Hesarin lukijapalstalla: Koli oli lapsiperheellemme pettymys.
Voe herra isä. Ei ollut Kolilla tarjota muuta kuin luontoa.
Kommentit (733)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä että joka paikkaan pitää tunkea jotain hilavitkuttimia jotta ihmiset viihtyy. Kolille mennään nimenomaan nauttimaan luonnosta. Serena ja Puuhamaa on sit asia erikseen.
Eli loukkaannuit kirjoitusta lukematta; eihän siinä mitään hilavitkuttimia edes pyydetty :D
Miten voi lukea jutun jota missään ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten kanssa voi retkeillä ilman erillisiä leikkipuistojakin, omasta asenteesta kiinni vaan.
Leikkipuisto on rajattu alue, missä ei tarvitse paljon lapsiensa perään katsella, vaan voi keskittyä somettamiseen. Metsässä joutuu ottamaan lapset omaan kontrolliin, jotteivat ne häviä mikä minnekin. Voi olla, ettei vanhempi ole itsekään koskaan kulkenut metsässä, ja se on jäänyt vieraaksi ja pelottavaksi paikaksi, kun ei ole aitoja ympärillä rajoittamassa. Eihän sinne silloin uskalla lapsiakaan päästää. Nettikään ei välttämättä toimi.
Mitä ihmettä sönkötät? Luulen että meillä muilla on vähän toisenlainen todellisuus
Sitä, että jos ei ole itse koskaan metsissä samoillut, ei sinne uskalla lapsiakaan päästää. Mitä itse sönkötät toisenlaisesta todellisuudesta?
Voi tulla shokkina joillekin mutta ei ylimielisten helsinkiläisten viihdyttäminen ole kehäkolmosen ulkopuolella asuvien elämäntehtävä. Paikallisia asukkaita kunnioittavat ja luonnosta nauttivat ovat sen sijaan aina tervetulleita.
Iltäsuomalaisilta ei selitykset lopu miksi vältellään yrittäjyyttä ja työntekoa ja eletään muun Suomen vetämässä pulkassa ikäpolvesta toiseen. Luonto antaa hulppeat puitteet rakentaa matkailualaa, jolla voisi itse työllistyä ja tehdä omat rahat koko maakunnalle, mutta ei. Ylimielisesti vittuillaan vaan muille sieltä muiden vetämästä pulkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä selkeästi puoli Itä-Suomea triggeröityneet ;) Valitettavasti se on kuulkaas niin että te tarvitsette matkailutuloja ja hieman erilainen asenne voisi auttaa kehittämään aluettanne. Se mikä on teille normaalia, voi olla jollekulle muulle melko ankeaa ja hän matkailee matkailunsa muualle
Kysymys kuuluu, että miksi te lähdette ylipäätään Kolille? Täällä jo sanottiin, että puuttuu vuoristo ja palmut.
En ole käynyt Kolilla ja asenteen perusteella ei kannatakaan. Meidän lapsiperhe vie rahansa sinne, missä lapset huomioidaan.
En ole kuullut, että Kolilla tarvittaisiin rahaa. Ainakin me päästiin ihan ilmaiseksi.
Me puolestaan emme pihistele, kun on
Sinäkään et ymmärtänyt hittojakaan. Itse Kolin kansallispuistoon ei ole mitään pääsymaksua ja toivottavasti ei ikinä tulekaan. Majoituksen voi ottaa vaikka mistä muualta lähistöltä, koska sinne on mentävä kumminkin autolla. Saa siltä alueelta myös mökkimajoitusta niin halutessaan, ei tarvitse mennä hotelliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluan Saanan huipulle leikkipuiston. Jannicca pettyi pahasti kun huipulla oli vain postilaatikko. Ei edes kahvilaa josta voisi ostaa jäätelöä. Alas piti ihan itse kävellä. Köysirata huipulta alas nyt ja heti.
Lapissa on Joulupukinmaa, laskettelukeskukset, kelkkasafarit, revontuliretket.. ne tuovat sinne rahaa
Lappi ja Koli onkin ihan samansuurusia paikkoja.
