Etla kummissaan: kulutus ei kasva vaikka ostovoima on vahvistunut
Ylen uutisesta:
Kotitalouksien kulutus on kuluvan vuoden heikoin lenkki. Yksityinen kulutus vähenee kolmatta vuotta peräkkäin ja painuu jo vuoden 2018 tasolle, vaikka ostovoima on vahvistunut, arvioi Etlan ennustepäällikkö, VTT Päivi Puonti tiedotteessa.
Osaisiko joku kertoa miten tämä ostovoima on vahvistunut? Palkkojen kasvu taisi olla jotain 7% jaettuna kolmelle vuodelle samalla kun hinnat jatkavat nousuaan. Kohta tulee tehomaksukin nostamaan sähkölaskua entisestään.
Kommentit (244)
Pahoin pelkään että suomen taloustaantuma on japanin tapaan pysyvä.
Meidän perheellä jää huomattavasti enemmän rahaa käyttöön nyt mitä edellishallituksen tuholaisten aikana.
En silti käytä niistä juurikaan Suomeen, sitä saa mitä tilaa. Ruokaa ostetaan, mutta kaikki huvitus menee ulkomaille. Katsotaan asiaa sitten kun veroista alkaa saada vastinetta.
Vierailija kirjoitti:
Joukolla päätettiin, että tämän hallituksen aikana säästettään. Yhtääkään latia ei kokoomuksen ja persujen vehkeilyyn ei laiteta. Eikä ole laitettu. Pakolliset ostetaan ja nekin mielellään ulkomailta. Katteellaan vaalien jälkeen uudestaan. Mitäs uhkailitte kulutuksen hengiltä. Mitäänhän ei saa omistaa, jos työttömäksi jää tai sairastuu.
Ei ole vielä laarin pohjalle kertynyt yhtään ylimääräistä, pohjaakin näkyy vielä reilusti. Kiven allakaan ei ollut kolikoita, vaikka kuinka kääntelin. Taikaseinästä ei tule rahaa, vaikka kuinka yritän. Ja jokuhan sanoi, että kaikkien ei ole tarkoituskaan tulla toimeen sillä palkalla mitä saa, vaan silloin voi käyttää lisänä yhteiskunnan tukia. Tosin kulutukseen ei taida hirveästi jäädä, paitsi työnantajalla, joka saa näin ollen epäsuorasti yhteiskunnan rahaa tekemättä asian eteen itse yhtään mitään. Eli voisi sanoa, että "loisii:"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Temusta tehdyt ostot eivät tuota valtiolle mitään. Kulutus on siirtynyt verkkoon.
Samoin alkoholia ja tupakkaa haetaan ulkomailta, koska Suomessa ne maksavat hävyttömän paljon.
No siinähän ne tärkeät kulutushyödykkeet ovat!
Vierailija kirjoitti:
Maanantaina tuli palkka, kokopäivätyössä netto 2000 euroa. Tekisi mieli lähinnä itkeä, ostan vain ruokaa ja polttoainetta, maksan vuokran ja muut laskut. Loput menee visusti sijoituksiin, pienellä palkalla ei voi rahaa heittää mihinkään turhuuksiin.
Tuommoisella palkalla muka sijoittaja!
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheellä jää huomattavasti enemmän rahaa käyttöön nyt mitä edellishallituksen tuholaisten aikana.
En silti käytä niistä juurikaan Suomeen, sitä saa mitä tilaa. Ruokaa ostetaan, mutta kaikki huvitus menee ulkomaille. Katsotaan asiaa sitten kun veroista alkaa saada vastinetta.
Isänmaan petturi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työtön ja hyvin pienituloinen, joten liki nollakulutus on omalla kohdallani perusteltua. Mutta mikä on töissäkäyvien, vakavaraisten kansalaisten tekosyy olla käyttämättä rahaa?
Olen säästänyt työttömyyden varalle, koska ansiosidonnaista saa "täysimääräisenä" enää niin vähän aikaa. Olen myös maksanut lainoja pois normaalia kovemmalla tahdilla ihan vain sen takia, että jos korot nousevat niin ei taas menisi kaikki rahat niihin.
Onneksi ehdin olla tuolla täysimääräisellä ansiosidonnaisella yli viisi vuotta kun olin eläkeputkessa.
Hallitus teki megavirheen kun kajosivat työttömyysturvaan ja säätivät potkulain eli irtisanomissuojan heikennyksen. Siinä vietiin täysin kansan luottamuksen yhteiskunnan apuun pahan päivän koettaessa. Eikö siellä ollut yhtään ainutta joka olisi ymmärtänyt tämän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maanantaina tuli palkka, kokopäivätyössä netto 2000 euroa. Tekisi mieli lähinnä itkeä, ostan vain ruokaa ja polttoainetta, maksan vuokran ja muut laskut. Loput menee visusti sijoituksiin, pienellä palkalla ei voi rahaa heittää mihinkään turhuuksiin.
Miksei olisi? Mulla jää 2250 neitosta 1500 joka kuukausi säästöön. Ostan vain ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työtön ja hyvin pienituloinen, joten liki nollakulutus on omalla kohdallani perusteltua. Mutta mikä on töissäkäyvien, vakavaraisten kansalaisten tekosyy olla käyttämättä rahaa?
Olisko ihan tämän nykyhallituksen luoma epävarmuus tulevaisuuden suhteen.
Vaikkei leikkaukset kohdistuisikaan juuri itseensä niin epävarmassa tilanteessa varuuksi kulutus minimoidaan.
