi konkurssin partaalla ole ollut.

Missä viipyy näiden isotuloisten kulutus, eikös niiden rahojen joita verohelpotuksina saivat pitänyt valua pyörittämään yhteiskunnan rattaita, vai meneekö nekin rahat ulkomaille. Missä luuraa Purran "dynaamiset vaikutukset" vai oliko puhe pelkkää sanojen dynamiikkaa. Luulen, että EU:n "tarkkailuluokka" olisi ollut meille helpotus, tokkopa olisi ollut silloin mahdollisuutta laittaa rikkaiden veronalenuksiin noin paljon, vaan sekin raha olisi käytetty yhteiskunnan nostamiseen tästä "suosta", johon nyt ollaan jouduttu. Ja kyllä, näillä uhkakuvilla mitä tämä hallitus on maalaillut, niin musta ei muutu ihan tuosta vain valkoiseksi. Itsekin säästän kaiken ylimääräisen pahan päivän varalle. Katsotaan nyt sitten parin...kolmen vuoden päästä miltä tilanne näyttää, ja uskallanko alkaa kuluttamaan muuhunkn kuin välttämättömään.

Vierailija
50/244 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna asumiskustannukset minimiin. Siinä ratkaisu.

Vierailija
51/244 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan työttömien ostovoima ole kasvanut. Kun saa nettona 595 ja yhtiövastike on 450 niin siitä voi laskea paljonko sitä ostovoimaa on. Tälläkin hetkellä reseptivoiteita apteekissa mutta ei ole varaa hakea niitä. Reseptilääkkeet olen suurimmaksi osaksi pystynyt ostamaan.

Vierailija
52/244 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika erikoinen ajatus että ostovoima olisi parantunut. Meidän perheessä se on laskenut sillä ihan kaikki maksaa enemmän kuin ennen eikä palkat seuraa samaa kehitystä.  

On opittu säästämään ihan kaikessa eikä siitä ajattelusta ihan heti luovuta.  

Ja hallitus poistaa liiton jäsenmaksun veronvähennysoikeuden se on palkasta riippuen 20-40e kk miinusta.

Vierailija
53/244 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viralliseen inflaatioon vaikuttaa isosti (asuntolainan) korot, jotka laskeneet. Jos lainaa ei ole, niin inflaatio isompi.

Toinen merkittävä on energia (sähkö, polttoaine). Jos asut kaukolämmöllä kerrostalossa ja ajat vähän, ei tämä hintojen lasku juuri näy sinun inflaatiossasi.

Ruoan hinta on pääosin pysynyt samalla korkealla tasolla ja paikoin noussut lisää. Ruokaa tarvitsee kaikki ja se näkyy jokaisen inflaatiossa.

Palkankorotukset olivat julkisella selvästi yksityistä paremmat. Jos olet yksityisellä, ostovoiman kasvu olematonta vrt virallinen inflaatio.

Työttömyys kasvanut ja etenkin ansiosidonnainen työttömyysturva romahtanut. Siinä ei koko kansan tasolla työssä olevien 1% ostovoiman kasvu paljoa näy, kun työttömällä ostovoima on -15%.

Vierailija
54/244 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen työtön ja hyvin pienituloinen, joten liki nollakulutus on omalla kohdallani perusteltua. Mutta mikä on töissäkäyvien, vakavaraisten kansalaisten tekosyy olla käyttämättä rahaa?

No juuri se pelko että joutuu samaan tilanteeseen missä sinä olet ja silloin oltava sitä rahaa. Myös viha tätä hallitusta kohtaan.

Vierailija
55/244 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen työtön ja hyvin pienituloinen, joten liki nollakulutus on omalla kohdallani perusteltua. Mutta mikä on töissäkäyvien, vakavaraisten kansalaisten tekosyy olla käyttämättä rahaa?

Progressiivinen verotus. Ei tilille jää mitään verojen ja pakollisten laskujen jälkeen. 

Vierailija
56/244 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman haluaisin tietää.

Elinkustannukset ovat nousseet todella paljon samalla kun palkkakehitys laahaa, joten entistä suurempi osa kotitalouden tuloista menee peruselämiseen, ihan niihin pakollisiin kuluihin.

