Yle: "Lihavuudesta on tulossa yhä selvemmin merkki alaluokkaisuudesta"
"Kun laihdutuslääkkeitä nyt käyttää ennen muuta keskiluokka, lihavuudesta on tulossa yhä selvemmin merkki alaluokkaisuudesta."
https://yle.fi/a/74-20182607#comments
Kyseisen jutun kommenteissa joku toteaa: "Rappion normalisointi on käynyt meille liian kalliiksi, kuten valtion talouskehitys on jo pidempään osoittanut."
Viitannee siis kehopositiivisuuteen, eli lihavuuden ihannoimiseen.
Kommentit (432)
Mitä jos kyse ei olekaan rahasta tai sen puutteesta, vaan järjestä/viisaudesta/älystä ja sen puutteesta.
Ruokariippuvuus on siitä hankala, että ilman ruokaa ei elä. Joillekin yksinkertaisesti ajatteleville kaikki on niin yksinkertaista: jos olet alkohoisti, lopeta alkoholin juominen, jos olet peliriippuvainen, älä pelaa, jos tupakointi on paheesi, lopeta se. Valitettavasti vain ihmismielen dynamiikka on huomattavasti monimutkaisempi palkitsemismekanismeineen, kun mukaan tulevat vielä lihavuuden suhteen kylläisyyshormonit.
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino johtuu yksinomaan siitä että syö enemmän kaloreita kuin kuluttaa. Taloudelliset perusteet ylipainolle ovat kummallisia jos ihmisellä kerran on varaa syödä kulutustaan enemmän.
Roskaruoka on halpaa. Biologiamme on lisäksi kautta aikojen kehittynyt torjumaan nälkäkuolemaa. Vain lyhyen aikaa olemme olleet tilanteessa, jossa energiaa onkin liikaa tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino johtuu yksinomaan siitä että syö enemmän kaloreita kuin kuluttaa. Taloudelliset perusteet ylipainolle ovat kummallisia jos ihmisellä kerran on varaa syödä kulutustaan enemmän.
Roskaruoka on halpaa. Biologiamme on lisäksi kautta aikojen kehittynyt torjumaan nälkäkuolemaa. Vain lyhyen aikaa olemme olleet tilanteessa, jossa energiaa onkin liikaa tarjolla.
Ja miten tämä fakta mitenkään kumoaa edellistä; lihomista tapahtuu jos syö enemmän kuin kuluttaa, riippumatta tulotasosta ja siitä onko syöty ruoka roskaruokaa vai ei.
Ja jos roskaruoalla tarkoitetaan tilattavia burgereita, kebabeja yms. mättöä niin se ei todellakaan ole halpaa kotiruokaan verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
277. Jos se toimii sinulle eikä ole paino-ongelmia niin sitä ei ole syytä muuttaa. Itsekään en syönyt koskaan ennen klo 12 nuorempana ja olen ollut normaalipainossa/hoikka enkä ole koskaan laihduttanut. Olen syönyt sitä mitä olen halunnut silloin kun olen halunnut ilman paino-ongelmia.
Iihmiset, jotka sanovat pystyvänsä syömään mitä haluavat ilman laihduttamista tai liikuntaa, eivät kuitenkaan syö paljon. Kukaan hoikka sohvaperuna ei syö kahta pizzaa heti aamiaiseksi, välipalaksi jättiburgeria ja litraa limua, lounaaksi grillattuja makkaroita majoneesilla jne. He yksinkertaisesti haluavat vähemmän ja siksi voivat syödä sen kaiken. Tiedän omasta kokemuksesta. Se, mikä itselle näyttäytyy muodossa "voin syödä kaiken mitä haluan", on todellisuudessa aika vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miten tämä fakta mitenkään kumoaa edellistä; lihomista tapahtuu jos syö enemmän kuin kuluttaa, riippumatta tulotasosta ja siitä onko syöty ruoka roskaruokaa vai ei.
Ja jos roskaruoalla tarkoitetaan tilattavia burgereita, kebabeja yms. mättöä niin se ei todellakaan ole halpaa kotiruokaan verrattuna.
Hyvä juttu, että lihavat ovat edes rikkaita, kun muuten sinua ärsyttää heidän olemisensa niin paljon. Olisi ikävää, jos he olisivat köyhiä ja eläisivät sinun verorahoillasi.
"Suomalaiset naiset syövät vuorokaudessa noin 350 grammaa hevi-ryhmän tuotteita ja miehet vähemmän kuin naiset. Siinä tehdään suuri virhe, koska niillä hevi-ryhmän tuotteilla kevennetään sitä kermaan tehtyä Janssonin kiusausta kunnes ruoan keskiarvon kalorimäärä on turvallisella tasolla 130 kcal/100 grammaa. Hevi-ryhmän tuotteita pitäisi syödä jo oman terveytensä vuoksi vähintään 500-800 grammaa ja hyväruokahaluisen jopa kilon vuorokaudessa. Niistä saadaan tärkeitä ravintoaineita."
