Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kirpputorien aika jo ohi...?

Vierailija
14.09.2025 |

Pitkästä aikaa vein tavaraa kaupungin isoimmalle ja vilkkaimmalle itsepalvelukirppikselle. Valitsin ainoastaan parhaat mahdolliset, näyttävimmät tavarat ja hinnoittelin ne alakanttiin verrattuna kirpputorin yleiseen hintatasoon. Mitään kulunutta, krääsää tai liian tylsää en vienyt, koska ajattelin, että ne laskevat myyntipaikan "profiilia", ja ihmiset kävelevät sellaisten paikkojen ohi.

(Koska oletus tulee tietysti olemaan, että myytävät tavarani ovat rämää ja ylihinnoiteltua, esimerkkejä: uudenveroinen Ralph Laurenin pusero, 3 e. Käyttämätön Vans huppari, 4 e. Lohikäärmeen muotoiset kirjatuet, 5 e. Marimekon Unikko-mukit 5 e/kpl sentään meni kaupaksi. No en nyt tässä rupea listaamaan kaikkea, mutta pointtini on, että myynnissä ei ollut mitään "kauhtunut henkkamaukan neuletakki kympillä, rikkinäinen muki ja pussillinen pullonkorkkeja" kuten kirpputoriketjuissa aina väitetään.)

Olipa noloa, kun viikossa paikkavuokran päälle jäi vain 8 euroa. En minä nyt mitään palstan legendaarisia "sain viikossa 400 euroa" odottanut, mutta muutaman kympin edes? Muutama vuosi sitten kirppikseltä jäi käteen aina alussa 100 e/viikossa. Ja tällä kertaa minulla oli paljon parempaa tavaraa, joten olin aika hämmentynyt.

Onko tämä vain minun huonoa tuuriani, vai onko kirppiksillä oikeasti tapahtunut jotain? Ihmisvilinää siellä kyllä on aina kun siellä käyn, ja kuten sanoin, muiden myyntipaikkojen hinnat ovat paljon korkeammalla.

Kommentit (190)

Vierailija
141/190 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palsta öainaa viestit epätäydellisinä, joten tässä yksi saamani vastaus:

"Onko joku sitten vaatinut juuri sinua ostamaan ap:n tuotteita...? Tehtiinkö tämä ketju juuri sinusta? En ymmärrä."

Aloituksessa ihmetellään miksi kauppa kirpputorilla ei käy. Minä kerroin omat syyni sille miksi ap:n tuotteet jäävät ainakin minulta ostamatta, niiden hinnasta riippumatta. Ostaisitko sinä ap:n mainitsemat tuotteet, jos et niin mikä on sinun perustelusi ostamatta jättämiselle?

Vierailija
142/190 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdesti olen myynyt kirpputorilla tavaraa ja koen työlääksi sen, että pöytää täytyy käydä järjestelemässä päivittäin. Olen jo monta vuotta myynyt tavaraa Huutonetissä sekä Torissa. Torissa saan myytyä paljon enemmän kuin Huutonetissä. Se on helppoa kun ei tarvitse pöytää järjestellä eikä maksaa pöytävuokria kun voi kotoa käsin pyörittää omaa kirpputoria.

Anna se pöytä olla. Järjestelee mielummin pöydän päällä olevia tavaroita. Vai että kirpputorin pyörittäminen vielä... Pää menee pyörälle. (Eli pää menee polkupyörään)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/190 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään saat tavaraa uutena ihan eri tavalla kuin joskus takavuosina. Kaikki maailman krääsä on muutaman klikkauksen takana ja tulee uutena paketissa mihin hyvänsä kairalle keskelle ei mitään. Kodintarvikkeet ym. saat Ikeasta uutena muutamalla eurolla. Samoin kaikella tavaralla on nykyään hinta, jonka tietävät aivan kaikki, koska voit kirpparilla hakea puhelimella melkein minkä tahansa tavaran arvon hetkessä. Samasta syystä myyjät tietävät tasan tarkkaan, mitä mikäkin maksaa ja tämän vuoksi löytöjä on enää melkein mahdotonta tehdä.

Vierailija
144/190 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myyn nykyään netissä V:llä alkavalla sivustolla, koska:

-Kirppareilla osa tavaroista katosi (=ehkä varastettiin, ehkä eksyi toisiin pöytiin) ja isolla kipparille on MAHDOTONTA koluta joka pöytä ja rekki läpi lähtiessä 'löytyykö omia' vs. V:ssä kaikki on kotona, ei katoa.

- Kirppareilta tavarat pitää tuoda takaisin kotiin (siis ne mitkä ei mene kaupaksi) ja voi olla ties mitä 'tahroja' ilmestynyt, rypyssä, jne. =se vaiva että saa taas jonkun 1-2e vaatteen "myyntikuntoon", vs. V:ssä tavara pysyy siistinä ja myyntikunnossa, säilytän omissa laatikoissa myynnissä olevia.

-"Merkkivaatteista" saa paremman hinnan, eikä tule hävikkiä (=varasteta)

-Kaikki rahat jää itselle, vaikka myisi vain muutaman kerran/kk pari  euron jutun, se on 100% varmasti 'kotiin päin' =ei stressiä saako edes pöytävuokraa.

-Ei tarvitse siivoilla pöytää, kerran kun laittaa myytävät kotona 'valmiiksi' ja kuvat, siinä odottavat ostajaa 'itsekseen'.

-Huomasin myös, että tietyistä jutuista sai paremman hinnan =ei myyneet tavallisella kipparilla esim. 3e hinnalla, netissä meni heti 6e hinnalla.

Vierailija
145/190 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin alkuviikosta katselemassa taaperolle vaatteita kirpparilta. Yksi pöytä pursusi tavaraa ja kun pääsin tarkastelemaan lähemmin tarjontaa, syykin selvisi: kauhtuneista Monian vaatteistakin pyydettiin ihan poskettomia hintoja. Kaikki ne pöydät, joissa myytiin järkevään hintaan, olivat huomattavasti tyhjemmät. Sori ap, ei liittynyt sinun tapaukseesi, oli vain yleinen kommentti. 

Vierailija
146/190 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon hyvin, hyvin pitkään myynyt kirppiksillä, jatkuvasti.

Nytkin on ollut 1,5 v samassa paikassa pöytä ja pöytiä. Myytävä tulee muualta, esim naapurini asunto oli käytännössä täynnä. Alakerrassa 2 huinetta oli niin täynnä, ettei näkynyt lattiaa, eikä oikein seiniäkään. 

Tällä hetkellä kollegani tyhjentää omakotitaloaan. Oon saanut sieltä ehkä n 10 autollista ja vieläkään ei olr valmista. Vien tavarat kirppikselle, jolla on oma asiakaskuntansa. Omistaja itse laittaa viestejä mitä on tullut myyntiin. Heillä on aina joku ilmainen harjoittelija ja näitä ei inttiin menijä.

Ennen pystyi saadaan 200 e banaanilaatikollisesta, nyt 20 e on hyvä hinta. Tavaran taso on kuitenkin pysynyt samana.

Kymmeniä huusholleja on tyhjennetty, pelkästään kuolinpesiä yli 10. Valtaosa näistäolisi mennyt kaatopaikalle, el

Tää on ihan sekavaa settiä. 

Vierailija
147/190 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palsta öainaa viestit epätäydellisinä, joten tässä yksi saamani vastaus:

"Onko joku sitten vaatinut juuri sinua ostamaan ap:n tuotteita...? Tehtiinkö tämä ketju juuri sinusta? En ymmärrä."

Aloituksessa ihmetellään miksi kauppa kirpputorilla ei käy. Minä kerroin omat syyni sille miksi ap:n tuotteet jäävät ainakin minulta ostamatta, niiden hinnasta riippumatta. Ostaisitko sinä ap:n mainitsemat tuotteet, jos et niin mikä on sinun perustelusi ostamatta jättämiselle?

No en ostaisi. Mutta ketju taisi olla kuitenkin yleistä keskustelua siitä, käykö kirpputorilla nykyään kauppa vai ei. Ei kai sellaisessa keskustelussa kauheasti järkeä ole, jossa jokainen tulee erikseen ilmoittamaan "minä en ainakaan ostaisi mariskoolia" ja "minä en osta lastenvaatteita, koska minulla ei ole lapsia"? Kiitos tiedosta? Minäkään en osta korkokenkiä koossa 39 enkä Satu Rämön kirjoja.

Mutta jokainen kommentoi mitä haluaa, ei siinä mitään.

Vierailija
148/190 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että oli vain huono tuuri sinulla, tai huono kirppis syynä. Kiertelen paljon kirpputoreja, käyn eri kaupungeissakin joskus vain sen takia, ja vaikka olisi kaksi kirppistä vieri vieressä niin saatan skipata sen toisen kokonaan jos tiedän että siellä aiemminkin oli aivan kamalaa roskaa tai monta pöytää täynnä uutta tavaraa, siis jotain feikki labubu avaimenperiä, sellaista krääsää suoraan jostain kiinan tehtaalta, tai jos kyseinen kirppis on lähes pääosin vain lasten tavaroita. 

Itsellä on mennyt ihan hyvin kaupaksi kaikenlainen laidasta laitaan (pöytä muutaman viikon 1-3 vuoden välein), enkä ole huomannut että satunnaiset nappikokoelmapurkit tai muu "huonompi" tavara karkottaisi ostajia jos pääosin on hyväkuntoista ja kiinnostavaa tavaraa (ei perus henkkamaukkaa) ja ne hyvin näkyvillä. Eikä tunge vaaterekkiä niin täyteen että vaatteita ei helposti pysty siitä vilkaista. Laitan kaiken myös aika halvalla eli perus t-paidat heti ekasta päivästä lähtien 0,5€, ehjät farkut (ei mitään muovikamaa vaan oikeat _farkut_) 3-8€, jotkut kerran käytetyt Hell Bunnyn mekot vähän kalliimmalla mutta silti joku -70% alkuperäisestä hinnasta. Pointtina ei ole rahanteko vaan toive että joku tekisi just itselleen mahtavan löydön pöydästäni ja mä saan kaappeja tyhjennettyä.

Ainiin ja btw, jos huomaan hintalapussa esim. "nahkatakki" ja takki on muovia, tai "villapaita" eikä löydy prosenttiakaan villaa, niin skippaan koko pöydän.

Vierailija
149/190 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla. Pitäisi myydä tuotteet halvemmalla. Ovat nykyään liian kalliita. Kaupasta saa yhtä halvalla uuden tuotteen.

Ulkomailta saa uuden tuotteen vielä halvemmalla kuin Suomesta

Vierailija
150/190 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiertelen kirppiksiä paljon. Käyn kaikki pöydät läpi, olipa niissä krääsää tai ei. Tietenkään en kolua esim. pöytiä, missä on vain lastenvaatteita, koska en sellaisia tarvitse. Kirppikset eivät ole mitään hienoston ostopaikkoja ja kiinnostusta herättää pöydät, joissa on paljon erilaista tavaraa. Itse ohittaisin luultavasti aloittajan pöydän, koska olettaisin tuotteiden olevan a) kalliita b) epäkiinnostavia. 

Tämä on mielenkiintoinen näkökulma, sillä yleensä tällä palstalla lukee ihan päinvastaista. Ihmiset kertovat ohittavansa "krääsäpaikat" ja sellaiset, missä on näkyvillä jotain vähänkin nuhjuista tai rikkinäistä.

Minulla ei siis ole mikään "hienostomyyntipaikka" millään tavalla, tavarat eivät ole mitään Chanelia vaan ihan tavallisia merkkejä. Osa tavaroista vähän erikoisia ja huomiotaherättäviä, kuten ne kivestä kaiverretut lohikä

Kivestä kaiverretut lohikäärmekirjatuet kuulostaa kyllä tosi krääsältä minusta... Sano vielä, että sinulla oli myynnissä myös todella hienot puiset naamari seinäkoristeet?

Vierailija
151/190 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla ainakin löytyy hyviä kirppiksiä ja väkeä käy. Tilat on siistejä ja pöydissä vaihtuu pääasiassa viikottain myyjät. Hyvä, siisti ja ehjä tavara ja vaate löytää kohtuuhinnalla useasti ostajan. Kirppispaikkojen hinnat on toki korkeita, mutta sillä saat itsellesi liiketilan valoisista, hoidetuista sisätiloista myyntiä varten viikoksi. Oon itse onnistunut myymään eri tyyppistä tavaraa ja vaatetta pois ja saanut ihan kivasti voittoa. Työlästä se on valmistautumisineen, mutta kannattaa yrittää hyödyntää tuo aika ja jakaa vaikka vanhemman/ystävän kanssa paikkaa/tavaraa ja pitää oma paikka selkeänä ja siistinä. Ostavia asiakkaita käy paljon ja eri hintaisille tuotteille löytyy ostajia, kun ne sopivat kauteen. Pääkaupunkiseudulla asuu paljon erilaista väkeä ja markkina on hyvä, kun kirppis hyvin hoidettu. 

Vierailija
152/190 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä on kirppuja luteita täitä. Seassa lapsia pellavapäitä.

Ötököiden pelko ei kuitenkaan selitä sitä, miksi siellä kirppiksella pyörii valtavasti ihmisiä. Mitään asiakaskatoa ei tunnu olevan. Ehkä tavarasta on vain niin paljon ylitarjontaa, että kirppiksellä pyöritään ostamatta mitään? Tavaralle tulee vähän kuin sokeaksi.

Tai sitten ne hinnat vaan ovat liian korkeita. Kyllä muistan itsekin lähteneen tyhjin käsin, koska kiinnostavat tavarat ovat olleet sitä hintaluokkaa, että mieluummin olen sitten käynyt ostamassa uutena.

En ole ap, mutta omalla lähikirpparilla pöytävuokra taisi olla 35 euroa ja taitavat ottaa osuuden myynnistäkin. Ihan hirveästi pitäisi saada myytyä euron tavaraa, jotta mitään jäisi käteen. Vai

Jos on vilkas kirppari niin aivan hyvin voi mennä ja meneekin viikossa useampi sata tavaraa. Pidin viime vuonna viikon verran kirpparipöytää ja sain pöytävuokran jälkeen käteen lähes 400 euroa, vaikka myytävä tavara oli enimmäkseen euron tai kahden euron luokkaa. Oman kokemuksen perusteella vinkit mitä antaisin muille: ehdottomasti vain siistiä tavaraa. Ei mullanjämiä kukkaruukussa, kahvitahraista pokkaria tai virttyneitä vaatteita. Kengistä kannattaa putsata hiekat ym. Kerro asiakkaille mitä sinulla on myynnissä eli laita hyllyille maltillisesti lappuja jos ne on sallittu: Lastenvaatteita koossa 120-140, books in English, naistenlehtiä 70-luvulta jne. Käy järjestelemässä pöytää ja tuomassa tuoretta tavaraa monta kertaa viikon aikana.

Vierailija
153/190 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä on tupajumi yhdyskunta. Kaikki kuin pahinta painajaisunta.

Tupajumi asustaa vain vanhoissa täyspuisissa huonekaluissa, jotka ovat säilytetty mm. huonosti lämmitetyssä talossa. Tupajumi ei elä keskuslämmistteissä kerrostalossa vaikka reiät jäävätkin.

nimimerkki entisöinyt vanhoja huonekaluja

Vierailija
154/190 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiertelen kirppiksiä paljon. Käyn kaikki pöydät läpi, olipa niissä krääsää tai ei. Tietenkään en kolua esim. pöytiä, missä on vain lastenvaatteita, koska en sellaisia tarvitse. Kirppikset eivät ole mitään hienoston ostopaikkoja ja kiinnostusta herättää pöydät, joissa on paljon erilaista tavaraa. Itse ohittaisin luultavasti aloittajan pöydän, koska olettaisin tuotteiden olevan a) kalliita b) epäkiinnostavia. 

Tämä on mielenkiintoinen näkökulma, sillä yleensä tällä palstalla lukee ihan päinvastaista. Ihmiset kertovat ohittavansa "krääsäpaikat" ja sellaiset, missä on näkyvillä jotain vähänkin nuhjuista tai rikkinäistä.

Minulla ei siis ole mikään "hienostomyyntipaikka" millään tavalla, tavarat eivät ole mitään Chanelia vaan ihan tavallisia merkkejä. Osa tavaroista vähän erikoisia ja huomiota

"Kivestä kaiverretut lohikäärmekirjatuet kuulostaa kyllä tosi krääsältä minusta... Sano vielä, että sinulla oli myynnissä myös todella hienot puiset naamari seinäkoristeet?"

Nämä ei ole mitkään kiinalaiset matkamuistot, vaan fantasia-aiheiset lohikäärmeet. Toki krääsää jonkun mielestä, siinä missä Star Wars -aiheisetkin kirjatuet olisivat jonkun toisen mielestä, mutta olivat aika kalliit. Tarkoitin "krääsällä" lähinnä Temu- ja halpakauppa-kamaa, en sitä, onko tavara tyylitöntä jonkun kirppiskävijän silmissä.

Mutta ne kirjatuet onneksi menivät lopulta kaupaksi, ei tarvi ainakaan niitä raahata takaisin.

Vierailija
155/190 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita myyntiin Vintediniin, siellä menee tavara ja vaate hyvin kaupaksi. Ostan nykyään lähes kaikki vaatteet sieltä. 

Vierailija
156/190 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta enää vaatteita kirppiksiltä. Lähes kaikki on ketjuliikkeistä ja laatu huono.

Suosin sen sijaan vintage-liikkeitä joista löytyy laadukkaita ja persoonallisia vaatteita. Keräilen vintage- ja antiikkiesineitä sekä tekstiilejä. 

Silloin harvoin kun eksyn tavalliselle kirppikselle, bongailen mm. hajuvesiä, lankoja, käsityötarvikkeita, tauluja ja kirjoja. Sellaiset pöydät ovat yleensä parhaita joissa myydään kuolinpesän tavaraa. 

Vierailija
157/190 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita myyntiin Vintediniin, siellä menee tavara ja vaate hyvin kaupaksi. Ostan nykyään lähes kaikki vaatteet sieltä. 

Vintedissä et tiedä miltä vaate tuntuu tai haiseeko se voimakkaasti huuhteluaineille. Kuntokin voi olla erilainen kuin kuva ja myyjä antaa ymmärtää. Kirppiksellä vaatteen tilan näkee heti. 

Vierailija
158/190 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla. Pitäisi myydä tuotteet halvemmalla. Ovat nykyään liian kalliita. Kaupasta saa yhtä halvalla uuden tuotteen.

Kerro esimerkkejä?

Vierailija
159/190 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katselin uunivuokaa kirpparilla hinta oli 8,9 € ja vastaava kivijalkamyymälässä 3,9 €.

Höpö höpö. Esim Kokki uunivuokaa et taatusti saa uutena 3,90. Kiinan krääsää ei lasketa.

Vierailija
160/190 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vintedissä et tiedä miltä vaate tuntuu tai haiseeko se voimakkaasti huuhteluaineille. Kuntokin voi olla erilainen kuin kuva ja myyjä antaa ymmärtää. Kirppiksellä vaatteen tilan näkee heti. 

Ja voi olla hometalosta peräisin. Joskus joku laukku meni jätteisiin voimakkaan homeen hajun vuoksi. Jotkut hyväkuntoisina ostetetu vaatteet on olleet ihan nyppyisiä ja huonoja. Päälle vielä postikulut. Eikä voi sovittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme