Hesarin lukijapalstalla: Koli oli lapsiperheellemme pettymys.
Voe herra isä. Ei ollut Kolilla tarjota muuta kuin luontoa.
Kommentit (733)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia Itä-Suomen matkailubisnes ei ole oikein lähtenyt lentoon, vaikka maisemia olisi vaikka muille jakaa? On se jännä. Ottakaa vähän oppia Lapista.
Lapista? Suurin osa turisteista on katsomassa revontulia. Lisäksi ei siellä ole mitään suomalaisille kun hinnoissa on turistilisä ja kaikki paikat ovat täynnä ulkomaalaisia.
Kuten se edellinen kirjoitti, Lapissa osataan tehdä turismia ja rahaa tulee alueelle kivasti. Itä-Suomessa ei osata yhtään mitään.
Koko Suomi huvipuistoksi. Ei asukkaista eikä koskemattomasta luonnosta tarvitse välittää.
Vierailija kirjoitti:
No tänään Hesari päätti sitten julkaista muista tripeistä...mikä lehteä vaivaa????
Ei ihme, että levikki laskee, kun julkaisee moisia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
korona aikaanhan lappalaiset kielsivät etelän veteliä menemästä pohjoiseen vaikka totuushan oli että korona levisi pohjoisesta etelään. minulla on nua kaikki etelän veteliä koskevat kirjoitukset tallessa 7 alkaa niitä julkaisemaan ennen pääsiäistä niistä 300 sivusta riittää julkaistavaa koko loppu vuodeksi
Niinhän se tais tehdä, kun etelän asukkaat ensin vei sen koronan Lappiin sillä ensimmäisellä eli etelän hiihtolomaviikolla. Kummasti siihen mennessä voitiinkin jo sulkea kaikki hiihtokeskukset kun olisi ollut pohjoisen oma vuoro lomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluan Saanan huipulle leikkipuiston. Jannicca pettyi pahasti kun huipulla oli vain postilaatikko. Ei edes kahvilaa josta voisi ostaa jäätelöä. Alas piti ihan itse kävellä. Köysirata huipulta alas nyt ja heti.
Lapissa on Joulupukinmaa, laskettelukeskukset, kelkkasafarit, revontuliretket.. ne tuovat sinne rahaa
Lappi ja Koli onkin ihan samansuurusia paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia Itä-Suomen matkailubisnes ei ole oikein lähtenyt lentoon, vaikka maisemia olisi vaikka muille jakaa? On se jännä. Ottakaa vähän oppia Lapista.
Lapista? Suurin osa turisteista on katsomassa revontulia. Lisäksi ei siellä ole mitään suomalaisille kun hinnoissa on turistilisä ja kaikki paikat ovat täynnä ulkomaalaisia.
Kuten se edellinen kirjoitti, Lapissa osataan tehdä turismia ja rahaa tulee alueelle kivasti. Itä-Suomessa ei osata yhtään mitään.
Aika monella itäsuomalaisella tosiaan on se ajatus, että eivät halua pilata aluetta liialla turismilla. Toisin kuin sinä, minä taas arvostan sitä että tajutaan maailmassa olevan tärkeämpiäkin arvoja kuin raha.
Eläkää sitten niillä muilla arvoillanne älkääkä odottako täältä meiltä etelän veronmaksajilta jatkuvia tukiaisia sinne.
Vierailija kirjoitti:
Todella typerää, siis tyhmää, älyllisesti vajaata, aliarvioida lapsiperheitä jos yrittää tehdä matkailualan bisnestä Suomessa.
Vielä tyhmempää on olla ottamasta matkakohteesta selvää ja lähteä reissuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluan Saanan huipulle leikkipuiston. Jannicca pettyi pahasti kun huipulla oli vain postilaatikko. Ei edes kahvilaa josta voisi ostaa jäätelöä. Alas piti ihan itse kävellä. Köysirata huipulta alas nyt ja heti.
Lapissa on Joulupukinmaa, laskettelukeskukset, kelkkasafarit, revontuliretket.. ne tuovat sinne rahaa
Eli ei mitään uutta suomalaisille. Revontulia näkyy välillä Etelä-Suomessa asti.
Tiukassa alkaa olla paikat jossa on vain hiljaisuutta. Kaikkialla on ajateltu lapsiperheitä ja muita häseltäjiä viihdetarpeineen. Ehkä Aasian tai Afrikan erämaissa voisi kokea?
Vierailija kirjoitti:
On ne vaan kummallisia nuo Helsinkiläiset.
Ei ne kaikki ole. Pahimpia ehkä nää junantuomat.
Eläkää sitten niillä muilla arvoillanne älkääkä odottako täältä meiltä etelän veronmaksajilta jatkuvia tukiaisia sinne.
Heti kun palautatte kaikki sinne siirretyt valtion laitokset ja pääkonttorit takaisin maakuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alueen yrittäjien pitää palkata ihmisiä esittämään metsän keijukaisia ja haltioita, jotka sitten järjestävät lapsille kivaa puuhaa, niin ei tarvitse katsella tylsiä maisemia.
Jee! Kun mä pääsen eläkkeelle, voisin lähteä Kolin rinteelle telttaan asustelemaan, ja esittämään pitkästyneille pilteille metsän peikkoa. Keijukaiseksi tai haltijaksi minusta ei välttämättä ole.
Ei huono idea. Napapiirillä on joulupukki, jota tullaan katsomaan ympäri maailman.
Voi vaan olla, että joku kermaper se närkästyisi tästäkin. Kritisoitiinhan aikoinaan Rölli-peikkoakin, vaikka Allu Tuppuraista suloisempaa peikkoa ei ole, eikä tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella itäsuomalaisella tosiaan on se ajatus, että eivät halua pilata aluetta liialla turismilla. Toisin kuin sinä, minä taas arvostan sitä että tajutaan maailmassa olevan tärkeämpiäkin arvoja kuin raha.
Voi tulla shokkina joillekin mutta ei ylimielisten helsinkiläisten viihdyttäminen ole kehäkolmosen ulkopuolella asuvien elämäntehtävä. Paikallisia asukkaita kunnioittavat ja luonnosta nauttivat ovat sen sijaan aina tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tänään Hesari päätti sitten julkaista muista tripeistä...mikä lehteä vaivaa????
Ei ihme, että levikki laskee, kun julkaisee moisia juttuja.
Kemiallisia matkoja joissa lapset huomioidaan. Vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella typerää, siis tyhmää, älyllisesti vajaata, aliarvioida lapsiperheitä jos yrittää tehdä matkailualan bisnestä Suomessa.
Typerää aliarvioida aikuisia maksavia asiakkaita varsinkin lapsiperheitä on vähemmän kuin eläkeläispariskuntia. Koli ei ole lasten huvipuisto. En ole kuullut yhdenkään eläkeläisen valittavan Muumilaaksosta kun siellä ei ole baaria.
Sepä juuri, lapsille on maa täynnä omia kylpylöitään, huvipuistojaan ja ties mitä viihdykettä, mutta auta armias jos yksi kylpylä haluaisi profiloitua rauhaan ja hiljaisuuteen eikä levitä punaista mattoa lapsien eteen ilta-aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Hesarin jutusta kuitenkin ymmärsin että alueella on kaksi hotellia joista se toinen oli enemmän lapsiperheille suunnattu, kylpylä aikuisille suunnattu. Alueelle on valmistunut juuri myös uusi hieno leikkipuisto ja jotain lapsinurkkauksia oli eri paikoissa eli tuosta voisi päätellä että tilanne ei ole niin surkea kuin jutussa kuvataan, vaatinee kyllä vanhemmalta selvittelyä ja suunnittelua.
Ja joo, hyvä pointti sinänsä että matkailualalla kannattaisi tarjoilla jotain mahdollisimman monelle asiakkaalle. Ymmärrettävää mutta myös haastavaakin tuo on.
Palveluntarjoaja valitsee mitä palveluita tarjoaa, asiakas valitsee kenen palveluntarjoajan palveluita haluaa käyttää. Miksi mennä pettymään johonkin, kun jostain muualta saa haluamansa palvelun. Vai väitätkö oikeasti, ettei mistään Suomesta löydy paremmin lapsiperheelle soveltuvaa luontokohdetta kuin Koli. Ja tuolla Kolillakin kyllä on lapsiperheille palveluita, jos vaivautuu ottamaan asioista selvää...
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minun tuttavapiirissäni Kolilla matkailee lähinnä pariskunnat, jotka haluavat mennä rauhassa aktiiviselle kutulomalle.
Eli ehkä Koli onkin enempi rauhallinen luontokohde kuin varsinaisesti lapsiperhekohde?
Niinkö? Että luontokohde?? Nyt mä vasta hiffasin!! Mut eiks sinne nyt vois pari leikkupuistoo rakentaa? On kai siellä niitä paikallisiakin lapsia??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei mitään uutta suomalaisille. Revontulia näkyy välillä Etelä-Suomessa asti.
Olen Lapista kotoisin, ja vaikka rakastankin ihan etelänkin luontoa, niin en ole etelässä koskaan nähnyt sellaisia talvitaivaita kun vanhempieni pihalla sydäntalvella pakkasessa paljussa istuessa näkee. Siellä ei ole edes valoja ja on todella maalla, joten hiljaisuus on huumaava ja taivaalta näk
Lapin turistirysissä ei ole hiljaisuutta. Valosaasteessa ei näe revontulia.
Riippuu mihin menee. Kyllä turisteille on nimenomaan järjestetty paikat joissa ihailla revontulia, ei sinne suotta mene maailmantähtiä ja sikarikkaiden öljysheikkien tyttäriä ottamaan somekuvia.
Vierailija kirjoitti:
Lainaukset eivät toimi. Olen nyt pariinkin viestiin kirjoittanut, että lähdemme lasten ja eväiden kanssa luonnonsuojelualueelle, jos haluamme sinne. Silloin on täydellisen ok, että alueella ei ole palveluita. Mutta jos viemme rahamme hotelliin, toivomme hotellilta palveluita. Hotelli ei ole sama asia kuin luonnonsuojelualue.
Jo pari kertaa olen saanut aivan identtisen vastauksen, että miksen voisi selvittää etukäteen, millaisia palveluita missäkin on. No tietenkin selvitän. Perheemme ei muuten ole koskaan yöpynyt Kolilla.
Niin, Ylä-Kolin hotelli on tehty lähinnä aikuisten tarpeisiin ja Kolin kylän hotelli lapsiperheiden tarpeisiin. Joko alat ymmärtää, että alueella on kaksi täysin eri periaatteella toimivaa hotellia?
Ja vaikka olisikin Lapin turistirysässä missä on elämää ja valosaastetta, niin talven ihmemaa ja revontulet on täysin eri levelillä kuin vaikkapa Helsingissä tai Hangossa. Helsinki ja Hanko loistavat kesällä, Lappi talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä selkeästi puoli Itä-Suomea triggeröityneet ;) Valitettavasti se on kuulkaas niin että te tarvitsette matkailutuloja ja hieman erilainen asenne voisi auttaa kehittämään aluettanne. Se mikä on teille normaalia, voi olla jollekulle muulle melko ankeaa ja hän matkailee matkailunsa muualle
Eiköhän esimerkiksi SOK/PKO ole vuosikymmenten saatossa todennut, että nykyinen aikuisasiakkaisiin keskittyvä palvelukonsepti klo 16:sta-> sopii Ukko-Kolin kylpylään, joka ei siis ole mikään Caribian, Edenin tms tapainen lastenliukumäkikylpylä vaan perustuu kauniiseen maiseeemaan rentoutuessa.
Todennäköisesti tullu just asiakkailta tuo toive.
Lapin turistirysissä ei ole hiljaisuutta. Valosaasteessa ei näe revontulia.