Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Työvoimapulasta kärsivä yrittäjä paljastaa nyt, miksi ei uskalla rekrytoida!

Vierailija
15.09.2025 |

Pikkuinen epäusko tuli tätä juttua lukiessa. Siis lain puitteissa koeaika on nykyään 6kk, johon Sipilän hallitus sen aikoinaan pidensi. Mutta hän ei uskalla palkata ketään, koska pelkää hysteerisesti virherekrytointia eikä halua käyttää aikaa perehdyttämiseen. Kuulemma juustot on niin vaikeita opittavia suomalaisille, mitä juusto on ja miten sitä oikeaoppisesti leikataan. 

Jos yrittäjä ei puolen vuoden sisällä havaitse, ettei henkilö hallitse työtehtäviään, niin ehkä ongelma onkin siinä omassa ammattitaidossa? Monet yrittäjät ovat myös liian täynnä itseään, kuvitellen että juuri heidän työ ja liiketoiminta on niin erityislaatuista, ettei sitä kukaan muu ihminen tällä planeetalla kykene oppimaan. Ihmekös, että on vaikeaa palkata ketään. Ennen vanhaan nuo oli niitä normaaleja liiketoimintaan kuuluvia riskejä, ymmärrettiin, että palkataan väkeä ja heitä pitää perehdyttää. Nykyään on kaikki pidennetyt koeajat, palkattomat työkokeilut, nollasopimukset, vuokratyöt ja useiden haastattelukierrosten temppuradat, mutta yrittäjät silti nurisee, ettei uskalla palkata.

Kommentit (321)

Vierailija
301/321 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjänä totean että jos omaa yrityksen työtä pitää tehdä 70h/viikossa... niin yrittäjä itse on ihan hiton huono työntekijä itselleen omalla alallaan. Yrittäjänä tienaa saman mitä työntekijä noin 50-70% siitä ajasta mistä työntekijälle maksaisi. Teen itse 70-80% työaikaa ja tienaan palkkana 4k/kk plus firman juoksevat kulut kattaa tuotto.

Jos yrittäjä tienaa minimielannon 70h/viikko eli joka päivä 10h työpäivillä, niin yritystoiminnassa on kannattavuuslaskelmat todella surkealla totalla.

Kai sinä yrittäjänä ymmärrät, että kaikki yritykset eivät lähde samalta lähtöviivalta ja tuollainen juustomyymälä ei ihan nopeasti ala tuottamaan kuvailemaasi tiliä. Hyvä silti, että on pienyrittäjiä, jotka voivat työllistää muutaman ihmisen.

Ehkä se juusto vois vaihtaa lenkkimakkaraan ja viini kaljaan niin ei tarvitse niin paljoa perehdyttää. 

Vierailija
302/321 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisessa erikoisjuustomyymälässä asioivat kyllä odottaa vähän erilaista asiakaskokemusta, kun marketin tiskillä. Varmasti tulee helposti kysyttyä myyjältä juustoista ja olettaa, että asiantuntemusta on. 

Jos myyjää ei kiinnosta opetella noita asioita, koska "mä oon vaan töissä täällä" niin ei se kyllä oikein toimi. 

Toimiiko se jos yrittäjä sanoo uudelle työntekijälle, että "en mä ehdi opastaa, kun mä oon yrittäjänä täällä"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/321 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin nostaako tuo myös palkkaa sen 70h/vko itselleen vai ei?

Moni yrittäjähän tekee osin 'harrastuspohjalta' työtään, viittaan siihen että monille näistä mitä julksiuudessakin ollut, "80-v kyläkaupan pitäjä"-tyyppisille tapauksille se on enemmän 'elämäntapa' ei niinkään kannattava bisnes. 

Samaa näkee monessa muussakin, jos kauppias itse fiilistelee intohimolla juustoja 70h/vko, ei samaa voi odottaa palkatulta työntekijältä (jolle kuuluu ylityökorvaukset ym.) koska palkatulla työntekijällä ja yrittäjällä erilainen asema/lähtökohta.

Mutta jos työntekijää ei kiinnosta ollenkaan, miksi kukaan haluaisi asioida tuossa kaupassa? 

Vähintäänkin pitää itse olla juustonsyöjä. Yrittäjä voi sitten järjestää henkilökunnalle juustojen maistelutilaisuuksia, että osaavat jotain sanoa.  

Vierailija
304/321 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja odottaa työntekijältä tulosta jolla katetaan palkka ja tuotetaan tarvittava voitto yrityksen pyörittämiseen.

Työntekijä odottaa työnantajalta sovittua palkkaa sovittua työtä vastaan.

Kyllä työnantaja voi odottaa muutakin. Pitkän perehdytyksen jälkeen ei ole kohtuutonta odottaa, että työntekijä on halukas sitoutumaan työhön ja pysymään siinä. Moni työpaikka ei kestä työntekijöiden nopeaa vaihtumista.

