Eikö muka lähiomaisetkaan enää osta kukkalaitetta arkulle vaan laittavat pelkän ruusun??
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko tehdä niin, että vainajalle ei järjestetä minkäänlaista siunaustilaisuutta eikä mitään kahvittelu-muistotilaisuutta? Eli poltetaan ja tuhkat roskiin.
Ei ole pakko
Näin mä olen toiminut isän, äidin ja isoäidin kohdalla. Ei ole oikein sukua keitä edes kutsuisi kesteille, eikä olla kirkollista väkeä. Oon vain hakenut uurnat kainaloon ja laskenut uurnan.
Okei, en muuten ihan rekisteröinyt tuota viimeistä "tuhkat roskiin", kyllä ne ihan hautausmaalle laitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Hautajaiset on naurettavaa teatteria. Ei se vainaja ole niitä näkemässä ja siellä itkua tuherretaan vaikka eläissään vainaja ei ole montakaan surijaa ihmistä kiinnostanut pätkääkään. Suomessa ihmisarvo on korkeimmillaan silloin kun ihminen on kuollut. "Vainajasta ei saa puhua pahaa" niin eläissään kyllä saa puhua ja puhutaankin pahaa ja/tai ketään tai harvaa on kiinnostanut paskaakaan. Mennyt mikä mennyt, ei se teatterilla ja itkun tuherruksella takaisin tule eikä asia siitä muutu. Jokainen syntyy ja jokainen kuolee.
Oletpa ankea ja tympeä ihminen, sinun kannattaa pysyä poissa hautajaisista, omiisi tuskin ketään tuleekaan.
Ennen yksi punainen ruusu symboloi suurinta mahdollista rakkautta. Nyt sille voisi tulla uusi symboli, vaikka niin, että elävät ovat sittenkin kuolleita tärkeämpiä. Tuokaa haudalleni yksi ruusu ja laittakaa loput rahat hyväntekeväisyyteen afrikkalaiseen pikkukylään, jossa olen puuhastellut 20 vuotta,
Uurnan monttu ei ole iso, eli seppeleet näyttäisi naurettavilta
Mitä naurettavaa on kukkien peittämässä haudassa, kauniilta näytti. (kukat vietiin siunaustilaisuuden jälkeen valmiiksi haudalle ja olivat vielä hyvässä kunnossa uurnanlaskun aikaan)
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on mitä niille kukkslaitteille tapahtuu hautajaisten jälkeen jos vainaja tuhkataan. Aivan sama vaikka ne heitetään roskiin hautajaisten jälkeen.
Ei minulle ole tullut mieleenkään edes miettiä jonkun hautajaiskukkalaitteen kohtaloa hautajaisten jälkeen. Se on silloin täyttänyt tehtävänsä.
Samaa höpötystä kuin tuhkaukaukseen ei tarvitse niin hyvää arkkua kuin hautaamiseen maahan. Mitä merkitystä sillä on. Tarkoitus on että arkku ja vainaja maatuvat.
Kyllä minä ihmettelin jo lähes 40 vuotta sitten, kun olin hautajaisissa, missä arkku oli jo valmiiksi siunauskappelissa valmiina. Sinne laskettiin aivan älyttömästi sukulaisten yms isoja kukkalaitteita. Sinne jäi arkku kukkalaitteineen, kun mentiin muistotilaisuuteen. Joku joutui ne sieltä siivoamaan, kun itse arkku lähti tuhkattavaksi. Ymmärrän hyvin nykykäytännön, missä kerätään yksittäiset kukat maljakkoon ja arkun koristeena on sitten joku kukkalaite. Se maljakko kukkineen menee yleensä jollekin lähiomaiselle.
Tervetuloa tänne Turun saaristoon. Edellisenä päivänä lasketut kauniit kukka-asetelmat syödään seuraavana yönä niin, että pelkkiä tikkuja törröttää haudalla. Joka kerta. Valkohäntäpeurat pitää lähettää täältä lopullisesti åt helvete!
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ajatella kukkien elämää, että se haluaa ehkä elää vielä. Eikä pala uunissa. Haudalla voi olla ruusuistutus?
Eihän niitä kukkia polteta. Viedään haudalle ihan niin kuin arkkuhautauksessakin vaikka uurna lasketaankin myöhemmin. Eikä se kukka elä enää sen jälkeen kun sen varsi katkaistaan. Tukussa ei myydä juurellisia leikkokukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli viime vuonna 2 hautajaiset, arkulle kukkalaite ja omaisille valkoiset ruusut jotka laitoimme arkulle ja sitten veimme muistotilaisuuteen ja sitten haudalle lopuksi. Kenenkään ei tarvinnut ostaa omia.
just joo jotain kämäsiä pirkkaruusuja jotka kuihtuu hautaispäivän aikana jo
No mitä sitten jos noin onki? Eri.
Vierailija kirjoitti:
Uurnan monttu ei ole iso, eli seppeleet näyttäisi naurettavilta
Mitä naurettavaa on kukkien peittämässä haudassa, kauniilta näytti. (kukat vietiin siunaustilaisuuden jälkeen valmiiksi haudalle ja olivat vielä hyvässä kunnossa uurnanlaskun aikaan)
Niinpä, ei niitä siihen uurnan montun päälle aseteta, vaan ihan koko haudan mitalle. Jos paljon on.
Meillä on ollut aina kaunis kukkalaite arkun päällä. Ihan lähimmät ovat vieneet mitä ovat halunneet, esim. äidilleni teetin sydämen muotoisen kukkalaitteen ruusunkukista. Lapset veivät jokainen yhden ruusun, oli tärkeää että jokainen, pienetkin, saivat laskea arkulle omansa.
Joissakin hautajaisissa on vieraille ohjeistettu, että vain yksi ruusu. Voi olla vainajan tahto tai muuten järkevää, jos ei haudata samalla, eikä ole paikkaa, minne kukat siunausseremonian jälkeen vietäisiin, vaan menisivät roskiin.
Vaihtelee siis kovasti millainen tilaisuus on, arkkuhautauksessa ei mielestäni ole tarvetta rajoittaa kukkalaitteita, jokainen saa tuoda mitä haluaa.
Eniten ärsytti yksi kukkakauppias, joka yhtä ruusua paketoidessaan motkotti koko ajan, miten tylyä on viedä vain yksi ruusu nykyään. No, sillä kertaa oli niin toivottu. Jäi viimeiseksi kerraksi tuossa kukkakaupassa.
Niin ja on noloa. Se se vasta noloa on, että ei laiteta kunnollista hautakiveä vaan pieni postikortin kokoinen laatta.
Minä olen menehtyneille tärkeille läheisille ostanut kunnon kukkalaitteen, ellei erikseen ole tullut toivetta jollekin muulle. Työssäkäyvänä olen kokenut sen olevan pieni hinta siitä, että itselle tärkeän henkilön viimeinen matka olisi mahdollisimman kaunis.
En kuitenkaan arvostele niitä jotka tuovat pelkän ruusun. Onhan kaikki tuollainen käsityö Suomessa kallista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut aina kaunis kukkalaite arkun päällä. Ihan lähimmät ovat vieneet mitä ovat halunneet, esim. äidilleni teetin sydämen muotoisen kukkalaitteen ruusunkukista. Lapset veivät jokainen yhden ruusun, oli tärkeää että jokainen, pienetkin, saivat laskea arkulle omansa.
Joissakin hautajaisissa on vieraille ohjeistettu, että vain yksi ruusu. Voi olla vainajan tahto tai muuten järkevää, jos ei haudata samalla, eikä ole paikkaa, minne kukat siunausseremonian jälkeen vietäisiin, vaan menisivät roskiin.
Vaihtelee siis kovasti millainen tilaisuus on, arkkuhautauksessa ei mielestäni ole tarvetta rajoittaa kukkalaitteita, jokainen saa tuoda mitä haluaa.Eniten ärsytti yksi kukkakauppias, joka yhtä ruusua paketoidessaan motkotti koko ajan, miten tylyä on viedä vain yksi ruusu nykyään. No, sillä kertaa oli niin toivottu. Jäi viimeiseksi kerraksi tuossa kukkakaupassa.
Tiedän myös kukkakauppiaan joka valittaa tästä.
Onhan se eri asia kun 10 ostaa satasen kukkalaitteen tai vaihtoehtona vitosen ruusun.
Ei kukilla surra.