Köyhemmät on pakon edessä joutuneet vähentämään kun kaikki kallistuneet mm alv korotuksen vuoksi.
Tämä hallitus aiheuttanut sen. En tuhlaa kun vasta ensi kesänä. Osakkeisiin kaikki ylimääräinen. Puskuri on todella tärkeä ja sitä tarvitaan kun kohtaa työttömyyden.
Olen vähän joustanut rahan käytössä mutta ei sitä mihinkään "turhaan" ole varaa vieläkään käyttää. Esim en voi käydä lounaalla töissä kuin korkeintaan 1-2 krt vko. Ruokakauppaan tuntuu kulkeutuvan ihan käsittämättömiä määriä rahaa nykyään. Meille on tulossa kaksosvauvat, joten kaikki ylimääräinen on mennyt oikeastaan vauvahuoneen valmisteluun ja vauvavarusteiden hankintaan. Osa tarvittavista varusteista on ihan käsittämättömän kalliita kun yritetään hankkia sellaiset, että arki olisi sujuvaa. Melkein kaiken saa hankittua käytettynä mutta lastenvaunut + turvakaukalot ostamme uusina, kun kaksosversioita on huonosti saatavilla ja yritämme tehdä tulevasta arjesta mahdollisimman sujuvaa oman mielenterveyden säilyttämiseksi. Reilut pari tonnia uppoaa siihen.
Bensan hinta on ollut ilahduttavan alhaalla jo jonkin aikaa. Onneksi meillä on myös sukua ympärillä, jotka auttaa. Esim äitini käy pari kertaa viikossa kirppareilla etsimässä edullisia vauvanvaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleinen epävarmuus. Ei keskituloinen elä mitenkään leveästi nykysuomessa, olen ollut myös köyhä ja toimeentulotuella (vaikka töissä), ja maksan nyt itse monta sellaista asiaa, jotka ennen menivät yhteiskunnan piikkiin, esim. kotivakuutus, hammaslääkäri, työmatkat julkisilla, reseptilääkkeet, lasten iltapäiväkerhot...
Säästöön ei jää käytännössä mitään, muutamt kympit tai satanen-kaksi hyvässä kuussa jäävät sinne säästötilille, minulle ei kukaan maksa esim. uutta pesukonetta jos vanha menee rikki vaan minulla pitää olla säästöjä sitä varten.
Taitaa olla tulossa Etelä- Suomeen roima korotus kiinteistöveroon ja tontinvuokriin, jos ok-talo.
En haluaisi tätä sanoa mutta sodalla on taloutta, työllisyyttä ja monta muuta asiaa korjaava vaikutus.
Siksi kai sitä hierotaan väenvängällä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voi olla. Ei munkaan sijoitetut summat ole isoja ja niin vaan salkku kasvaa kasvamistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleinen epävarmuus. Ei keskituloinen elä mitenkään leveästi nykysuomessa, olen ollut myös köyhä ja toimeentulotuella (vaikka töissä), ja maksan nyt itse monta sellaista asiaa, jotka ennen menivät yhteiskunnan piikkiin, esim. kotivakuutus, hammaslääkäri, työmatkat julkisilla, reseptilääkkeet, lasten iltapäiväkerhot...
Säästöön ei jää käytännössä mitään, muutamt kympit tai satanen-kaksi hyvässä kuussa jäävät sinne säästötilille, minulle ei kukaan maksa esim. uutta pesukonetta jos vanha menee rikki vaan minulla pitää olla säästöjä sitä varten.
Taitaa olla tulossa Etelä- Suomeen roima
Mun kiinteistövero nousi 30% jo tänä vuonna. Kukkaronnyörit siis tiukalle jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus teki megavirheen kun kajosivat työttömyysturvaan ja säätivät potkulain eli irtisanomissuojan heikennyksen. Siinä vietiin täysin kansan luottamuksen yhteiskunnan apuun pahan päivän koettaessa. Eikö siellä ollut yhtään ainutta joka olisi ymmärtänyt tämän?
Niinpä! Mutta täälläkin moni haukkui ay-liikkeen pystyyn, jolla oli kuitenkin selkeä käsitys mitä tästä seuraa ja joka edes yritti tehdä jotain.
Hesarin saska saarikoski juoksi haukkumaan jokaisen typeryksen (+ hallituksen) joka uskoo että suomi tästä nousee. Joten ei nouse ja hesari tekee kaikkensa että kansalla menisi päin veetua jatkossakin.
Toivottavasti herliini ei johda hissifirmaansakin yhtä päin heevattia kuin mediaansa näyttää hoitavan. En tajua miten suomen suurimmasta sanomalehdestä on saatu noin totaalisesti muutamassa vuosikymmenestä täys punakaartin fanilehtinen ja journalistisesti jopa äpy/julkku (teekkarien vappulehdet) tai pahkasika on paljon uskottavampia kuin hesari. Eihän tuon hissifirman tuotteisiin uskalla mennä enää kyytiin.
Itse asun ulkomailla, mutta olen ihmetellyt miksi yli 6000 euroa eläkettä kumpikin tienaavat vanhempani ovat ryhtyneet alennusmyyntejä ja tarjouksia kyttääviksi. Säästämisestä on tullut heille harrastus, vaikka siihen ei ole tarvetta. Ilmeisesti yleinen ilmapiiri on heihinkin tarttunut.
Sielläkö ay-aktivisti heräsi?