Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: Työvoimapulasta kärsivä yrittäjä paljastaa nyt, miksi ei uskalla rekrytoida!

Vierailija
15.09.2025 |

Pikkuinen epäusko tuli tätä juttua lukiessa. Siis lain puitteissa koeaika on nykyään 6kk, johon Sipilän hallitus sen aikoinaan pidensi. Mutta hän ei uskalla palkata ketään, koska pelkää hysteerisesti virherekrytointia eikä halua käyttää aikaa perehdyttämiseen. Kuulemma juustot on niin vaikeita opittavia suomalaisille, mitä juusto on ja miten sitä oikeaoppisesti leikataan. 

Jos yrittäjä ei puolen vuoden sisällä havaitse, ettei henkilö hallitse työtehtäviään, niin ehkä ongelma onkin siinä omassa ammattitaidossa? Monet yrittäjät ovat myös liian täynnä itseään, kuvitellen että juuri heidän työ ja liiketoiminta on niin erityislaatuista, ettei sitä kukaan muu ihminen tällä planeetalla kykene oppimaan. Ihmekös, että on vaikeaa palkata ketään. Ennen vanhaan nuo oli niitä normaaleja liiketoimintaan kuuluvia riskejä, ymmärrettiin, että palkataan väkeä ja heitä pitää perehdyttää. Nykyään on kaikki pidennetyt koeajat, palkattomat työkokeilut, nollasopimukset, vuokratyöt ja useiden haastattelukierrosten temppuradat, mutta yrittäjät silti nurisee, ettei uskalla palkata.

Kommentit (338)

Vierailija
321/338 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisessa erikoisjuustomyymälässä asioivat kyllä odottaa vähän erilaista asiakaskokemusta, kun marketin tiskillä. Varmasti tulee helposti kysyttyä myyjältä juustoista ja olettaa, että asiantuntemusta on. 

Jos myyjää ei kiinnosta opetella noita asioita, koska "mä oon vaan töissä täällä" niin ei se kyllä oikein toimi. 

Toimiiko se jos yrittäjä sanoo uudelle työntekijälle, että "en mä ehdi opastaa, kun mä oon yrittäjänä täällä"

Kertooko asenteesi, miksi yrittäjää ei kiinnosta tavata kaltaisiasi työhaastettelutilanteessa?

Opastusta vaaditaan, mutta jos opastus vaatii typerien kaltaistesi kanssa vuosia, ei taida olla vaivan arvoinen: 'Ei mua kiinnosta opetella juustoja, mä oon vaan töissä täällä'

Opastusta ei vaadita. On vain turha odottaa tulosta ellei uusi työntekijä tiedä mitä tehdä. Silloin onkin mukava kiukutella lehden sivuilla ettei löydy työntekijöitä jotka jäisivät töihin.

Vierailija
322/338 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta näin työttömänä työnhakijana on suorastaan ällistyttävää, että työnantajat onnistuvat kerta toisensa jälkeen palkkaamaan vain niitä kelvottomaksi osoittautuvia, kun taas sellaisten työmyyrien kuin minä, hakemukset nakataan suoraan roskiin, vaikka kuinka olisi panostanut. Kumma juttu. Ehkä siellä rekrytessä pitäs etsiä työntekijää eikä supliikkia kaveria?

Susta haiskahtaa katkeruus. Red flag!

Ei se nyt hakemuksessa haise. Tämä on keskustelupalsta, tänne voi kirjoitella ajatuksiaan ja ihmettelyitään.

Kokenut rekry haistaa tuon helposti.

Ei todellakaan haista!

Olen joutunut erittäin huonon työntekijän kanssa tappelemaan ties mistä kun hän ei lupaavasta alusta huolimatta kyennytkään työtehtäviin. Jatkuvaa myöhästelyä, varastamista, huonoa asiakaspalvelua jne. Lopulta paljastui päihderiippuvuus. 😓

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/338 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap:n avauksia kun katselee palstalla...

en minäkään teitä palkkaisi

Et tietenkään palkkaisi kun edustat suomalaista "yrittäjää" joka ajaisi Alkon kaltaisen monopolilnkin konkurssiin.

Vinkujat,alkakaa yrittäjiksi ja palkatkaa työntekijöitä,eikö onnistu muu kuin kitinä.

Vierailija
324/338 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta näin työttömänä työnhakijana on suorastaan ällistyttävää, että työnantajat onnistuvat kerta toisensa jälkeen palkkaamaan vain niitä kelvottomaksi osoittautuvia, kun taas sellaisten työmyyrien kuin minä, hakemukset nakataan suoraan roskiin, vaikka kuinka olisi panostanut. Kumma juttu. Ehkä siellä rekrytessä pitäs etsiä työntekijää eikä supliikkia kaveria?

Susta haiskahtaa katkeruus. Red flag!

Ei se nyt hakemuksessa haise. Tämä on keskustelupalsta, tänne voi kirjoitella ajatuksiaan ja ihmettelyitään.

Kokenut rekry haistaa tuon helposti.

Ei todellakaan haista!

Olen joutunut erittäin huonon työntekijän kanssa tappelemaan ties mistä kun  hän ei lupaavasta alusta huolimatta kyennytkään työtehtäviin. Jatkuvaa myöhästelyä, varastamista, huonoa asiakaspalvelua jne. Lopulta paljastui päihderiippuvuus. 😓

Ja täähän ei tietenkään voinut johtua siitä että duunarisi elämäntilanne muuttui syystä tai toisestaa alun jälkeen (esim. ero tai muuta draamaa elämässä) ja tuli nuo kaikki muut ongelmat työntekoon keskittymistä haittaamaan?

Loppujen lopuksi ei ihminen pysy aina samanlaisena vaikka mitä tekisi. Eikä rekryssä pysty mitenkään millään palikkatestillä sitä ennustamaan että työntekijä eroaa 6kk työn aloittamisen jälkeen kun puoliso muuttaa naapurin sepon/tuulan kanssa porvooseen ja vie koirankin mukanaan. Ja sitten riidellään elatusavun määrästä.

Jossain mielessä olen samaa mieltä että suomessa ainakin pienyrittäjän tulisi olla helpompi päästä eroon surkeaksi muuttuneesta työntekijästä, ja sairas + äitiyskulut noilla tulisi maksaa jostain isommasta kollektiivisesta yrittäjien yhteisestä kassasta kuin sen yhden yrittäjän jolle tuollainen sattuu kohdalle.

Toisaalta työntekijän kannalta maassa pitäisi olla huomattavasti enemmän työpaikkoja tarjolla tuon edelläolevan kompensoimiseksi. Esim. amerikassa on helppo irtisanoa, mutta siellä myös löytää helposti uuden duunin. Ainakin helpommin kuin suomessa jossa näyttää nykyään olevan se 1 työpaikka tai sitten lopunikää työttömänä ja lyhyissä minipalkkaisissa pätkätöissä eikä mitään noiden välillä. 

Vierailija
325/338 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yrittäjä 15 vuotta mutta myin yrityksen koska pari vuotta sitten työntekijät alkoi olee epäluotettavia. Jos palkkasin jonkun nuoren niin se jaksoi olla töissä 2 päivää ja sitten katosi kuin pieru saharaan niinsanotusti. Sitten piti etsiä äkkiä joku työntekijä ja löysin yhden tutun kaveri facebookista ja kysyin sitä töihin. Onneksi suostui heti koska olisin menettänyt 50 tonnia vähintään koska tavaraa oli varastossa ja sitä piti toimittaa. Kun tekee sopimuksia toimittaa tavaraa ja jos ei olekkaan kuskia joka toimittaa tavaraa niin menettää rahaa. Maksoin kaverille 4000 euroa nettona kuukaudessa koska se teki paljon hommia ja sitä rataa.

