Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Työvoimapulasta kärsivä yrittäjä paljastaa nyt, miksi ei uskalla rekrytoida!

Vierailija
15.09.2025 |

Pikkuinen epäusko tuli tätä juttua lukiessa. Siis lain puitteissa koeaika on nykyään 6kk, johon Sipilän hallitus sen aikoinaan pidensi. Mutta hän ei uskalla palkata ketään, koska pelkää hysteerisesti virherekrytointia eikä halua käyttää aikaa perehdyttämiseen. Kuulemma juustot on niin vaikeita opittavia suomalaisille, mitä juusto on ja miten sitä oikeaoppisesti leikataan. 

Jos yrittäjä ei puolen vuoden sisällä havaitse, ettei henkilö hallitse työtehtäviään, niin ehkä ongelma onkin siinä omassa ammattitaidossa? Monet yrittäjät ovat myös liian täynnä itseään, kuvitellen että juuri heidän työ ja liiketoiminta on niin erityislaatuista, ettei sitä kukaan muu ihminen tällä planeetalla kykene oppimaan. Ihmekös, että on vaikeaa palkata ketään. Ennen vanhaan nuo oli niitä normaaleja liiketoimintaan kuuluvia riskejä, ymmärrettiin, että palkataan väkeä ja heitä pitää perehdyttää. Nykyään on kaikki pidennetyt koeajat, palkattomat työkokeilut, nollasopimukset, vuokratyöt ja useiden haastattelukierrosten temppuradat, mutta yrittäjät silti nurisee, ettei uskalla palkata.

Kommentit (321)

Vierailija
321/321 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisessa erikoisjuustomyymälässä asioivat kyllä odottaa vähän erilaista asiakaskokemusta, kun marketin tiskillä. Varmasti tulee helposti kysyttyä myyjältä juustoista ja olettaa, että asiantuntemusta on. 

Jos myyjää ei kiinnosta opetella noita asioita, koska "mä oon vaan töissä täällä" niin ei se kyllä oikein toimi. 

Toimiiko se jos yrittäjä sanoo uudelle työntekijälle, että "en mä ehdi opastaa, kun mä oon yrittäjänä täällä"

Kertooko asenteesi, miksi yrittäjää ei kiinnosta tavata kaltaisiasi työhaastettelutilanteessa?

Opastusta vaaditaan, mutta jos opastus vaatii typerien kaltaistesi kanssa vuosia, ei taida olla vaivan arvoinen: 'Ei mua kiinnosta opetella juustoja, mä oon vaan töissä täällä'

Opastusta ei vaadita. On vain turha odottaa tulosta ellei uusi työntekijä tiedä mitä tehdä. Silloin onkin mukava kiukutella lehden sivuilla ettei löydy työntekijöitä jotka jäisivät töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla