Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seura: Miksi niin moni ei halua lapsia? Syntyvyys laskee mutta entistä useampi toteaa: En lisääntyisi, vaikka maksettaisiin

Vierailija
13.09.2025 |

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/en-lisaantyisi-vaikka-maksettaisii…

Olen miettinyt sitä, miksi minusta on tuntunut siltä, että en lapsia halua, Marju kertoo.

Rahasta päätös ei ole ollut kiinni. Millään poliitikkojen ideoimilla vauvatonneilla tai synnytystalkoilla Marjua ei olisi lapsentekoon innostettu. Ajatuskin on hänestä naurettava.

**

Hyvin tiivistetty. Järkiperustelut. 

Jos ihmisiä pitää lahjoa rahalla vanhemmiksi, onko se reilua lasta kohtaan saada vastahakoiset vanhemmat?

Kommentit (454)

Vierailija
381/454 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Abortti tulisi kieltää.

Ja tytöille tulisi koulussa opettaa, että on nainen on ensisijaisesti äiti, ei toimistotyöntekijä.

Missä on väitetty, että nainen on ensisijaisesti toimistotyöntekijä? Ei nainen kyllä ole keittiötyöntekijäkään, eikä leipuri.

Vierailija
382/454 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vuonna huono suunta alkoi? Mikä oli sitä edeltävästi maailmassa ja Suomessa paremmin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/454 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vuonna huono suunta alkoi? Mikä oli sitä edeltävästi maailmassa ja Suomessa paremmin?

Syntyvyys Suomessa on laskenut jo 70-luvulta lähtien. 

Syntyvyyden lasku on kiihtynyt noin vuoden 2010 jälkeen.

Vierailija
384/454 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi lastensuojelulaki joka tuli käyttöön 2008 muutti paljon. Lasun paikan käsite syntyi ja kasvatus lakkasi olemasta perheiden yksityisasia. Lapsiperheisiin hiipi pelko.

Vierailija
385/454 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Abortti tulisi kieltää.

Ja tytöille tulisi koulussa opettaa, että on nainen on ensisijaisesti äiti, ei toimistotyöntekijä.

Sitten pojille pitää opettaa, että miesten pitää tehdä vaikka kahta kokopäivätyötä, että perheen elatukseen on tarpeeksi rahaa.

Kuinka ne miehet joilla on viisi vaimoa ja 10-15 perillistä?

Vierailija
386/454 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lisäksi ärsyttää se, miten pakkomielteinen olen ruoan suhteen. Ruoka on tärkeää ja se pyörii jatkuvasti mielessä. Hamstraan kotiin ruokaa ettei se vain lopu, ja suunnittelen tarkasti mitä syön milloinkin. Siinä missä äitini on todella rento ruoan suhteen, hänellä ei ole pelkoa että jäisi nälkäiseksi tai ettei nauttisi ruoasta. Hän ei koskaan suunnittele ruokiaan sen kummemmin, keittää vain pari perunaa ja ottaa siihen lisuketta juuri niin että nälkä lähtee. Sen sijaan minulla on jatkuva pelko ettei ruoka ns. riittäisi, ja siksi ostan aina liikaa, vaikka ruokakauppa on tien toisella puolella. 

Ja tosiaan tiedän kyllä miten painonpudotus toimii enkä kaipaa sen suhteen kommentteja, pointtini on pohtia että miksi olen tällainen vaikka olen saanut täysin erilaisen käytösmallin, ja kulkeeko taipumus ylensyömiseen geeneissä. "

Etenkin tämä pätkä on tuttua minullekin. En ole sairaalloisen lihava, mutta ylipainoon taipuvainen ollut koko aikuisiälläni ja ylipäätään keskivartalolihavuuteen (se kaikista raivostuttavin muoto niin terveyden, kuin ulkonäönkin kannalta)

Olen huomannut, että minullakin on usein tarve hamstrata ruokaa ja sitä on oltava ns. varalla ettei vaan tule liian nälkä. Tai enemmänkin oikeastaan se ei edes haittaa, vaikka tulisikin nälkä jos kuitenkin vain tiedän että minulla on sellaista ruokaa kaapissa, jota tarvittaessa tahdon syödä.

Nyt olen onnistunut laihtumaan monilla elämäntapamuutoksilla aika paljon mikä on hyvä, sillä aloin olla jo merkittävän ylipainon puolella. Vieläkin haluaisin laihtua lisää, mutta enää en näillä tavoilla ole siinä onnistunut. Pitää tosiaan yrittää ajatella, että pysyvä vähäkin muutos on parempi kuin hetkellinen suuri muutos. 

