Oletko ajatellut, että ehkä oletkin paha ihminen?
Minä juuri ajattelin. Sitä ollaan oltu olevinaan hyvää ja esitetty. Mutta taidan valitettavasti olla paha. Oletko sinä?
Kommentit (109)
Tunnen monesti huonoa omatuntoa siitä, että en traumoistani johtuen osaa olla ns normaali ihminen. Ehkä muut pitävät minua pahana, kun en osaa olla läheinen ihmisten kanssa ja pysyn etäisenä, mutta kärsin siitä vähintään yhtä paljon kyllä itsekin.
En ole paha vaan liian kiltti. Opiskelen tunnistamaan rajani ja pitämään niistä kiinni. Silti hyväntekeväisyyttä en lopeta koska se tuo myös itselleni hyvän mielen.
Maailma ei ole mustavalkoinen. Kaikessa on monia sävyjä. Täydellistä ei ole mikään.
Meissä kaikissa on hyvää ja pahaa. Tilanteen mukaan jompikumpi painottuu välillä enemmän. Riippuu myös, mitä pidetään pahana/hyvänä.
Itse ei välttämättä tiedosta tekojensa motiiveita. Moni naamioi pahat tekonsa hyviksi, ainakin itselleen.
Liikaa ei kannata pohtia, elää vaan elämäänsä.
Ihminen, joka identiteetti on se enkeli, on todella vaarallinen.
Olisi kiva kuulla myös perusteluita väitteelle 🙂
"Ei riipu. Moraali ei ole henkilökohtainen, vaan se on ihmislajille kehittynyt sisäsyntyinen empatiakyky, mikä auttaa laumaa pysymään koossa. Henkilö joka ei tunne empatiaa terveellä tavalla on paha."
No tässä olet väärässä. Moraali on täysin eri asia kuin empatia. Moraalinsa voi jokainen itse määritellä ja se on tilanteen mukaan joustava. Empatia on ns normaalin ihmisen tunne, joka estää satuttamasta muita. Mutta sekin on joustava, tilanteesta riippuen.
Tunnetko empatiaa ihmistä kohtaan, joka on teurastanut raa'alla tavalla jokaisen sinulle tärkeän ihmisen ja nyt uhkaa henkeäsi? Moraalisi ja empatiasi varmasti käskevät olemaan tekemättä pahaa hänelle. Mutta jos ainoa keino selvitä hengissä on tehdä hänelle pahaa, niin teetkö? Vai kuoletko?
Vierailija kirjoitti:
Tunnen monesti huonoa omatuntoa siitä, että en traumoistani johtuen osaa olla ns normaali ihminen. Ehkä muut pitävät minua pahana, kun en osaa olla läheinen ihmisten kanssa ja pysyn etäisenä, mutta kärsin siitä vähintään yhtä paljon kyllä itsekin.
Et ole paha, ja minun on vaikea kuvitella, että kukaan pitäisi sinua pahana. Ihmiset on paljon älykkäämpiä mitä netin keskustelupalstat alkavat ymmärtää. He voivat olla varuillaan jos vetäydyt itsekin, mutta en usko kenenkään pitävän sinua pahana sen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ja paha ovat ihmisen luomia keinotekoisia käsitteitä. Ja vaikka eivät olisikaan, niin sehän riippuu ihan siitä, että mikä ihmisen henkilökohtainen moraali on.
Niin, tämäkin on totta järjellä ajateltuna. Minusta kuitenkin paha TUNTUU pahalta ja hyvä hyvältä. Eritysesti se tuntuu pahalta, kun tuntee hyvyyden rippeidenkin valuneen itsestä, vaikka olisi ollut mahdollisuus kehittyä huomioonottavaksi, myötätuntoiseksi ja toisia ylösnostavaksi ihmiseksi. Sen sijaan annoin katkeruuden pesiä sisimpääni. Ja nyt kun kaikki olisikin hyvin, olenkin sisältä kuollut ja paha. -ap
"huomioonottavaksi, myötätuntoiseksi ja toisia ylösnostavaksi ihmiseksi. " Nuo ei liity hyvyyteen. Ne ovat persoonallisuuspiirteitä, joiden käyttäjä voi olla paha. Itsereflektiokyky on parempi merkki hyvyydestä.
Ja olenkin - läpeensä syntinen. Hengellisen polkuni myötä olen oppinut olemaan jumalan edessä täysin takki auki, kaikki syntinen ja pahuuteni levällään - armoa anoen ja muutokseen voimia toivoen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa on hyviä puolia, tietenkin hyvät asiat ovat lahjaa yläkerrasta, jollei usko omaan hyvyyteensä, sinua pahemmat ihmiset kävelevät yli. Joka ei usko voivansa tehdä hyviä tekoja, ei pelastu Jumalan valtakuntaan.
Sanottu: Tuot näkyviin huonot puolet, se ei tee pahikseksi. Ei sekään sanotaan tyhmäksi, moni voi olla älykäs silti.
Jos nyt uskonto halutaan tähän sotkea, niin pahin kaikista on jumala. Koko perisyntikäsite. Eevalle ei oltu edes kerrottu, ettei siitä tiedon puusta saa syödä, ja sitten häntä syytetään kaikesta. Ja miksi se puu sinne piti ylipäätään laittaa?
Plus kaikki tsunamit, maanjäristykset, järkyttävää kipua aiheuttavat sairaudet ym. Mikä mulkku pitää olla, että laittaa tuollaisia muka rakastamilleen olennoille? Täysi narsisti paskapää ja vaatii vielä jotain palvontaa kaiken jälkeen.
Paha ateisti esittäytyi.
Ikinä en ole hyvää esittänyt enkä ole muille mitää hyvää tehnyt. Inhoan teitä kaikkia įdiootteja ja haluan teille vain kärsimystä.
Vierailija kirjoitti:
Pahat ihmiset eivät osaa ajatella olevansa pahoja. Pitävät itseään erinomaisina tyyppeinä.
Kyllä. Se kaikista pahoin pukeutuu jopa valkeuden enkeliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa on hyviä puolia, tietenkin hyvät asiat ovat lahjaa yläkerrasta, jollei usko omaan hyvyyteensä, sinua pahemmat ihmiset kävelevät yli. Joka ei usko voivansa tehdä hyviä tekoja, ei pelastu Jumalan valtakuntaan.
Sanottu: Tuot näkyviin huonot puolet, se ei tee pahikseksi. Ei sekään sanotaan tyhmäksi, moni voi olla älykäs silti.
Jos nyt uskonto halutaan tähän sotkea, niin pahin kaikista on jumala. Koko perisyntikäsite. Eevalle ei oltu edes kerrottu, ettei siitä tiedon puusta saa syödä, ja sitten häntä syytetään kaikesta. Ja miksi se puu sinne piti ylipäätään laittaa?
Plus kaikki tsunamit, maanjäristykset, järkyttävää kipua aiheuttavat sairaudet ym. Mikä mulkku pitää olla, että laittaa tuollaisia muka rakastamilleen olennoille? Täysi narsisti paskapää ja vaatii vielä jotain pa
Elät ilmeisesti jossain muussa todellisuudessa kuin syntiinlangenneessa maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahat ihmiset eivät osaa ajatella olevansa pahoja. Pitävät itseään erinomaisina tyyppeinä.
Kyllä. Se kaikista pahoin pukeutuu jopa valkeuden enkeliksi.
Karoline Leavitt?
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko olla hieman armollisempia itsellenne. Jotkin kuvailevat itseään pahaksi, mutta pahuus on jotain ihan eri tasolla olevaa.
Se, että haluaa kaikille hyvää, mutta laittaa oman edun välillä edelle, ei ole pahuutta vaan tervettä itsekkyyttä. Itsekkyys ei ole pahuutta, vaan vasta sitten kun muut joutuvat kohtuuttomasti kärsimään itsekkyydestäsi (esim kuolemalla). Katkeruus ei ole pahuutta, vaan pahaa oloa menneen tai nykyisten traumojen vuoksi. Negatiivisuus ei ole pahuutta, vaan ehkä pelkoa tulevaisuuden vuoksi. Tai nykyhetken tai menneiden kokemusten.
Negatiivisuus ei ole pahuutta, mutta moni näkee sen pahuutena. Moni näkee esim. mustan huumorin negatiivisuutena. Oikeiden ihmisten seurassa se näyttäytyy hyvänä asiana.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä oikein pahat osaavat, ja osaavat antaa itsestään itsekriittisen, hyvään pystyvän kuvan. Itsereflektiotaan omahyväisyydessään esitellen. Mutta peilien takana onkin susi. :( Jeesushan sanoi, että älkää olko kuin fariseukset, jotka katujen kulmissa rukoilevat ja tekevät kasvonsa synkeiksi. Jotta heitä paskiaisia ihailtaisiin. -ap
huomioonottavaksi, myötätuntoiseksi ja toisia ylösnostavaksi ihmiseksi. " Nuo ei liity hyvyyteen. Ne ovat persoonallisuuspiirteitä, joiden käyttäjä voi olla paha. Itsereflektiokyky on parempi merkki hyvyydestä.
-Täyttä soopaa tämä teksti. Mitä ihmettä teeskentelet?
Nuo ovat käytöstä, ei mitään persoonallisuuspiirteitä. Kys. Hlö varmasti tarkoitti henkilöitä joilta hyvä käytös tulee itsestään, luonnollisena. Eikä kaukaa haettu ettää joku esittää ystävällistä.
Huh huh. Joku nyt levittää ihan mitä sattuu.
Olen varmaankin ajattelen aina muita ensin ja haluan kaikille hyvää, mutta kun minua loukataan huudan tunteeni pihalle, olen siis sen vuoksi monien mielestä paha ihminen. Kaiketi sitten olen paha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä oikein pahat osaavat, ja osaavat antaa itsestään itsekriittisen, hyvään pystyvän kuvan. Itsereflektiotaan omahyväisyydessään esitellen. Mutta peilien takana onkin susi. :( Jeesushan sanoi, että älkää olko kuin fariseukset, jotka katujen kulmissa rukoilevat ja tekevät kasvonsa synkeiksi. Jotta heitä paskiaisia ihailtaisiin. -ap
Jeebus esitti hyvää mutta olikin paha
Olen joissain asioissa. En ymmärrä, että velkaantuneet huutavat minulle, huutaisin ERITTÄIN mielelläni takaisin. En voi, koska työni vuoksi minun pitää olla kohtelias ja ystävällinen kaikenlaislle ihmisille.
Empaattisuudestani huolimatta en ymmärrä huutavia ja kiroilevia sekopäitä.
Minä en aiheuttanut heidän velkojaan - he ihan itse velkaantuivat.
....ja loiseläimet, joiden koko elämänkulku on loisia toisessa eläimessä. Yksikin munii silmiin ja sokeuttaa. Tai ainakin yksi, varmaan useampi. Ja monet eläimet on "ohjelmoitu" syömään heikko jälkikasvunsa, tai muiden lapset, että niiden emo tulisi taas kiimaan. Että sellainen perfect design.