Kasvisten määrän osalta metatutkimukset eivät välttämättä suoraan tue nykyisiä ravitsemussuosituksia. Tulokset joita olen nähnyt osoittavat, että suurin osa hyödyistä saadaan kasvattamalla kasvisten määrä 0 -> 100 g/vrk ja vielä 150-200 g/vrk asti hyöty kasvaa selkeästi. Jostain 200-250 g/vrk jälkeen hyödyt näyttävät olemattomilta.
Ehkä jonkun 500 g/vrk on voinut perustella jonkinlaisella tutkimustulosten valikoinnilla - ja ehkä ajattelulla, että jos raja laitetaan tänne, niin hyvä jos edes puolet syövät siitä. Nykyistä 800 g/vrk suositusta taas ei edes yritetä (täysin) puolustella terveydellä vaan tunnustetaan, että kyse on ilmastoideologiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ruokariippuvuus on siitä hankala, että ilman ruokaa ei elä. Joillekin yksinkertaisesti ajatteleville kaikki on niin yksinkertaista: jos olet alkohoisti, lopeta alkoholin juominen, jos olet peliriippuvainen, älä pelaa, jos tupakointi on paheesi, lopeta se. Valitettavasti vain ihmismielen dynamiikka on huomattavasti monimutkaisempi palkitsemismekanismeineen, kun mukaan tulevat vielä lihavuuden suhteen kylläisyyshormonit.
Niinpä. Sitä paitsi alkoholistikaan ei voi noin vain lopettaa juomista, vaan vasta katkon jälkeen, jos alkoholiriippuvuus on paha. Jos lopettaa juomisen äkillisesti, voi vaikka henki lähteä.
Myös lihavuus on fysiologinen tila, missä on omat fysiologiset lainalaisuutensa. Jos on ymmärryksen vajausta, antaa yksinkertaisen neuvoja. Monesti tarkoituksena on osoittaa omaa paremmuuttaan, kun ei muussa asiassa sitä tunne. Jos ei muuta, niin olen sentään laiha. Kun ei ole tietoa siitä mitä lihavuus on sairautena.
Muiden heikkouksia käytetään usein pönkittämään omaa itsetuntoa. Tiedänpä sellaisenkin tapauksen, joka pilkkasi pyörätuolin käyttäjää siitä, ettei kykene kävelemään. Samasta asiasta lihavien pilkkaamisessa on kyse.
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä ole yksinkertainen, kun väitän, että juominen loppuu, kun lopettaa. Elimistö ei tarvitse alkoholia toimiakseen. Jeppe juo, koska se on sen mielestä kivaa. Jossain vaiheessa se rupeaa käymään työstä se juominen. Tarpeeksi monta vuotta kun juo työkseen, niin jossain vaiheessa herää halu lopettaa. Ei tietenkään kaikilla, toiset juo itsensä hautaan.
Sit kun juoppo löytää motivaationsa, voi raitistuminen alkaa, myös itsekuria tarvitaan.
Taidat itse olla se yksinkertainen?
Kyse on elintavoista eikä sosioekonomisesta asemasta. Elintavat on oma valinta sosioekonomisesta asemasta riippumatta. Jos olet köyhä, ei ole silti pakko nauttia seitsemää pizzaa ja koppaa kaljaa joka viikko. Se lihottaa niin köyhän kuin rikkaankin,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Sitä paitsi alkoholistikaan ei voi noin vain lopettaa juomista, vaan vasta katkon jälkeen, jos alkoholiriippuvuus on paha. Jos lopettaa juomisen äkillisesti, voi vaikka henki lähteä.
Myös lihavuus on fysiologinen tila, missä on omat fysiologiset lainalaisuutensa. Jos on ymmärryksen vajausta, antaa yksinkertaisen neuvoja. Monesti tarkoituksena on osoittaa omaa paremmuuttaan, kun ei muussa asiassa sitä tunne. Jos ei muuta, niin olen sentään laiha. Kun ei ole
Eiköhän oikea alkoholisti tiedä miten lopetetaan. Sillä se lähtee, millä on tullutkin toimii molempiin suuntiin. Ei siihen katkoa tarvita, ne on amatööreille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu, että lihavat ovat edes rikkaita, kun muuten sinua ärsyttää heidän olemisensa niin paljon. Olisi ikävää, jos he olisivat köyhiä ja eläisivät sinun verorahoillasi.
Todellekin se on ihan sama onko lihavat rikkaita vai köyhiä, kalorien saaminen ja kulutus on ainoa mikä merkkaa. Ärsyttävyydet voit ihan vapaasti pitää itselläsi, niistä minä en tiedä - enkä halua tietää - mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
277. Jos se toimii sinulle eikä ole paino-ongelmia niin sitä ei ole syytä muuttaa. Itsekään en syönyt koskaan ennen klo 12 nuorempana ja olen ollut normaalipainossa/hoikka enkä ole koskaan laihduttanut. Olen syönyt sitä mitä olen halunnut silloin kun olen halunnut ilman paino-ongelmia.
Iihmiset, jotka sanovat pystyvänsä syömään mitä haluavat ilman laihduttamista tai liikuntaa, eivät kuitenkaan syö paljon. Kukaan hoikka sohvaperuna ei syö kahta pizzaa heti aamiaiseksi, välipalaksi jättiburgeria ja litraa limua, lounaaksi grillattuja makkaroita majoneesilla jne. He yksinkertaisesti haluavat vähemmän ja siksi voivat syödä sen kaiken. Tiedän omasta kokemuksesta. Se, mikä itselle näyttäytyy muodossa "voin syödä kaiken mitä haluan", on todellisuudessa aika vähän.
Normaalipainoisen ihmisen, jolla ei ole lihomista aiheuttavia painoon ja ruokaan liittyviä "jumeja" on helppo pysyä normaalipainossa ja hoikkana siksi, että elimistön toiminta ei ole häiriintynyt lihavuussairauden takia. Verensokeri pysyy tasaisena jne.
Kirjoitin, että pystyin nuorena syömään mitä ja milloin haluan, mutta en kirjoittanut, että voisin syödä mitä tahansa ilman liikkumista, sillä liikuin varmasti huomattavasti enemmän kuin keskivertosuomalainen arkiaskareissani. Jos liikkuisin yhtä paljon kuin ennen, en olisi ehkä edes lihonut enkä koskaan olisi tutustunut tietoihin, jotka hankin painon pudottamista varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellinen ruoka on halpaa, joten pieleen meni kolumnistilla.
Tämähän se on; kuvitellaan että toimeentulevat syövät kalliita valmissalaatteja ja monipuolisia työpaikkalounaita joka päivä. Todellisuudessa työssäkäyvät ja varakkaat kyttäävät kilohintoja ja tarjouksia ja ostavat edullisia perusraaka-aineita.
Ehkä se ei ole huono-osaisuus, vaan sivistyksen puute, mitä tulee ruoka-asioihin.
Juuri näin.Viime talven perunat/kolmen hengen talous 4€... köyhät narisee kessu suussa. Eikös se röökiaskikin maksa jotain 12€= 4380€ vuodessa.
Hyväksi havaittu, ilmainen keino laihtua: sairastu koronaan.
Menetät haju- ja makuaistin, ruokahalun. Mikään ei maistu, ei hyvälle ainakaan, joten ei tee mieli syödä. Näläntunnekin katosi.
Vierailija kirjoitti:
Joo-o, mutta osa ihmisistä silti kykenee laittamaan stopin haitalliselle toiminnalle. Avaimet ongelmiin löytyy sieltä peilistä, kun vähän kaivelee. Helppoa se ei välttämättä ole, mutta selkeitä ohjeita riittää. Sanoista vaan tekoihin, jokainen pystyy siihen. Jos minä olen pystynyt, tekin pystytte.
Ja btw suolisto on toiset aivot - ajatus ei ole mikään uusi enää. Kannattaisiko lihavien miettiä ja tutkia tätä asiaa.
293. Sinä et vain tiedä tarpeeksi ja haluatkin pysyä tietämättömänä, koska käytät muiden heikkouksia itsesi pönkittämiseen. Inhimillistä toki. Harva tietää riittävästi sairauksista, jollainen alkoholismikin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalipainoisen ihmisen, jolla ei ole lihomista aiheuttavia painoon ja ruokaan liittyviä "jumeja" on helppo pysyä normaalipainossa ja hoikkana siksi, että elimistön toiminta ei ole häiriintynyt lihavuussairauden takia. Verensokeri pysyy tasaisena jne.
Kirjoitin, että pystyin nuorena syömään mitä ja milloin haluan, mutta en kirjoittanut, että voisin syödä mitä tahansa ilman liikkumista, sillä liikuin varmasti huomattavasti enemmän kuin keskivertosuomalainen arkiaskareissani. Jos liikkuisin yhtä paljon kuin ennen, en olisi ehkä edes lihonut enkä koskaan olisi tutustunut tietoihin, jotka hankin painon pudottamista varten.
Ai että mua ärsyttää toi elimistön toiminta ja lihavuus on sairaus, lihavuus geenit, verensokeritaso. Selityksiä selityksiä. Lihavan elimistö on sekaisin. Suolisto, verensokerin säätely, haima, maksa, aivot, KAIKKI. Laihduta järkevästi ja liiku, niin suurin osa näistä ongelmista katoaa.
Artikkelista poimittua: "Lihomista aiheuttaa myös pitkäkestoinen stressi, ja sitä taloushuolista tulee. "
Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikö tuossa ole vedetty mutkia aika suoraksi? Ei kai stressi sinänsä mitenkään voi lihottaa? Oma kokemus on pikemminkin päinvastainen, kunnon stressissä laihtuu koska ruokahalu katoaa.
Kehopositiivisuus