Asiantuntija: Biojätettä menee luokattoman paljon sekajätteeseen.
Kuinka kompostitarkastuslaki onnistui omasta mielestäsi?
Kommentit (228)
Asiantuntija arvelee. Voi helvetti näitä nykyajan jonneja.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kunnassa kaikki kierrättäminen on tehty hyvin hankalaksi. Ei ole tarpeeksi keräyspaikkoja ja ne vähät on aina täys. Ei ihan hirveästi kiinnosta ajeluttaa viikkotolkulla roskia auton takakontissa jos vaikka nyt tällä kauppareissulla onnistuisin edes osan johonkin tyhjentämään. Biojäte on helpoin kun on oma kompostori. Säilön pahvilaatikot ja keräyspaperin liiteriin, koska niitä voi käyttää kasvimaalla rikkakasvien torjunnassa. Kananmunakartongit menee kompostikuivikkeeksi. Lasi, metalli ja muovi on ne isoimmat ongelmat. Muovinkeräys on aina täynnä, joten monesti muovi päätyykin kotimme sekaroskikseen.
Muovinkeräys on ärsyttävää. Itsellä oli tapana sulloa muovit kahvipakkausten sisään ja sitten viedä joku 10 pakkausta kerralla. Kunnes luin että niitä pakkauksia ei saa laittaa sisäkkäin koska silloin se lajittelurobotti ei niitä tunnista
Kierrätysmuovi on muutenkin surkealaatuista, ja se helposti hajoavana varmasti päästää enemmän mikromuoveja ympäristöön
En oo viitsinyt enää kierrättää muovia. Vahva viherpesun tunne koko puuhassa
Kakkoskoti on kerrostalossa jossa kierrätysastiat pihassa- voiko helpompaa olla!
Ärsyttää kyllä huomata ettei sittenkään muut viitsi laittaa roskiaan oikeisiin astioihin. Piittaamattomuutta vai järjen köyhyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Vanhat keittiöt ei ole tehty lajittelukeskuksiksi. Mun sisustukseen ei kuulu muovipussit ovenkahvoissa. Biot kierrätän, kartongin ja metallin, mutta muut menee sekajätteisiin. Ärsyttää että suomessa syyllistetään kierrätyksen puutteesta, kun joissain maissa kaikki roskat heitetään kadulle.
Hei, minäkin mietin tota, ehkä alan heittää kadulle;)
Vierailija kirjoitti:
Ja kummatkin poltetaan.
Biojäte on kosteaa eikä se sen vuoks sovi poltettavaks. Sen polttamiseen kuluu enemmän energiaa kuin siitä vapautuis, ainakin jollei sitä ensin kuivaa
Sekajätteen seassa siis biojätteestä on enemmän haittaa kuin hyötyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miten likaiset astiat sitten kannan jätekatokseen? Paljain sorminko? Lopuksi pyyhin sormeni työvaatteisiini? Mites hajun saan sormista pois?"
Vie siinä astiassa mihin ne muovit keräätkin ja kippaa jäteastiaan. Ei tarvitse koskea sormilla.
Ja vien astian mukanani bussiin ja työpaikalle?
Vien roskat vain ulos lähtiessäni.
Tämä meidän keskustelu on idioottimainen, koska koko kuvio on idioottimainen. Meidät halutaan saada kierrättämään, mikä vähän lisää vaikeusastetta elämässä ja vähentää elämisen helppoutta - ilman osoitusta kierrättämisen hyödyistä. (Puhun siis Italian roskista).
ylläoleva nosti esiin leipäpussin, ei astiaa, eli vastasin siihen.
Tekosyitä riittää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee kaikki sekajätteeseen, myös lasi, öljyt
Vähän samaa meilläkin. Kun on pitkä matka sorttiasemille ja maalla kun asutaan niin öljy luontoon
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo, yksi roskis sisällä ja pihalla. Kaikki, joka ikinen asia pattereista hajonneeseen imuriin, siihen yhteen roskikseen. Auto hakee pois ja näin ollut monia vuosikymmeniä.
Tämä on jo ikävä ja kyseenalainen asenne...
Tiedätkö kuinka mukavasti patterit räjähteleee arinalla? Se patteri voi myös sytyttää kallisarvoisen talosi tulee, tuskin niitä teippailet ..Sen imurinkin voit viedä lähimpään kauppaan joka myy imureita..
Tekosyitä riittää kyllä.
Syitä kierrättämättömyyteen on tässä ketjussa annettu lukuisia. Mutta kukaan ei ole pystynyt perustelemaan kunnolla sitä, miksi kierrätys kannattaa. Pystytkö sinä?
Ainoa perustelu on tähän mennessä ollut se, että biojäte palaa huonommin, mutta kukaan ei ole sanonut, mitä väliä sillä on. Varsinkaan, kun vaakakupin toisella puolella on Italian sekajätteen tuominen Suomeen, Saksan sekajötteen vieminen Italiaan, pienet keittiöt, vähäiset säilytystilat, oma jaksaminen ja elämän helppous.
Mulla on niin pieni palkka, että en pitkän duunipäivän jälkeen ala ilmaiseksi lajittelemaan mitään.