Itse olen keskituloinen ja saan säästöön maksimissaan muutaman satasen kuussa, ja ei, en missään nimessä uskalla kuluttaa pientä keräämääni puskuria, tarvitsen sitä jos sattuu jotain, hajoaa auto/kodinkone tms.

Moni on rahapulan viime vuosina kokeneena ottanut opikseen näistä laihoista vuosista ja on nyt alkanut kuluttamisen sijasta kerätä itselleen puskuria tulevaisuuden huonoja aikoja varten. Kuluttamista on nyt helppo hillitä, kun siihen on jo tottunut tiukkoja aikoja viime vuosina eläneenä. Elämä ei saisi kuitenkaan olla ainaista kitkuttamista vaan siitä pitäisi voida myös nauttia vaikka se vähän maksaisikin ja rahan kierrättäminen lisää yhteis

En minä kitkuta, vaikka käytänkin rahaa vain ns. pakollisiin menoihin ja säästän loput. Koen eläväni ihan hyvää elämää eikä se perustu jatkuvaan ostamiseen.

Moni mukava asia on ilmainen tai ainakin tosi edullinen. Harrastan pyöräilyä, luonnonvesissä uintia ja marjastusta/sienestystä syksyisin. Kahvia termariin ja metsään retkelle. Ystävän kanssa lenkkitreffit ylihintaisen kahvilan tai elokuviin menon sijaan. Jos halutaan juhlia niin ostetaan viinipullo alkosta ja laitetaan ruokaa kotona.

En koe että olisi juuri minun tehtäväni kuluttaa säästöni ihan siitä ilosta että yhteiskunta pyörii.

Vierailija
57/244 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joukolla päätettiin, että tämän hallituksen aikana säästettään. Yhtääkään latia ei kokoomuksen ja persujen vehkeilyyn ei laiteta. Eikä ole laitettu. Pakolliset ostetaan ja nekin mielellään ulkomailta. Katteellaan vaalien jälkeen uudestaan. Mitäs uhkailitte kulutuksen hengiltä. Mitäänhän ei saa omistaa, jos työttömäksi jää tai sairastuu. 

Vierailija
58/244 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleinen epävarmuus. Ei keskituloinen elä mitenkään leveästi nykysuomessa, olen ollut myös köyhä ja toimeentulotuella (vaikka töissä), ja maksan nyt itse monta sellaista asiaa, jotka ennen menivät yhteiskunnan piikkiin, esim. kotivakuutus, hammaslääkäri, työmatkat julkisilla, reseptilääkkeet, lasten iltapäiväkerhot...

Säästöön ei jää käytännössä mitään, muutamt kympit tai satanen-kaksi hyvässä kuussa jäävät sinne säästötilille, minulle ei kukaan maksa esim. uutta pesukonetta jos vanha menee rikki vaan minulla pitää olla säästöjä sitä varten.

Miten olet voinut saada yhteiskunnan piikkiin kotivakuutuksen, hammaslääkärin ja kaikki nuo mitä mainitsit? 

Vierailija
59/244 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maanantaina tuli palkka, kokopäivätyössä netto 2000 euroa. Tekisi mieli lähinnä itkeä, ostan vain ruokaa ja polttoainetta, maksan vuokran ja muut laskut. Loput menee visusti sijoituksiin, pienellä palkalla ei voi rahaa heittää mihinkään turhuuksiin.

2000€ nettopalkka riittää loistavasti elämiseen, jos on sinkku ja kuluttaa fiksusti.

2000 e netto on jonkun mielestä loistava palkka, vuonna 2025? Kokeilkaa vaikka asuntolainalaskuriin paljonko pankki myöntää asuntolainaa näillä tuloilla.

Sanoi että riittää loistavasti ja olen samaa mieltä. Toiset ne osaa säästämisen taidon. 

Vierailija
60/244 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on niin pieni kuntoutustuki, että kun mikroaaltouunini hajosi, kesti lähes vuoden saada rahat kasaan uuteen. Ja sekin vain siksi, että löysin -40% alennuksella. Ostovoimani on siinä, hah.

Varmaan joo, ylemmällä keskiluokalla on parantunut ostovoima, mutta kun he ovat ennenkin jo saaneet ostettua kaiken haluamansa niin mitään "patoutuneita tarpeita" ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi