MTV Energiajuomia myydään pikkulapsillekin - Normalin maajohtaja: "Suositus ei ole myyntikielto"
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/energiajuomia-myydaan-pikkul…
Lidl ja Normal pesevät kätensä täydellisesti. Lidlissä pieni poika voi marssia kassalle neljän energiajuomatölkin kanssa, ja kassa vain kohauttaa olkapäitään, koska laki ei kiellä. Normalissa taas laitetaan hyllyjä ja mainoksia lasten silmien korkeudelle, ja sitten väitetään, että vastuu on kuluttajalla. Eikö yhtään hävetä? Kun lapsi saa unettomuutta, sydämen tykytystä ja hermostuneisuutta, niin se ei ole enää mikään suositus, vaan puhdasta välinpitämättömyyttä.
On käsittämätöntä, että samat kauppaketjut osaavat valvoa ikärajat tupakassa ja alkoholissa, mutta energiajuomat muka eivät tarvitse sääntelyä. Lapset eivät osaa arvioida kofeiinimyrkytyksen riskiä - siksi aikuiset tekevät lait. Mutta täällä kaupat tienaavat rahaa lasten terveydellä ja sysäävät syyn vanhempien niskaan.
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Kahvin myyntiä lapsille ei myöskään rajoiteta. Eikä limun. Energiajuomissa haitallinen aine on se kofeiini (ja sokeri).
S market myös myy lapsille. K kaupoissa kauppiaat saavat itse päättää.
Enpä ole koskaan nähnyt että pikkulapsi kittaisi kahvia samalla tavalla kuin ne juo energiajuomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvin myyntiä lapsille ei myöskään rajoiteta. Eikä limun. Energiajuomissa haitallinen aine on se kofeiini (ja sokeri).
Enpä ole koskaan nähnyt että pikkulapsi kittaisi kahvia samalla tavalla kuin ne juo energiajuomia.
Minä olen. koulussa saa ostaa kahvia ihan rajattomasti. Siis peruskoulussa. Meillä jopa kahvinkeitin oppilailla luokassa.
-koulunkäyntiavustaja
Miten niin sysäävät syyn vanhempien niskaan? Eikös se vastuu nimenomaan vanhemmilla ole kieltää muksujaan ostamasta energiajuomia. Myös ne rahat on todennäköisesti vanhemmilta lähtöisin.
Ja kyllä, lapset on mahdollista kasvattaa niin, että tottelevat vanhempia silloinkin kun nämä eivät ole niskan takana vahtimassa. Vaivaa se toki vähän vaatii ja vahvaa auktoriteettia.
Vaikee juttu mut toisaalt aika ymmärrettävä koska periaattees karkki, limut ja kaikki muutki pitäs mennä samalla mittarilla, surullistaha se on, ne juomat on pelkkää myrkkyä
Normal on kyllä täysin turha ja jopa haitallinen pulju. Mautonta mainontaakin, josta tuli jo sanktioita viranomaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi kyllä niitäkin on
Kofeiinin lisäksi energiajuomissa on monesti muitakin yhdisteitä kuten tauriinia, glukuronolaktonia tai guaranaa.