Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko ajatellut, että ehkä oletkin paha ihminen?

Vierailija
14.09.2025 |

Minä juuri ajattelin. Sitä ollaan oltu olevinaan hyvää ja esitetty. Mutta taidan valitettavasti olla paha. Oletko sinä?

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, määrittele paha. Itse en ole paha, itsekäs kyllä, mutta en paha.

Ok. Koetan määritellä pahan ihmisen. Paha ihminen on omahyväinen, suhteissaan oman voiton tavoittelija. Jos hän toiselle hyvää tekee, siellä on taka-ajatus: mitä minä tästä hyödyn? Hänen tekemisensä ja olemisensa keskiössä on hän itse. Kaikki muut ovat hänelle välineitä hyödyn tavoitteluun, itsensä tyydyttämiseen. -ap

Onko sinulla lapsia. Mitä ajattelet heistä, jos sellaisia on.

Vierailija
102/127 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen usein niin. Olen tehnyt elämässäni virheitä, kun en ole ymmärtänyt toimia oikein. Toiset ovat siitä kärsineet. Olen siis omaa tyhmyyttäni paha ihminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen ihminen luonnostaan paha. Hyviä ihmisiä ei ole olemassakaan.

Ainut viaton 100 % ihminen oli Jeesus Kristus, joka oli ja on samalla 100 % Jumala.

Vierailija
104/127 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki uskikset on niin tyhmiä ja pahoja että luulevat itsekin olevansa hyviä

Ei kukaan uskis ole, eikä luule olevansa hyvä, sillä Jeesus sanoo, että vain Jumala on hyvä.

Me olemme kaikki mätiä lihasäkkejä. Jokaikinen.

T: uzkiz

Vierailija
105/127 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja olenkin - läpeensä syntinen. Hengellisen polkuni myötä olen oppinut olemaan jumalan edessä täysin takki auki, kaikki syntinen ja pahuuteni levällään - armoa anoen ja muutokseen voimia toivoen.

Kuka on jumalasi, jonka kirjoitat pienellä alkukirjaimella?

Onko se joku pikkuinen puujumala vitrinin laatikossa?

Vierailija
106/127 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää valita niin valitsen

- varastamisen yli pyytämisen

- vihan yli rakastamisen

- väkivallan yli rauhallisuuden

- tappamisen yli armahtamisen

- kiduttamisen yli hoitamisen

Vierailija
107/127 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen usein niin. Olen tehnyt elämässäni virheitä, kun en ole ymmärtänyt toimia oikein. Toiset ovat siitä kärsineet. Olen siis omaa tyhmyyttäni paha ihminen. 

mikä sinun ymmärryksessä on vialla?

Vierailija
108/127 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mikä sinun ymmärryksessä on vialla?

Eihän siinä ole mitään vialla vaan hän katsoo maailmaa viattomuuden  näkökulmasta eikä siinä ole mitään väärää.

Siihen kannattaisi meillä kaikilla muillakin pyrkiä.

Vierailija
109/127 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnostaan ihminen ole paha syntyessään.

Vierailija
110/127 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up up up

Vierailija
111/127 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ihmiset on pahoja.

Vierailija
112/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ovat. Jotkut eivät vain tiedä sitä. 

Vierailija
113/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko silloin paha ihminen jos tekee pahaa vaikkakaan ei tarkoituksella. Ihminen on ujo ja herkkä, mutta tekee pakonomaisesti asioita joita muut pitävät pahana. Nämä tekemiset ovat ihmisen selviytymiskeino. Ei ole auttanut terapiat eikä mikään muukaan. Ocd:maisesti tekee pahojaan vaikka kärsii siitä itsekin. Tällainen ihminen on sairas, mutta onko hän paha?

Vierailija
114/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, vaikuttavatko vain teot, vai myös ajatukset. Itse koen, että ajatuksetkin vaikuttavat asiaan, ja olen ehdottomasti siis paha, vaikken teekään varsinaisesti mitään pahaa kenellekään. Toisaalta en tee mitään hyvääkään. 

Jos mietin omaa lähipiiriäni, niin juuri ne, jotka eniten hehkuttavat hyvyyttään, aiheuttavat eniten harmaita hiuksia läheisilleen. Toisaalta he ovat myös enemmän tekemisissä ihmisten kanssa. Jos ei ole kenenkään kanssa juurikaan tekemisissä, ei aiheuta harmiakaan. 

Toisaalta musta vasta joku kunnon katastrofi, vaikkapa nälänhätä, tuo ihmisen todelliset kasvot esiin. Yltäkylläisissä länkkäreissä asuvan on helppo ajatella olevansa hyvä ihminen. 

Mäkin olen muuten miettinyt, voisinko olla psykopaatti, mutta tullut siihen tulokseen, että olen vain kokenut aika paljon pahaa ihmisiltä, kyynistynyt ja katkeroitunut ja kyse on pitkälti siitä, ettei mua kiinnosta olla hyvä ihminen. Mitä minä siitä hyötyisin, hehheh. Toisaalta en halua itsekään hyötyä muista ihmisistä, haluan vain olla mahdollisimman rauhassa. En silti vihaa ihmisiä, tai ajattele kaikkien olevan pahoja. 

Vierailija
115/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko silloin paha ihminen jos tekee pahaa vaikkakaan ei tarkoituksella. Ihminen on ujo ja herkkä, mutta tekee pakonomaisesti asioita joita muut pitävät pahana. Nämä tekemiset ovat ihmisen selviytymiskeino. Ei ole auttanut terapiat eikä mikään muukaan. Ocd:maisesti tekee pahojaan vaikka kärsii siitä itsekin. Tällainen ihminen on sairas, mutta onko hän paha?

Kuulostaa jonkin asteen self-sabotagelta. Tai sitten vain kuvittelee tekevänsä pahaa, vaikka muitten silmissä se olisi liioiteltua. Herkkä ihminen voi vaikka kokea loukanneensa toista, vaikka oikeasti niin ei ole tapahtunut. Liioittelee ja suurentelee asioita mielessään. 

Vierailija
116/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ja paha ovat ihmisen luomia keinotekoisia käsitteitä. Ja vaikka eivät olisikaan, niin sehän riippuu ihan siitä, että mikä ihmisen henkilökohtainen moraali on. 

Ei riipu. Moraali ei ole henkilökohtainen, vaan se on ihmislajille kehittynyt sisäsyntyinen empatiakyky, mikä auttaa laumaa pysymään koossa. Henkilö joka ei tunne empatiaa terveellä tavalla on paha. 

Ei vaan henkilö, joka haluaa muille pahaa, on paha. Tämä johtuu usein siitä, että kokee itsensä huonoksi ja kelpaamattomaksi. Pahan tekeminen muille antaa vallan ja voiman tunnetta.

Empatiakyvyttömyys sen sijaan tarkoittaa sitä, että muiden tunteet eivät kosketa. Ei muiden kärsimys eikä muiden ilo. Silti ei tarvitse tarkoituksella tehdä muille pahaa. Voi olla vaikka tehokas muutosjohtaja tiukoissa paikoissa tai taitava lakimies, ja ihan kunnollinen kansalainen. 

Lisäksi harva meistä on täysin, peruuttamattomasti paha tai hyvä. Voimme valita joka päivä, teemmekö pahoja vai hyviä tekoja. Itsestään kannattaa aina aloittaa ja sanoa kannustavasti itselleen, että pystyt kyllä siihen, et ole läpeensä paha. Omista teoista on myös kannettava vastuu ja tehtävä se mitä pystyy asioiden parantamiseksi, kestää sekin että anteeksi ei välttämättä saa mutta silti elämä voi jatkua, parempana kuin ennen. 

Vierailija
117/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tekopyhä ja tuomitseva. Sen vuoksi olen yksinäinen. Minulle tehtiin pahaa ja sen seurauksena minulle tuli kauhea marttyyrisyndrooma ja pohdin koko ajan miten huonoja muut ihmiset ovat ja miten hyvä olen itse. Mutta oikeasti olen ihan yhtä paha kuin muutkin ja varmaan pahempi kuin moni.

Vierailija
118/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahuus ja hyvys, molemmat suhteellisia ja subjektiivisia käsitteitä.

Tiedän että uskovaisten silmissä olen parantumattoman paha, jopa saatanallsen paha ihminen. 

Olen de-facto paha myös niiden silmissä, joille toivon ja haluan pelkkää pahaa (kärsimystä, ahdistusta, kipua ja kuolemaa).

Useimmat ihmiset teeskentelevät olevansa "valon ja rakkauden puolella". Minä en teeskentele vaan tiedän ja myönnän avoimesti nauttivani myös ihmisyyden pimeästä puolesta.

Vierailija
119/127 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perseestä ja tiedän sen. 

Vierailija
120/127 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen perseestä ja tiedän sen. 

Totta!