Vierailija
326/338 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapulasta kärsivä Yrittäjä ei uskalla rekrytoida ?

Ei ihme että kärsii työvoimapulasta....

Vierailija
327/338 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tosiasia on sekin, ettei kaikista ole menestyviksi yrittäjiksi. Eikä kaikki yritysideat ole käytännössä sittenkään niin loistavia että ne lähtisi liitoon. 

Vierailija
328/338 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi tosiasia on sekin, ettei kaikista ole menestyviksi yrittäjiksi. Eikä kaikki yritysideat ole käytännössä sittenkään niin loistavia että ne lähtisi liitoon. 

Valtiolla työskentelyn ja yrittäjyyden välissäkin on liuta vaihtoehtoja eli yksityiset yritykset, joissa voi työskennellä työntekijänä. Ei maailma niin mustavalkoinen ole, että on vaan joko  valtiolla työskely tai yrityksen perustaminen eikä mitään muuta.

Vierailija
329/338 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä huomio on se, että myös K ja S-ryhmä käyttävät tuki työllistetty ja orjapalkalla juuri hyllyttämiseen esim.. Ja nykyään rekryt usein vuokra firmojen kautta täysin jotta voivat tehdä 0h sopimukset ja vähentää työntekijäkulut suoraan ostopalveluina... 

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehellä oli jokusen vuoden tämmöinen "ammattisairastelija". Se aina oli pois, koska oli lapsi kipeä ja koska itse. Se tarkoitti sitä, että mies teki kahden ihmisen työt yötä myöten käytännössä palkkaa ilman sen toisen osan, koska palkka meni sille kotona olevalle. Ihan turha keksiä, että mies oli kamala pomo tmv. Ei, mies oli kiltti ja välit oli erittäin hyvät. Lopulta firmalla meni sen verran huonosti, että pyysi työntekijöitä etsimään uusia töitä, ettei tarvitse hetken päästä irtisanoa. Olivat kiitollisia varoituksesta ja hankkivat uuden työn. Sitten tämä tyyppi meni seuraavaan työhön ja sieltä yhteinen tuttu naureskeli, että "joko XX on itse kipeä tai lapsi" ja sieltä lensikin pois. Sitten meni seuraavaan työhön ja sama saikutus oli jatkunut siellä. No, sairaslomilla kävi moikkaamassa miestä töissä ja aloitti aina tällä: "Moi, ajattelin poiketa, kun olen sairaslomalla ja aikaa.."

Vierailija
330/338 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan mielestä siis on helppoa ottaa työntekijä ja jos ei opi tai ei halua oppia, helppo vaihtaa uuteen ja aloittaa alusta se perehdytys ? Siihen menee yhden työntekijän aikaa siitä työstä, kun yhdelle opetetaan työtä. Suomeksi perehdytyksen ajan maksetaan kahdelle palkkaa joista kumpikaan ei tuota. Jos vuodessa käy esim kolme yrittämässä, se vie valtavasti aikaa sekä yrittäjältä että työntekijöiltä 

Vierailija
331/338 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen vahvasti, että Suomessa on tällä hetkellä hyvin vähän yrityksiä niin pienissä kuin isoissa, jotka oikeasti pystyvät palkkaamaan työntekijän täysin itse. Suurin osa on jollain tapaa valtion palkkatukemia. Ollaan ihan täysin lamassa..

Vierailija
332/338 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Kysyin koneistajan paikkaa pieneltä konepajalta, johtaja epäili että en pystyisi "niin tarkkaan" työhön kun sorvilla ja jyrsinkoneella pitäisi parhaimmillaan päästä 0,1 - 0,2mm tarkkuuteen.

Kohteliaasti ilmoitin että olen kyllä viimeiset 13 vuotta oppinut tekemään +- 0,02 mm tarkkuudella ja näytin työtodistukseni missä olin.  Olisin sitten kelvannutkin mutta läksin samantien.