Ozempicin olen lukenut hiljentävän nimenomaan myös tätä jatkuvaa ruokahälyä pois mielestä. Onhan sen oltava selvää, että jokin hormoni/geeni yhdistettynä jatkuviin mielitekojen houkuttelevaan tulvaan asiassa on iso tekijä ylipainoon. Siksi en ymmärrä jatkuvaa yksilön syyllistämistä ja nälvimistä asiasta. Kyllä suurin osa ylipainoisista tietää, että heillä on asiassa nimenomaan ongelma. Kyyninen ja ilkeä puhe ei vain ratkaise kyseistä ongelmaa.

Vierailija
387/454 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25% todennäköisyys joutua hoitamaan lapsi yksin vailla kumppania. Tilastotieto.

Onko se näin pieni? Eikö puolet avioliitoista pääty eroon ja avoliitot vielä useammin? Itse ajattelin sen lähes väistämättömäksi, vaikka saman katon alla asuisikin. Sain lapsen vasta lähemmäs 40-vuotiaana, kun oli se ja sama auttaako joku ja rahaa oli tilillä.

Vierailija
388/454 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syntyvyyskriisi ratkeaisi, jos kaikki naiset saisivat niin monta lasta kuin haluaisivat.  Yleensä lapsiluku jää alhaisemmaksi kuin naisen oma halutila olisi. Syynä lisääntymisen lykkääntyminen ja taloudelliset rajoitteet tai alkuun kumppanin puute

Tuetaan siis lasten tekoa opiskeluaikana ja heti valmistumisen jälkeen esimerkiksi antamalla koko opintolaina anteeksi,  jos on lapsi 2 vuoden sisällä valmistumisesta.

Parisuhteisiin pitäisi myös kannustaa, opintotuen asumislisän uudistus on hyvä tällekin. Siihen kun ei vaikuta puolison tulot.

Ennen kaikkea tarvitaan propagandaa lapsien saamisen ihanuudesta some täyteen: sieltä nuoret naiset oppivat oikeat mielipiteet.

Eivät opi vaan omasta elämästä ihan tästä konkreettisesta maailmasta.

Vierailija
389/454 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntiset kuolkoot sukupuuttoon. Lestadiolaiset valtaa koko Suomen. Kohta kukaan ei halua heiluttaa jotain Pride lippua.

Vierailija
390/454 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin varmaan on polarisoitunut asia. Ympärilläni on paljon nuoria, jotka menevät kihloihin, naimisiin, ostavat ensiasunnon ja sitten toisen. Saavat lapsen, toisen, kolmannen. Toki löytyy muutama sinkkukin, ainakin toistaiseksi.

Ihan normaalia elämää. Tuntuu hassulta, että media on täynnä kaikkea ongelmaa päivästä toiseen ja isolla osalla asiat ovat ihan hyvin. Ja toki normaaliin elämään kuuluu vastoinkäymisiä, niitä on kaikilla. Silloin vain puristellaan pölyt, noustaan ylös ja jatketaan ainutkertaista, ihanaa elämää yhtä kokemusta viisaampana.

Ja lapset ovat elämän suurimpia ihmeitä ja tuovat koko suvun elämään rikkautta niin monella tavoin. En voisi kuvitella elämää ilman lapsia.

Vierailija
391/454 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen talous ja siihen liittyvät syyt ovat isoin syys sille miksi kansalaiset eivät enää tee lapsia. Poliitikot eivät vain halua tätä suoraan myöntää, koska eivät ole sitä koskaan saaneet korjattua ja pumpanneet velkarahaa erityisesti nyt jo eläkeiässä olevien kansalaisten kustannuksiin, kuten tälläkin hetkellä.

Miten nuori lapsentekoiässä oleva ihminen voisi uskaltaa ottaa sitä vastuuta mitä lapsen tulo tuo kun on täysi epävarmuus siitä saako töitä ja onko niitä jatkossakin?

Eläkeläiset valittaa miten eläke on pieni ja raha ei riitä mihinkään. Kuitenkin saavat eläkeläisalennuksia siitä ja tästä. Heillä terveydenhuolto pyörii huomattavasti paremmin kuin vaikkapa nuorella mielenterveyspalveluita tarvitsevalla. Lapsille ei  kaikissa kouluissa taloudellisista syistä voida hankkia omia kirjoja vaan pitää yrittää selvitä muutama oppilas keskenään yhdellä kirjalla (mm. Helsingin kouluissa tätä ongelmaa). Myöskin kouluruoan laatu on laskenut kuin häränpylly. Kaikki siksi, jotta eläkeläisillä olisi kaikkea.

Vierailija
392/454 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat kyllä tuoneet kaikkialle köyhyyttä omassa kuplassani.

Vierailija
393/454 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä juuri ole reilua lapselle. 

Ihmiset ovat varmaan heränneet tässä pikkuhiljaa siihen, että lapsia ei ole mikään pakko tehdä. Ennen tavallaan oli, koska tarvittiin työvoimaa ja jonkun pitämään huolta, kun itse vanhenee. 

Itseä ei lapsen teko yksinkertaisesti kiinnosta. Siihen loppuisi aikalailla kaikki se, mikä tekee elämästä elämisen arvoista. Plus sen isompaa ilmastotekoa ei ole. Maailmassa ihan muutama ihminen jo nyt liikaa. Ja lapsia myös, jotka kodin tarvitsevat. 

Ja joo joo, vilpitön rakkaus, olen itsekäs, pitää lisääntyä kun se on ihmisen ainoa tarkoitus, tarvitaan työvoimaa ja veronmaksajia, en koskaan koe hormonien aiheuttamaa rakkauden tunnetta, en ole oikea nainen, lapset on nii jees ja menetän ihan kauheasti ja toivottavasti en ikinä saa lapsia. 

Vierailija
394/454 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25% todennäköisyys joutua hoitamaan lapsi yksin vailla kumppania. Tilastotieto.

Helpottaisi jos naiset eivät ottaisi eroa lapsen isästä 

Vierailija
395/454 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se raha auttaisi siinä, että ekan vuoden jälkeen voisi palata työelämään vaikka 6h työpäivillä. Itseä hirvittää se työmäärä, mitä lapsesta tulee. Kiire viedä päikkyyn, kiire hakea sieltä, missä välissä saa itse vähän hengähtää tai missä välissä ehtii käydä kampaajalla tai hierojalla, shoppailupäivistä puhumattakaan. Ja kyllä sillä lapsella usein se isä on, mutta pakko sanoa, etten kyllä luota nykyiseen siippaan sen vertaa, että puolen päivää pärjäisi lapsen kanssa...

Mietin tuota lapsiperheiden kiirettä, kun olen itse lapseton ja kun käyn töissä niin siinäkin menee päivät vauhdilla. Että kun töiden lisäksi vielä pitäisi lapsen tarpeista huolehtia. Ei minusta välttämättä olisi siihen tai joutuisin luopumaan omasta vapaa-ajasta. Toki jos olisi mies vierellä huolehtimassa h

Koululaisen kanssa on jo omaa aikaa vanhemmilla. Varsinkin, jos asuu turvallisessa paikassa, jossa on kavereita. Ekat kolme vuotta kunkin lapsen elämässä on kylläkin aika sellaiset, että jonkun pitää koko ajan olla metrin päässä lapsesta. Joillekin sattuu myös huonouniset lapset.

Mutta lapset kasvavat pian ja muuttavat kotoa jossain vaiheessa. Silti käyvät toivottavasti edelleen kylässä, tuovat lapsenlapset jne.

En nyt väitä, ettei oman ajan puute haittaa, kyllä se on ikävää. Mutta siitä huolimatta pikkulapsiaika oli enimmäkseen ihan mukavaa. Kuitenkin voi tehdä monenlaista, mikä itseäkin kiinnostaa ja päättää itse, mitä tehdään. Isommat lapset haluavat vaikuttaa enemmän itse. Rattaiden työntämisessä pitkin katuja pysyi kunto hyvänä. Lapsen oppi tuntemaan hyvin, kun oli koko ajan tämän kanssa.

Vierailija
396/454 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusi lastensuojelulaki joka tuli käyttöön 2008 muutti paljon. Lasun paikan käsite syntyi ja kasvatus lakkasi olemasta perheiden yksityisasia. Lapsiperheisiin hiipi pelko.

En tiedä, millaista neuvolassa oli ennen, mutta nykyään on aina mielessä, että siellä kytätään.

Vierailija
397/454 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mihin asumistuki unohtui? Pitäs olla rehellinen."

Tämä nykyinen hallitus poisti työttömyysturvan ja turvan vähäisten työtuntien varalta. Sekä ansioon perustumaton että ansiosidonnainen tuhottiin.

Työttömyysajan tuista minulta tämä hallitus poisti 500 euroa. 350 euroa asumistukea kahdelle hengelle yhteensä ja 150 euroa työttömyyskorvauksen lapsikorostusta.

Edellisen hallituksen aikana jos jäin työttömäksi, niin sain kahdelle hengelle noin 1300 korvausta. Asumiskuluihin meni yli 700, sitten matkat ja puhelinlasku. Ruokaan, vaatteisiin, lääkkeisiin, hammaslääkäriin, luistimiin jne. jne. jäi vielä 500 kahdelle. Nykyään jos jään työttömäksi, niin saan 500 vähemmän, eli ruokaan ym. ei jää mitään.

Tämä on kiva herätys teille Kokoomusta äänestäneille, kun jäätte työttömiksi. Onneksi Orpo mässää veronmaksajien rahoilla Ruisrockissa.

Vierailija
398/454 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on nykyään valinnanvaraa. Ennen ei ollut.

Vierailija
399/454 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1914. Tilastojen mukaan.

Vierailija
400/454 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen ei halua saada lapsia, miksi se on ongelma?

Oma valinta. Muut eivät omista toisten kehoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän