Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloussanomat: Suomalaisia ulosotossa jo 588 000, ulosoton velkaa 5,8 miljardia, huutokaupoissa ennätysmäärä omaisuutta

Vierailija
15.09.2025 |

Eilisessä lehtijutussa todettiin, että meneillään on omaisuuden uusjako. Ulosottoon päätyy koteja, kesämökkejä ja konkurssiin menneiden yrittäjien omaisuutta, jopa enemmän kuin viranomaiset ehtivät myymään.

Vaikka osa ihmisistä kokee velkojen päästämisen ulosottoon helpotuksena, muille se on ollut kauhistus ja pettymys. Omaisuus, etenkin kiinteistöt, on kaupattu pilkkahintaan ja jäljelle on jääneet valtavat velat, jotka kasvavat korkoa joka kuukausi. Osa lyhentää velkoja joka kuukausi, mutta velkasumma ei juuri lainkaan pienene, sillä lyhennykset menevät korkoihin ja kuluihin. Korot ja kulut paisuttavat velkasummat massiivisiksi. Jos alunperin velkaa on ollut esim 100 000€, voi pelkkiin ulosoton korkoihin ja kuluihin kuukaudessa mennä 900€/kk. On selvää, ettei pienituloinen tällaisesta selviä ja lyhentää vuosikausia pelkkiä korkoja ja kuluja eikä aluperäinen saatava lyhene lainkaan.

Järjestelmää haluttaisiin velkaantuneiden toimesta uudistaa suuntaan, jossa ulosoton lyhennykset kohdistuisivat velkasummaan eikä korkoihin ja kuluihin. Tähän ei kuitenkanaan olla menossa jutun mukaan, koska ulosottoa halutaan yhä ylläpitää rangaistusjärjestelmänä, eli vähemmän kannattavana kuin velkojen hoitaminen muilla tavoin, ja halutaan pitää kiinni luotonantajien oikeudesta saada saatavansa, sekä kova tuotto niille. Raha siis asetetaan ihmisten edelle. 

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011466863.html

Kommentit (127)

Vierailija
61/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus: Nyt on aika ostaa. Myydään kalliilla myöhemmin takaisin.

Vierailija
62/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on ostanut velaksi asunnon minkä nykyarvo on vähemmän kuin jäljellä oleva asuntolaina. Tähän päälle asumiskulut ovat pompanneet taivaisiin ja tuohon kun iskee työttömyys päälle niin tilanne on nopeasti huono. Ja sen lisäksi on vielä kulutusluottoja.

Entä sitten. Oma vika silti, mitä on ottanut velkaa enemmän kuin pystyy hoitamaan kaikissa järkevissa skenaarioissa. Työttömyys on YKSI niistä. 

Kuules moralisti. Ymmärrätkö sinä, että jos kaikki eläisivät niin varovaisesti kuin sinä, taloudellinen toimeliaisuus olisi huomattavan matala? Kapitalismi perustuu siihen, että ihmiset uskaltavat haaveilla, yrittää ja hankkia talon kasvattaakseen lapsensa, ja mieluummin ajallaan kuin sitten eläkkeellä. Laina on se keino, jolla tuo tapahtuu, ja jonka ansiosta myös sijoittaja saa rahalleen tuottoa. Ei voi olla tosikaan, että minä vanhana vasemmistolaisena joudun nykyisin populistioikeiston sokaisemille opettamaan perusasioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun minä, minä! Siinäpä vasta argumentti.

Nyt puhutaan luvuista ja tilastoista, ei Sinusta.

Tilastot vain VAHVISTAVAT tämän. Taloustaidottomat joutuvat ulosottoon, ja heitä on yllättävän paljon. työttömyys EI OLE syy siihen että joutuu ulosottoon, vaan OSAAMATTOMUUS KÄYTTÄÄ RAHAA. 

Vierailija
64/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta saadaan 100000 uutta työpaikkaa ja ulosottojen määrä vähenee.

Niinpä! Puuttuu enää 175000. 

Työpaikkoja on, mutta persaukiset ei mene töihin, esim. Työ marjanpoiminnassa ei kelpaa.

Kerrotko mitä marjoja Suomessa poimitaan lokakuusta toukokuuhun?

Vierailija
65/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on ostanut velaksi asunnon minkä nykyarvo on vähemmän kuin jäljellä oleva asuntolaina. Tähän päälle asumiskulut ovat pompanneet taivaisiin ja tuohon kun iskee työttömyys päälle niin tilanne on nopeasti huono. Ja sen lisäksi on vielä kulutusluottoja.

Entä sitten. Oma vika silti, mitä on ottanut velkaa enemmän kuin pystyy hoitamaan kaikissa järkevissa skenaarioissa. Työttömyys on YKSI niistä. 

No onhan se tietynlainen inhimillinen tragedia. Mutta olen kyllä sitä mieltä että nollakorkoaikana maksettiin hirveitä ylihintoja ihan ympäri Suomea.

Yksi tuttu innostui nollakorkoaikana ja osti tontin melko syrjäiseltä paikkakunnalta ja rakensi sinne itselleen viimeisen päälle hienon talon. En ole kysynyt paljonko meni rahaa mutta arvioisin että yli puoli miljoonaa plus puolitoista vuotta ra

Joo nää on ikäviä tarinoita. Ensin ostetaan halpa tontti jostain sivummalta ja rakentaessa iskee suuruudenhulluus että tehdään nyt hieno kun kerran elämässä rakennetaan. Mutta sitten sijainti on sellainen että talon markkina-arvo on heikko.

Vierailija
66/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuules moralisti. Ymmärrätkö sinä, että jos kaikki eläisivät niin varovaisesti kuin sinä, taloudellinen toimeliaisuus olisi huomattavan matala? Kapitalismi perustuu siihen, että ihmiset uskaltavat haaveilla, yrittää ja hankkia talon kasvattaakseen lapsensa, ja mieluummin ajallaan kuin sitten eläkkeellä. Laina on se keino, jolla tuo tapahtuu, ja jonka ansiosta myös sijoittaja saa rah

ai olisi? kumma että minulla on sijoituksia satoja tuhansia euroja, minulla ON uutena ostettu paritalon puolikas Espoossa, minulla ON 2 premium autoa, minulla ON ollut aina lainaa. 

KOSKAAN minulla ei ole ollut velkaa ENEMPÄÄ kuin mihin maksukykyni riittaa, silti velkaa on ollut käytännössä AINA. Parhaimmillaan yli 400 000 velkasaldona. se että ottaa velkaa MAKSUKYKYNSÄ mukaan ei ole "varovaisuutta" vaan JÄRKEVÄÄ TALOUDENHOITOA. 

Vierailija
67/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä järki on poistaa vapaakuukaudet?

No, ompahan sekin suomalaisten ostovoimasta pois. 

Vierailija
68/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pois ostovoimasta. Jos olet ulosotossa, niin vapaakuukaudet vain SIIRTÄÄ sitä ulosoton päättymistä kuukaudella eteenpäin (ja kasvattaa kokonaiskorkotuloja). ostovoimaa ulosotossa olevalla ei ole ensinkään. 

Vierailija
69/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elijah Craig.

Vierailija
70/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pois ostovoimasta. Jos olet ulosotossa, niin vapaakuukaudet vain SIIRTÄÄ sitä ulosoton päättymistä kuukaudella eteenpäin (ja kasvattaa kokonaiskorkotuloja). ostovoimaa ulosotossa olevalla ei ole ensinkään. 

Jaa ainakin itse tehnyt remonttia kesällä, koska vapaakuukaudet.

Vierailija
71/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olet tehnyt remonttia käytännössä VELAKSI.

Vierailija
72/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koemme uudestaan oikeiston järjestämän 90 luvun omaisuuden uusjaon. Siinä pieni- ja keskituloisten omaisuus siirretään varakkaiden porvarissukujen haltuun. Tästä on tulossa tai  tullut jo perinne. Herätkää ihmiset todellisuuteen ja muistakaa tämä äänestysuurnilla.

Vierailija
73/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi tulla vielä monelle vastaan.

Ja täälläkin moni kuvittelee, että oma ala olisi jotenkin varma tai että töitä saa tuosta vaan, mutta totuus voi tulla monelle yllätyksenä. 

Vuosikausia on suomalaisille hoettu, että asunnot ovat turvallisia ja hyviä sijoituksia. 

Vaan ei ole enää, paitsi tietysti metropolialuilla. Tiedän henkilön, jolta pääsi itku, kun kiinteistönvälittäjä arvioi hänen erittäin hyväkuntoisen, noin 40 vuoden ikäisen omakotitalonsa arvoksi vain 19 000 €, koska hän asuu muuttotappioalueella.

Vierailija
74/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tarvitaan kipeästi neuvontaa kuinka ansaita pimeästi ja kuinka piilottaa omaisuus ennen ulosoton alkamista. Näihin on varmasti keinot ja konstit kunhan ne jaettaisiin kansalaisille. Yritykset pääsevät usein pakoon velkoja tekemällä konkurssin ja jos ovat viisaasti hoitaneet asiansa niin omaisuuskin on suojassa. Nyt sitä tietotaitoa pitäisi jakaa kansalle.

Vierailija
75/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olet tehnyt remonttia käytännössä VELAKSI.

Ihan itse hankitulla eläkkeellä, kiitos.

Ulosotossa 13 vuotta, lyhennykset menee pelkkiin korkoihin.

Suosittelen muille omaisuuden hävitystä ja häipynistä.

Itse kuvittelin et kannattaa maksaa velat loppuun, aauntolaina ym

Vierailija
76/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa pitää omaisuutta niin on varaa maksaa velat ja ei voi olettaa, että joku maksaa elämisen. 

Vierailija
77/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riikka Purra puhuu erittäin järkeviä.

Vierailija
78/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti suuri osa noista on palstan inseleitä

Toivottavasti ovat naisia, jotta panevat vain jänniksiä.

Vierailija
79/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on varaa pitää omaisuutta niin on varaa maksaa velat ja ei voi olettaa, että joku maksaa elämisen. 

Kyllä ulosotossa olevat velkoja lyhentää mut lyhennys menee korkoon.

Maksetaan korkoa koron päälle & ulosoton provikka.

Vierailija
80/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkeät petokset, esim pikavipit joista ei ole maksettu takas ensimmäistäkään maksuerää pitäisi myös oikeudessa tuomita petoksina. Tai puhelimet jotka osamaksulla ostettu ja myyty netissä alennetulla hinnalla ja jätetty osarit pystyyn. Petos.

Voisi ainakin vähän hillitä velkaantumista

Pikavippejä ei nyt periaatteestakaan kannata maksaa takaisin vaan mun puolesta kuka tahansa saa petoksen tehdä tuolla. Maailman pskin laina ylisuurella korolla joka joutaisi kieltää kokonaan.

Osispuhelimet asia erikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi