Eikö muka lähiomaisetkaan enää osta kukkalaitetta arkulle vaan laittavat pelkän ruusun??
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni hautajaisissa arkku oli valmiina ja siunauksen jälkeen jäi paikalleen. Jotenkin oudoksuttaa, kun ollut kolme kertaa kantajana.
Ajat muuttuvat.
Arkunkanto on hautajaisten jännitysmomentti. Jaksaako kantajat sitä kannatella, vai lipeääkö joltain ote. Ihan hyvä jos käytäntö muuttuu.
Yhä useammin on työlästä hankkia kantajat. Moni kuolee ilman sellaisia läheisiä ja omaisia, jotka kykenisivät kantamaan. Viime aikoina olen ollut vain yksissä hautajaisissa, joissa kantajina oli vainajat veljet ja täysi-ikäiset pojat. Kerran oli täysin vieraita talkoolaisia, ja kerran puolet kantajista niin heikkokuntoisia, että sai jännätä, miten päin arkku päätyy hautaan ja pysyvätkö kaikki kantajat sen ulkopuolella.
Harvemmin enää isoja kukkalaitteita näkee. Tavallisempaa on pieni kimppu tai yksi kukka, joka heitetään hautaan arkun päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaa rahanmenoa!
1 kukka on ok
Ei kaikki ole pelkkää rahaa.
Joillekin tuntuu olevan.
Miksi juuri ruusu? Esim. lilja tai kalla on kaunis ja sopiva kukka hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikissa hautajaisissa joissa minä olen ollut, on ollut nimenomaan kukkalaitteet.
Juuri haudattiin isoäiti, ja kaikki toivat kauniit, vainajan näköiset kukkalaitteet.
Vainajan näköinen kukkalaite 🤔
Jos menee tuhkattavaksi niin sitten vaan yksi ruusu
Omassa hautajaissuunnitelmassani on, että kultakin vain yksi kukka, mutta ei ruusu.
Voiko tehdä niin, että vainajalle ei järjestetä minkäänlaista siunaustilaisuutta eikä mitään kahvittelu-muistotilaisuutta? Eli poltetaan ja tuhkat roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin oli ihan äidin oma toive, että näin toimitaan. Kaikilta vain yksi ruusu. Kukkalaiterahat sai laittaa hyväntekeväisyyteen jos halusi. Toivon itse samaa. Tosin ehkä halusin, että ihmiset osaisivat itselleen jotain kaunista, joka saa heidät elämään.
Tämä!
Kukkarahoilla mieluummin pitävät hyvät peijaiset minulle, sellaiset juhlat missä itsekin haluaisin olla mukana - paljon hyvää ruokaa, viiniä, paljon naurua ja hyviä muistoja yhteisiltä ajoilta.
Sellaiset päivälliset kuin mitä nyt elinaikana ystävien ja perheen kanssa usein pidämme.
Vierailija kirjoitti:
Voiko tehdä niin, että vainajalle ei järjestetä minkäänlaista siunaustilaisuutta eikä mitään kahvittelu-muistotilaisuutta? Eli poltetaan ja tuhkat roskiin.
Tottakai. Ei kirkkoon kuulumattomiakaan siunata ja kahvittelut järjestää halutessaan omaiset.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä on tapana kukkavihko, mutta tiedostan hyvin ettei se ole kovin fiksua rahankäyttöä. Kuolleet ovat kuitenkin olleet vanhoja ihmisiä jotka olisivat arvostaneet perinteistä tapaa ja siksi näin on aina tehty. Ehkä tapa muuttuu lähivuosina, mene ja tiedä.
höpsis, olen "vanha ihminen" mutta viis veisaan perinteitä. Just vanhaa hapatusta "näin on aina tehty". Kissin viikset. Niit' tapoja voi muuttaa!
JOS ei ole eläissään saanut/ vienyt kukkia, miksi tuhlata rahaa vainajan arkunpäälle, ihan hölmö tapa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaa rahanmenoa!
1 kukka on ok
Ei kaikki ole pelkkää rahaa.
jos saat kuussataa euroa kk, ei siitä riitä kukkalaitteisiin!
Kukin tavallaan ja vainajan toiveiden mukaan jos sellaiset on jätetty . Itse haluan vielä muistaa kukilla muttei yksittäinen kukkakaan ole hullumpi.
riippuu omaisten toiveesta, monet nimenomaan pyytävät tuomaan vain yhden ruusun kukkalaitteen sijaan. Syynä ei ole välttämättä tuhkaus vaan kukkalaitteissa oleva muovi, ihan turhaa jätettä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä on tapana kukkavihko, mutta tiedostan hyvin ettei se ole kovin fiksua rahankäyttöä. Kuolleet ovat kuitenkin olleet vanhoja ihmisiä jotka olisivat arvostaneet perinteistä tapaa ja siksi näin on aina tehty. Ehkä tapa muuttuu lähivuosina, mene ja tiedä.
Ei ne kuolleet näe sitä prameaa kukkalaitetta. Silmänpalvontaa toisille hautajaisvieraille
Vierailija kirjoitti:
riippuu omaisten toiveesta, monet nimenomaan pyytävät tuomaan vain yhden ruusun kukkalaitteen sijaan. Syynä ei ole välttämättä tuhkaus vaan kukkalaitteissa oleva muovi, ihan turhaa jätettä.
Viimeisimmässä kukkalaitteessa se tukiosa oli puuta.
Miten toimintavarma laite on kukkalaite ja mitä se tekee?
Mutta miksi nimenomaan ruusu.. kaikki eivät pidä ruusuista. Ja miksi varataan valmiiksi joku valkoinen ruusu, jonka voi sitten laskea arkulle. En pidä tuollaisesta. Olisin mielummin kerännyt keväisestä luonnosta kimpun, joka olisi kertonut, mitä edesmenneestä ajattelin. 10e hintainen, jonkun toisen valmiiksi päättämä persoonaton valkoinen ruusu tuntui kovin vieraalta ihmiselle, joka itsekin oli enemmän arvostanut luonnonkukkia.
Oman kokemukseni mukaan tuo tapa viedä vain yksi kukka on yleistynyt nimenomaan Etelä-Suomessa, sisempänä Suomessa, ainakin omassa suvussani on ainakin vielä aina ihmiset laskenee kukkalaitteen tai kimpun. Ehkä se johtuu siiä, että etelässä tuhkaukset ovat nykyään jo varsin yleisiä. Aika karulta ne minun silmiini ne yksittäiset ruusut näyttävät, jos hautajaisvierait on vain vähän, mutta kukin tavallaan, toimin sen mukaan mitä on toivottu. Ja niille jotka puhuvat silmänpalvonnasa, minä ainakin valitessani hautajaiskukkia mietin kyllä vainajaa, ja sitä mistä hän olisi pitänyt, muista ihmisistä viis. Jos kukkalaitteen hankkiminen on sinulta silmänpalvontaa, ehkä ei kannata tehdä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Ei kirkkoon kuulumattomiakaan siunata ja kahvittelut järjestää halutessaan omaiset.
Kyllä siunataan, ei siinä kirkkoon kuulumisia tai kuulumattomuuksia kysellä. Ihan kuule kastamatonkin saa siunauksen viimeiselle matkalleen. Ei tietenkään pakolla, mutta jos kuitenkin halutaan.
Oletko sinä se Mukahullu, joka ihmettelee kaikkea aivan tavallista?
Tiesitkö, että aika moni esittää eläessään toiveen: ei kukkia, ei suruasua, ei edes kuolinilmoitusta?