Olen joutunut hautaamaan monta omaistani, myös oman puolisoni. Kaikille on laitettu arkun koristeeksi kukkalaite, ystävät ja sukulaiset ovat tuoneet yhden kukan . Nämä on laitettu kirkossa valmiina olleisiin maljakoihin arkun molemmin puolin ja omaiset on sitten vieneet ne kirkosta/kappelista muistotilaisuuteen ja sieltä sitten se lähin omainen kotiinsa jos näin on halunnut. Tietääkseni tämä on varsin yleinen tapa nykyään. Itselleni olen kirjoittanut hautaustoiveisiini myös minkälaiset kukat/muistotilaisuuden haluan. Myös rahat näihin on olemassa tililläni, niin ei tarvitse omaisten maksaa.
Jos omaiset inhoavat vainajaa niin paljon että haluavat heittää tuhkat roskiin, kaatopaikalle tai vaikka vessanpöntöstä alas niin kai ne niin saa ja voi tehdä.
Aion liittyä takaisin kirkkoon, että saisin edes sen hautaan siunaamisen. Siellähän ei tarvitse paikalla olla kuin joku kirkon työntekijä ja pappi.
Vierailija kirjoitti:
Hautaustoimistot alkavat siis kaatua seuraavaksi. Rahaa ei tule kylliksi, kun kukkalaitteita ei osteta. Miksi ruumiille pitäisi kantaa kasoittain monen sadan euron kukkalaitteita? Ei se niitä näe.
Hautaustoimistot myivät kukkia paljon myös erilaisiin iloisiin juhliin joten ei se nyt ihan heti näköpiirissä ole vaikka toki vaikuttaa heidän myytiinsä ja ehkä pidemmällä aikavälillä myös muiden palvelujen hinnoitteluun. Jo nyt esimerkiksi siirto ruumisautolla maksaa huomattavasti enemmän kuin taksilla. Lyhytkin pätkä saattaa olla 100 €.
Me olemme aina sopineet, että hautaustoimisto vie kukat ja kukkalaitteet sukuhaudallemme Hietaniemeen siunauksen jälkeen. Ei tulisi mieleenkään lähteä niitä itse siirtämään sinne, koska siunaustilaisuuden jälkeen on muistotilaisuus, joka voidaan aloittaa vasta kun lähiomaiset ovat paikalla (eivätkä kukkalaitteita siirtämässä).
Se, jättääkö joku vainajan saattajista vain yhden ruusun vai kukkalaitteen on jokaisen saattajan oma asia, en sitä jää ihmettelemään.
Ensisijaisesti vainajan toiveita kunnioittaen. Kukat/kukkalaitteet menee aina vieraiden omasta pussista. Jos vainaja on halunnut kalliitt kukkalaitteet, niin tervettä järkeä saa käyttää. Pienimmätkin maksaa ja aika helposti niihin uppoaa 70-80€, isommista puhumattakaan.
Äitini haudattiin vuosi sitten. Hän oli aikoinaan toivonut pienimuotoisia ja edullisia hautajaisia. Arkku oli kaukana kalliimmasta päästä, mutta melkein tonnin se maksoi. Hautakiveen 1500€. kuljetukset, jokusen satasen. Seurakunta velotti erikseen, hautapaikka, säiilytys kappelissa jne. Päälle muistotllaisuus, paikan vuokra, pitopalvelu jne. Jos äidin tilillä ei olisi ollut rahaa, niin ois voinut olla vieläkin karummat...
Aika monta tonnia kaikenkaikkiaan meni, halpaa se kuoleminen ei ole. Jos ette kuulu kirkkoon, sitä kannattaa harkita. Tai eipä se itseä kosketa mutta jälkeläisiä kylläkin.
Näkisittepä millaisia kukka-asetelmia esim keski- ja eteläeuroopassa viedään hautajaisiin. Visuaalisuuteen panostetaan sekä häissä että hautajaisissa. Suomessa on tämä vaatimattomuus kaunistaa-meininki ja se on aivan syvältä.
Vie eläville kukkia. Kuolleita ei kiinnosta.
Miksi haluat teeskennellä sillä kukkalaitteella, että välitit? Kävit kerran vuodessa katsomassa, irvistelemässä ja vilkuilemassa kelloa.