Eikö muka lähiomaisetkaan enää osta kukkalaitetta arkulle vaan laittavat pelkän ruusun??
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Voiko tehdä niin, että vainajalle ei järjestetä minkäänlaista siunaustilaisuutta eikä mitään kahvittelu-muistotilaisuutta? Eli poltetaan ja tuhkat roskiin.
Ei ole pakko
Kukkakauppiaat ei tykkää tästä yhden kukan systeemistä, mutta minusta yksi ruusu on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi nimenomaan ruusu.. kaikki eivät pidä ruusuista. Ja miksi varataan valmiiksi joku valkoinen ruusu, jonka voi sitten laskea arkulle. En pidä tuollaisesta. Olisin mielummin kerännyt keväisestä luonnosta kimpun, joka olisi kertonut, mitä edesmenneestä ajattelin. 10e hintainen, jonkun toisen valmiiksi päättämä persoonaton valkoinen ruusu tuntui kovin vieraalta ihmiselle, joka itsekin oli enemmän arvostanut luonnonkukkia.
Sinuna olisi vienyt sen luonnonkukkakimpun.
Mistä tiedät, miten toimin? Osaan ihan itse tehdä ratkaisuni. Kyse nyt oli lähinnä niistä valmiiksi varatuista valkoisista ruusuista. Miksi nimenomaan ruusu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko tehdä niin, että vainajalle ei järjestetä minkäänlaista siunaustilaisuutta eikä mitään kahvittelu-muistotilaisuutta? Eli poltetaan ja tuhkat roskiin.
Tottakai. Ei kirkkoon kuulumattomiakaan siunata ja kahvittelut järjestää halutessaan omaiset.
Kyllä siunataan, ei siinä kirkkoon kuulumisia tai kuulumattomuuksia kysellä. Ihan kuule kastamatonkin saa siunauksen viimeiselle matkalleen. Ei tietenkään pakolla, mutta jos kuitenkin halutaan.
Miksi ihmeessä kirkkoon kuulumaton edes haluaisi hautaansiunaamista? Kai se on ristiriidassa vakaumuksensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä on tapana kukkavihko, mutta tiedostan hyvin ettei se ole kovin fiksua rahankäyttöä. Kuolleet ovat kuitenkin olleet vanhoja ihmisiä jotka olisivat arvostaneet perinteistä tapaa ja siksi näin on aina tehty. Ehkä tapa muuttuu lähivuosina, mene ja tiedä.
Tiedoksesi että muutkin kuin vanhat ihmiset kuolevat. Tyttäreni kuoli 26-vuotiaana, ja koska jäähyväistilaisuus pidettiin krematorion kappelissa ja arkku jäi sinne, pyysin että kukin vieras tuo vain yhden ruusun. Toki olin tilannut hautaustoimiston kautta arkkulaitteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi nimenomaan ruusu.. kaikki eivät pidä ruusuista. Ja miksi varataan valmiiksi joku valkoinen ruusu, jonka voi sitten laskea arkulle. En pidä tuollaisesta. Olisin mielummin kerännyt keväisestä luonnosta kimpun, joka olisi kertonut, mitä edesmenneestä ajattelin. 10e hintainen, jonkun toisen valmiiksi päättämä persoonaton valkoinen ruusu tuntui kovin vieraalta ihmiselle, joka itsekin oli enemmän arvostanut luonnonkukkia.
Mistä tiedät, miten toimin? Osaan ihan itse tehdä ratkaisuni. Kyse nyt oli lähinnä niistä valmiiksi varatuista valkoisista ruusuista. Miksi nimenomaan ruusu?
Sisälukutaito!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Ei kirkkoon kuulumattomiakaan siunata ja kahvittelut järjestää halutessaan omaiset.
Kyllä siunataan, ei siinä kirkkoon kuulumisia tai kuulumattomuuksia kysellä. Ihan kuule kastamatonkin saa siunauksen viimeiselle matkalleen. Ei tietenkään pakolla, mutta jos kuitenkin halutaan.
Miksi ihmeessä kirkkoon kuulumaton edes haluaisi hautaansiunaamista? Kai se on ristiriidassa vakaumuksensa kanssa
Monille on, kaikille ei ole niin mustavalkoista.
Hautajaiset on naurettavaa teatteria. Ei se vainaja ole niitä näkemässä ja siellä itkua tuherretaan vaikka eläissään vainaja ei ole montakaan surijaa ihmistä kiinnostanut pätkääkään. Suomessa ihmisarvo on korkeimmillaan silloin kun ihminen on kuollut. "Vainajasta ei saa puhua pahaa" niin eläissään kyllä saa puhua ja puhutaankin pahaa ja/tai ketään tai harvaa on kiinnostanut paskaakaan. Mennyt mikä mennyt, ei se teatterilla ja itkun tuherruksella takaisin tule eikä asia siitä muutu. Jokainen syntyy ja jokainen kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Kukkakauppiaat ei tykkää tästä yhden kukan systeemistä, mutta minusta yksi ruusu on hyvä.
