Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitäpä Sinulle tänään mahtaa kuulua? Vol 2

Vierailija
14.09.2025 |

Saapi kertoa.

Edellinen pitkä ketju lukittiin, niin aloitetaan uusi.

Minä täällä loikoilen sohvalla ja mietin maailmanmenoa.

Kommentit (1931)

Vierailija
1421/1931 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä logiikalla amis?

Vuosikymmeniä ei ole ollut hakukelpoisuuden osalta merkityksellä sillä onko taustalla lukio vai ammattikoulu, kunhan on jompikumpi tai joku vastaava ulkomailla suoritettu tutkinto.

Vierailija
1422/1931 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Danderemonk_Tomi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muka lukiolaisilla laaja yleissivistys?

On, jos on käynyt kursseja enemmän kuin pakolliset ja paneutunut opiskeluihin, menestynyt niissä. Yleissivistävä oppilaitos, mikä antaa akateemisia perusvalmiuksia (kriittinen luku- ja ajattelutaito ja esseiden eli pidempien vastaustyyppien kirjoittaminen).

Mitä se menestys sitten on? Kyllähän ne pitkän matikan kurssitkin tuli rämmittyä läpi, ihan hyvin arvosanoinkin, mutta eipä niistä tiedoista niin hyötyä ole ollut elämässä. Opiskelupaikatkin olen saanut aina pääsykokeiden kautta.

Omassa elämässä hyödyllisintä on olleet nuorena syntyneet ystävyyssuhteet. Ei aavistustakaan minkä numeron sain kemian neljännessä kurssista tai matikan kuudennesta, mutta hyvät hetket

Nuorelle kaverit on tärkeitä. Ikävää, että kiusaaminen on kouluissa niin yleistä nykyään. Raskasta ja vaikuttaa laajasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1423/1931 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, jos on käynyt kursseja enemmän kuin pakolliset ja paneutunut opiskeluihin, menestynyt niissä. Yleissivistävä oppilaitos, mikä antaa akateemisia perusvalmiuksia (kriittinen luku- ja ajattelutaito ja esseiden eli pidempien vastaustyyppien kirjoittaminen).

Mitä se menestys sitten on? Kyllähän ne pitkän matikan kurssitkin tuli rämmittyä läpi, ihan hyvin arvosanoinkin, mutta eipä niistä tiedoista niin hyötyä ole ollut elämässä. Opiskelupaikatkin olen saanut aina pääsykokeiden kautta.

Olisitko voinut hakea noihin oppilaitoksiin ilman lukion käymistä ja yo-tutkintoa?

Mikä olisi sellainen

Ei mikään. Valitettavasti nykyäänkin näkyy vielä asenteita, missä lukion käyminen nähdään jotenkin hienompana kuin ammattikoulun.

Vierailija
1424/1931 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua alkoi nyt naurattaa, kun vastasin tuohon piimähyytelöviestiin ja samaan aikaan näkyy palstan vakiokyselijä etsivän taas edukasta joghurttia eläkeläiselle. Oisko tässä hänelle se etsimänsä hyytelö, niin voisi kyseleminen viimein loppua...

Sama juttu, hassua.  Ihan sattumalta laitoin tämän piimähyytelöjutun, enkä edes huomannut tuota vakiokyselijää. Ei ole näkynyt sitä hyydekakkujuttuakaan taas pitkään aikaan.  

Vierailija
1425/1931 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lunta satelee hiljakseen, pakkasta - 7, harmaa tylsä sää. Jopa Lapissa paistaa jo aurinko heti kun kaamos ohi, Euroopassa ja Grönlannissa paistaa mutta täällä vaan harmaata päivästä toiseen.

1426/1931 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menestystä voi tarkastella monesta lähtökohdasta käsin ja itselleni se näkyi opin muistijälkinä, joita voin kaivella muististani ja korkeina arvosanoina. Oppien sovellus on vielä keskeneräinen ja läpi elämän jatkuva prosessi eli alavalinta olisi edessä, erikoistuminen. 

Runous ja kirjallisuusala on tunnistettu jo erään kuntoutussäätiön toimestakin minulle sopivaksi, kun minun demokratia idealismeja kuuntelivat työntekijät. He ohjasivat minut kirjastoon harjoitteluun.

Luen varsinaisia kirjoja olemattomasti, mutta kännykällä seuraan aktiivisesti uutisia, luen wikipedia-artikkeleita yms. artikkeleita, nykyään kyselen paljon tekoälyltä kysymyksiä. Unelmoin sitäkin enemmän ja kuuntelen musiikkia ja matkustan, käyn vapaaehtoistyössä ja juttelen hyvien tuttujen kanssa.

Luovuutta voi treenata ja se kaipaa monipuolista virikettä. Psyykeen vointini on kohentunut huomattavasti viimeisen puolen vuoden aikana. Ujouteni on tullut elävämmäksi, piilotetun ja torjutun sijaan.

Mutta joo, ei mulla ole mennyt putkeen elämä niin kuin mielikuvituksessani suunnittelin. Olisi pitänyt huomata taipumukset aiemmin. Että tykkään fantasioinnista ja artistisista hetkistä, hyvistä keskusteluista sekä kirjoittamisesta että lukemisesta. Kaiketi runoilijaksi voi tulla monella tavalla eikä kaikkien tarvitse olla klassisia lukutoukkia, vaan voi olla sipsutteleva siili 🦔 ujouden unissa.

Vierailija
1427/1931 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumitöitä tehnyt ja kaupassa käyty. Saa varoa että ei liukastu ulkona kun auratut tiet liukkaita. Odotan kevättä aurinkoa ja lämpöä tämä harmaus on tympeetä.

Vierailija
1428/1931 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä logiikalla amis?

Vuosikymmeniä ei ole ollut hakukelpoisuuden osalta merkityksellä sillä onko taustalla lukio vai ammattikoulu, kunhan on jompikumpi tai joku vastaava ulkomailla suoritettu tutkinto.

Olen alkuperäinen kysyjä. Kysyin epäselvästi. Tarkoitin olisitko voinut hakea ja päästä oppilaitoksiin ilman lukiota ja yo-tutkintoa. Siis olisiko tiedot ja taidot riittäneet ilman niitä läpimenoon ja opinnoissa menestymiseen. 

En tiedä ikääsi, mutta nykyään ammattikouluissa ei opi mitään. Opetusta on leikattu ja poistettu yleissivistävät ja kielitaito. Jopa lukutaito voi olla osalla huono. Käytännön töitäkään ei aina opita. 

Eläköitynyt Superin johtaja kertoi, että esim. joittenkin valmistuneiden perushoitajien luku- ja kirjoitustaito on niin heikko, ettei heille voi antaa lääkejakelua. Ei tietenkään ole näiden opiskelijoiden vika. Koulutusta pitäisi kehittää.

Tämä siis koskee nykytilannetta ammattikouluissa. 

Aiemmin on ehkä ollut paremmin ja saanut paremmat eväät. 

Niin tai näin. Pääasia, että mieleisen oppilaitoksen ovet avautuu jotain kautta.

Vähän riskaapelia mun kirjoittaa tästä, joudun varmaan taas maalitauluksi vaikka hoitajien moittimisesta täällä. Ei nämä asiat ole mun keksintöä, niistä uutisoidaan paljon.

Vierailija
1429/1931 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä logiikalla amis?

Olen alkuperäinen kysyjä. Kysyin epäselvästi. Tarkoitin olisitko voinut hakea ja päästä oppilaitoksiin ilman lukiota ja yo-tutkintoa. Siis olisiko tiedot ja taidot riittäneet ilman niitä läpimenoon ja opinnoissa menestymiseen. 

En tiedä ikääsi, mutta nykyään ammattikouluissa ei opi mitään. Opetusta on leikattu ja poistettu yleissivistävät ja kielitaito. Jopa lukutaito voi olla osalla huono. Käytännön töitäkään ei aina opita. 

Eläköitynyt Superin johtaja kertoi, että esim. joittenkin valmistuneiden perushoitajien luku- ja kirjoitustaito on niin heikko, ettei heille voi antaa lääkejakelua. Ei tietenkään ole näiden opiskelijoid

Siis kysehän oli hakukelpoisuudesta, kaikilla toisen asteen tutkinnoilla on sama hakukelpoisuus.

Tietty esimerkiksi pääsykokeita varten saattaa joutua lukemaan erikseen jotain tietoa, mutta yleensä ne tiedot ottaa kyllä haltuun varsinkin kun on motivaatiota.

Vierailija
1430/1931 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistelin tuossa safkaa, mihin laitoin sinihomejuustoa. Siitä tuli mieleeni kysyä, että onko teillä toisilla joku elintarvike, joka on samanaikaisesti sekä hyvää, että pahaa?  

Minulla esim. sinihomejuusto ja hapankaali. Syön kumpaakin, vaikka oikeastaan ovat pahaa, mutta kuitenkin jotenkin hyvää.

