Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ex-tupakoijat

Vierailija
15.09.2025 |

Lopetin tupakoinnin reilu 4 vuotta sitten, ilman mitään korvaavia nikotiinin lähteitä. Lopettamisen jälkeen minua alkoi kiusaamaan vatsavaivat. Vatsa on usein löysällä, ja nykyisin joudun syömisen jälkeen odottamaan 2 tuntia ennenkuin lähden liikkeelle (siis esim vaikka töihin), sillä muuten n. 5-10 min päästä täytyy päästä vessaan ripuloimaan.

Lopettamisen jälkeen myös allergiani ovat lisääntyneet, ja olen alkanut saamaan niin hirveitä krapuloita jo vähäisestä alkoholin kulutuksesta etten viitsi ottaa enää ollenkaan. Lopettamisen jälkeen olen myös ollut jotenkin vetämätön.

Onko muilla ex-tupakoivilla ollut vastaavaa? Tupakka varmaankin stimuloi jotenkin aineenvaihduntaa, ja mietin tietäisikö joku miten samaa vaikutusta saisi aikaan jollain terveellisellä vaihtoehdolla? Tupakkaa ei ole ikävä, mutta toimivaa kroppaa.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo vaivat voivat liittyä ihan ikään ja ylipainoon tai sitten sinulle on tullut joku sairaus.

Vierailija
2/7 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo vaivat voivat liittyä ihan ikään ja ylipainoon tai sitten sinulle on tullut joku sairaus.

Olen miettinyt, että onko tupakointi mahdollisesti piilotellut jotain sairautta. Ylipainoa minulla paljoa ole, enkä niin vanha ole, että se väsyttäisi. Ainakin muut ikäiseni ovat virkeitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei johdu röökin lopettamisesta. Käy lääkärissä.

Vierailija
4/7 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoinnin lopettaminen muuttaa aineenvaihduntaa rajustikin mutta ei se sentään neljää vuotta kestä.  Mene lääkäriin äläkä aloita uudelleen tupakointia.

Vierailija
5/7 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei johdu röökin lopettamisesta. Käy lääkärissä.

Olen lääkärissäkin käynyt saamatta mitään sen kummempaa apua. Täytyy varmaan yksityiselle säästää rahat. 

Vierailija
6/7 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakka vaikuttaa suolistoon ja on hyvä hoito suolistosairauteen. 

Lääkäritkin tämän tietävät, mutta eivät tietenkään voi sitä suositella.

Se ei tietenkään tarkoita ketjupolttamista, vaan 1-2 savuketta päivässä.

Vierailija
7/7 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsavaivat liittyvät tupakoinnin lopettamiseen, mutta menevät usein ohi, mutta saattavat kestää pitkänkin ajan, aineenvaihdunta ei toimi normaalisti. 

Tupakassa on yksi hyöty tekijä, jos on taipumusta vatsaongelmiin, tupakointi helpottaa oireita, jopa hoitaa niitä.

Kannattaa mennä lääkärin juttusille.