Meiltä Lapista on lähtenyt nuoria pariskuntia rauhallisille kutulomille Kolille, se on kai sellaiseen oikein sopiva. Lapissa sitten enempi lasketellaan, kelkkaillaan ym. Kolilla kyllä myös hiihdetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaukset eivät toimi. Olen nyt pariinkin viestiin kirjoittanut, että lähdemme lasten ja eväiden kanssa luonnonsuojelualueelle, jos haluamme sinne. Silloin on täydellisen ok, että alueella ei ole palveluita. Mutta jos viemme rahamme hotelliin, toivomme hotellilta palveluita. Hotelli ei ole sama asia kuin luonnonsuojelualue.
Jo pari kertaa olen saanut aivan identtisen vastauksen, että miksen voisi selvittää etukäteen, millaisia palveluita missäkin on. No tietenkin selvitän. Perheemme ei muuten ole koskaan yöpynyt Kolilla.
Niin, Ylä-Kolin hotelli on tehty lähinnä aikuisten tarpeisiin ja Kolin kylän hotelli lapsiperheiden tarpeisiin. Joko alat ymmärtää, että alueella on kaksi täysin eri periaatteella toimivaa hotellia?
Mutta kun mä HALUUN kakaroitteni kanssa siihen mikä on tehty aikuisten tarpeisiin! Ei saa olla maailmassa sellaista paikkaa missä minun prinsessani ei ole ykkösiä, EIEIEIEIEIEI!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella typerää, siis tyhmää, älyllisesti vajaata, aliarvioida lapsiperheitä jos yrittää tehdä matkailualan bisnestä Suomessa.
Vielä tyhmempää on olla ottamasta matkakohteesta selvää ja lähteä reissuun.
No kyllä aikuisten ilman lapsia matkaavien lomailijoiden viihtyvyyteen kannattaa myös satsata eikä vain lasten. Varsinkin kun niitä lapsiperheitä on Suomessa aina vaan vähemmän. Miksi jotkut vanhemmat olettavat että ihan joka ainoan bisneksen pitäisi suunnata tarjontansa juuri lapsiperheille? Moni lapsellinenkin haluaa joskus irrottautua lapsiarjesta eikä esimerkiksi kylpylä täynnä muiden ihmisten lapsia ole irtiotto arjesta heillekään. Se ei ole lapsivihaa, vaan tarvetta saada hengähdystauko.
Luulen ettei tässä nyt ole lainkaan kyse Kolista tai sen tarjonnasta. Tässä on vain yksi hyvin katkeroitunut ihminen jolla on jokin kipeä ihmissuhde tai taloudellinen kupru lauennut mahdollisesti tapahtunut juuri Kolin reissulla, joten kaikki katkera kakka sisuskaluista kaadetaan nyt itäsuomen niskaan ja sijaiskärsijäksi valikoitui Koli. Ei kukaan oikeasti Kolilla käynyt ja ehkä pettynyt jaksa inkuttaa näin kauan ellei siihen liittyisi oikeasti jotain muuta. Lohdutamme siis häntä ja jaksuhali(hehe)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa muuten lapset on monessa paikassa huomioitu ihan mahtavasti! Suosittelen kantamaan rahat sinne
Esimerkiksi Rinkeby on oikein lapsiystävällinen paikka. Sinne!
Noni, sinne siis! Ihan sama millanen paikka se muuten on, mut me luotetaan sinun sanaan.
Ehdottomasti, täältä vauvalta kannattaakin ottaa ohjeet elämän suuntaa valitessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kolin kylän ainoa leikkipaikka oli kaksi keinua ja liitoksistaan natiseva liukumäki kaupan parkkipaikan reunalla. Kylpylässä ei ollut lapsille yhtään mitään.
Samoin oli ulkoilureiteillä. Se on kummallista, koska eihän lasten huomioiminen vaadi paljon. Polun varressa olevat satutaulut, maastoon piilotetut eläinhahmot tai satunnaiset tasapainoilukivet tai -lankut voisivat tukea niin lapsen kuin vanhempienkin jaksamista ja retkeilystä nauttimista.
Perspektiiviä asiaan voi hakea vaikka Itävallan Alpeilta, jossa lapsia on ajateltu aivan toisella tavalla. Siellä ensimmäinen asia, jonka näkee astuessaan ulos gondolihissistä kahden kilometrin korkeudella, on lasten leikkipaikka."
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011490535.html
Tottahan tuo sinänsä o
Köyhässä Suomessa lapsi on ollut yksi suu lisää. Toista se on ollut siellä missä ruokaresursseja riittää ympäri vuoden. Mutta kaiken kaikkiaan, ei sielläkään nyt mitään ihmeellistä ole ollut. Syystä ai toisesta Suomi oli tässä välillä menestyväkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä selkeästi puoli Itä-Suomea triggeröityneet ;) Valitettavasti se on kuulkaas niin että te tarvitsette matkailutuloja ja hieman erilainen asenne voisi auttaa kehittämään aluettanne. Se mikä on teille normaalia, voi olla jollekulle muulle melko ankeaa ja hän matkailee matkailunsa muualle
Eiköhän esimerkiksi SOK/PKO ole vuosikymmenten saatossa todennut, että nykyinen aikuisasiakkaisiin keskittyvä palvelukonsepti klo 16:sta-> sopii Ukko-Kolin kylpylään, joka ei siis ole mikään Caribian, Edenin tms tapainen lastenliukumäkikylpylä vaan perustuu kauniiseen maiseeemaan rentoutuessa.
Todennäköisesti tullu just asiakkailta tuo toive.
Itse ainakin valitsin parisuhdeviikonlopulle Kolin mieluummin kuin Bomban juuri sillä perusteella, että kylpylä on illalla lapsilta rauhoitettu. Ei se ole silti lapsivihaa, vaan ihan silkkaa mukavuudenhalua kun en halua jonkun hyppelevän pommeja porealtaaseen silloin kun istun siellä puolisoni kanssa nauttimassa skumpasta ja kansallismaisemasta.
Vierailija kirjoitti:
Luulen ettei tässä nyt ole lainkaan kyse Kolista tai sen tarjonnasta. Tässä on vain yksi hyvin katkeroitunut ihminen jolla on jokin kipeä ihmissuhde tai taloudellinen kupru lauennut mahdollisesti tapahtunut juuri Kolin reissulla, joten kaikki katkera kakka sisuskaluista kaadetaan nyt itäsuomen niskaan ja sijaiskärsijäksi valikoitui Koli. Ei kukaan oikeasti Kolilla käynyt ja ehkä pettynyt jaksa inkuttaa näin kauan ellei siihen liittyisi oikeasti jotain muuta. Lohdutamme siis häntä ja jaksuhali(hehe)
Tai. Matkailuyrittäjäksi Kolille mielivä laati provosoivan kirjoituksen pehmittämään kuntaa? Mielipidevaikuttaminen mediassa on suosittua nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Voi tulla shokkina joillekin mutta ei ylimielisten helsinkiläisten viihdyttäminen ole kehäkolmosen ulkopuolella asuvien elämäntehtävä. Paikallisia asukkaita kunnioittavat ja luonnosta nauttivat ovat sen sijaan aina tervetulleita.
Iltäsuomalaisilta ei selitykset lopu miksi vältellään yrittäjyyttä ja työntekoa ja eletään muun Suomen vetämässä pulkassa ikäpolvesta toiseen. Luonto antaa hulppeat puitteet rakentaa matkailualaa, jolla voisi itse työllistyä ja tehdä omat rahat koko maakunnalle, mutta ei. Ylimielisesti vittuillaan vaan muille sieltä muiden vetämästä pulkasta.
Sitä on taidettu vetää muutakin ku pulkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai. Matkailuyrittäjäksi Kolille mielivä laati provosoivan kirjoituksen pehmittämään kuntaa? Mielipidevaikuttaminen mediassa on suosittua nykyään.
Mitä kunta sille voi jos luonnonsuojeluliitto tehtailee valituksia kaikesta mitä Kolilla yritetään rakentaa? Heitä saa kiittää jos alueelle ei tehdä lisää infraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normilapset keksivät hupia vaikka kiipeilemällä niillä kallioilla, josta avautuu se upea näkymä järvelle.
Meidän lapset parkouraa ihan missä vaan ja jaksavat vaikka mitä. Itse en kuitenkaan lähtisi heidän kanssaan Kolille, koska varmaan jonkun selfie menisi pilalle lastemme takia.
Aina puhutaan, miten lasten pitäisi liikkua ja olla reippaita, mutta samalla edelleen elää käsitys, että lapset saavat näkyä mutteivät kuulua. Usein helpoimmalla pääsisi, jos antaisi lasten roikkua pädillä hiljaisina ja vaivattomina. Väittäisin, että yhteiskuntamme on lapsivihamielinen.
Tää on muuten hauska juttu, nimittäin ihmiset jotka yrittävät ottaa selfietä vilkkaassa paikassa ja mulkoilevat sitten muita paheksuvasti kun kehtaavat tulla maailmankaikkeuden keskipisteen mestariotokseen. Pilasin ilmeisesti jonkun videon Skansenilla ihan vain kulkemalla siinä missä sata muuta ihmistä samaan aikaan, ja kesällä Lintsillä kuulin, kun joku mamma valitti kun yrittää kuvata pehmistään ja aina joku tunkee siihen taustalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normilapset keksivät hupia vaikka kiipeilemällä niillä kallioilla, josta avautuu se upea näkymä järvelle.
Meidän lapset parkouraa ihan missä vaan ja jaksavat vaikka mitä. Itse en kuitenkaan lähtisi heidän kanssaan Kolille, koska varmaan jonkun selfie menisi pilalle lastemme takia.
Aina puhutaan, miten lasten pitäisi liikkua ja olla reippaita, mutta samalla edelleen elää käsitys, että lapset saavat näkyä mutteivät kuulua. Usein helpoimmalla pääsisi, jos antaisi lasten roikkua pädillä hiljaisina ja vaivattomina. Väittäisin, että yhteiskuntamme on lapsivihamielinen.Tää on muuten hauska juttu, nimittäin ihmiset jotka yrittävät ottaa selfietä vilkkaassa paikassa ja mulkoilevat sitten muita paheksuvasti kun kehtaavat tulla maailmankaikkeuden keskipisteen mestariotokseen. Pilasin ilmeisesti j
Sait sitten käännettyä koko jutun ihan vaan sun omaan napaan. onpa hassua.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kohteet eivät ole tarkoitettu lapsille.
Yleensä lapset kuitenkin tykkäävät metsässä kulkemisesta ja luonnosta. Löytyy hienoja keppejä ja kiviä ym mukavaa tekemistä. Leikkipuistot nyt on kaikkialla samanlaisia, eikä niin ruokkia mielikuvitusta. Ehkä mielipidekirjoittajan lapsi ei osaa leikkiä, tai äiti ei anna leikkiä metsässä tai muualla kuin leikkipuistossa, koska se on vaarallista hänen mielestään
Vierailija kirjoitti:
Lappikin taitaa saada yhä valtion apua vaikka turismi kukoistaa? Jos tilannetta kokonaisuudessaan ajattelee, ei väkeä ole tarpeeksi pienyrittäjyyteen, ja kaivokset, matkailu ja muu sellainen suurellinen toiminta taas tuhoaa ympäristöä. Pitäiskö kumminkin Helsingistä häätää kaikki maalta tulleet takaisin koriseuduilleen, niin suunta muuttuisi. Monihan jo puhuukin että siitä hesojen kulttuurista alkaa tulla nielemisvaikeuksia. Kukas se sitten jäisi pulkkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia Itä-Suomen matkailubisnes ei ole oikein lähtenyt lentoon, vaikka maisemia olisi vaikka muille jakaa? On se jännä. Ottakaa vähän oppia Lapista.
Lapista? Suurin osa turisteista on katsomassa revontulia. Lisäksi ei siellä ole mitään suomalaisille kun hinnoissa on turistilisä ja kaikki paikat ovat täynnä ulkomaalaisia.
Kuten se edellinen kirjoitti, Lapissa osataan tehdä turismia ja rahaa tulee alueelle kivasti. Itä-Suomessa ei osata yhtään mitään.
Aika monella itäsuomalaisella tosiaan on se ajatus, että eivät halua pilata aluetta liialla turismilla. Toisin kuin sinä, minä taas arvostan sitä että tajutaan maailmassa olevan tärkeämpiäkin arvoja kuin raha.
Niin, kanarialaisetkin ovat kyllästyneet turisteihin. Asiasta oli dokumentti Ulkolinja-sarjassa.
En muuten muista, ollaanko lapsen kanssa matkustaessa käyty koskaan varsinaisessa leikkipuistossa? Voi olla, että joskus.