- Työnantaja väisti luodin.

Normaali terve hakija kertoo kyllä etukäteen mitä on tehnyt, eikä säästä sitä jälkivttuiluksi.

- Kuka haluaa tehdä töitä jo työhaastattelussa hänen osamistaan vähättelevälle työnantajalle? Kunnioituksen puutetta ammatti-ihmistä kohtaan, ei noin. Koneistaja teki täsmälleen oikein !

Vierailija
333/338 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen vahvasti, että Suomessa on tällä hetkellä hyvin vähän yrityksiä niin pienissä kuin isoissa, jotka oikeasti pystyvät palkkaamaan työntekijän täysin itse. Suurin osa on jollain tapaa valtion palkkatukemia. Ollaan ihan täysin lamassa..

Jep, tukiaisia tämäkin losoperseinen yrittelijä tässä vinkuu. Pitäisi olla Sveitsissä koulutettu juustomestari 9€/pv hommissa.

Vierailija
334/338 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan mielestä siis on helppoa ottaa työntekijä ja jos ei opi tai ei halua oppia, helppo vaihtaa uuteen ja aloittaa alusta se perehdytys ? Siihen menee yhden työntekijän aikaa siitä työstä, kun yhdelle opetetaan työtä. Suomeksi perehdytyksen ajan maksetaan kahdelle palkkaa joista kumpikaan ei tuota. Jos vuodessa käy esim kolme yrittämässä, se vie valtavasti aikaa sekä yrittäjältä että työntekijöiltä 

Luulin aina että tuo kuuluu yrittäjän arkeen osata harkita miten tuon saa toimimaan. Ei näemmä kuulu vaan nykypäivän yrittäjät juoksee valittamassa pitkin somea ja mediaa että valmista työntekijää pitää saada ilmaiseksi tai mistään ei tule mitään. 

Vierailija
335/338 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Hän tarvitsee "erityisosaajan". 

- Sveitsiläisen juustomestarin ja kauppatieteiden maisterin yhdessä pakkauksessa ja mieluiten ilmaiseksi.

- Miksei samalla juustotieteiden maisteri :D

-  Ha ha ha !! Juustotieteiden varhaiskypsytyksen opettaja !

Vierailija
336/338 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri.

T. Meillå perheyritys ja mahdotonta palkata ulkopuolisia

Vierailija
337/338 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjä:

Olen joutunut erittäin huonon työntekijän kanssa tappelemaan ties mistä kun  hän ei lupaavasta alusta huolimatta kyennytkään työtehtäviin. Jatkuvaa myöhästelyä, varastamista, huonoa asiakaspalvelua jne. Lopulta paljastui päihderiippuvuus. 😓

Vastaaja:

Ja täähän ei tietenkään voinut johtua siitä että duunarisi elämäntilanne muuttui syystä tai toisestaa alun jälkeen (esim. ero tai muuta draamaa elämässä) ja tuli nuo kaikki muut ongelmat työntekoon keskittymistä haittaamaan?

Yrittäjä: 

Ei johtunut. Varastaminen, myöhästely, huono asiakaspalaute jne. Laiskuus välinpitämättömyys sekä päihderiippuvuus tässä tilanteessa tekivät työsuhteesta mahdottoman. Sääli että näin, mutta yrittäjällä on niin paljon kulueriä että ei ole mahdollista pitää työntekijää pelkästä säälistä. Sen verran voin kertoa että kyseinen henkilö on saanut apua päihderiippuvuuteen ja on koulutuksessa joten hänen osaltaan asiat aika hyvin.

Vierailija
338/338 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, tukiaisia tämäkin losoperseinen yrittelijä tässä vinkuu. Pitäisi olla Sveitsissä koulutettu juustomestari 9€/pv hommissa.

Tottakai pitäisi. Miksi ei. Jos sellaisen voi saada. Mieluummin kuitenkin ilmainen...