Vaadin lajitelusta maksun. Hyvä kun jaksan käydä kaupassa ostamasa Päivällistä seiskan aikaan. Kasiksi kotona nälissään ja pitäisi alkaa lajittelemaan roskia.
En tee sitä. Lajittelu on sellaisten hommaa joilla on iso kämppä ja palkat vähintään 4000e kk. Ennen tota en lajittele paskaakaan. Siitä pitää maksaa tippiä mulle. En pärjää taloudellisesti matapalkka-alan hommiilla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on niin pieni palkka, että en pitkän duunipäivän jälkeen ala ilmaiseksi lajittelemaan mitään.
Vaadin lajitelusta maksun. Hyvä kun jaksan käydä kaupassa ostamasa Päivällistä seiskan aikaan. Kasiksi kotona nälissään ja pitäisi alkaa lajittelemaan roskia.
En tee sitä. Lajittelu on sellaisten hommaa joilla on iso kämppä ja palkat vähintään 4000e kk. Ennen tota en lajittele paskaakaan. Siitä pitää maksaa tippiä mulle. En pärjää taloudellisesti matapalkka-alan hommiilla.
Tämä on totta. Oma palkkani on 5500, asun isossa talossa ja kierrätän kaiken mitä vaan voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miten likaiset astiat sitten kannan jätekatokseen? Paljain sorminko? Lopuksi pyyhin sormeni työvaatteisiini? Mites hajun saan sormista pois?"
Vie siinä astiassa mihin ne muovit keräätkin ja kippaa jäteastiaan. Ei tarvitse koskea sormilla.
Ja vien astian mukanani bussiin ja työpaikalle?
Vien roskat vain ulos lähtiessäni.
Tämä meidän keskustelu on idioottimainen, koska koko kuvio on idioottimainen. Meidät halutaan saada kierrättämään, mikä vähän lisää vaikeusastetta elämässä ja vähentää elämisen helppoutta - ilman osoitusta kierrättämisen hyödyistä. (Puhun siis Italian roskista).
Ne muoviroskat voi pakata vaikka leipäpussiin tai wc-paperin kääremuoviin. Etkö koskaan
Oven yläreunaan saa kiinni pussitelineen, pussi tulee sisäpuolelle. Ulkopuolella vaan pienet korvakot näkyvissä.
Vois tietenkin ajatella myös niin, että mikä pakko on tuottaa niin paljon jätettä? Kulutusvalinnoilla voi vaikuttaa jätteen määrään jo ostovaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Tekosyitä riittää kyllä.
Syitä kierrättämättömyyteen on tässä ketjussa annettu lukuisia. Mutta kukaan ei ole pystynyt perustelemaan kunnolla sitä, miksi kierrätys kannattaa. Pystytkö sinä?
Ainoa perustelu on tähän mennessä ollut se, että biojäte palaa huonommin, mutta kukaan ei ole sanonut, mitä väliä sillä on. Varsinkaan, kun vaakakupin toisella puolella on Italian sekajätteen tuominen Suomeen, Saksan sekajötteen vieminen Italiaan, pienet keittiöt, vähäiset säilytystilat, oma jaksaminen ja elämän helppous.
Totta. Kunpa joku kertoisi, miksi kierrättäminen kannattaa ja osoittaisi sen laskelmilla eikä mutu-puheilla tai kätevillä tai kauniilla kierrästysastioilla.
Vierailija kirjoitti:
Nehän ovat sinun omia jätteitäsi ja olet vastuussa niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vois tietenkin ajatella myös niin, että mikä pakko on tuottaa niin paljon jätettä? Kulutusvalinnoilla voi vaikuttaa jätteen määrään jo ostovaiheessa.
Nyt jo pitäisi luopua syömisestäkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nehän ovat sinun omia jätteitäsi ja olet vastuussa niistä.
Ylläoleva osoittaa varmasti vastuunsa viemällä jätteensä roskakatokseen, eikä heitä niitä kadulle. eri
Vierailija kirjoitti:
Tekosyitä riittää kyllä.
Minulla on yhteinen tontti sukulaisen kanssa, joka on läpeensä vihreä. Vihreämpää henkilöä en ole eläessäni tavannut.
Hän kierrättää kaiken niin tehokkaasti, että viikossa tulee pieni pakastepussillinen sekajätettä. MInulla itselläni on iso sekajäteastia. Olen yrittänyt kysyä perusteluita, miksi kierrättäisin, koska Lahden seudun jätteenkäsittelylaitos lajittelee sekajätteen.
Sukulaiseni ainut vastaus on ollut, että kun itse lajittelee, se maksaa hänelle vähemmän. Aika heppoinen perustelu. Minä saan tehdä rahoillani, mitä haluan.
Meillä ok- talossa on kompostori biojätteille ja kehikko pihasta tuleville oksille ym
Kuistilla on pieni kannellinen ämpäri jossa munakennosilpulla vuorattu hedelmäpussi. Ehkä kerran parissa viikossa tyhjennän sen kompostoriin ja heitän hedelmäpussim sekajäteroskikseen.
Muille kierrätettäville löytyy talossa paikka josta ne viemme kierrätyspisteelle silloin tällöin. En koe asiaa vaikeana vaan ihan tavallisena.