Kaverin huonot pöytätavat
Nuoruudenkaverini vuosien takaa pistäytyi meillä pääsiäisenä yllätysvierailulla. Oli kiva tavata jne. mutta yhtä asiaa hämmästyin. Kun kävimme syömään, katoin pöydän ja pistin servetit jne. Kaverini ihmetteli, että syödäänkö me aina näin hienosti. He kuulemma ruokailevat telkkarin äärellä tai milloin missäkin sattuvat olemaan(perheen lapset ovat joteini-iässä ) . Otin nämä puheet ensin vitsiniä, mutta kun rupesimme syömään, kaveri vieraana otti ensin ja rupesi saman tien popsimaan haarukalla ruokaa suuhunsa odottamatta, että me ehdimme ottaa ruokaa. Meillä myös isot lapset käyttävät haarukkaa ja veistä syödessään (mies tosin syö usein pelkällä haarukkalla, ettei sen puoleen) ja kaikki odottavat, että kaikki ovat saaneet ruokaa ennen kuin alkavat syödä, eikä pöydästä nousta ennen kuin kaikki ovat syöneet tai ennen kuin on kysytty lupa (siis lapset kysyvät...)
Ovatko tälläiset mielestäni täysin normaalit, hyvät pöytätavat oikesti harvinaisia vai onko kaverini moukka? Tosin eipä ole muiden kavereiden kanssa moisia törmäyksiä sattunut. Minusta on oikeastaan yksi lysti, miten ihmiset kotonaan syövät, mutta kylässä pitää mielestäni noudattaa isäntäperheen pöytätapoja. Vai mitä olette mieltä?
Minkälaiset ruokatavat teidän perheessä on? Ja miksi?
Kommentit (40)
Kyllä mullakin olis ruokahalu mennyt, ja en toiste huolis tollaista sikaa ruokapöytääni!
Hyi puistatus!!
Nostan tämän vanhan ketjun, koska vappuvieraan pöytätavat ärsyttivät. Aloitti syömisen ennen kuin muut saivat ruokaa (kaikkia lajejs) lautaselleen, puhui ruoka suussa, lappoi haarukalla. Huh. Olin kuitenkin nähnyt ruokien eteen vaivaa ja kattanut kauniisti.
Vierailija kirjoitti:
Nostan tämän vanhan ketjun, koska vappuvieraan pöytätavat ärsyttivät. Aloitti syömisen ennen kuin muut saivat ruokaa (kaikkia lajejs) lautaselleen, puhui ruoka suussa, lappoi haarukalla. Huh. Olin kuitenkin nähnyt ruokien eteen vaivaa ja kattanut kauniisti.
Mitä ruokaa olit tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Mä myös luulin että kyse on jostain kauheesta sikailusta, maiskuttaa, röyhtäilee yms.
Mulle ei tulis mieleenkään kirjoittaa kaverista tollaista, ei toi nyt niin paha moka ole. Ja jos se on sun hyvä kaveri, niin kyllä sä olisit voinut sitten vaikka ystävällisesti huomauttaa tavoistanne. Tuskin kaverisi nyt idiootti on, ja osaa kaverisi sitten seuraavalla kerralla teillä syödessään käyttäytyä vaatimallasi tavalla? Tosin itse mä en olisi edes huomauttanut, ehkä vain ihmetellyt yksikseni hetken aikaa ja unohtanut sen.[/quote
Aika vaikea ruoka suussa puhumista ja hotkimista on olla huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Lämpimän ruuan saa aloittaa, ja kipaisepa rapakon taakse niin ne nauraa sulle kun yrität sitä tarpeetonta veistä pyöritellä mukana kun voisi syödä pelkällä haarukallakin.
Kaikesta ihmiset tekee ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on kohteliasta ruoan laittajaa kohtaan odottaa, että kaikki ovat saaneet ruoan lautaselleen ja aloittaa vasta sitten. Meillä ennen aloitusta nostetaan aina malja ja toivotetaan hyvää ruokahalua.
Samoin meillä. Mielestäni hyvät pöytätavat kuuluvat normaaliin hyvään käytökseen ja huomaavaisuuteen muita kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämpimän ruuan saa aloittaa, ja kipaisepa rapakon taakse niin ne nauraa sulle kun yrität sitä tarpeetonta veistä pyöritellä mukana kun voisi syödä pelkällä haarukallakin.
Höpö löpö. Jos ruokailijoita on kuusi tai vähemmän, kaikki odottavat, että kaikki ovat saaneet ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö löpö. Jos ruokailijoita on kuusi tai vähemmän, kaikki odottavat, että kaikki ovat saaneet ruokaa.
Laminoi ja laita seinälle niin vieraat tietää. Jännä miten jotkut suuntaa voimavaransa mieluummin vieraiden paheksumiseen kuin yhdessä viihtymiseen.
Oikeasti hyväkäytöksisen tunnistaa mm. siitä, että hän tekee kaikkensa ettei huonompikäytöksinen nolostu. Esim. jos huomaa että toinen ei osaa/tiedä pöytätapoja, ei ala nyrpistelemään ja nolaamaan vierastaan vaan löysää omastakin etiketistään jotta vieraalla olisi miellyttävä olla. Eihän sillä periaattessa ole mitään merkitystä, onko joku jo laittanut haarukallisen ruokaa suuhunsa kun viimeinen vasta ottaa. Sillä taas on, jos vieras kokee itsensä typeräksi ja olonsa surkeaksi. Tällaisessa tilanteessa saattaisin esim. jättää alkumaljan väliin, ajattelisin ettei se muutenkaan luultavasti kuulu vieraan tapoihin. Kohottaisin maljan sitten myöhemmin. Tärkeintä olisi kuitenkin ettei vieraalle tule sellainen olo, että aloitti liian aikaisin.
Mikä tässä on olevinaan niin vaikeeta:
Isäntä ja emäntä näkevät vaivaa, siivoavat, suunnittelevat menun, käyvät kaupassa, valmistavat ruuat. Vieraat istuvat valmiiseen pöytään, ottavat ruokaa, kohotetaan malja, toivotetaan hyvää ruokahalua ja aletaan syömään. Käytetään veistä ja haarukkaa sekä tarvittaessa lusikkaa. Kaikki istuvat pöydässä aterian loppuun asti. Hyvä ruoka, hyvä mieli.
Lämpimän ruuan syömisen saa aloittaa heti, ei tarvitse odotella että kaikilla on ruoka edessä.
Ei siis ole huonotapaista.
Olet nipo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laminoi ja laita seinälle niin vieraat tietää. Jännä miten jotkut suuntaa voimavaransa mieluummin vieraiden paheksumiseen kuin yhdessä viihtymiseen.
No ketjun nostaja varmaan oli nähnyt vaivaa vieraiden viihtymisen eteen, ja sitten joku porsastelija ei vaivaudu kunnioittamaan hyviä tapoja, eli itse asiassa vieras oli tässä se, joka paheksui toisten kauniita pöytätapoja.
Minä kyllä jaksan ihmetellä, miten aikuiset eivät osaa alkeellisiakaan tapoja. En tietenkään nolaa vieraitani, eikä varmaan ketjun muinainen aloittaja tai nostajakaan näin tehnyt. Yksillä syntymäpäivillä esim. eräs vieraista nousi pöydästä tupakalle, kun oli itse syönyt, vaikka muilla oli vielä ruokailu kesken. Moukka.
Meillä kesäjuhlat ystäville jo monena vuonna. Tänä kesänä eräs vakiovierasamme uusi seurustelukumppani yllätti huonoilla pöytätavoillaan. Eikä itse tajunnut mitään... En tajua, miten ihminen on selvinnyt puoliväliin neljääkymmentä tietämättä normijuhlamenoista. Hämmentävää ja noloa.
Tässä taas nähdään mikä av:n taso on. Suurin osa kommentoijista otti nokkiinsa tai arvosteli ap:ta.
Näissä perheissä ilmeisimmin voisi lautaselta syödä ihan naamallaan, mihin niitä ruokailuvälineitä tarvitaan! Tai koko porukka käsin suoraan padasta.
No, mistäs niitä käytöstapoja tietäisi kun ei ole kukaan opettanut. Eikä ole edellistäkään sukupolvea tai sitä edellistä. Eikä ole haluakaan oppia, vaan mieluiten leimataan hyvin käyttäytyvät oudoiksi.
Onneksi kaikki eivät vielä nykyäänkään elele kuin siat pellossa, vaan osalle ihmisiä hyvät tavat ovat ihan arkipäivää.
Vierailija kirjoitti:
Lämpimän ruuan syömisen saa aloittaa heti, ei tarvitse odotella että kaikilla on ruoka edessä.
Ei siis ole huonotapaista.
Olet nipo.
Pieni seurue aloittaa lämpimän ruoan yhtä aikaa, suuressa seurueessa lämpimän ruoan saa aloittaa, kun vierustovereilla on ruoka edessään. Näin sanoo etiketti.
Vierailija kirjoitti:
Pöydästä voi poistua kun on syönyt. Todellakin haluan että poistuvat kun ovat syöneet:) (meillä 4 alle kouluikästä:)
niin että kylläpä olette tarkkoja.
Mä alkuun luulin että kirjotat jotakin röyhtäsemisestä tai piereskelemisestä pöydässä...
Meilläkin aikoinaan 4 lasta poistuivat ripeästi pöydästä ruokailtuaan ja peräjälkeen vessaan :D
Mielestäni teillä ap on tosi hyvät pöytätavat 😊👍
Meillä normaalisti katetaan astiat, sitten kutsutaan kaikki syömään ja kaikki saa itse annostella ruokaa. Kun kaikki istuu pöydässä tehään ruuan siunaus ja sitten sanotaan hyvää ruokahalua kaikille 😊
Rento ja rauhallinen tunnelma on tärkeintä.
Mutta minua ei haittaa jos vieraat hakisi itse ruokaa ja alkaisi heti syömään, jos on kova nälkä tai omat totutut tavat, asia on ok.
Tähän väliin kysymys:
Onko teistä ok hörppiä loput keittoliemet suoraan syvältä lautaselta?
Tein niin aina lapsena ja nykyäänkin kotona, lusikalla on hidasta nauttia liemi. Tyhmä kysymys, mietin vaan olisiko noloa esim ravintolassa tai työpaikalla tehdä näin. Tähän mennessä en ole kehdannut 😅😂
Jotain voit päätellä siitä, että minun omassa kodissani ei moista ole noudatettu.
Kuten sanottu: mummo oli melkoinen diktaattori ruokapöydässä. Minä en ole ;-)