Vierailija
1431/1931 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuin opiskelujutussa eri näkökulmasta. En hakukelpoisuudesta, vaan siitä, miten hyvät valmiudet edellinen opinahjo on antanut jatko-opintoihin. Onko niin hyvät, että voi huoletta hakea. Jos hyvät, ei hätää. Jos huonot, joutuu tekemään enemmän työtä tai sitten keskeyttää. Yksilöllistä tietenkin.

Hakukelpoisuus menee tosiaan kuvaamallasi tavalla. 

Vierailija
1432/1931 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menestystä voi tarkastella monesta lähtökohdasta käsin ja itselleni se näkyi opin muistijälkinä, joita voin kaivella muististani ja korkeina arvosanoina. Oppien sovellus on vi

Onko sinulla sitten varsinaista koulutusta?

Vierailija
1433/1931 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rumamies ja tein onlyfanstilin. Nyt seuraajia 2 miljoonaa.

1434/1931 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio viimeisimpänä. Pääsin yliopistoon 2010-luvun alussa farmasiaa opiskelemaan. Kauhean pikkutarkkaa faktaa ja numeerisia kaavoja soveltava ala tällaiselle ilmapää-danderelle, kuka sairastaa estynyttä persoonaa. Se aiheuttaa emotionaalisesti, käytöksellisesti, motivaationaalisesti, kognitiivisesti, psyykkisesti, sosiaalisesti jne. haasteita. Kokonaisvaltainen lukkiutuminen tuttuun ja turvalliseen, jottei nolaa itseään ja joudu tuomituksi ja arvostelluksi, torjutuksi muiden edessä.

Vierailija
1435/1931 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin muutamia vuosia sitten kasvihuoneen, kun innostuin tomaattien kasvatuksesta.  Aluksi riitti tähän tarmoa, mutta nyt arveluttaa, jaksanko taas tulevana kesänä hoitaa niitä satokelpoiseksi asti.  Vaativat paljon kastelua ja lämpötilan säätelyä yms.  Viime kesä ei ollut oikein suotuisa kylmyyden ja kosteuden takia, ja sitten tulivat helteet. Satoa tuli vain reilu kilo. Kesäaikaan tulee oltua poissakin, ja sitten on pyydettävä joku huolehtimaan tomaatin taimista. Täytyy ehkä löytää helpommin kasvatettavia kasveja tai sitten jättää kasvihuone kokonaan oleskelutilaksi. Tätä mietin, kun kauppoihin tuli juuri siemenet. 

Vierailija
1436/1931 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menestystä on kaikenlaista, toiset menestyy taloudellisesti, toiset sosiaalisesti

Vierailija
1437/1931 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksesta: tärkeää tietysti

Mutta:

Vaikka lukio vähimmillä kursseilla tai ei lukiota. Myöhemmin voit suorittaa myös tarvittavat

Vierailija
1438/1931 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistelin tuossa safkaa, mihin laitoin sinihomejuustoa. Siitä tuli mieleeni kysyä, että onko teillä toisilla joku elintarvike, joka on samanaikaisesti sekä hyvää, että pahaa?  

Minulla esim. sinihomejuusto ja hapankaali. Syön kumpaakin, vaikka oikeastaan ovat pahaa, mutta kuitenkin jotenkin hyvää.

En voi kuvitella piparkakkua ja jäätelöä yhdessä. Silti puffetjäätelö on herkkua

Vierailija
1439/1931 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä nykyopiskelun polkuja, en todella tiedä, miten itse opiskelisin, jos olisin nuori. Ehkä unelma-ammattini säilyy tulevaisuudessakin jollain lailla: toimittaja.

Puutarhurin ammattiryhmä hiipui eu:n myötä. Monet ammatit katoaa.

Jos olisin nuori, mitä opiskelisin? Vaikea tietää. Ainakin pitäisi olla valmis jatkuvaan muutokseen.

Miten maailma muuttuu? Ja me sen mukana.

1440/1931 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin kirjasto-ja tietopalvelualan perustutkintoa. Sopisi varmaan mulle. Joutuisin muuttamaan kotikulmiltani, jos haluaisin päiväopetuksena lähinä opiskella. Hirvittää kaikki asiat muutosta, uudessa ympäristössä asioimisesta, palvelujen saatavuudesta, uusista ihmisistä, uudesta kodista, vanhempien ja tuttujen jäämisestä kauas... ja yksin pärjäämisestä. Ääääks! 😰 

Ketju on lukittu.