En tiedä tykkääkö ne siitäkään, että asetelmat on esillä sen tunnin verran ja sitten laitetaan roskiin. Sellainen hieno teos säilyy viikonkin verran hyvänä jos kukat saa vettä. Ei kaikkea älytöntä kulutusta ole syytä jatkaa ihan vaan sen takia, että jokus 80-luvulla tehtiin niin.
Eikö se ole jokaisen oma valinta?
Pihistelystä ei ollut kyse meidän tapauksessa vaan käytännöllisyydestä. Saattoväkeä oli alle 10 ja äiti oli eläessään saanut kukkia paljon. Kuolleena hän ei niistä tiedä vaan ne olisi vain meitä surevia varten.
Kukat arkulle, kukat pois ja arkku krematorioon. Kauanko ne hienot kukkalaitteet olisi ehtineet siinä olla, 15 min?
Näin on toimittu muutamissa viime hautajaisissa mihin oon osallistunut. Hautaaminen ja muut kuolemaan liittyvät kulut on niin suuret että mielellään kai väki jossain kohtaa säästää, varsinkin turhissa hörsöissä.
Vastaan tähän:
"Miksi ihmeessä kirkkoon kuulumaton edes haluaisi hautaansiunaamista? Kai se on ristiriidassa vakaumuksensa kanssa."
Eihän se vainaja yleensä ole hautajaisiaan järjestänyt vaan omaiset. Jos omaiselle on tärkeää se siunaaminen, niin ilman selkeää hautaustestamenttia (joka vieläpä olisi hautaustoimiston tiedossa) kaikki menee kuten omaiset järjestää.
Ruusu itsestä jotenkin parempi kuin kukkalaite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko
Näin mä olen toiminut isän, äidin ja isoäidin kohdalla. Ei ole oikein sukua keitä edes kutsuisi kesteille, eikä olla kirkollista väkeä. Oon vain hakenut uurnat kainaloon ja laskenut uurnan.
Vierailija kirjoitti:
Hautajaiset on naurettavaa teatteria. Ei se vainaja ole niitä näkemässä ja siellä itkua tuherretaan vaikka eläissään vainaja ei ole montakaan surijaa ihmistä kiinnostanut pätkääkään. Suomessa ihmisarvo on korkeimmillaan silloin kun ihminen on kuollut. "Vainajasta ei saa puhua pahaa" niin eläissään kyllä saa puhua ja puhutaankin pahaa ja/tai ketään tai harvaa on kiinnostanut paskaakaan. Mennyt mikä mennyt, ei se teatterilla ja itkun tuherruksella takaisin tule eikä asia siitä muutu. Jokainen syntyy ja jokainen kuolee.
Itse olin viime vuonna kaksissa oman ikäiseni hautajaisissa, ihan aidosti siellä itkettiin hyviä ystäviä jotka lähti liian aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää ? Ei kukaan vahdi mihin tuhkat laitetaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli viime vuonna 2 hautajaiset, arkulle kukkalaite ja omaisille valkoiset ruusut jotka laitoimme arkulle ja sitten veimme muistotilaisuuteen ja sitten haudalle lopuksi. Kenenkään ei tarvinnut ostaa omia.
just joo jotain kämäsiä pirkkaruusuja jotka kuihtuu hautaispäivän aikana jo
Pirkkaruusut on ihan laadukkaita, välillä ostan lähimarketista. Hyvin kestävät kun sen verran katsoo että ruusu on ns napakka ostohetkellä.
Hautaustapa vaikuttaa. Meillä vainaja menee ruumishuoneelta suoraan krematorioon, jos ei ole ollut uskovainen ja aika moni meidän suvussa ei ole... Eli pidetään väelle uurnanlasku. Uurnan monttu ei ole iso, eli seppeleet näyttäisi naurettavilta ja uurnan saa peittää itse. Jokainen lapioi hautaan multaa lapiollisen ja sitten kun monttu on täynnä, on pidetty puhe, luettu joku runo ja ihmiset on laskeneet kukkansa maljakoihin.
Mummin hautajaisiin vietiin seppele, koska arkku kannettiin hautaan, mummille tuhkaus oli kauhea ajatus. Hänelle oli se ajatus ylösnousemuksesta jotenkin lihallinen.