Kaverin huonot pöytätavat
Nuoruudenkaverini vuosien takaa pistäytyi meillä pääsiäisenä yllätysvierailulla. Oli kiva tavata jne. mutta yhtä asiaa hämmästyin. Kun kävimme syömään, katoin pöydän ja pistin servetit jne. Kaverini ihmetteli, että syödäänkö me aina näin hienosti. He kuulemma ruokailevat telkkarin äärellä tai milloin missäkin sattuvat olemaan(perheen lapset ovat joteini-iässä ) . Otin nämä puheet ensin vitsiniä, mutta kun rupesimme syömään, kaveri vieraana otti ensin ja rupesi saman tien popsimaan haarukalla ruokaa suuhunsa odottamatta, että me ehdimme ottaa ruokaa. Meillä myös isot lapset käyttävät haarukkaa ja veistä syödessään (mies tosin syö usein pelkällä haarukkalla, ettei sen puoleen) ja kaikki odottavat, että kaikki ovat saaneet ruokaa ennen kuin alkavat syödä, eikä pöydästä nousta ennen kuin kaikki ovat syöneet tai ennen kuin on kysytty lupa (siis lapset kysyvät...)
Ovatko tälläiset mielestäni täysin normaalit, hyvät pöytätavat oikesti harvinaisia vai onko kaverini moukka? Tosin eipä ole muiden kavereiden kanssa moisia törmäyksiä sattunut. Minusta on oikeastaan yksi lysti, miten ihmiset kotonaan syövät, mutta kylässä pitää mielestäni noudattaa isäntäperheen pöytätapoja. Vai mitä olette mieltä?
Minkälaiset ruokatavat teidän perheessä on? Ja miksi?
Kommentit (40)
Pöydästä voi poistua kun on syönyt. Todellakin haluan että poistuvat kun ovat syöneet:) (meillä 4 alle kouluikästä:)
niin että kylläpä olette tarkkoja.
Mä alkuun luulin että kirjotat jotakin röyhtäsemisestä tai piereskelemisestä pöydässä...
jonka jälkeen isoukki murtaa leivän ja jakaa siitä palaset kaikille. Sen jälkeen istuudutaan ja jokainen kertoo mistä asiasta on kiitollinen. Sen jälkeen kohotamme alkumaljat ja toivotamme hyvää ruokahalua.
Syömään voi alkaa kun:
odotetaan, että emäntä on saanut ruokaa lautaselleen TAI
aloitetaan emännän tai emännän kehotuksesta TAI
aloitetaan, kun kummallakin puolella istuvalla on lämmin ruoka lautasella.
" aloitetaan emännän tai emännän kehotuksesta" , tietenkin isännän tai emännän kehoituksesta. Kopioin eräältä sivulta tuon ;)
Mutta kultaseni, ap mielestäni odotti että hänen kotonaan käyttäydytään etiketin mukaan? Siksi laitoin tuon.
t: 8
että otti ruokaa ensin ja rupesi heti syömään.
Mustakin lämpimän ruuan saa alottaa heti, itse tosin olisin ottanut ruokaa vasta kun joku olisi minulle sanonut, että ota ole hyvä. Mäkin ajattelin, että joku istui suunnilleen jalat pöydillä ja röyhtäili ja sanoi että ruoka on pahaa jne.
Meillä ei syödä edes läheskään aina samaan aikaan, minä syön missä sattuu harvemmin ruokapöydässä. Lapset tosin syövät lämpimän ruuan pöydässä koska ovat alle kouluikäisiä. Minkä takia nipottaa turhasta?
vaikka vanhana ystävänä/ kaverina menen kylään....
noudatan hyviä tapoja. olenhan samalla hyvänä esimerkkinä perheen lapsille.
tämä pieni ketju taas todisti sen, että kun ei kotona vaivauduta lapsia opettamaan...
ja tarkkaillaan kuinka se käyttäytyy-Ja tää on ihan taivahan tosi et mul on sylissä pöydän alla pieni vihko mihin vaivihkaa kirjotan tärkeimmät mokat vieraalta ja sit heti kun vieras älyää häipyä,niin ryntään tänne päivittelemään .. Toki,sitä ennen oon muistanut kiillottaa oman sädekehäni
Ja tottakai vieras ottaa ruokaa ensimmäisenä, eikä emäntä. En tiedä mikä on etiketti, mutta näin meillä.
Mä myös luulin että kyse on jostain kauheesta sikailusta, maiskuttaa, röyhtäilee yms.
Mulle ei tulis mieleenkään kirjoittaa kaverista tollaista, ei toi nyt niin paha moka ole. Ja jos se on sun hyvä kaveri, niin kyllä sä olisit voinut sitten vaikka ystävällisesti huomauttaa tavoistanne. Tuskin kaverisi nyt idiootti on, ja osaa kaverisi sitten seuraavalla kerralla teillä syödessään käyttäytyä vaatimallasi tavalla? Tosin itse mä en olisi edes huomauttanut, ehkä vain ihmetellyt yksikseni hetken aikaa ja unohtanut sen.
Mun mielestä on kohteliasta ruoan laittajaa kohtaan odottaa, että kaikki ovat saaneet ruoan lautaselleen ja aloittaa vasta sitten. Meillä ennen aloitusta nostetaan aina malja ja toivotetaan hyvää ruokahalua.
Kun sanoit että jokainen voi tehdä kotona miten lystää mutta isäntäperheessä toimitaan heidän tavallaan. Mistä tietää teidän tavat?
mä en edes itse haluis syödä tollasen kaverin luona.. jos kyse oli siis samanikäisen kaverin luona syömisestä... Ehkäpä kaveri ei tiennyt että susta on vanhemmiten tullut nipo.. eri asia ehkä jos joku olisi kutsunut ihan luokseen syömään tai vanhempia ihmisiä olisi myös pöydässä.. itse kyllä syön aina haarukalla ja veitsellä ja odotan että muut istuvat pöytään, mutta en ota nokkiini jos joku kaveri ei niin meillä ollessaan tee.. olin anopilla yx päivä syömässä ja oli kattanut vaan haarukan kun pyysin veistä niin totesi leikillään, että no tossa hienohelmalle veitsi...
oli se, että sivistynyttä käytöstä ja hyviä käytöstapoja on ennen kaikkea se, ettei arvostele muita.
Mummon opettavaisiin tarinoihin lapsille kuului klassikkotarina (= urbaanilegenda tms) kutsuista, joilla solmien huuhtelumaljaan törmäämätön vieras joi maljasta. Mitä teki emäntä? Siemaisi omastaan, jottei vieras turhaan nolostuisi.
Tosin sitten suvun sisällä mummo oli kyllä melkoinen diktaattori pöydässä. (Ts. heillä syötiin mm ruokasalissa, keittössä vain aamupala ja iltapala ja sekin pitkän isoisän kanssa käydyn periaatekeskustelun jälkeen --pohtivat nääs onko se nyt ihan kuitenkaan sopivaa sentään, syödä nyt keittiössä.)
Meillä (= omassa perheessäni) eivät ruokatavat todellakaan ole mummolan tasoa. Ihan alkajaisiksi meillä ei edes ole ruokasalia ;), hopeat ja kristalltikin puuttuvat, lautasliinat ovat paperisia eikä niitä edes ole joka aterialla jne. Lapsetkin saavat puhua ruokapöydässä, minun lapsuudessani istuttiin suu supussa ja vastattiin vain, jos kysyttiin.
Mutta sitten toisaalta kyllä meilläkin odotellaan, että pöydän ääressä istujilla on ruoka edessään ja lapset kysyvät saako nousta (isommat eivät saa, joten eivät kysy, pienimmät saavat).
Vaan eipä meillä ole tapana vieraiden käytöstapoja kytätä.
Ruokapöydässä ei kiirehditä eikä hosuta, jokainen odottaa vuoroaan ja odotetaan useimmiten, että kaikki ovat ottaneet ruokaa ennen kuin aletaan syödä. Aamupalalla jokainen syö omaan tahtiinsa. Pöydästä noustaan kun kaikki ovat syöneet ja astiat korjataan yhdessä. Jos jollain on kiire harrastukseen tms. niin silloin saa toki nousta aikaisemminkin.