Vierailija
305/321 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisessa erikoisjuustomyymälässä asioivat kyllä odottaa vähän erilaista asiakaskokemusta, kun marketin tiskillä. Varmasti tulee helposti kysyttyä myyjältä juustoista ja olettaa, että asiantuntemusta on. 

Jos myyjää ei kiinnosta opetella noita asioita, koska "mä oon vaan töissä täällä" niin ei se kyllä oikein toimi. 

Toimiiko se jos yrittäjä sanoo uudelle työntekijälle, että "en mä ehdi opastaa, kun mä oon yrittäjänä täällä"

Voishan hän tehdä vaikka jonkun kirjallisen materiaalin. En kyllä lukenut tuota juttua. 

Vierailija
306/321 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei halua palkata niin silloin ei ole todellista tarvettakaan työvoimalle. Nyt haastattelu kuulostaa just siltä että yrittäjä julistaa mediassa että ilmaistyövoimaa ilman minkäänlaisia turhia työntekijän oikeuksia vois ottaa jos hallitus sitä järkkäisi kiitos. Näitä vastaavia artikkeleita putkahtaa mediaan niin säännöllisesti että mikä ihmeen agenda medialla on levittää tuota uskomusta ettei suomalaista voi työllistää muuten kuin ilmaiseksi ja ilman mitään oikeuksia.

Muut yritykset saa rekrytoitua ihan normaalisti jos on tarvetta. 

Vierailija
307/321 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjänä totean että jos omaa yrityksen työtä pitää tehdä 70h/viikossa... niin yrittäjä itse on ihan hiton huono työntekijä itselleen omalla alallaan. Yrittäjänä tienaa saman mitä työntekijä noin 50-70% siitä ajasta mistä työntekijälle maksaisi. Teen itse 70-80% työaikaa ja tienaan palkkana 4k/kk plus firman juoksevat kulut kattaa tuotto.

Jos yrittäjä tienaa minimielannon 70h/viikko eli joka päivä 10h työpäivillä, niin yritystoiminnassa on kannattavuuslaskelmat todella surkealla totalla.

Kai sinä yrittäjänä ymmärrät, että kaikki yritykset eivät lähde samalta lähtöviivalta ja tuollainen juustomyymälä ei ihan nopeasti ala tuottamaan kuvailemaasi tiliä. Hyvä silti, että on pienyrittäjiä, jotka voivat työllistää muutaman ihmisen.

Alussa kaikki on hankalampaa, mutta kuinka kauan juustomyymälä on jo ollut olemassa?

Näköjään vuodesta 2021. Tuossa välissä vielä koronaa ja muuta. Se että pulju on edelleen olemassa ja voisi palkata jos löytyisi sopiva työntekijä antaa olettaa, että ihan mukavasti menee ja kasvuhaluja olisi, jos löytyisi uskallusta. 

Vierailija
308/321 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja odottaa työntekijältä tulosta jolla katetaan palkka ja tuotetaan tarvittava voitto yrityksen pyörittämiseen.

Kyllä työnantaja voi odottaa muutakin. Pitkän perehdytyksen jälkeen ei ole kohtuutonta odottaa, että työntekijä on halukas sitoutumaan työhön ja pysymään siinä. Moni työpaikka ei kestä työntekijöiden nopeaa vaihtumista.

Työntekijä on yhtä sitoutunut työnantajaan kuin työnantaja työntekijään. Miten tämä lause näyttäytyy nykyaikana?

Vierailija
309/321 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näköjään vuodesta 2021. Tuossa välissä vielä koronaa ja muuta. Se että pulju on edelleen olemassa ja voisi palkata jos löytyisi sopiva työntekijä antaa olettaa, että ihan mukavasti menee ja kasvuhaluja olisi, jos löytyisi uskallusta. 

4 vuotta ja vielä tehdään 70h viikossa töitä. Onko yrittämisen perusasiat kunnossa?

Vierailija
310/321 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se juusto vois vaihtaa lenkkimakkaraa ja viini kaljaan niin ei tarvitse niin paljoa perehdyttää. 

Tuo oli varmasti vitsi, mutta oluet on ihan yhtä vaikeita ja monipuolisia kuin viinit. Makkarassakin on perehtymistä, niitä kun on tuolla Euroopan maissa ihan hemmetisti erilaisia. Et vissiin ymmärrä, että erikoisliikkeet tarjoavat erikoistason palvelua ja osaamista, jota Prisman lihatiskillä ei ole sinulle antaa. 

Vierailija
311/321 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työntekijä on yhtä sitoutunut työnantajaan kuin työnantaja työntekijään. Miten tämä lause näyttäytyy nykyaikana?

Pienissä yrityksissä on työnantajan intressi pitää kiinni hyvästä työntekijästä. Isommissa firmoissa työntekijä voi olla kertakäyttökamaa, mutta pikkuyritykset kaatuvat jos työntekijät eivät pysy. Sen olen huomannut, että monen työntekijän intressissä ei välttämättä ole kerryttää pitkää työkokemusta yhden työnantajan palveluksessa vaan koko ajan vilkuillaan saisiko jostain mielekkäämpää työtä tai parempaa palkkaa. Valitettavasti pienet työnantajat eivät myöskään voi kilpailla työsuhde-eduissa, joten kyllä se tietynlaista sitoutumista ja halua vaatii, että pysyy vaikka tuollaisessa juustomyymälässä töissä, vaikka voisi saada Valiolta asiantuntijapestin tms. Sitten erikseen on vielä ihmiset, jotka tosiaan ajattelee olevansa vaan töissä ja tekevät minimin, millä saavat sen työpaikan pitää. Tuollaiset ovat pahimpia, koska heistä usein näkee että he eivät halua kehittää osaamistaan tai aito kiinnostus puuttuu, mutta irtisanoa ei voi kun työpanos ei ole niin huono että se riittäisi.

Vierailija
312/321 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hän tuossa paljastikin ihan riittävästi asioita, että ei välttämättä tulijoita ole jonoksi asti. Perehdyttäminen työtehtäviin on se ensimmäinen asia mistä lähdetään liikkeelle uudessa tehtävässä. Mikäli ei yrittäjä ole tähän valmis, niin saa tehdä työt yksi, ja valitella.

Tulijoita on aivan varmasti jonoksi asti. Mutta jos kukaan sellainen, joka ei osaa kaikkea valmiiksi, ei kelpaa, niin vaihtoehdot voi olla vähissä. 

Vierailija
313/321 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli varmasti vitsi, mutta oluet on ihan yhtä vaikeita ja monipuolisia kuin viinit. Makkarassakin on perehtymistä, niitä kun on tuolla Euroopan maissa ihan hemmetisti erilaisia. Et vissiin ymmärrä, että erikoisliikkeet tarjoavat erikoistason palvelua ja osaamista, jota Prisman lihatiskillä ei ole sinulle antaa. 

Kuten castauksista on nähtävissä. Onko Suomessa tarpeeksi asiakkaita tällaiseen toimintaan?

Vierailija
314/321 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"4 vuotta ja vielä tehdään 70h viikossa töitä. Onko yrittämisen perusasiat kunnossa?"

Mediassa ulisevilla ja työntekijöiden orjuuttamista vaativilla yrittäjillä on yksi yhteinen piirre: niiltä puuttuu totaalisesti yrittäjältä vaadittava osaaminen ja riskinottokyky.

Tämä näkyy räikeimmin siinä ensimmäisessä ja tärkeimmässä asiassa joka pitää saada kuntoon ennen kuin yrittäjäksi ryhdytään eli liiketoimintasuunnitelmassa.

Lopputuloksena on näitä loppuunpalaveita tulpattoman mopon polkijoita jotka eivät kysyneet edes ensimmäiseltä ohikulkijalta että olisiko sinun mielestäsi näissä minun todellista kysyntää ja liiketoiminnan kulurakennetta koskevissa oletuksissani oikeasti järjen häivääkään?

Jos tämän kysymyksen olisi esittänyt ulkopuoliselle, ei mitään laskelmia olisi tarvinnut edes tehdä kun olisi ollut ilmiselvää että nyt yritetään perustaa yritystoimintaa sellaisen tuotteen varaan jota kukaan ei halua ainakaan siihen hintaan kuin mihin se pitäisi hinnoitella että yrityksellä elättäisi edes itsensä.

Vierailija
315/321 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osuva kommentti. Työntekijästä täytyy kaikkien lakimuutosten ja uusien vaatimusten valossa päästä helposti eroon kun siltä tuntuu. Eli silloin kun työntekijä on juuri omalle yritykselle kaikkensa antanut ja saanut puristettua tältä viimeisetkin mehut niin että alkaa sairastelu tai motivaatio lopulta kärsiä. Tai alkaa näyttää siltä että saattaisi tulla raskaaksi jne.

Mutta työntekijän täytyy olla kuuliainen ja kiitollinen ja sitoutua, vaikka kuinka luotaisiin ilmapiiri että saman tien tulee kenkää jos hetkeksikään alkaa ote herpaantumaan.

Ja mediaan päästetään sitten vakuutuslääkärit ym. kertomaan kuinka nykyinen työntekijä tai työtön on itsekäs ja sillä on selkeitä itse aiheutettuja motivaatio-ongelmia. Samalla kun kansalaiset on itsekkäitä, niin sen väittäjille ja nykyhallituksen aatteen puolustajille on itsestään selvää että veroja pitää laskea, koska "itse tienatut rahat pitää saada pitää".

Vierailija
316/321 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienissä yrityksissä on työnantajan intressi pitää kiinni hyvästä työntekijästä. Isommissa firmoissa työntekijä voi olla kertakäyttökamaa, mutta pikkuyritykset kaatuvat jos työntekijät eivät pysy. Sen olen huomannut, että monen työntekijän intressissä ei välttämättä ole kerryttää pitkää työkokemusta yhden työnantajan palveluksessa vaan koko ajan vilkuillaan saisiko jostain mielekkäämpää työtä tai parempaa palkkaa. Valitettavasti pienet työnantajat eivät myöskään voi kilpailla työsuhde-eduissa, joten kyllä se tietynlaista sitoutumista ja halua vaatii, että pysyy vaikka tuollaisessa juustomyymälässä töissä, vaikka voisi saada Valiolta asiantuntijapestin tms. Sitten erikseen on vielä ihmiset, jotka tosiaan ajattelee olevansa vaan töissä ja tekevät minimin, millä saavat sen työpaikan pitää. Tuollaiset ovat pahimpia, koska heistä usein näkee että he eivät halua kehittää osaamistaan tai aito kiinnostus puuttuu, mutta irtisanoa ei voi kun työpanos ei ole niin huono että se riittäisi.

Kuinka pienessä yrityksessä oleva työntekijä voi tietää tulevaisuutensa? Suuria lupauksia, mutta kun tulee pieni notkahdus tuloihin, niin palkollinen potkitaan pois oli hän kuinka hyvä työntekijä tahansa.

Vierailija
317/321 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntekijä on investointi, siinä missä kaikki muutkin liiketoiminnan kasvattamiseen liittyvät toimet. Siihen sisältyy riskejä, joita voi kuitenkin pienentää, esimerkiksi panostamalla rekrytointiin ja perehdytykseen. Tämä vaatii sitä, että ihan oikeasti miettii mistä resurssit siihen otetaan, mistä löytyy työaika ja henkilöt, jotka pystyvät panostamaan siihen, että uusi työtekijä saadaan tuottavaksi mahdollisimman nopeasti, eli investointi muuttuu kannattavaksi. Jos itse yrittää tehdä kolmen ihmisen työt, ei tietenkään pysty ketään perehdyttämään, mutta niin kauan kuin sitä ei tee, ei myöskään synny kasvua. Nämä ovat yrittäjän realiteetteja, ja niiden ratkaiseminen kuuluu menestyvän kasvuyritysten haasteisiin. 

Jep. Yrittäjät inisevät, että voivoi, kun ei saa työntekijää joka osaa kaiken valmiiksi. 

Vierailija
318/321 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä joku on todennut osuvasti, että ei pelkää työtä vaan työpaikkoja.

Tuohonkin työpaikkaan yrittäjä saisi varmasti tällä hetkellä satoja hakemuksia ja voisi niistä mieleisensä tekijän valita (toki ymmärtäen, että perehdytys työhön on hänen vastuullaan). Mikä ihmeen ajatus tämä on, että kaikki hänen puljuunsa hakevat olisivat jotenkin kelvottomia työntekijöitä eivätkä hoitaisi työtään kunnolla? Myös hänen vastuullaan on yrittäjänä, että hommassa on jotain järkeä ja työntekijä viihtyy työssään.

Vierailija
319/321 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupanalalla erilaisia hommia vuosia erityyppisissä liikkeissä tehneenä tämä juttu vaikuttaa erikoiselta, koska tuolla alalla yleensä, ainakin niissä paikoissa, joissa itse olen ollut, perehdytys tapahtuu myymälässä.

Eli olet jonkun kokeneen työntekijän kanssa siellä myymälässä, joka on ihan normaalisti avoinna asiakkaille, seuraat mitä hän tekee, voit kysyä asioita ja välillä teet itse, siten että toinen on vieressä ja neuvoo. Monesti asiakkaat on todella ymmärtäväisiä, kun sanoo, että meillä on uusi työntekijä ja sopiihan, että hän oppii tässä samalla. Eli ei se yrittäjä kaupassa tee erikseen sitä omaa työpäivää ja sen jälkeen ryhdy perehdyttämään vielä erikseen. Vaan ne tapahtuu samalla. 

Vierailija
320/321 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertooko asenteesi, miksi yrittäjää ei kiinnosta tavata kaltaisiasi työhaastettelutilanteessa?

Opastusta vaaditaan, mutta jos opastus vaatii typerien kaltaistesi kanssa vuosia, ei taida olla vaivan arvoinen: 'Ei mua kiinnosta opetella juustoja, mä oon vaan töissä täällä'

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi