Jos tienaat yli 1400 euroa nettona, sinulla ei ole mitään oikeutta valittaa ettei rahat riitä.
Jo 1200 eurolla saa kaiken tarvittavan ja vähän extraakin. Skill issue jos ei riitä.
Kommentit (65)
Tienaan 1800 ja olen köyhimpiä tässä maassa.
En edes tunnista elämäntyyliä missä 2000 euron palkasta ei saa lähemmäs 1000 euroa säästöön joka kuukausi...
Miten se sinä määrittelet mikä on kenellekin tarpeeksi?
Vierailija kirjoitti:
Jos onnellisuus perustuu jatkuvasti siihen, että saa aina lisää luksusta, syntyy helposti jatkuva riippuvuus: hotelli ei olekaan vapaana juuri silloin, uusi auto ei olekaan täydellinen, matka ei mene suunnitelmien mukaan ja siitä seuraa turhautumista. Raha ei silloin tuo tyytyväisyyttä, vaan vain siirtää riippuvuutta uuteen asiaan. Orjuudesta toiseen, ei kuulosta järkevältä, toki jos haluaa elää näin niin mikäs siinä.
Siksi käytännössä riittävä määrä on se, jolla kattaa perustarpeet ja jää vähän varaa mukavuuksiin ja säästöön juuri tämä tekee onnellisuuden kestäväksi eikä sido jatkuvaan kulutuksen tavoitteluun. Tämä on näkemykseni mukaan tarpeeksi koska raha 99% luokitellaan vapaudeksi ja onnellisuuden lähteeksi, tietysti on tämä prosentin poikkeus mutta näin minä asian näkisin.
-AP
Hei ap, varmaan yksi ihminen pärjää mutta mitä jos on useampi ja muilla ei ole perheessä tuloja. Esim lapset tai muu rajoite. Et voi tietää ihmisten elämää ja kulurakennetta. Minulla netto 1300 ja miehen kanssa pärjätään,kun hänellä vähän isommat tulot . Pahan päivän varalle ei jää yhtään mitään vaikka säästeliäitä olemmekin. Joten ei kannata puhua ja yleistää jos ei asiasta mitään tiedä, tai ymmärrä .
"Nettona". Huoh... Toisaalta ketju on ilmeisesti suunnattu pienituloisille, joten kai sen sitten ymmärtää. Hehän harvemmin tuntevat Suomen verotusta tai prosenttilaskua, joten siinä mielessä nettopalkasta puhuminen olisi perusteltua.
Mä en ole ikinä valittanutkaan. Mulla on ihan hyvät tulot.
1000€/kk pärjää hyvin jos ei asu Helsingin keskustassa.
Asun itse maatilalla, metsästä, pellosta ja järvestä tulevat ruoka ja lämpö. Kulutan vaimon kanssa noin 1200 kuukaudessa. Säästöjä ja omaisuutta on noin 950000. Sitä pärjää hyvin vähällä rahalla jos on perttyä tai maksettua omaisuutta. Jos on velaton niin elämä on helppoa.
Tienaan noin 2200€/kk käteen ja säästöön menee 300-500€/kk. Enkä edes mitenkään erityisesti seuraa hintoja, kun käyn kaupassa.
missä perämetsässä asut. Pk-seudulla hyvä jos riittää edes vuokran maksuun. Ei ole mitenkään realistista, että aikuinen elää tuolla summalla vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos onnellisuus perustuu jatkuvasti siihen, että saa aina lisää luksusta, syntyy helposti jatkuva riippuvuus: hotelli ei olekaan vapaana juuri silloin, uusi auto ei olekaan täydellinen, matka ei mene suunnitelmien mukaan ja siitä seuraa turhautumista. Raha ei silloin tuo tyytyväisyyttä, vaan vain siirtää riippuvuutta uuteen asiaan. Orjuudesta toiseen, ei kuulosta järkevältä, toki jos haluaa elää näin niin mikäs siinä.
Siksi käytännössä riittävä määrä on se, jolla kattaa perustarpeet ja jää vähän varaa mukavuuksiin ja säästöön juuri tämä tekee onnellisuuden kestäväksi eikä sido jatkuvaan kulutuksen tavoitteluun. Tämä on näkemykseni mukaan tarpeeksi koska raha 99% luokitellaan vapaudeksi ja onnellisuuden lähteeksi, tietysti on tämä prosentin poikkeus mutta näin minä asian näkisin.
Mitä roskaa... joo on tosi onnellista elää kädestä suuhun. Kiva on varmaan persaukisen noin itselleen uskotella, mutta ei ole kaksista elämää.
Muistatko jyrkässä arvioinnissasi ottaa huomioon lääkitykset, kalliit lisäravinteet (lääkärin suosittelemat, mutta niistä ei saa korvausta), muut hoitokulut, erityisravintotarpeet? Entä sen mitä tapahtuu, kun noiden takia huono talous kaatuu vaikkapa kodinkoneen hajoamiseen vanhuuttaan? Kun satasta ei ole, että uuden saisi ostettua käytettynä, saati paria satasta jotta saisi laitteen korjautettua. Pitää ostaa kalliilla osamaksulla ja nipistää lyhennyksiin rahat kuukausittain taas jostain muusta?
Tienaan 1430e. Siitä ei pääse mihinkään että olen köyhä, sairas, näköalaton ja pulassa. Asun julkisten kulkuneuvojen ulottumattomissa joten autoa tarvitsee. Rahaa muuttamiseen ei ole, mutta vuokra on edullinen.
Moni ei halua elää jossain skutsissa erakkona halvalla vaan haluavat nähdä, tehdä, matkustaa, kokea maailmaa. Ei oikein onnistu jossain perähikiällä uuhta lypsäessä ja perunoita kuokkiessa. Mutta tuohon suomalaisia nykyään yritetään ajaa, että pitäisi vain nauttia köyhyydestä.
Sehän pienempi tulo kuin siivoojille on. Mutta lapsiparka asutko vielä isäsi rahoilla ?? Katso kun tuosta vähennetään vuokrat vastikkeet sähköt vesi ja nettiipuhelin mitä pakollisia on ja koko kuukauden muut laskut ruoka vakuutus bussiliput bensa ja hammaslääkärit lääkärit lääkkeet ja vaate kenkä . Niin tolla tasolla ei mitään jää eikä riitä. 1700-2500 riittää jo paremmin. Onhan ihmisen ostettava shampoota kuin alusvaatteita. Ellei ole kuin venäläinen joka varastaa muilta.
YK tuet on suuremmat muumaalaisille.
Tuon verran rahulia nyt saa pelkän toimeentulotuen varassa eläväkin.
Vierailija kirjoitti:
"Nettona". Huoh... Toisaalta ketju on ilmeisesti suunnattu pienituloisille, joten kai sen sitten ymmärtää. Hehän harvemmin tuntevat Suomen verotusta tai prosenttilaskua, joten siinä mielessä nettopalkasta puhuminen olisi perusteltua.
No puhu miten puhut, mutta se netto on se mikä sinulle tai minulle itselle jää kulutukseen käytettäväksi ja ihan perusteltua käyttää näissä yhteyksissä. Brutto on se jonka saa ennen verotusta, kai sen kaikki tietää .
Vierailija kirjoitti:
En edes tunnista elämäntyyliä missä 2000 euron palkasta ei saa lähemmäs 1000 euroa säästöön joka kuukausi...
Sulla ei taida pahemmin kuluja olla.
Samaa mieltä, kuluja minulla on juuri 1200 euroa ja asun omistusasunnossa, omistan hienon auton ja saan kaiken tarvittavan.